EU röstar igenom förslag om innehållskvot för strömningstjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Buulaa: nej den jämförelsen är i princip inte samma sak.

Att säga 30% av all grafikkort i en butik ska vara AMD är vad dom vill göra.

Dom tar inte en extra skatt för att ge pengarna till AMD (som din jämförelse gör).

De fond dom vill skapa kan jämföras med att säga 1% av vinsten ska läggas på open source projekt som alla kan dra nytta av.

falks ekvivalens, i båda fallen får jag inte välja bort det ena över det andra och är i slutändan betalar jag för båda.
jag tror inte du förstår argumentet alls, i ''Köpet'' betalar jag till amd på samma sätt som jag måste betala för kvoten i netflix.
Du verkar se en valmöjlighet som inte finns? trollar du seriöst med mig, eller gick argumentet över ditt huvud?

Permalänk
Medlem

Enligt statistiken så producerar Storbritannien, Frankrike och Tyskland tillsammans fler filmer per år än USA. Inte konstigt då att de vill ha sin rättmätiga plats i de stora streaming-tjänsterna.

Tror inte det kommer vara svårt för bolagen att utöka sitt innehåll då det finns väldigt mycket bra europeiskt att köpa eller investera i. Bara här i norden har vi ju fin filmindustri, men pengabrist. Se även alla franskproducerade dokumentärer som finns, räcker ju med bara dem för att nå upp till kvoten lätt...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar.:

Det är inte en mänsklig rättighet att få sina grejer streamade på netflix

Jo, det är en mänsklig rättighet att få sina grejer streamade på Netflix, för att jag tycker så!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Så netflix kommer med andra ord tvingas minska innehållet så det blir 30% europeiskt på våran marknad ... Hur är det här bra för oss konsumenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Jag har förespråkat EU länge då jag legitimt tycker att dom gör bra saker för Europa och medlemsländerna i sin helhet, speciellt när det kommer till att skydda individens rätt till privatliv - exempel är hur man fastslagit att delar av IPRED/IPRED2 är olagligt inom EU (du kan inte tvinga ISP's att lagra data, detta har gjort att Bahnhof kunnat vunnit i domstol med sina 24h lagringar) och nu på senare tid även GDPR.

Men Artikel 11, Artikel 13 och nu detta får mig att fundera hur mycket pengar Hollywood & andra stora rika aktörer/privatpersoner har stoppat i parlamentets fickor (eller hotat) - För i mina ögon och öron är detta 'efterblivet', speciellt med tanke på tidigare lagar och regler som EU infört som går rakt emot detta, det är en 180 grader sväng i fel riktning och börjar efterlikna något som Kina eller numera USA under Trump's ledning skulle få för sig att införa.

Vill inte skrika varg än, att vi borde lämna EU och hela köret. Fördelarna solklart överskuggar nackdelarna i mitt tycke fortfarande, men fortsätter det åt detta hållet så börjar jag fundera faktiskt...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

Så netflix kommer med andra ord tvingas minska innehållet så det blir 30% europeiskt på våran marknad ... Hur är det här bra för oss konsumenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, dom behöver lägga till mer europeiskt, inte ta bort icke-europeiskt...

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Vad är det för totalitärt med att man inte vill ha ett för enkelriktat samhälle där enbart det som konsumeras av ”mainstream” finns att tillgå?

Sen menar jag inte nödvändigtvis att just du (eller allmänheten) ska betala min väns böcker, bara att det är bra att det finns verksamheter som försöker bredda utbudet.

Okej, vi hade haft deckare och Harry Potter...

Även om de listor du länkar till inte enbart innehåller deckare inte det en kategori böcker som säljer väl,
Klart det säljs annat än deckare också, men inom skönlitteraturen är de allt storsäljare genre.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad är det för totalitärt med att man inte vill ha ett för enkelriktat samhälle där enbart det som konsumeras av ”mainstream” finns att tillgå?

Sen menar jag inte nödvändigtvis att just du (eller allmänheten) ska betala min väns böcker, bara att det är bra att det finns verksamheter som försöker bredda utbudet.

Okej, vi hade haft deckare och Harry Potter...

Även om de listor du länkar till inte enbart innehåller deckare inte det en kategori böcker som säljer väl,
Klart det säljs annat än deckare också, men inom skönlitteraturen är de allt storsäljare genre.

Det är just skattebetalare och Netflix-abonnenter som står för notan när Ukrainsk konstfilm eller postmodernistisk poesi ska kvoteras in.
Staten bestämmer alltså vad som är värt något, till skillnad från att folk själva väljer vad de vill lägga sina pengar på.

Musik, film och litteratur är mindre likriktat än någonsin, just tack vare marknaden och ett ständigt växande utbud tillsammans med tjänster som gör det allt mer lättillgängligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är just skattebetalare och Netflix-abonnenter som står för notan när Ukrainsk konstfilm eller postmodernistisk poesi ska kvoteras in.

Det här känns väl ändå aningen vridet ;).
Netflix har redan en rätt stor andel europeiskt innehåll och ligge redan i nuläget inte så långt ifrån 30% vad jag förstått så det lär inte bli nån större märkbar skillnad. Och nej, nuvarande netflixcontent som är från europa består såklart inte av Ukrainsk konstfilm eller poesi hehe.

Skrivet av DasIch:

Staten bestämmer alltså vad som är värt något, till skillnad från att folk själva väljer vad de vill lägga sina pengar på.

Musik, film och litteratur är mindre likriktat än någonsin, just tack vare marknaden och ett ständigt växande utbud tillsammans med tjänster som gör det allt mer lättillgängligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja här håller jag med däremot. Än märkligare kan jag tycka det blir när EU ska lägga sig i den här typen av grejer. Visst kan den del länder vara mer protektionistiska med sin kulturpolitik men det här känns inte som någon EUfråga...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vlademil:

Enligt statistiken så producerar Storbritannien, Frankrike och Tyskland tillsammans fler filmer per år än USA. Inte konstigt då att de vill ha sin rättmätiga plats i de stora streaming-tjänsterna.

Tror inte det kommer vara svårt för bolagen att utöka sitt innehåll då det finns väldigt mycket bra europeiskt att köpa eller investera i. Bara här i norden har vi ju fin filmindustri, men pengabrist. Se även alla franskproducerade dokumentärer som finns, räcker ju med bara dem för att nå upp till kvoten lätt...

"Rättmätiga"... jag vet inte jag.
Här tror jag inte alla instämmer.
Det finns inget i de heliga skrifterna eller skrivet i stjärnorna att alla innehållstjänster enligt moral eller liknande måste fördela utbudet efter vilka produktioner som görs. Så det där med "rättmätigt" känns inte helt rätt i sammanhanget.
Marknaden är fri för privata aktörer och ja spootifys inehåll ska inte heller bestämmas av politik utan det bör vara upp till lyssnarna och spotify vilken typ av musik man kommer åt via deras tjänster.

Samtidigt har du en bra poäng tycker jag. Alltså det där med att det görs mer film i Europa än USA och det görs faktiskt även väldigt bra film här men mycket når inte ut till oss konsumenter. Att det inte når ut vill jag påstå främst beror på hur produkterna förpackas och hanteras. Det som skulle hjälpt var väl att någon i EU vill samla europeisk filmproduktion under ett större paraply - likt netflix. Det hade varit fantastiskt! Men ja, det finns inte utan vi blir väl lite manglade av det bättre businessupplägget och packeteringen från netflix.
Så ja, som sagt jag hade gärna sett konkurrerande tjänster från Europa för potentialen lär finnas där. Regleringen att alla sändningar måste ha 30% Europtiskt material... ja nä det tycker jag däremot inte riktigt om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är just skattebetalare och Netflix-abonnenter som står för notan när Ukrainsk konstfilm eller postmodernistisk poesi ska kvoteras in.
Staten bestämmer alltså vad som är värt något, till skillnad från att folk själva väljer vad de vill lägga sina pengar på.

Musik, film och litteratur är mindre likriktat än någonsin, just tack vare marknaden och ett ständigt växande utbud tillsammans med tjänster som gör det allt mer lättillgängligt.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig är det inte konstigt att betala för något som inte tvunget kommer till nytta för mig personligen, men ger andra något.

Så fastän ett visst antal (relativt få) gärna vill ta del av Ukrainsk konstfilm eller postmodernistisk poesi så ska de inte få göra det för att det inte är tillräckligt många som är intresserade av det = konstutövarna tvingas syssla med annat som generar mer pengar?
Ja, kanske det är så det ska vara. Men är inte det åt det totalitära hållet det med? ”Du får lyssna och titta på det som alla andra gör”. Hmm…

Bra poäng att musik, film och litteratur är mindre likriktat än någonsin. Kanske är det så – for hoppas att saker är håller sig mindre likriktat trots att Netflix snart tar över all produktion.

Men det är fortfarande (just på grund av det stora utbudet?) riktigt svårt att få lönsamhet. Tänker exempelvis på spelstudion Midnight Hub som fick lägga ned trots till synes välgjort och omtyckt spel: https://www.midnighthub.com/blog/2018/08/14/having-to-let-eve...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

dem har la redan släppt alla Johan Falk filmer på netflix, då är vi ju på det torra

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Bara (bara & bara) för netflix att lägga upp alla 8196 avsnitten av hem till gården (Emmerdale) så är detta förslag urholkat. (typ)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

kom på att tänka att det här är praktiskt taget en stiftad tv avgift hela europa så att skit kan haka på gratis bland omtyckta produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

För mig är det inte konstigt att betala för något som inte tvunget kommer till nytta för mig personligen, men ger andra något.

Så fastän ett visst antal (relativt få) gärna vill ta del av Ukrainsk konstfilm eller postmodernistisk poesi så ska de inte få göra det för att det inte är tillräckligt många som är intresserade av det = konstutövarna tvingas syssla med annat som generar mer pengar?
Ja, kanske det är så det ska vara. Men är inte det åt det totalitära hållet det med? ”Du får lyssna och titta på det som alla andra gör”. Hmm…

Bra poäng att musik, film och litteratur är mindre likriktat än någonsin. Kanske är det så – for hoppas att saker är håller sig mindre likriktat trots att Netflix snart tar över all produktion.

Men det är fortfarande (just på grund av det stora utbudet?) riktigt svårt att få lönsamhet. Tänker exempelvis på spelstudion Midnight Hub som fick lägga ned trots till synes välgjort och omtyckt spel: https://www.midnighthub.com/blog/2018/08/14/having-to-let-eve...

Det är märkligt, för att inte säga omorolaskt och fel, att sätta en pistol mot huvudet och tvinga andra att betala. Du jämställer dock det med folk som agerar frivilligt.

Lönsamheten må vara svår men faktum är att du kan köpa både Ukrainsk konstfilm som senaste superhjältefilmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så när dom ändå är iine på en TVINGANDE väg....
Och dessutom i ett privat företag..
Kan vi inte få nötterna i eu att TVINGA pruducenter av
serier att SLUTFÖRA.... I stället för att avsluta i förtid...

Hur i hela friden kan ett politiskt organ tvinag fram innehåll i
ett privat företag...Va F** är det som pågår igentligen....

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Så när dom ändå är iine på en TVINGANDE väg....
Och dessutom i ett privat företag..
Kan vi inte få nötterna i eu att TVINGA pruducenter av
serier att SLUTFÖRA.... I stället för att avsluta i förtid...

Hur i hela friden kan ett politiskt organ tvinag fram innehåll i
ett privat företag...Va F** är det som pågår igentligen....

Hur? Genom att de är ett juridiskt organ. De lagstadgar lagar och liknande organ har gjort det i över 100 år minst. Även mot privata företag. Vilket vore rent utav underligt om de inte gjorde eftersom privata företag ska följa lagen precis som alla andra.

Dessutom så försöker EU styra marknaden.. inte företagen direkt utan det är helt upp till företagen att acceptera reglerna för marknaden eller söka sig till en annan marknad.

Faktum är att själva idén med EU är att skapa en inhemsk och gemensam marknad för Europas alla länder. Vilket de försöker med här. Väldigt trubbigt och defust visst men ändå ett försök.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är märkligt, för att inte säga omorolaskt och fel, att sätta en pistol mot huvudet och tvinga andra att betala. Du jämställer dock det med folk som agerar frivilligt.

Lönsamheten må vara svår men faktum är att du kan köpa både Ukrainsk konstfilm som senaste superhjältefilmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, absolut inga pistoler och inget tvång inblandat i detta fall.

Men blir lite nyfiken på var du drar gränsen — är det fel med ett skattesystem styrt av en demokratiskt framvald stat? Nu kan kanske konst och musik räknas till icke-livsnödvändiga betingelser, men frågan är var man drar gränsen och att kallar det att ”bli tvingad” att betala.

Antar att du tycker det är fel att SVT är skattefinansierat?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hur? Genom att de är ett juridiskt organ. De lagstadgar lagar och liknande organ har gjort det i över 100 år minst. Även mot privata företag. Vilket vore rent utav underligt om de inte gjorde eftersom privata företag ska följa lagen precis som alla andra.

Dessutom så försöker EU styra marknaden.. inte företagen direkt utan det är helt upp till företagen att acceptera reglerna för marknaden eller söka sig till en annan marknad.

Faktum är att själva idén med EU är att skapa en inhemsk och gemensam marknad för Europas alla länder. Vilket de försöker med här. Väldigt trubbigt och defust visst men ändå ett försök.

Prova med 5000 år eller så. Det är dock inget rättfärdigande för någon lagstiftning.

Skrivet av star-affinity:

Ja, absolut inga pistoler och inget tvång inblandat i detta fall.

Men blir lite nyfiken på var du drar gränsen — är det fel med ett skattesystem styrt av en demokratiskt framvald stat? Nu kan kanske konst och musik räknas till icke-livsnödvändiga betingelser, men frågan är var man drar gränsen och att kallar det att ”bli tvingad” att betala.

Antar att du tycker det är fel att SVT är skattefinansierat?

Jo, EU säger åt Netflix med flera att de inte får sprida sina tjänster inom EU såvida de inte underkastar sig dessa regler. Skulle de vägra är det i slutändan genom våld de tvingas till underkastelse.

Min position är väldigt enkel: Skatt är stöld.

Permalänk
Medlem

Är detta på riktigt? Lag om kvotering av EU-material? Det är väl upp till Netflix själva att välja vad de vill ha på deras servrar? Mycket märklig lag måste jag säga. Dessutom är det fritt fram för andra tjänster som baseras inom EU att köra med EU-material...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Prova med 5000 år eller så. Det är dock inget rättfärdigande för någon lagstiftning.

Jo, EU säger åt Netflix med flera att de inte får sprida sina tjänster inom EU såvida de inte underkastar sig dessa regler. Skulle de vägra är det i slutändan genom våld de tvingas till underkastelse.

Min position är väldigt enkel: Skatt är stöld.

Jag medvetet uteslöt epoker pre-västerländsk demokrati. Alltså början av 1900-talet och framåt. Däremot var det inte lagstiftningen i sig jag skrev en kommentar om utan hur EU kan driva igenom dessa. Att skatt däremot är stöld är en oxymoron eftersom stöld är ett brott medan skatter är ett samhällskontrakt mellan dig och samhället. Med andra ord... Skatt kan inte vara stöld.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Nä, dom behöver lägga till mer europeiskt, inte ta bort icke-europeiskt...

Bägge alternativen löser 30% problemet, så vilket är enklast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Bägge alternativen löser 30% problemet, så vilket är enklast?

Mest troligt är att det som är inte är från EU eller USA kommer att försvinna från netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Är detta på riktigt? Lag om kvotering av EU-material? Det är väl upp till Netflix själva att välja vad de vill ha på deras servrar? Mycket märklig lag måste jag säga. Dessutom är det fritt fram för andra tjänster som baseras inom EU att köra med EU-material...

Och vill <bilföretag> sälja bilar i EU så skall EU inte kunna säga till något om avgasrening? Det är väl upp till bilföretaget själva att välja hur mycket avgaser deras bilar skall spy ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Bägge alternativen löser 30% problemet, så vilket är enklast?

Tror nog få vill att EU Netflix ska ta bort FLER säsonger och serier?

Skrivet av iRonNuke:

Är detta på riktigt? Lag om kvotering av EU-material? Det är väl upp till Netflix själva att välja vad de vill ha på deras servrar? Mycket märklig lag måste jag säga. Dessutom är det fritt fram för andra tjänster som baseras inom EU att köra med EU-material...

Så du ser alltså inte problemen som uppkommer om företagen själva ska bestämma över exakt allt de vill? Skulle du t.ex. våga sätta dig in i en bil om företaget fått bestämma om man skulle haft fungerande stötdämpare eller krockkuddar i den?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tror nog få vill att EU Netflix ska ta bort FLER säsonger och serier?

Så du ser alltså inte problemen som uppkommer om företagen själva ska bestämma över exakt allt de vill? Skulle du t.ex. våga sätta dig in i en bil om företaget fått bestämma om man skulle haft fungerande stötdämpare eller krockkuddar i den?

Hur fan kan du mena att det ens är nära relevant!?

Står du bakom detta så är du en av problemet....

Säger bara YIPPI massa dåliga jävla serier från spanien incoming!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är inte en mänsklig rättighet att kolla på Netflix heller. Den här frågan handlar inte om mänskliga rättigheter överhuvudtaget, EU sysslar med en massa annat också.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock så gäller detta inte bara Netflix, glöm inte bort det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Min position är väldigt enkel: Skatt är stöld.

Absolut, exempelvis är skattefinansierad infrastruktur/sjukvård/skola/högskola/räddningstjänst/riksdag/myndigheter etc. djävulens påfund!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kvoter var väl sånt man hade i Sovjet?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Absolut, exempelvis är skattefinansierad infrastruktur/sjukvård/skola/högskola/räddningstjänst/riksdag/myndigheter etc. djävulens påfund!

Men tänk om man är frisk, singel, utan barn, utan körkort och bor i ett hus som inte brinner?