Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle:

Har du kikat i iLO loggen? Det borde med största sannolikhet finnas mer information där.

Verkar inte finnas någon vettig logg att kolla, har loggat in på webbinterfacet,
https://i.imgur.com/wx6L0Fj.png

Permalänk
Medlem

För er som letar minne eller andra tillbehör till era HP microserver Gen8 eller andra så kan jag tipsa om GG Server Parts (http://ggsp.se). Har själv köpt minne där ifrån. Ofta är det begagnade grejer, men orginal och fungerar bra.

Permalänk
Medlem

@CrazyDriver: klockrent! Det tackar vi för 👍

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Om man vill köpa sig en gen8 idag är det ebay som gäller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yugurt:

Om man vill köpa sig en gen8 idag är det ebay som gäller?

Blocket och Tradera fungerar det med. Finns en nu på Tradera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Om man vill köpa sig en gen8 idag är det ebay som gäller?

Skrivet av anon246659:

Blocket och Tradera fungerar det med. Finns en nu på Tradera

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker mig också se dem utannonserade i marknaden här på Sweclockers titt som oftast

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nästa vecka kan jag hämta hem min micro server! Ska få tag på licens till ILO och fixa med lite annat kul. Sen om jag ska köra freenas eller nas4free vet jag inte. Vad är skillnaden på distarna?

Tänkt är att:
2 Diskar i spegling för att bevara foton på. 2 större diskar till film.

Det ska upp owncloud eller nextcloud server så jag kan skicka mina foto direkt från telefonerna till servern hemma. Någon som fått detta att funka bra?

Ordna på något vis att jag kan få åtkomst till servern utifrån, finns det någon som gjort det? Det finns olika vis och jag vet inte vilket som är bäst så jag frågar om någon fått till detta utan FTP tjänst. Köpta nasar från lagerhyllan har sån typ av tjänst, tex Netgear & Asustor erbjuder mobilanpassade appar och eller så man kan logga in på sin server med HTTPS adress. Går det i Freenas? Asustor har tex https://minserver.asustorlogin.com:8000 också loggar man in med användarnamn och på också får man tillgång till hela skrivbordet.

Dem har också program & appar till foto, video, övervakning och filer. Detta vill jag ha men jag vill inte ha en sån typ av nas, bara tjänsterna att kunna göra sånna typer av saker.

Det ska bli kul & spännande att påbörja detta projekt men det hade varit hjälpsamt med råd och hjälp lite i förväg

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zodden:

Nästa vecka kan jag hämta hem min micro server! Ska få tag på licens till ILO och fixa med lite annat kul. Sen om jag ska köra freenas eller nas4free vet jag inte. Vad är skillnaden på distarna?

Tänkt är att:
2 Diskar i spegling för att bevara foton på. 2 större diskar till film.

Det ska upp owncloud eller nextcloud server så jag kan skicka mina foto direkt från telefonerna till servern hemma. Någon som fått detta att funka bra?

Ordna på något vis att jag kan få åtkomst till servern utifrån, finns det någon som gjort det? Det finns olika vis och jag vet inte vilket som är bäst så jag frågar om någon fått till detta utan FTP tjänst. Köpta nasar från lagerhyllan har sån typ av tjänst, tex Netgear & Asustor erbjuder mobilanpassade appar och eller så man kan logga in på sin server med HTTPS adress. Går det i Freenas? Asustor har tex https://minserver.asustorlogin.com:8000 också loggar man in med användarnamn och på också får man tillgång till hela skrivbordet.

Dem har också program & appar till foto, video, övervakning och filer. Detta vill jag ha men jag vill inte ha en sån typ av nas, bara tjänsterna att kunna göra sånna typer av saker.

Det ska bli kul & spännande att påbörja detta projekt men det hade varit hjälpsamt med råd och hjälp lite i förväg

Jag kör VPN-Server i router som kör opnSense, som sedan ger mig tillgång till LAN:et

Permalänk
Medlem

@stgr: Jo det är en lösning, i freenas kan man väl sätta upp vpn server så man får tillgång till nasen? Annars måste jag köpa en ny router också vilket känns onödigt när det enbart är nasen jag behöver ha tillgång till.

Jag står i valet och kvalet mellan Microserver gen 8 & asustor as304. Och vill gärna inte överge idén om hps maskin, så behöver klura ut detta så jag inte köper grisen i säcken.

😛

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@zodden: Nextcloud ska du köra på men jag har märkt av att android appen har massa problem med fotouppladning, oftast blir det helt svarta bilder. IOS verkar fungera bättre!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

@fisken92: Kanon! Kör iOS på telefon så då vart det ett problem mindre 😉
Bara tillgång till servern som återstår att hitta lösning på då. Tack!

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@zodden: Trevligt värre, lycka till!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

@fisken92: Tack tack 😉

Nu behöver jag råd & inputs av så många som möjligt att bestämma hur jag ska göra med nästa nas. Jag har googlat och forskat i att få ihop detta på bästa möjliga sätt. Asustor as304t har typ allt jag behöver men den är inte en HP med ILO port och begränsningar på samma vis till ram, HD och OS addons men den kommer räcka till mig. Dessutom måste jag redan köpa en Raspberry Pi att köra kodi på då vår tv är titzen OS baserat :/ mycket som behövs fixas för att få ihop det som det är redan.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

@fisken92: Tack tack 😉

Nu behöver jag råd & inputs av så många som möjligt att bestämma hur jag ska göra med nästa nas. Jag har googlat och forskat i att få ihop detta på bästa möjliga sätt. Asustor as304t har typ allt jag behöver men den är inte en HP med ILO port och begränsningar på samma vis till ram, HD och OS addons men den kommer räcka till mig. Dessutom måste jag redan köpa en Raspberry Pi att köra kodi på då vår tv är titzen OS baserat :/ mycket som behövs fixas för att få ihop det som det är redan.

Jag kör en Gen 8 med Ubunutu Server och dockercontainers för VPN, Handbrake, deluge, Plex (Chromecast till TVn), Nextcloud och andra tjänster. Kör du allt på microservern behöver du varken Rasberryn eller någon speciell router.

iLO är tacksamt ibland men absolut inget som revolutionerar en enkel hemmaserver.

Permalänk
Medlem

Whoop! Jag har hittat några ecc minnen till överkomligt pris (4Gb 240:- st) 😂
Även CPU, dock inte xeon men i5 lågvoltare. Vad tror ni om denna uppsättningen?

Slå till?

Bör man använda en ssd disk om man ska köra freenas för att underlätta maskinen?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Whoop! Jag har hittat några ecc minnen till överkomligt pris (4Gb 240:- st) 😂
Även CPU, dock inte xeon men i5 lågvoltare. Vad tror ni om denna uppsättningen?

Slå till?

Är osäker, men har för mig att det bara är i5-3470T som har "inofficiellt" ECC-stöd, möjligtvis i5-3570T.
Googla innan du köper.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

@Wikai: Det stämmer, ecc stödet vart osäkert faktiskt på den i5. Möjligt att stället hade andra proppar med ecc stöd, vilket fall som så fanns minnen där, 8 Gb klarar jag mig på ett tag iaf.
Med i5 så kunde jag däremot köra snabbare minnen än vad jag kan med celeron vilket är positivt såklart, men ecc bortfaller

Vad kör du för OS på din gen 8? Vad används den till med tanke på hårdvaran du använder?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zodden:

@stgr: Jo det är en lösning, i freenas kan man väl sätta upp vpn server så man får tillgång till nasen? Annars måste jag köpa en ny router också vilket känns onödigt när det enbart är nasen jag behöver ha tillgång till.

Jag står i valet och kvalet mellan Microserver gen 8 & asustor as304. Och vill gärna inte överge idén om hps maskin, så behöver klura ut detta så jag inte köper grisen i säcken.

😛

DU borde kunna installera openvpn i freenas
https://forums.freenas.org/index.php?threads/how-to-set-up-op...

Glöm bara inte att portforwarda till servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

DU borde kunna installera openvpn i freenas
https://forums.freenas.org/index.php?threads/how-to-set-up-op...

Glöm bara inte att portforwarda till servern.

Tack! Fortfarande inte fått hem servern, men tack !
Hittills har jag bara gjort lite research på hårdvara och hur jag ska kunna få åtkomst till maskinen

Tur det finns hjälpsamt folk! 👌

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Fick tag på en sån här liten trevlig sak idag på jobb.
Någon som har koll på vilka CPUer som funkar i den? Sitter en celeron i den nu.
Har en i5 3470, sant en i3 3220T.

/P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pete_79:

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

@Wikai: Underbart, tack. Finns det en liknande för minnen?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

@Pete_79: Jag kör en i3 3220 (ej T) i min utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

@Pete_79: Jag kör en i3 3220 (ej T) i min utan problem.

Jag testade med i5 3470, men den ville inte med den. Misstänker att det kan ha med tdpn att göra? Jag beställde iaf en xeon e3 1260 från ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Om man vill köpa sig en gen8 idag är det ebay som gäller?

https://www.sweclockers.com/marknad/159604-oanvand-hp-microse...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig efter mycket tvekan att köpa Hp microserver och idag har jag hämtat hem den och lagt i lite nya minnen inkl en 120 ssd disk att köra os ifrån.

1 dator står och tuggar för fullt för att tömma min gamla nas på viktiga filer som sedan ska föras över till hp servern när den är up and running, känns bra detta men mycket återstår.

Ska man ladda hem FreeNAS 11.1-U6 filen eller betan? Ikke betan är väl mer troligt men tänkte höra om någon har någon synpunkt på detta? Skillnaden är att 11.2-Beta har Plugins och viratulerering redan men detta hämtas väl hem automatiskt via jails eller plugins när den väl är igång, eller?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Jag bestämde mig efter mycket tvekan att köpa Hp microserver och idag har jag hämtat hem den och lagt i lite nya minnen inkl en 120 ssd disk att köra os ifrån.

1 dator står och tuggar för fullt för att tömma min gamla nas på viktiga filer som sedan ska föras över till hp servern när den är up and running, känns bra detta men mycket återstår.

Ska man ladda hem FreeNAS 11.1-U6 filen eller betan? Ikke betan är väl mer troligt men tänkte höra om någon har någon synpunkt på detta? Skillnaden är att 11.2-Beta har Plugins och viratulerering redan men detta hämtas väl hem automatiskt via jails eller plugins när den väl är igång, eller?

Jag kör server 2016 core hyper-v. Den är gratis. 2 dc och lite virtuella Ubuntu servrar under den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Jag kör server 2016 core hyper-v. Den är gratis. 2 dc och lite virtuella Ubuntu servrar under den.

Skickades från m.sweclockers.com

Alrise! Har kört lite ubuntu server förut själv, många många år sedan dock, så tänkte ge mig på FreeNAS då det kan göra massor kul.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Godkväll grabbar!

Jag sitter med min HP Microserver gen8 och fått i mina hårddiskar, FreeNAS är installerat redan på en ssd. Men jag blir lite konfunderad om jag ska ställa in raid i hps setup eller låta FreeNAS göra på sitt vis med diskarna. Någon som har svar på detta vad jag bör göra?

Blir väldigt konstigt i mitt huvud det här

Jag har 2 st WD 2TB som jag tänk ha till större saker, och tänkte klokt vore det att ha dem som 2 enskilda diskar, vardera på sina fulla 2 TB

Sedan har jag 2 st mindre diskar som är på 250 GB, dessa vill jag spegla för att spara bilder på barnen, semestern osv..

Hur och vilka alternativ i FreeNAS skall användas för att få till detta?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB