Bättre bild via Android tvs inbyggda app än med Apple TV 4K, Varför?

Permalänk
Medlem

Bättre bild via Android tvs inbyggda app än med Apple TV 4K, Varför?

Hej!

Har en Philips POS9002 Oled tv där jag tidigare använt den inbyggda Netflix appen. Har vart nöjd men har haft lite problem med att bilden hackar till ibland och köpte därför en Apple TV 4K som har alla appar jag behöver. Jag tror jag blivit av med att bilden hackar till nu efter bytet men problemet är att jag tycker att bilden på Netflix via Apple tvn är sämre än på den inbyggda appen. Det är inte natt och dag skillnad men ändå märkbart. Är lite renare och skarpare bild via den inbyggda appen. Vad fasiken kan detta bero på?

Jag har såklart jämfört alla inställningar och ställt in exakt samma på båda. Har även kollar så Apple TVn växlar ordentligt mellan HDR och SDR osv.

Detta blev inte riktigt vad jag hade förväntat mig, jag hoppades bli av med hackandet men inte att jag skulle uppleva bilden via Apple tvn som sämre.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Har en Philips POS9002 Oled tv där jag tidigare använt den inbyggda Netflix appen. Har vart nöjd men har haft lite problem med att bilden hackar till ibland och köpte därför en Apple TV 4K som har alla appar jag behöver. Jag tror jag blivit av med att bilden hackar till nu efter bytet men problemet är att jag tycker att bilden på Netflix via Apple tvn är sämre än på den inbyggda appen. Det är inte natt och dag skillnad men ändå märkbart. Är lite renare och skarpare bild via den inbyggda appen. Vad fasiken kan detta bero på?

Jag har såklart jämfört alla inställningar och ställt in exakt samma på båda. Har även kollar så Apple TVn växlar ordentligt mellan HDR och SDR osv.

Detta blev inte riktigt vad jag hade förväntat mig, jag hoppades bli av med hackandet men inte att jag skulle uppleva bilden via Apple tvn som sämre.

Mvh J

Det är inte så att TVn skiftar bildinställningar beroende på vilken enhet den spelar upp media ifrån? "Smarta" TV-apparater har ju så mycket funktioner som ska hjälpa dig men i stället stjälper.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Det är inte så att TVn skiftar bildinställningar beroende på vilken enhet den spelar upp media ifrån? "Smarta" TV-apparater har ju så mycket funktioner som ska hjälpa dig men i stället stjälper.

Jo den gör ju det, men har ställt in så det är samma på båda nu, så är inte det tyvärr

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

På min Sony 4k var jag tvungen att aktivera "utökat läge" för HDMI för att få full fräs på 4k och HDR via HDMI, kanske något sådant som behöver göras även på din TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Har en Philips POS9002 Oled tv där jag tidigare använt den inbyggda Netflix appen. Har vart nöjd men har haft lite problem med att bilden hackar till ibland och köpte därför en Apple TV 4K som har alla appar jag behöver. Jag tror jag blivit av med att bilden hackar till nu efter bytet men problemet är att jag tycker att bilden på Netflix via Apple tvn är sämre än på den inbyggda appen. Det är inte natt och dag skillnad men ändå märkbart. Är lite renare och skarpare bild via den inbyggda appen. Vad fasiken kan detta bero på?

Jag har såklart jämfört alla inställningar och ställt in exakt samma på båda. Har även kollar så Apple TVn växlar ordentligt mellan HDR och SDR osv.

Detta blev inte riktigt vad jag hade förväntat mig, jag hoppades bli av med hackandet men inte att jag skulle uppleva bilden via Apple tvn som sämre.

Mvh J

kan inte va som så att den inbyggda netflix appen kör 4k medans apple tvn kanske bara kör HD ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jo den gör ju det, men har ställt in så det är samma på båda nu, så är inte det tyvärr

Oj sorry, såg bara att du kollat så att HDR blir rätt, skummade igenom för snabbt...
På din beskrivning så låter det som att du inte får samma upplösning med Apple TVn. Kör du trådat eller Wifi för internet till Apple TVn?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

På min Sony 4k var jag tvungen att aktivera "utökat läge" för HDMI för att få full fräs på 4k och HDR via HDMI, kanske något sådant som behöver göras även på din TV?

Ja det var jag tvungen att göra också, så det är gjort. Så det är inte det heller tyvärr. Men tack för förslag och hjälp

Skrivet av norrby89:

kan inte va som så att den inbyggda netflix appen kör 4k medans apple tvn kanske bara kör HD ?

Nej Apple tvn kör 4K också.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Skickar iväg en fråga till @Laxpudding

Vet någon annan så får dom givetvis svara också.

Kan det vara så att Tvn är såpass mycket bättre på att skala upp 1080p material än vad Apple TV 4Kn är? För det är främst 1080p material jag tycker det märks i.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Skickar iväg en fråga till @Laxpudding

Vet någon annan så får dom givetvis svara också.

Kan det vara så att Tvn är såpass mycket bättre på att skala upp 1080p material än vad Apple TV 4Kn är? För det är främst 1080p material jag tycker det märks i.

Så kan det ju vara. Har du testat andra källor än Netflix också? Youtube borde du ju ha på båda att jämföra med.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Bildexpert 📺

Högst troligt en fråga om olika bildinställningar och hur Philipsen applicerar olika algoritmer i olika situationer. Det är sällan någon betydande skillnader med skalning på en 1080p-signal till 4K. De skillnader man ser brukar bero på att det är så mycket mer än enbart själva skalningen som påverkar bilden.

Philips har en tendens att placera in brusreducering och kantförstärkning i tid och otid. Vilket kan uppfattas som "renare" och "mer clean" eller "plattare" och "mer smetningar" beroende på vad man lägger för subjektiv värdering i bilden. Detta har även förekommit på flera av deras Blu-rayspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Högst troligt en fråga om olika bildinställningar och hur Philipsen applicerar olika algoritmer i olika situationer. Det är sällan någon betydande skillnader med skalning på en 1080p-signal till 4K. De skillnader man ser brukar bero på att det är så mycket mer än enbart själva skalningen som påverkar bilden.

Philips har en tendens att placera in brusreducering och kantförstärkning i tid och otid. Vilket kan uppfattas som "renare" och "mer clean" eller "plattare" och "mer smetningar" beroende på vad man lägger för subjektiv värdering i bilden. Detta har även förekommit på flera av deras Blu-rayspelare.

Nu när jag tänker efter så kommer jag ihåg att jag föredragit Netflix bilden via den inbyggda appen på de LG Oleds jag provat också. Jäkla konstigt tycker jag.

Bildinställningarna är exakt samma så isåfall är det om Philips smygit in någon brusreducering i den inbyggda appen Det är ju verkligen ingen stor skillnad mellan bilden på Apple TV 4Kn och den inbyggda appen, men det var ändå tillräckligt för att jag skulle märka det. Men efter 5min med Apple tvn så tänker man inte på det längre. Nu slipper man Philips buggiga mjukvara iaf, för har ett upplevt ett enda hack i bilden med Netflix appen på Apple tvn, så måste vara något med den inbyggda som buggar.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jaxione: ATV 4K kan beroende hur du ställer in den köra HDR-signal där den bakar in SDR i HDR10-tonkurvan vilket ger en godtycklig respons. Dels baserat på hur Apple kodar SDR-inuti-HDR och hur TV:n sedan applicerar HDR-tonkurvan.

Mycket möjligt att Philips inbyggda app gör samma sak och där den applicerar en annan algoritm för hur SDR kodas in i HDR10-tonkurvan. Eller att den inte gör det och du därför jämför samma material men kodade genom olika system och med olika mål för signalen.

Permalänk
Medlem

Märkte en annan konstig grej nu. Mindhunter som är en serie i HDR på Netflix växlar inte till HDR på Apple TVn men på den inbyggda appen funkar det. Alla andra HDR serier jag testat med Apple TVn funkar. Hur kan det va så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar