EU röstar igenom förslag om innehållskvot för strömningstjänster

Permalänk
Medlem

Jag betalar en avgift så som copyswede som garanterat aldrig gynnar dom grupper jag lyssnar på. Jag betalar tv-avgift för att slippa bråk och 2400kr per år känns trots allt. Och nu ska dom kvotera in mer EU producerat material? Ugh.
Känns som att kulturnissar i Sverige/EU får oerhört mycket pengar för saker som ytterst få verkar ha intresse av.
I så många olika instanser.
Dom som säger att detta snarare är från dom "brunas" håll så tror jag knappast att dom vill ha svensk producerade filmer så som sameblod, Patrik 1.5 etc. Gynnar som sagt snarare folk som arbetar inom mediabranschen och vars sympatier snarare är allt annat än brunt.
Hur ska man administrera det hela? Kanske skapa en ny instans i EU?

Vad händer för stora "vuxensidor" där man kan streama? Skippar man det och anime sidor pga brist av material? Nu har jag ingen koll direkt, så jag antar att amerikanarna producerar mest av det första och asiatiska länder producerar mest anime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du låter som en politiker som vill bortförklara att de överbeskattar medborgarna för att de ska kunna göra roliga saker.
Stöld är det samhället som dömer till och har ännu inte hört att de dömt sig själva när de tar för sig. Men enda orsaken är att samhället som företräds av politiker inte vill erkänna sin brister.
Vi har t.ex. uttag ur pensionsfonderna på drygt 200 miljarder som gjordes för drygt 15 år sen. Det är inte stöld, det kallas för uttag. Pengarna kommer aldrig att betalas tillbaka. Många pensionärer får bl.a. pga av det uttaget leva under fattigdomsgränsen idag. Är säkert en del som har fått träffa kronofogden också pga uttaget (Egentligen samma som stöld om staten vore privat bolag).
Skulle gå att rada upp massor av uttag som görs på olika ställen bara för att man behöver mer pengar i statskassan. Ibland ges löften som t.ex. den tillfälliga momsen där tillfälligheten är över 50 år nu. Så statens uttag ur samhället är i många fall samma som privata personers stölder.

Vad Persson gjorde är helt irrelevant till diskussionen. Skatt är inte stöld oberoende hur man ser på det. Diskussionen handlade inte heller om överbeskattning utan skatt i sig. Försök håll dig till ämnet är du snäll.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad Persson gjorde är helt irrelevant till diskussionen. Skatt är inte stöld oberoende hur man ser på det. Diskussionen handlade inte heller om överbeskattning utan skatt i sig. Försök håll dig till ämnet är du snäll.

Vill man inte förstå så är det så.
Men staten stjäl inte men skulle en privatperson göra samma sak så är det stöld.
Enda skillnaden är att staten är den som dömer vem som gör stöld och man dömer inte ut sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Vill man inte förstå så är det så.
Men staten stjäl inte men skulle en privatperson göra samma sak så är det stöld.
Enda skillnaden är att staten är den som dömer vem som gör stöld och man dömer inte ut sig själv.

Vill man inte förstå? Det är snarare du som kommer med irrelevanta inflikanden som är helt OT till diskussionen eftersom diskussionen handlar om skatt är stöld eller inte. Inte att staten inte kan stjäla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vill man inte förstå? Det är snarare du som kommer med irrelevanta inflikanden som är helt OT till diskussionen eftersom diskussionen handlar om skatt är stöld eller inte. Inte att staten inte kan stjäla.

Det var du som började med att påstå att alla får ut något av skatter.
Men har gett dig en del exempel på att skatt för vissa personer i nöd, det ger inget. Ibland har det dessutom gett besök av kronofogde men du upplever det som att det ger något ?
Du får bli lite mer försiktig i dina uttalande ock tänka på vad du säger.

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt off-topic men jag är glad att dom på sjukvården i skövde fanns där för mig. Jag tackar för mig men skatt bör absolut inte gå till politiker som tycker att det är kollektiv trafik om man är två, då är det personen som använder tjänsten och chauffören som är ifråga. (kollektiv trafik?)
Pengarna kan gå till något vettigare.
Jag tycker dock fortfarande att detta låter negativt. Jag uppskattar sweclockers mods för att ni inte tog bort min förra, vill inte vara politisk. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det var du som började med att påstå att alla får ut något av skatter.
Men har gett dig en del exempel på att skatt för vissa personer i nöd, det ger inget. Ibland har det dessutom gett besök av kronofogde men du upplever det som att det ger något ?
Du får bli lite mer försiktig i dina uttalande ock tänka på vad du säger.

Fina halmgubbar du kommer med.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Traumklang:

Kvotering av saker som av naturliga skäl inte skulle bli lika stark representerade visar ju i saken själva att det är i grund och botten ett ruttet sätt at främja saker.
Kvotering är kunskapens och kvalitetens värsta fiende.
Denna kvotering kommer leda till, att tjänster som Netflix kommer köpa in det som dom får billigast. Dvs allt som är på rea pga det sålt dåliga. Helt enkelt B och C-Movies.
Lidande blir konsumenten, som dessutom blir straffat med högre kostnader för att stödja en filmindustri som sen vet att dom blir av med saker och ting oavsedd hur dåliga dom är (tack vare kvoteringen).

Men nu har vi ochså situationen att skatten allt mer används för att slösa på absolut meningslösa saker.
Så detta kan utnyttjas ochså.
Jag är helt med om att skatter är bra och att dessa bör användas för att finansiera infrastrukturella saker som säkerställer landets försörjning och säkerhet och utgör landets sociala tjänster.

Självklart är det viktigt att skatteintäkterna används på ett ansvarsfullt sätt. Betalar man en såpass stor andel i skatt som vi gör i Sverige ska det givetvis avspeglas i samhället.

Även om vi har en del problem att lösa upplever jag ändå att vi har en relativt bra grund i Sverige mycket med tanke på vårt skattesystem.”Gratis” utbildning på universitet exempelvis. Det tycker jag är helt fantastiskt och något att vara stolt över. Likaså exempelvis ordentlig föräldraledighet så att föräldern/föräldrarna/vårdnadshavaren/vårdnadshavarna hinner vara med och ta hand om sitt/sina barn i början av dessas liv. Etc.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

så netflix medelmåttliga urval blir ännu sämre *suck*

@kettu92: Eller så lägger de bara till fler saker från Europa utan att ta bort någonting?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

@kettu92: Eller så lägger de bara till fler saker från Europa utan att ta bort någonting?

Allt vi vet vid denna tidpunkt är att det ska vara "30%". Det kan betyda att de bara lägger till en massa EU producerat material vilket inte vore direkt svårt eller jobbigt för slutkunden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |