Permalänk
Medlem

Tysta mekaniska tangentbord?

Hej jag jobbar i et töppet kontorslandskap och stör mig varje dag på mitt undermåliga (säkert 10 år gamla) tangentbord. Får nu köpa ett nytt i prisklassen 500kr. Jag hade väldigt gärna haft ett mekaniskt tangentbord men kan tänka mig att det kan vara störande. Numera finns det ju diverse tysta mekaniska tangentbord. Så jag undrar helt enkelt vad man ska kolla in? Eller finns det bra tangentbord med rubber domes? Min budget är ju rätt låg men möjligtvis kan jag gå upp några hundringar

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Dåligt av din arbetsgivare, dels att sätta er i ett öppet kontorslandskap och dels att inte satsa mer på era arbetsredskap. Det finns ingenting i den prisklassen som jag skulle rekommendera rakt av.

Tangentbord med tystare mekaniska brytare börjar i pris runt tusenlappen tyvärr, och nästan alla har linjära brytare. Du skulle eventuellt kunna köpa ett billigt mekaniskt och modda det med O-ringar, om du får göra det. anon257891 har tyst-moddat tangentbord på ännu fler sätt, men han byggde också ihop dem och att göra alla dessa grejer med ett färdigbyggt tangentbord är inte rådigt.

Bland rubber domes skulle jag rekommendera Topre Realforce, Logitech Illuminated-serien eller Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop — men alla dessa kostar bra mer än en femhundring var.

Själv tar jag oftast med egna tangentbord till jobbet. Men jag har också jobbat på en skyddad avdelning där jag inte fått det...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Dåligt av din arbetsgivare, dels att sätta er i ett öppet kontorslandskap och dels att inte satsa mer på era arbetsredskap. Det finns ingenting i den prisklassen som jag skulle rekommendera rakt av.

Tangentbord med tystare mekaniska brytare börjar i pris runt tusenlappen tyvärr, och nästan alla har linjära brytare. Du skulle eventuellt kunna köpa ett billigt mekaniskt och modda det med O-ringar, om du får göra det. anon257891 har tyst-moddat tangentbord på ännu fler sätt, men han byggde också ihop dem och att göra alla dessa grejer med ett färdigbyggt tangentbord är inte rådigt.

Bland rubber domes skulle jag rekommendera Topre Realforce, Logitech Illuminated-serien eller Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop — men alla dessa kostar bra mer än en femhundring var.

Själv tar jag oftast med egna tangentbord till jobbet. Men jag har också jobbat på en skyddad avdelning där jag inte fått det...

Tyvärr blir det nog väldigt svårt att motivera ett köp av ett dyrt tangentbord då ett för 100 spänn hos classe funkar lika bra. Vi får ta med egna dock, så får kanske bli att köpa ett eget. Att modda är inte riktigt aktuellt för min del och har testat o-ringar på mitt Majestouch 2 med bruna brytare och det var väl sådär. Men rent generellt verkar utbudet på tysta switchar ganska litet om man kollar Maxgaming t ex: https://www.maxgaming.se/tangentbord-tillbehor/gaming-tangent...

Men hur som helst vet jag inte om jag bör skaffa ett mekaniskt. Jag trycker relativt hårt på mina tangenter, så även om switchen i sig är tyst låter det högt när själva keycap:en träffar brädan vid nedslag. Så jag kanske bör satsa på rubber ändå...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag kör MX Red Silent i mitt och det låter inte farligt högt. Fast det är klart, det låter ju så att man hör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag kör MX Red Silent i mitt och det låter inte farligt högt. Fast det är klart, det låter ju så att man hör det.

De ska väl vara rätt lika bruna? Jag har bruna själv och de låter ju inte så mycket om man skriver ordentligt (dvs touch type).

Kanske får bli ett sådant här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2917834

Alternativt tar jag med mitt eget nästa vecka och ser om folk stör sig på det.

Visa signatur

Citera för svar