Raijinteks ultrakompakta chassin Ophion och Ophion Evo blir tillgänliga i butik

Permalänk
Melding Plague

Raijinteks ultrakompakta chassin Ophion och Ophion Evo blir tillgänliga i butik

Chassitillverkaren Raijintek lanserar sina senaste modeller Ophion och Ophion Evo, som kombinerar litet format med stora expansionsmöjligheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna bli en billigare alternativ till DAN Cases A4-SFX.

Permalänk
Medlem

Kul! Hoppas att någon av de större butikerna tar in dem. Jag har tittat en del på deras chassin genom åren, men det landar ofta i att det bara är Proshop och Liontech som säljer dem.

Permalänk

Ganska snyggt.
Bra att någon tar över nu när Lian li har ballat ur.
Silverstone var en tidigare favorit, men har inte gjort så mycket vettigt senaste tiden.
Just denna är ganska lik LOUQE GHOST tror jag

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett Raijintek Metis som jag var nöjd med. Dessa ser intressanta ut, dock har jag redan ett DAN Case så behöver inget nytt

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Ultrakompakt? Tar ju upp ungefär lika mycket skrivbordsyta som vissa ATX-chassin. Det enda de egentligen har minskat är den oftast minst vikta dimensionen, höjden. Så har de krånglat till innanmätet och kapaciteten rejält på kuppen.
Fortfarande inte imponerad över idéen att bara minska funktion men behålla ytan när man gör så kallade kompakta chassin. Kan inte förstå människor som vill ha litet och krångligt utan någon annan anledning att det är "snyggt". En annan vill ha litet för att det ska tillföra något. Som att det tar mindre plats t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Kul! Hoppas att någon av de större butikerna tar in dem. Jag har tittat en del på deras chassin genom åren, men det landar ofta i att det bara är Proshop och Liontech som säljer dem.

Inet har mycket av deras lager i sitt sortiment!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

16 liter, inte direkt ultrakompakt

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ultrakompakt? Tar ju upp ungefär lika mycket skrivbordsyta som vissa ATX-chassin. Det enda de egentligen har minskat är den oftast minst vikta dimensionen, höjden. Så har de krånglat till innanmätet och kapaciteten rejält på kuppen.
Fortfarande inte imponerad över idéen att bara minska funktion men behålla ytan när man gör så kallade kompakta chassin. Kan inte förstå människor som vill ha litet och krångligt utan någon annan anledning att det är "snyggt". En annan vill ha litet för att det ska tillföra något. Som att det tar mindre plats t.ex.

Rotera den 90 grader och ställ den med fronten ned.

Men ja problemet är att dom fokuserar på att få in långa grafikkort istället för att enbart tillåta de minifierade grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ultrakompakt? Tar ju upp ungefär lika mycket skrivbordsyta som vissa ATX-chassin. Det enda de egentligen har minskat är den oftast minst vikta dimensionen, höjden. Så har de krånglat till innanmätet och kapaciteten rejält på kuppen.
Fortfarande inte imponerad över idéen att bara minska funktion men behålla ytan när man gör så kallade kompakta chassin. Kan inte förstå människor som vill ha litet och krångligt utan någon annan anledning att det är "snyggt". En annan vill ha litet för att det ska tillföra något. Som att det tar mindre plats t.ex.

Du har nästan helt rätt! Tänker också på det där då jag i framtiden kommer bygga ITX, men då handlar det inte bara om att spara yta egentligen, utan mycket för det du ifrågasätter - det ser bara nice ut. Men då vill man ju offra så lite som möjligt när det gäller kylning tex. Det finns ju fördelar med att ha ett mindre lättare chassi (+sfx psu), som om man flyttar det en del - då inte bara för DH, utan för städning runt och i datorn. Jag tänker också att jag vill belasta mitt höjbara skrivbord så lite som möjligt, trots att ett par kg inte gör någon större praktiskt skillnad.

Precis som med all annan design (boende, kläder) så finns ju mode. Vissa saker kommer alltid vara inne i vissa kretsar, tex att vissa pc-entusiaster vill ha det största tornet med flest radiatorer, men ur en estetisk synpunkt så finns det något väldigt tilltalande med att ha en minimalistisk skrivbords-setup som presterar långt över förväntan - vilket många nuförtiden värdesätter mer än GPU load temp!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Jag tror den fick beröm för sin airflow av sff.net. Vilken ärflöw?

Permalänk
Medlem

Verkar väl ok. Misstänker att glasrutorna med sina små glipor stryper luftflödet ganska mycket dock.

Skrivet av Aleshi:

Ultrakompakt? Tar ju upp ungefär lika mycket skrivbordsyta som vissa ATX-chassin. Det enda de egentligen har minskat är den oftast minst vikta dimensionen, höjden. Så har de krånglat till innanmätet och kapaciteten rejält på kuppen.
Fortfarande inte imponerad över idéen att bara minska funktion men behålla ytan när man gör så kallade kompakta chassin. Kan inte förstå människor som vill ha litet och krångligt utan någon annan anledning att det är "snyggt". En annan vill ha litet för att det ska tillföra något. Som att det tar mindre plats t.ex.

Nu har jag inte pejl på de exakta måtten, men du måste skoja? Vilket ATX-chassi tar upp ens i närheten lika lite bordsyta, jag tror du glömmer djupet? Höjden må inte spela någon roll för dig, men för min del gör det det (då mitt nuvarande ATX-torn i praktiken är en oönskad rumsdelare).

Krångligt är det inte heller. Det enda "problemet" är den begränsade höjden på cpu-kylaren, men det går t.ex. att komma runt med en AIO.

Nu är det främst Ghost S1 jag syftar på här, som tillsammans med Dan A4 är uppenbara kraftiga inspirationskällor till Rajintek Ophion.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att de ser ut att överhettas så fort man drar på ett spel annars kunde man byggt en grym gamingdator i litet format.

Design över funktion ser detta ut som

Permalänk
Inaktiv

Bra genomgång av lådorna, visar dem monterade med komponenter.

https://www.youtube.com/watch?v=swMI93IN9_Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tråkigt att de ser ut att överhettas så fort man drar på ett spel annars kunde man byggt en grym gamingdator i litet format.

Design över funktion ser detta ut som

Glaset sitter inte direkt mot chassit så jag tror inte att kylning blir sämre än DAN Cases A4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Rotera den 90 grader och ställ den med fronten ned.

Men ja problemet är att dom fokuserar på att få in långa grafikkort istället för att enbart tillåta de minifierade grafikkorten.

Tanken har slagit mig.

Skrivet av SummitSub:

Du har nästan helt rätt! Tänker också på det där då jag i framtiden kommer bygga ITX, men då handlar det inte bara om att spara yta egentligen, utan mycket för det du ifrågasätter - det ser bara nice ut. Men då vill man ju offra så lite som möjligt när det gäller kylning tex. Det finns ju fördelar med att ha ett mindre lättare chassi (+sfx psu), som om man flyttar det en del - då inte bara för DH, utan för städning runt och i datorn. Jag tänker också att jag vill belasta mitt höjbara skrivbord så lite som möjligt, trots att ett par kg inte gör någon större praktiskt skillnad.

Precis som med all annan design (boende, kläder) så finns ju mode. Vissa saker kommer alltid vara inne i vissa kretsar, tex att vissa pc-entusiaster vill ha det största tornet med flest radiatorer, men ur en estetisk synpunkt så finns det något väldigt tilltalande med att ha en minimalistisk skrivbords-setup som presterar långt över förväntan - vilket många nuförtiden värdesätter mer än GPU load temp!

Ja alltså litet är snyggt i sådana här sammanhang. Men inte utan funktionen. Jag tycker effektiviteten och funktionen gör det snyggt att det är litet. Och om effektiviteten försvinner, men kylning, kabeldragning och kapacitet minskar så tycker jag inte det är snyggt längre. :/

Skrivet av backfeed:

Verkar väl ok. Misstänker att glasrutorna med sina små glipor stryper luftflödet ganska mycket dock.

Nu har jag inte pejl på de exakta måtten, men du måste skoja? Vilket ATX-chassi tar upp ens i närheten lika lite bordsyta, jag tror du glömmer djupet? Höjden må inte spela någon roll för dig, men för min del gör det det (då mitt nuvarande ATX-torn i praktiken är en oönskad rumsdelare).

Krångligt är det inte heller. Det enda "problemet" är den begränsade höjden på cpu-kylaren, men det går t.ex. att komma runt med en AIO.

Nu är det främst Ghost S1 jag syftar på här, som tillsammans med Dan A4 är uppenbara kraftiga inspirationskällor till Rajintek Ophion.

På rak arm kan jag säga att Thermaltake Core G3 tar mindre plats. Och finns flera som ligger i den ungefärliga storleken. Och jo, kylningen blir ju lidande såväl som kapaciteten. Suboptimal nätaggregatsplacering dessutom. Man kan ju lätt offra lite smidighet och kylning om man vinner något på det. Men ett lågt chassi vinner man inte mycket på. Ett kort chassi däremot sparar mycket plats. Men på nära 100% av alla kompakta chassin görs den oftast meningslösa besparingen på höjd, och de vräker ut sig i bredd och längd.
När får vi chassin som tar lite plats också?

Jag accepterar självklart att det finns låga chassin till de som vill ha det. Men det stör mig att det har allt fokus när det är den minst användbara varianten av kompakt chassi. Det känns som att det är för att det säljer av ingen annan anledning att folk vill ha litet utan någon faktisk funktionell mening bakom. Som om någon bristande spatial förmåga gör att folk tycker att om två chassin har identisk volym så är det det som är lägst och vräker ut sig mest som är "litet nätt och snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Inet har mycket av deras lager i sitt sortiment!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det verkar inte vara allt för mycket Och dessvärre verkar det bara vara Inet av de större butikerna som tar in dem. Annars blir det de lite "udda" butikerna.

Enligt Prisjakt finns det 45 chassin där någon butik har dem i lager. Begränsar man det till Inet blir det 17 stycken. Kollar man på Liontech blir det 41 st. Dustin har 7 stycken.

Jag visste faktiskt inte att Inet har Raijinteks chassin, men det är ju jättebra att de har en del av dem. Sen ska man kanske inte förvänta sig att en butik ska täcka hela sortimentet från varje tillverkare. Men min poäng kvarstår ändå; att jag hoppas att fler större butiker börjar ta in de här chassina. Jag har vid flera tillfällen velat köpa ett Raijintek-chassi men låtit bli på grund av att jag inte vill köpa från Liontech eller Proshop.

Permalänk
Medlem

Ser ut som skit verkligen med dom fula knapparna och borstade metallen.
Det kan dock vara ett möjligt köp ifall man vill göra en moddad version, Vilket inte är helt dum ide. Tar ju emot att köpa Ncase eller Ghost och börja go bananas på.

Däremot, 90mm CPU kylare, finns egentligen inget bättre än Noctua L12S 70mm hög?
Känns inte helt optimerat då man har plats för mer. Tips? kunde inte hitta något när jag googla runt ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Ser ut att kunna bli en billigare alternativ till DAN Cases A4-SFX.

Hur många liter är dessa på i jämförelse med Dan A4 och Ghost S1?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot:
7-8 typ. Men dom pushar ju gränserna. Ncase m1 är väl lite mer jämnförbart. 12.6 liter.
Inte direkt massivt chassi ändå. Storleken är väl det jag klagar minst på egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur många liter är dessa på i jämförelse med Dan A4 och Ghost S1?

Skrivet av Monarchy:

7-8 typ. Men dom pushar ju gränserna. Ncase m1 är väl lite mer jämnförbart. 12.6 liter.
Inte direkt massivt chassi ändå. Storleken är väl det jag klagar minst på egentligen.

Den mindre: 375 × 174 × 245 mm = 3,75 x 1,74 x 2,45 dm = ca 16 dm^3 = 16 liter
Den större: 375 × 174 × 290 mm = 3,75 x 1,74 x 2,9 dm = ca 19 dm^3 = 19 liter

Så de här är väldigt stora i sammanhanget (dvs jämfört med Dan A4, Ghost S1 och även Ncase M1).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den mindre: 375 × 174 × 245 mm = 3,75 x 1,74 x 2,45 dm = ca 16 dm^3 = 16 liter
Den större: 375 × 174 × 290 mm = 3,75 x 1,74 x 2,9 dm = ca 19 dm^3 = 19 liter

Så de här är väldigt stora i sammanhanget (dvs jämfört med Dan A4, Ghost S1 och även Ncase M1).

Tack!

Ja, det var verkligen inte alls kompakt. Inte det minsta!

Spelar i en helt annan liga jämfört med Dan A4, Ghost S1 och även Ncase M1 precis som du påpekar.

Skumt att ens nämna dessa i samma sammanhang...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Lite små snyggt. Mycket små stort.
Lite besviken på raijintek som tar mkt betalt när de brukar leverera billiga grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

På rak arm kan jag säga att Thermaltake Core G3 tar mindre plats. Och finns flera som ligger i den ungefärliga storleken. Och jo, kylningen blir ju lidande såväl som kapaciteten. Suboptimal nätaggregatsplacering dessutom. Man kan ju lätt offra lite smidighet och kylning om man vinner något på det. Men ett lågt chassi vinner man inte mycket på. Ett kort chassi däremot sparar mycket plats. Men på nära 100% av alla kompakta chassin görs den oftast meningslösa besparingen på höjd, och de vräker ut sig i bredd och längd.
När får vi chassin som tar lite plats också?

Jag accepterar självklart att det finns låga chassin till de som vill ha det. Men det stör mig att det har allt fokus när det är den minst användbara varianten av kompakt chassi. Det känns som att det är för att det säljer av ingen annan anledning att folk vill ha litet utan någon faktisk funktionell mening bakom. Som om någon bristande spatial förmåga gör att folk tycker att om två chassin har identisk volym så är det det som är lägst och vräker ut sig mest som är "litet nätt och snyggt.

Thermaltake Core G3 kände jag inte till, och det är faktiskt ett intressant chassi (som påminner en hel del om ett chassi som Ncase har jobbat på, som jag dock inte vet hur det gick med, men Thermaltake har ju anklagats för designstöld tidigare så kanske även nu ). Att kunna packa in ett ATX-moderkort och ha grafikkoret "svävandes" ovanför är ingen dum lösning, och under 24 liter är definitivt starkt jobbat för ett chassi som kan svälja ATX-moderkort.

Men Core G3 har samma begränsningar som dessa små ITX-chassin när det gäller maximal cpu-kylarhöjd (för trots att 110mm är högre så ryms fortfarande inga rejäla tornkylare) och enbart plats för SFX-nätagg. Håller inte med om att nätaggsplaceringen är bättre, då det dras in betydligt mer damm i ett nätagg som har insuget i botten av chassit, även med dammfilter, och vad gäller tillgången till sval intagsluft till nätagget så är den sannolikt lika bra i exempelvis Ghost S1 (men hur det är med just Rajintek Ophion vet jag inte).

Vad gäller kapacitet så beror det ju på vad man har för behov. För min del räcker det med plats för 1st 2,5" ssd, och egentligen är inte ens det ett krav då jag även skulle kunna köra med en M.2 om det kniper. Mängdlagring har jag på min filserver.

Du har definitivt en poäng när det gäller just Rajintek Ophion, då båda visade sig vara tämligen gigantiska för att vara ITX-chassin (se mitt föregående inlägg).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker inte Core G3 direkt såg så snyggt ut, men det kanske är personlig smak. Inget för mig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/