EU röstar igenom förslag om innehållskvot för strömningstjänster

Permalänk
Melding Plague

EU röstar igenom förslag om innehållskvot för strömningstjänster

Ett nytt förslag har nu röstats igenom inom EU, vilket innebär att minst 30 procent av innehållet hos bland annat Netflix måste vara producerat i Europa. Lagen väntas träda i kraft i december.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Om detta betyder att HBO drar sig ur EU innan sista säsongen av Game of Thrones sänds, går jag bärsärk.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jaaaa, kvotering!!!! För det är lösningen på alla problem

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

urgh....

Påtvingade saker blir väldigt sällan bra...så med andra ord...kommer inte detta sluta bra...
Företag som vill vara i Europa kommer lansera skit som är skapat i europa, och de andra skiter i europa...yay...

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Avstängd

Visst är EU härligt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

så netflix medelmåttliga urval blir ännu sämre *suck*

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Nu har iof. Netflix EU ett värdelöst urval så detta spär ju bara på det värdelösa urvalet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nej, all form av kvotering är ondska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Tänk om efterfrågan hade fått styra. Jag vet, det låter lite väl radikalt, men det skulle kunna fungera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Banne mig det dummaste jag hört på länge.
Gammelmedia sparkar och skriker, men dom är på väg bort vare sig dom vill eller inte.

Ska bli kul att se vilka kryphål som kommer användas för att kringgå detta.
Kommer valfri svensk internet streamare med 3 streams om dagen att räknas ?
Eller räcker det med att "flagga ut" material till ett land, d.v.s. ge bara "credit" ?
Kanske kan dom bara köpa ett paket med massor av svenskproducerat "skit" och göra det tillgängligt (men såklart undangömt).
Finns ju enorma mängder gamla journalfilmer etc. som är fritt att använda p.g.a. åldern.

Eller kommer VPN att bli ett måste för att få nånting sevärt i framtiden ?
Och när fattar EU/regeringar detta och förbjuder allt som kan dölja din identitet online ?

Dock så kan det dröja innan vi för en regering som vågar ta bort radio/tv skatten.
Men när <10% av svenskar tittar på SVT eller lyssnar på SR kanske den politiska viljan kan dyka upp igen.
Väldigt enkla politiska poäng som direkt påverkar "Svensson".
**bort /mod**

Ot
Permalänk
Medlem

**bort /mod**. Folk vill ha tillgång till hela världens kultur via strömmingstjänster där detta utbud finns. Sedan får själva utbudet konkurrera om tittarna beroende på hur bra det är sinsemellan. Användare vill inte stängas in bakom kulturpolitiska murar.

Jag kommer definitivt inte titta på mer Svenskt eller Franskt efter detta.

§7
Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Har jag legat i dvala och vaknat upp 1:a April????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Om detta betyder att HBO drar sig ur EU innan sista säsongen av Game of Thrones sänds, går jag bärsärk.

Stora delar av GoT produceras (spelas in) i Europa! **bort /mod**

ot
Permalänk
Lego Master

@Knubbis:
Det vet jag, men räknas det som en EU-producerad serie för det? Man kan ju inte riktigt lita på det...tycker jag.

För övrigt var det en trist antydan om kunskapsnivån. Även om GoT räknas till HBO's fördel vad gäller EU-producerat material, kanske de inte kommer över kvoten ändå, och väljer att ge upp marknaden? Det har ju inte med GoTs EU-vara eller icke vara att göra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@Knubbis: spelas in men det är väl fortfarande amerikanskt ägt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knubbis:

Stora delar av GoT produceras (spelas in) i Europa! Jösses! Det var ju det här med kunskap hos vissa SweC medlemmar...

Att det spelas in i Europa spelar ingen roll. Det är var produktionsbolaget är registrerat som räknas. HBO är inte ett europeiskt företag i grunden. Skall de hävda att de har ett europeiskt utbud så måste de flytta huvudkontoret till Europa.

Snart är dessutom storbrittanien ute ur EU och då kan man inte utesluta att film som görs med engelskt språk inte räknas som film producerat inom EU. Frankrike brukar vara mest rabiat när det gäller att film på franska skall få spridning.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Helt idiotiskt.

30% inkvoterad smörja går att leva med, men om priserna dessutom ska höjas för att betala lokala producenter för att ta fram ännu mer smörja så har det gått åt helvete för långt. Märk väl att jag överdriver, allt europeiskt är definitivt inte smörja, men påtvingat ska det inte vara och finansieringen får de allt sköta själva.

Vad är det för slemryggar som röstar igenom sån här galenskap? Hur mycket lobbymutor har de fått?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

De är fan inte sluga...

Permalänk
Medlem

Vad blir eftermälet av detta?
Kommer det fasas ut befintligt material för att få plats med 30% EU-material eller är det bara så att det kommer in mer från EU som tillägg till redan befintligt utbud?

Om det är det sistnämnda är det väl inga problem... Dock att höja avgiften för att det ska bli rättvist och att alla ska med fungerar ju inte.
Känns väldigt vänstervridet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det är inte en mänsklig rättighet att få sina grejer streamade på netflix

Permalänk
Avstängd

Som vanligt kan inte eu göra ett skit rätt och swexit känns jävligt attraktivt och inte bara för netflix jag typ aldrig kollar på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Här är siffror som går stick i stäv med uttalandet i artikeln:

Citat:

Netflix may have to add over 4000 hours of European content or nearly 800 European titles to its UK catalogue to meet new EU content quotas. Amazon Prime would have to add a little under 2000 hours of European content or 400 titles to its UK catalogue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Banne mig det dummaste jag hört på länge.
Gammelmedia sparkar och skriker, men dom är på väg bort vare sig dom vill eller inte.

Ska bli kul att se vilka kryphål som kommer användas för att kringgå detta.
Kommer valfri svensk internet streamare med 3 streams om dagen att räknas ?
Eller räcker det med att "flagga ut" material till ett land, d.v.s. ge bara "credit" ?
Kanske kan dom bara köpa ett paket med massor av svenskproducerat "skit" och göra det tillgängligt (men såklart undangömt).
Finns ju enorma mängder gamla journalfilmer etc. som är fritt att använda p.g.a. åldern.

Eller kommer VPN att bli ett måste för att få nånting sevärt i framtiden ?
Och när fattar EU/regeringar detta och förbjuder allt som kan dölja din identitet online ?

Dock så kan det dröja innan vi för en regering som vågar ta bort radio/tv skatten.
Men när <10% av svenskar tittar på SVT eller lyssnar på SR kanske den politiska viljan kan dyka upp igen.
Väldigt enkla politiska poäng som direkt påverkar "Svensson".
**bort /mod**

Ditt inlägg är det dummaste jag hört på länge!

30% av utbudet tvingar ingen att titta på det europeiska utbudet via streamingtjänster. Basen av en streamingtjänst som Netflix är ju att du ser det DU VILL! Vill du inte se de 30% slipper du.

Enda sättet det kan påverka material som är producerat utanför EU på ett negativt sätt är om EU inte producerar något.
Då kanske Netflix måste banta sitt utbud i Europa. Troligt scenario? Nej!

**bort /mod**

ot
Permalänk

Och det Netflix kommer göra för att fixa detta är att minska det icke europeiska utbudet och köpa in ännu mera skitfilmer från turkiet. 30% är alldeles för mycket för att det ska gå att lösas på ett bra sätt.

Visa signatur

I5-3570K@4,4Ghz| KFA2 GTX 1070 Ti | ASRock Z77 ExtreaM4 | Corsair 8GB 1600MHz Vengance | Corsair HX 750W | Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om dom röstat igenom att 50% av USA-utbudet måste finnas tillgängligt i Netflix i Europa. Detta är ju bara dumt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oskar.:

Det är inte en mänsklig rättighet att få sina grejer streamade på netflix

Det är inte en mänsklig rättighet att kolla på Netflix heller. Den här frågan handlar inte om mänskliga rättigheter överhuvudtaget, EU sysslar med en massa annat också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asså man blir lite smått förbannad, snart ska de väl kvotera in att minst 30% måste va producerat av kvinnor.

Jag förstår inte hur EU kan gå in och bestämma över sånt här.

Permalänk
Medlem

Bra vi ställer lite krav på amerikanska företag! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad blir eftermälet av detta?
Kommer det fasas ut befintligt material för att få plats med 30% EU-material eller är det bara så att det kommer in mer från EU som tillägg till redan befintligt utbud?

Om det är det sistnämnda är det väl inga problem... Dock att höja avgiften för att det ska bli rättvist och att alla ska med fungerar ju inte.
Känns väldigt vänstervridet.

Tror knappast det finns många vänsterpartister bland lobbyisterna och europeiska Film och TV branschens företrädare. Det handlar om marknadsprotektionism samt kulturnationalistisk protektionism och det är snarare den bruna delen av det politiska spektrat som brukar företräda nationalistiska åsikter som detta. Och det finns gott om sådana partier som går bra i Europa nu.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Att det spelas in i Europa spelar ingen roll. Det är var produktionsbolaget är registrerat som räknas. HBO är inte ett europeiskt företag i grunden. Skall de hävda att de har ett europeiskt utbud så måste de flytta huvudkontoret till Europa.

Snart är dessutom storbrittanien ute ur EU och då kan man inte utesluta att film som görs med engelskt språk inte räknas som film producerat inom EU. Frankrike brukar vara mest rabiat när det gäller att film på franska skall få spridning.

Helt fel! Producerat kan tolkas på många sätt, när det gäller filmatisering (vilket jag jobbat med tidigare) handlar det lika mycket om var man skjuter råmaterialet som var företaget är placerat.

**bort /mod**

ot