Hjälp med att installera ett hotellsystem

Permalänk
Medlem

Hjälp med att installera ett hotellsystem

Hej,

Till att börja med, jag stör mig något oerhört på mig själv för att jag inte klarar av att installera ett vanligt program så om något är konstigt så är det för att jag är frustrerad.

Bakgrund: Mitt företag håller på att köpa tre mindre hotell och tittar nu på ett par olika hotellsystem. Kvar är ett proprietärt system i form av Fidelio Suite 8 som jag kan innan och utan och som är referensen och sedan är det Qloapps, ett open source system som bygger på Prestashop och är betydligt mer modernt och trevligt att arbeta i.

Fidelio är Windows baserat och är inga konstigheter medan jag går bet på installationen av Qloapps. Jag är ingen expert på Linux och vår huvudserver kör Windows och det är därifrån även Qloapps kommer köras. Detta görs via Docker och Kitematic (tror jag att det heter) som GUI för att jag inte klarar av någon form av konsol. Installationen går bra och läggs upp i en egen virtuell maskin med ett eget IP nummer. Systemet skapar ett frontend som fungerar fint, däremot backend går bara inte.

Problem: För att få tillgång till backend måste jag via FTP logga in på servern och ta bort Install mappen av "säkerhetsskäl" och när det är gjort får man tillgång till backend och kan börja pilla för att få en känsla för systemet.

Först och främst är det år sedan jag använde FTP men installerade Filezilla. Men jag kan för mitt liv inte få tillgång till servern. Connection refused eller no response from server. Användarnamn är root och lösenordet är blankt. Portar jag testat är de vanliga samt av Qloapps satta.

I slutet av veckan måste vi ha löst detta annars blir det gamla hederliga Fidelio, tyvärr utan konkurrens. Någon som har en tanke?

Permalänk
Medlem

Connection refuse tyder mer på att du blockas.
Kan det vara så att port 21 måste öppnas eller portforward som saknas.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Vila i frid

Ta bort mappen kan du via SSH, dvs konsol - samtidigt kan du installera och köra webmin på linux-servern så får du ett hyffsat admin gui via http. Använd 15 minuter och lär dig lite elementärt om Linux så du lever minst 15 minuter längre.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sen är ju frågan om du ens kan komma åt servern med "root" utan PW remote. Den accessen borde vara avstängd så det sjunger om det, att ha root konto utan pw lokalt är ju inte heller speciellt bra sett till säkerheten på systemet.

Men det jag tror du är ute efter är "SFTP" via filezilla isf. Vilket använder ssh-protokollet.
Men oavsett så bör du skapa en annan användare än root att göra ditt jobb med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej,

Till att börja med, jag stör mig något oerhört på mig själv för att jag inte klarar av att installera ett vanligt program så om något är konstigt så är det för att jag är frustrerad.

Bakgrund: Mitt företag håller på att köpa tre mindre hotell och tittar nu på ett par olika hotellsystem. Kvar är ett proprietärt system i form av Fidelio Suite 8 som jag kan innan och utan och som är referensen och sedan är det Qloapps, ett open source system som bygger på Prestashop och är betydligt mer modernt och trevligt att arbeta i.

Fidelio är Windows baserat och är inga konstigheter medan jag går bet på installationen av Qloapps. Jag är ingen expert på Linux och vår huvudserver kör Windows och det är därifrån även Qloapps kommer köras. Detta görs via Docker och Kitematic (tror jag att det heter) som GUI för att jag inte klarar av någon form av konsol. Installationen går bra och läggs upp i en egen virtuell maskin med ett eget IP nummer. Systemet skapar ett frontend som fungerar fint, däremot backend går bara inte.

Problem: För att få tillgång till backend måste jag via FTP logga in på servern och ta bort Install mappen av "säkerhetsskäl" och när det är gjort får man tillgång till backend och kan börja pilla för att få en känsla för systemet.

Först och främst är det år sedan jag använde FTP men installerade Filezilla. Men jag kan för mitt liv inte få tillgång till servern. Connection refused eller no response from server. Användarnamn är root och lösenordet är blankt. Portar jag testat är de vanliga samt av Qloapps satta.

I slutet av veckan måste vi ha löst detta annars blir det gamla hederliga Fidelio, tyvärr utan konkurrens. Någon som har en tanke?

Du kanske kan överväga att ta in någon typ av konsult som kan hjälpa er? Och hjälpa er komma igång tills du får en känsla för hur det fungerar själv. Dagarna går fort när man inte riktigt vet vad man göra. Och risken att du får igång det men på "fel" sätt som du sedan kommer upptäcka gör det nog inte bättre.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

En konsult vore kanske något men känns så dumt när det bara gäller en installation - jag har rattat runt i en online demo och tyckte det var bra och vill nu sätta mig in i det lite djupare. Hotellsystem i sig själv har jag bra förståelse för utan det är just installationen som gör-mig-så-frustrerad...

@Lady du har säkert rätt men jag begriper inte riktigt hur det ska lösas. Den virtuella maskinen har IP 192.168.99.100 medan övriga maskiner har 192.168.1.XX. Allt har skötts via installationen och det är mycket automatkörning, i det här fallet av ondo. Har ett gäng servrar från Bitnami som går också och de är snorenkla att administrera.

@hasenfrasen, @huttalla, någonstans förstår jag vad ni skriver men kan inte omsätta det i praktiken

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@MsSmith: Ändra porten till 22 som det highlightade i bilden nedan. Då kommer FileZilla connecta med SFTP istället.

Permalänk
Medlem

@huttala: Hej, stämmer. Ändrade också manuellt till SFTP som någon skrev tidigare och det hjälpte också - men inte tillräckligt. Nu blir det session timeout efter att det står "väntar på välkomstmeddelande". Men vi har gett upp det här, klarar vi (jag) inte ens av att installera det så ska vi inte hålla på med det. Många av oss gör redan nu 80+ timmars veckor och ska vi göra det här, för oss ganska stora projektet, så måste saker bara vara att köra på. Således går vi på good old Micros Fidelio och tar den kostnaden som det också medför

Tack för all hjälp!

Permalänk
Vila i frid

Var är mänskligheten på väg? Istället för att avsätta 15 minuter till förkovring betalar man mångdubbelt för fortsatt okunskap? Slöfock! En konsult hade löst det med enbart en (knappt påbörjad) timmes debitering.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så är root inte möjlig att logga in med över (S)FTP som default. Via FTP så skickas väl allt i klartext också så det är väl en _mycket_ dålig idé att köra root över FTP.
SFTP råder väl bot på detta men det är väl samma här att root-login över SSH är disablat som default.
Det finns ju givetvis en anledning till att man inte kan logga in som root över internet(säkerhet) men det går att ändra i configs för ssh och ftp så att det går.
"Rätt" sätt att göra det på är ju att skapa en ny användare med tillräckliga befogenheter för uppgiften.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Var är mänskligheten på väg? Istället för att avsätta 15 minuter till förkovring betalar man mångdubbelt för fortsatt okunskap? Slöfock! En konsult hade löst det med enbart en (knappt påbörjad) timmes debitering.

Jag omsätter några hundra miljoner per år och sysselsätter knappt hundra människor. Vad gör du?
Det är för mig ointressant att ta i en produkt där det behövs konsulter för att installera det. Det är också kunskap jag inte ens vill ha och ser som överflödig. Dessutom, om det krävs en konsult för att installera programmet, gissa vad som kommer krävas när det väl är riktiga problem... Nehedu, släpp nördsargen och kom in i verkligheten!

Skrivet av bardbard:

Om jag minns rätt så är root inte möjlig att logga in med över (S)FTP som default. Via FTP så skickas väl allt i klartext också så det är väl en _mycket_ dålig idé att köra root över FTP.
SFTP råder väl bot på detta men det är väl samma här att root-login över SSH är disablat som default.
Det finns ju givetvis en anledning till att man inte kan logga in som root över internet(säkerhet) men det går att ändra i configs för ssh och ftp så att det går.
"Rätt" sätt att göra det på är ju att skapa en ny användare med tillräckliga befogenheter för uppgiften.

Du har nog helt rätt - den Docker installationen som skapas (eller WAMP varianten) tillåter dock inte det, utan det är någon form av 1-2-3 men där vissa steg helt enkelt saknas. Man ges inte möjligheten till att skapa nya användare och de officiella tutorials som finns håller så undermålig kvalitet och de har klippt i youtube klippen till den grad att de hoppar över precis de moment jag fastnar i.

Nä, det blev det andra systemet. Tog också en stund att installera men där var det en riktig installer och klienterna håller nu på att få sin mjukvara. Det här är väl skillnaden mellan ett open source program och ett proprietärt program - och säkert också anledningen till att Linux aldrig har slagit på bred marknad.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MsSmith:

Jag omsätter några hundra miljoner per år och sysselsätter knappt hundra människor. Vad gör du?

Jag är anställd på Syntronic AB som konsult. Utvecklar och driftar Syntronic Test System cloud servers som bl.a. nyttjas av Altas Copco, Profoto, SPS och alla deras EMS'are (de körs under testmilön Syntrotest). Utöver det utvecklar jag Syntrotest, mestadels i c# och mssql. Utöver det utvecklar jag och driftar Atlas Copcos system för skapande av elektroniska licenser (python mysql) som används av bl.a. Airbus, Volvo, Ford, Toyota och Daimler. Utöver att hålla Ericssons gamla tester (för repair centers) från 90-talet under armarna då kunskapen om gamla datorer, gamla operativ, inte längre är i ropet. Det är många länder som fortfarande kör på gamla prylar då de inte har ekonomi att uppgradera systemen eller vill köra tills den stora användarmassan skriker. Har även jobbat 24 år på Ericsson som testutvecklare, varav 5 år i USA där jag systemerade världens första helautomatiska produktionslina för radiobasstationer.

Orkar man inte lära sig något nytt blir man rätt kortlivad på marknaden. Om kärnverksamheten inte är det system ni vill installera, låt någon annan sköta det. Lägg tid och pengar på det ni är bra på.

<edit>Ja, jag är en grinig gammal gubbe! </edit>

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Haha svar på tal - men fortfarande bara anställd (antar jag).
Det handlar inte om att inte orka lära sig nytt - det du gör är säkert jättebra på alla sätt och vis, men komplett ointressant för mig. IT var kul för 15 år sedan, nu är det bara ett medel för något annat.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MsSmith:

IT var kul för 15 år sedan, nu är det bara ett medel för något annat.

Precis, därav min undran varför du inte lejt bort det till någon som vet hur man loggar in och raderar en katalog - eller varför det man lär sig på 15 minuter är så motbjudande. Man kan sitta bredvid en konsult och se på vad han gör - så kan man själv kan fixa det när (inte om) det går sönder - eller anlita konsulten en gång till.

Typ som 1986 när jag jobbade på Ericsson och travade in till min nuvarande VD (även då Syntronic) och undrade om deras 1-mans företag kunde producera de mönsterkort jag designat och caddat. "Javisst" sade han och lejde bort det till företaget i lokalen under, Ulf Andersson Elektronik AB (fick jag veta efteråt). Sedan dess har man vuxit till över 1000 pers och finns över hela världen.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Det finns för många risker med att byta till ett nytt system helt enkelt. Gratis är inte alltid gott. När företagets egna support inte kan hjälpa mig utan bara klipper/klistrar från manualen så blir jag oroad. Vad sker när ett riktigt problem uppstår? Nu går vi för det system som vi är bekväma med och själva har varit delvis med och utveckla. Det ser ut som Office paketet från 1997 men det funkar bra. Det kostar men det finns dygnet runt support etc. I och med avsaknaden av support kunde vi inte stresstesta det andra systemet men när det väl kom till kritan - går det inte ens att installera utan konsulter får det helt enkelt vara.

Permalänk
Medlem

Du har alltså lyckats göra allt fram till 11:50 i videon installationsguiden? Alltså, tills när det är dags att radera installationsmappen för att komma åt administrationsdelen i qloapps.

Du har en färdig Docker-container med webbserver, databasserver och qloapps-kod på plats, men nu kommer du inte in i Docker-containern för att radera mappen?

Hur du kommer in i containern via nätverk är ju svårt att svara på eftersom det beror på hur containern är uppsatt. Det är troligt att man bara lämnat port 80/443 (dvs webb) öppna, men instruktionerna för containern kanske säger något annat?

I så fall är nog det enda sättet att starta en konsoll genom Kitematic och gå in och radera mappen den vägen. Exakta kommandon beror återigen på hur containern är uppsatt.

Om det är för svårt/du inte orkar lära dig de tre kommandona som behövs så finns ju plan B:

Du ska ju kunna drifta qloapps under Windows (dvs IIS som webbserver) + MySQL + PHP.

Testa att installera MySQL (det är relativt enkelt även på Windows om jag minns rätt), skapa en tom databas i MySQL, installera PHP-stöd i IIS (detta har jag aldrig gjort) och sätt sedan upp en ny applikation i IIS och lägg dit qloapps-koden rakt i Windows filsystem (dvs i "Physical path" när du skapar din applikation i IIS-konsollen). Starta installationen i webbläsaren (Browse i IIS-konsollen). När det är dags att radera installationsmappen kan du göra det som vanligt i Windows filhanterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Du har alltså lyckats göra allt fram till 11:50 i videon installationsguiden? Alltså, tills när det är dags att radera installationsmappen för att komma åt administrationsdelen i qloapps.

Du har en färdig Docker-container med webbserver, databasserver och qloapps-kod på plats, men nu kommer du inte in i Docker-containern för att radera mappen?

Hur du kommer in i containern via nätverk är ju svårt att svara på eftersom det beror på hur containern är uppsatt. Det är troligt att man bara lämnat port 80/443 (dvs webb) öppna, men instruktionerna för containern kanske säger något annat?

I så fall är nog det enda sättet att starta en konsoll genom Kitematic och gå in och radera mappen den vägen. Exakta kommandon beror återigen på hur containern är uppsatt.

Om det är för svårt/du inte orkar lära dig de tre kommandona som behövs så finns ju plan B:

Du ska ju kunna drifta qloapps under Windows (dvs IIS som webbserver) + MySQL + PHP.

Testa att installera MySQL (det är relativt enkelt även på Windows om jag minns rätt), skapa en tom databas i MySQL, installera PHP-stöd i IIS (detta har jag aldrig gjort) och sätt sedan upp en ny applikation i IIS och lägg dit qloapps-koden rakt i Windows filsystem (dvs i "Physical path" när du skapar din applikation i IIS-konsollen). Starta installationen i webbläsaren (Browse i IIS-konsollen). När det är dags att radera installationsmappen kan du göra det som vanligt i Windows filhanterare.

Hej

Ja det är där det kniper - och jag kan inte hitta några instruktioner för hur jag kommer in i Docker-containern. Detta saknas också i Youtube klippet som används.

Ska titta på ditt IIS förslag!