Permalänk

För högljud dator

Hej! Har nu installerat ett MSI GTX 1080ti och med det har jag också installerat 2 st 140mm noctua PWM fläktar på framdelen av chassit, så har nu 3 st fram och en bak, med det har den också ökat i ljud som den ger ut, något tips för att dämpa ljudet?

Permalänk
Medlem

Vilken RPM snurrar fläktarna på?

Permalänk
Skrivet av r0bz:

Vilken RPM snurrar fläktarna på?

Bra fråga, kan inte kolla just nu då den inte är på men får nog återkomma immorn, finns det något bra program för att justera rpm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Leopringelchips: Du kan använda dig av Speedfan, samt gå in i BIOS och justera hastigheten på fläktarna!

Permalänk
Skrivet av r0bz:

@Leopringelchips: Du kan använda dig av Speedfan, samt gå in i BIOS och justera hastigheten på fläktarna!

Ok! Men har en splitter som sitter på m.2 fan headern så kanske inte kan ändra de individuellt, eller?

Permalänk
Medlem

Testa koppla fläktarna till en CHA_FAN header istället för M.2_FAN.

EDIT: Såg din förra tråd nu. Vad har du för chassi?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå att du skriver ned vilkas komponenter din dator består av. Då är det lättare för oss andra att hjälpa dig.

1. Kolla hur snabbt fläkten till grafikkortet går.
2. Hur har du anslutit de två noctua fläktarna?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av FZL:

Har bara två stycken såna så var tvungen, fast tror jag borde ha en splitter till så jag kan splitta alla fyra från 2 cha_fan headers

Permalänk
Skrivet av FZL:

EDIT: Såg din förra tråd nu. Vad har du för chassi/moderkort?

Har ett Z370-A och ett fractal design define S chassi

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Skulle föreslå att du skriver ned vilkas komponenter din dator består av. Då är det lättare för oss andra att hjälpa dig.

1. Kolla hur snabbt fläkten till grafikkortet går.
2. Hur har du anslutit de två noctua fläktarna?

Ligger i sängen och svarar på tråden så kan inte riktigt testa nu men får checka runt lite immorn

Permalänk
Medlem

Har du en M.2 enhet? Vad har du för processorkylare och hur är dess fläkt inkopplad?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av FZL:

Har du en M.2 enhet? Vad har du för processorkylare och hur är dess fläkt inkopplad?

Har ingen m.2 enhet och har en be quiet pure rock som sitter på en i7 8700k som är inkopplad till cpu_fan

Permalänk
Medlem

Kan inte säga med 100% säkerhet, men det är möjligt att fläktarna går på max RPM på M.2_FAN headerm eftersom de inte har någon M.2-enhet att reglera sig efter. Testa köra bara CHA_FAN headers och skippa en fläkt i felsökningssyfte. Annars testa fippla med fläktkurvor och kolla så temperaturerna är OK i t.ex. HWMonitor.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av FZL:

Kan inte säga med 100% säkerhet, men det är möjligt att fläktarna går på max RPM på M.2_FAN headerm eftersom de inte har någon M.2-enhet att reglera sig efter. Testa köra bara CHA_FAN headers och skippa en fläkt i felsökningssyfte. Annars testa fippla med fläktkurvor och kolla så temperaturerna är OK i t.ex. HWMonitor.

Annars kan jag sätta en splitter på varje CHA_fan eftersom jag har en till, och connectar då alla fyra genom 2 splitter kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopringelchips:

Annars kan jag sätta en splitter på varje CHA_fan eftersom jag har en till, och connectar då alla fyra genom 2 splitter kablar

Om du har en till splitter till hands så, men annars kan du ju börja med att kolla om det faktiskt är problemet.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om du inte kan lösa det på något annat vis så skickar noctua med ≈resistorer till fläktarna. Kopplar du på dom får du mindre ström till fläktarna och de snurrar därmed långsammare.

Men... det är mycket smidigare att försöka göra så de kan styras manuellt. Googla lite tips om fläktkurvor (eller testa dig fram) så kan du ganska smärtfritt få en knäpptyst dator vid lätt belastning.

Att få tyst på grafikkortsfläktar däremot... det är en helt annan femma.