nödvändiga program i windows 7

Permalänk
Medlem

nödvändiga program i windows 7

Jag har då en laptop (lenovo b575e) som kör windows 7. Skulle vilja veta vilka program som måste va där så det funkar som det ska. Vill ta bort så många som möjligt. Vissa vet jag som, virtualbox, should i remove it och language packen till office. Bild på vilka program som är installerade finns nedan.

här e länken: https://ibb.co/iqOxwe

Permalänk
Vila i frid

Ta bort:
Lenovo SecuritySolution FP (om du nu inte använder dig av fingeravtrycksläsaren)
Windows 7 Upgrade Advisor
Windows Live Essentials (obsolete)
Windows Live Inloggningsassistenten (obsolete)
Windows Live Upload Tool (obsolete)

Osäkert: Används SQL öht i din dator? Det används ej av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ta bort:
Lenovo SecuritySolution FP (om du nu inte använder dig av fingeravtrycksläsaren)
Windows 7 Upgrade Advisor
Windows Live Essentials (obsolete)
Windows Live Inloggningsassistenten (obsolete)
Windows Live Upload Tool (obsolete)

Osäkert: Används SQL öht i din dator? Det används ej av Windows.

Tack. ska ta bort dom nu
Vet inte vad SQL är riktigt men jag använder inte det. Är väl något till servrar?

Permalänk
Medlem

@liinuss: SQL är ett databas språk. har du inget på datorn som har användning av en databas skulle jag med säkerhet säga att du kan ta bort den, men som jag alltid säger till mina vänner - körs det inte i bakgrunden, laddas inte upp vid boot eller aktivt hindrat dig i ditt arbete med datorn - varför göra ändringar?

vill du göra datorn snabbare kan du istället leka i services eller group policy och stänga av saker som superfetch och prefetch (etc etc) ifall du har en SSD då det är onödigt att cacha skit på ram nu när SSD enheter finns.

if it aint broke - dont try to fix it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

@Limpan3300: SQL är ett databas språk. har du inget på datorn som har användning av en databas skulle jag med säkerhet säga att du kan ta bort den, men som jag alltid säger till mina vänner - körs det inte i bakgrunden, laddas inte upp vid boot eller aktivt hindrat dig i ditt arbete med datorn - varför göra ändringar?

vill du göra datorn snabbare kan du istället leka i services eller group policy och stänga av saker som superfetch och prefetch (etc etc) ifall du har en SSD då det är onödigt att cacha skit på ram nu när SSD enheter finns.

if it aint broke - dont try to fix it!

tack. Har inget som använder databas så tar bort den. Tack.
Kan man "cacha skit" på HDD eller det skulle bara sakta ner datorn eller läs och skriv hastighet?

Permalänk
Medlem

@liinuss: kort och enkelt - låt den cacha, det görs av en anledning och gör så att din dator och hårddisk fungerar "bättre" och lite snabbare i längden men det kan lägga till några extra sekunder tills du kan använda din dator när precis startat upp den. dessa tjänster som görs kommer inte ske under samband när du utför andra aktiviteter på datorn utan händer vad jag har för mig endast vid uppstart och när du inte använder datorn men den är påslagen.

långt och gott
när den väll cachar dessa filer så leder det till att HDDn måste börja snurra och arbeta, nu pratar vi om en mekanisk hårddisk alltså där det finns en fysisk skiva som snurrar runt och en "arm" som läser av en skivan(sektor på skivan etc) och den måste då alltså hitta rätt sektor/del av skivan för att starta rätt program osv... utan att behöva fördjupa oss allt för djupt så när datorn cachar (i windows) så utförs det oftast när inget annat program körs på datorn eller vid uppstart. den lägger då lite information i början av en sektor/del av skivan som den vet vart allt finns så det går lite snabbare att läsa in allt utan att behöva snurra runt för mycket...
just att det sker vid uppstart leder till att din dator känns betydligt segare att starta upp men det leder också till att program kan starta upp snabbare, något utav en win/lose scenario då du tjänar på det i senare skedde men måste vänta på att låta datorn starta upp. med en ssd så blir denna lösning lite onödig då det inte finns något mekaniskt konstverk så att säga som måste utföras, den bara kollar vart filen påstås vara och läser in.

(inb4 nerdninjas som kommer attackera mina förklaringar här)

sen så finns det filsystemet som måste cacha grejer (ntfs antar jag att det är i ditt fal) och detta behövs för att din dator ska fungera i windows, detta läggs till hårddiskens första sektor ifall jag inte misstar mig.

kanske missat nåt eller nåt annat kom precis hem från jobbet lite seg

edit:
fanns nån sida där någon hade skapat massa skript som man kunde använda sig utav för att stänga av massa onödiga saker som körs av windows i bakgrunden, typ telefon tjänster, smart kort osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

@Limpan3300: kort och enkelt - låt den cacha, det görs av en anledning och gör så att din dator och hårddisk fungerar "bättre" och lite snabbare i längden men det kan lägga till några extra sekunder tills du kan använda din dator när precis startat upp den. dessa tjänster som görs kommer inte ske under samband när du utför andra aktiviteter på datorn utan händer vad jag har för mig endast vid uppstart och när du inte använder datorn men den är påslagen.

långt och gott
när den väll cachar dessa filer så leder det till att HDDn måste börja snurra och arbeta, nu pratar vi om en mekanisk hårddisk alltså där det finns en fysisk skiva som snurrar runt och en "arm" som läser av en skivan(sektor på skivan etc) och den måste då alltså hitta rätt sektor/del av skivan för att starta rätt program osv... utan att behöva fördjupa oss allt för djupt så när datorn cachar (i windows) så utförs det oftast när inget annat program körs på datorn eller vid uppstart. den lägger då lite information i början av en sektor/del av skivan som den vet vart allt finns så det går lite snabbare att läsa in allt utan att behöva snurra runt för mycket...
just att det sker vid uppstart leder till att din dator känns betydligt segare att starta upp men det leder också till att program kan starta upp snabbare, något utav en win/lose scenario då du tjänar på det i senare skedde men måste vänta på att låta datorn starta upp. med en ssd så blir denna lösning lite onödig då det inte finns något mekaniskt konstverk så att säga som måste utföras, den bara kollar vart filen påstås vara och läser in.

(inb4 nerdninjas som kommer attackera mina förklaringar här)

sen så finns det filsystemet som måste cacha grejer (ntfs antar jag att det är i ditt fal) och detta behövs för att din dator ska fungera i windows, detta läggs till hårddiskens första sektor ifall jag inte misstar mig.

kanske missat nåt eller nåt annat kom precis hem från jobbet lite seg

edit:
fanns nån sida där någon hade skapat massa skript som man kunde använda sig utav för att stänga av massa onödiga saker som körs av windows i bakgrunden, typ telefon tjänster, smart kort osv.

Tack så mycket. Nu kan jag det. Man lär sig nåt nytt varje dag