Föra över bilder från Android-mobil till Mac dator.

Permalänk
Medlem

Föra över bilder från Android-mobil till Mac dator.

Hej!

Precis som topic så skulle jag behöva tips på hur man smidigt kan föra över en ganska stor mängd med bilder och videoklipp ifrån en android-mobil (Samsung Galaxy S8) till en mac dator. Jag vet att det finns ett program som heter "Android File Transfer" men av någon anledning så kan jag inte föra över flera bilder samtidigt utan enbart en bild i taget. Programmet stängs annars ner. Och att sitta och föra en bild i taget när det är över 500 bilder är ingen höjdare. Så vet någon något annat smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

Har du provat dropbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Har du provat dropbox?

Nej. Jag ser helst att det är ett alternativ utan några ekonomiska kostnader. Det är nämligen inte min mobil/dator och jag har svårt att tro att se att han skulle vilja betala för detta.

Permalänk
Avstängd

Kan ni inte bara koppla in den med sladd och flytta bilderna som från vilket usb minne som helst? Se bara till att inte välja mediaanslutning efter anslutningen utan mass storage eller liknande.

Permalänk
Medlem

Dela ut en mapp i Finder och surfa in med en filhanterare (som stödjer SMB/CIFS) på telefonen. Det är ett (trådlöst-) alternativ.

Alternativt kan du använda några andra lösningar/programvaror som stödjer MTP (som Android File Transfer använder) på MacOS. De jag hittat handlar bland annat om SyncMate och Commander One. Du kommer dock behöva ha köpversionerna av dessa två för att få den funktionen, men Commander One har 15 dagar trial, så bara testa och använda i 15 dagar.

Gillar man att mecka lite mer så finns libmtp och lite andra verktyg/bibliotek i Brew. Simple-MTPFS finns också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompii:

Nej. Jag ser helst att det är ett alternativ utan några ekonomiska kostnader. Det är nämligen inte min mobil/dator och jag har svårt att tro att se att han skulle vilja betala för detta.

Dropbox med 2 GB utrymme är fortfarande gratis. Finns dock gott om andra lösningar.

Permalänk
Medlem

Google drive?

Visa signatur

[B550-F]|[5800X3D]|[4x16GB 3200MHz]|[7800XT]|[1TB 970 Evo Plus]|[RM750X v2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompii:

Hej!

Precis som topic så skulle jag behöva tips på hur man smidigt kan föra över en ganska stor mängd med bilder och videoklipp ifrån en android-mobil (Samsung Galaxy S8) till en mac dator. Jag vet att det finns ett program som heter "Android File Transfer" men av någon anledning så kan jag inte föra över flera bilder samtidigt utan enbart en bild i taget. Programmet stängs annars ner. Och att sitta och föra en bild i taget när det är över 500 bilder är ingen höjdare. Så vet någon något annat smidigt sätt?

finns flera typ google drive, dropbox osv som är gratis

sen nu är de mer filmer och videos men är de bara någon/några bilder så brukar jag iallafall bara maila dom till mig själv ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompii:

Hej!

Precis som topic så skulle jag behöva tips på hur man smidigt kan föra över en ganska stor mängd med bilder och videoklipp ifrån en android-mobil (Samsung Galaxy S8) till en mac dator. Jag vet att det finns ett program som heter "Android File Transfer" men av någon anledning så kan jag inte föra över flera bilder samtidigt utan enbart en bild i taget. Programmet stängs annars ner. Och att sitta och föra en bild i taget när det är över 500 bilder är ingen höjdare. Så vet någon något annat smidigt sätt?

Testa Airdoid till telefonen, sedan går du till web.airdroid.com eller något på browsern i datorn så ska du komma åt hela telefonen och göra det mesta inklusive markera alla filer du vill och ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Testa Airdoid till telefonen, sedan går du till web.airdroid.com eller något på browsern i datorn så ska du komma åt hela telefonen och göra det mesta inklusive markera alla filer du vill och ladda ner.

Filhanterare som ES och Astro kan komma åt nätverksdelningar på datorn, så att dela ut en mapp och använda en gratis filhanterare och kopiera över filerna på telefonen är en av de enklare lösningarna. AirDroid kräver väl att man betalar för att få den funktionen.

Permalänk
Medlem

Jag minns helvetet med det där när jag hade en 2006 års macbook. Problemet var att den inte hade stöd för MTP och inget av dom program som sas fixa det fungerade.
Jag använde tillslut ADB (Android Debug Bridge) i terminal med adb push / adb pull kommandon.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H