Acer Nitro 5 vs Lenovo Legion y720
Hej, jag har sett att det finns en uppsjö av trådar om vilken laptop som är absolut bäst, men jag måste ändå ställa min egen fråga.
Jag har köpt en Acer Nitro 5 Acer Nitro 5 som rekommenderas i många trådar här på Sweclockers. Datorn känns fin med bra prestanda och jag valde den över Lenovo Legion y720 Lenovo Legion y720 på grund av den nyare i5:an.
Något jag lade märke till ganska omedelbart är dock att temperaturen på min nitro går upp ganska kraftigt under load. Jag spelade t.ex. World of warcraft, och ingen längre session heller. Settings på ultra, och CPU gick upp till 91 grader som högst, med GPU på närmare 70. Detta var efter kanske 30 minuter. Använde jag mig av en kylplatta under datorn sjönk det med någon enstaka grad, men inget märkvärdigt.
Jag är fullt införstådd med att en laptop har en annan värmeutveckling än en stationär dator, och man sitter ju inte direkt och knappar 2 cm ifrån GPU:n i den stationära heller. Precis innan jag köpte Acer-datorn hade jag även köpt Lenovon som jag länkade, vilken fick bytas då touchpaden var lite knepig. Också anledningen till att jag bytte till acer.
Nu till mina frågor. Är typen av processor tillräckligt för att rättfärdiga köpet av nitron istället för lenovon som kändes väldigt sval, med en annan placering av fläktarna, och ett chassi i metall? Jag tyckte nämligen bättre om Lenovon, och fick uppfattningen av att den var byggd med hög belastning under längre tid i åtanke.
Vad är era tankar? Jag är primärt intresserad av dessa två datorer och skillnaden i prestanda mellan dem, men skulle någon ha en länk till något liknande med en prislapp någonstans mellan dom båda så tar jag tacksamt emot det också.
Nitron har ju en 144 hz skärm med, vilket är fint, men jag köper hellre en dator som inte smälter, över en som gör det med stil.
Tack!