Koppla en Ubiquiti EdgeRouter™ X till en Asus tr-ac87

Permalänk
Medlem

Koppla en Ubiquiti EdgeRouter™ X till en Asus tr-ac87

Hej

Det här med nätverk är inte min grej därför behöver jag eran hjälp.

Jag har en Edgerouter X som jag skulle vilja koppla till en Asus RT-AC87U.

Hur gör jag det enklast? har satt edgeroutern som 192.168.1.1 och AC87U som 192.168.2.1 men får dålig hastighet genom wifi och då 5G nätet.
Är oerhört tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, du har en router för 2000kr, och en för 500. Varför skall du koppla dom ihop?
Finns det syfte för det?

Beroende på hastighet, så måste du konfigurera hardware offloading på edgerouteren för att få till mer än 200mbit.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Varför vill du köra dubbla routers?
Misstänker att du egentligen vill ändra asus till att vara access punkt och koppla in den till edge router. Asus-routern har möjlighet att ställas in till att agera enbart AP och du får då trådlöst genom den och din edgerouter är då enbart router.

Detta borde för enkla nätverket och även hastigheten.

Permalänk
Medlem

Hej
Nej jag vill inte köra dubbla routers bara en men har den trådlösa igång till ungarna.

Permalänk
Medlem

jimmyvilen exakt så vill jag göra

Permalänk
Medlem

Gå in i asusen, välj dina SSID och lösenord. Inaktivera DHCP, ge den också statisk adress på samma nät som ER-X, tex 192.168.1.2. Anslut den med LAN1 (eller 2-3-4) till ER-X.

Nu borde du komma åt ER-X på .1 och asus på .2 via kabel eller WIFI.

Aktivera hardware NAT i ER-X för maximal prestanda mellan switchportarna och internet.

Går på några sekunder och en omstart, läs hur:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRout...

Nu kommer Asus agera switch+accesspunkt för WIFI.

Permalänk
Medlem

tusen tack för all hjälp

Permalänk

Bara som tips, när du är inloggad i asusen så finns det någonstans i inställningarna möjlighet att välja den som en ren accesspunkt, då behöver du inte stänga av DHCP etc. utan allt sådant görs automatiskt.

Men boibo's lösning fungerar självklart också.