Permalänk

pci express x16 och x8

tjenare nu har jag ett moderkort som inte alls är nytt men min fråga är har 2 platser för grafikkort o nu är det så att den med x16 är blockerat av ett asus ac68 integrerat nätverk det enda jag ska använda grafik kortet till är 4k video så min fråga är funkar det använda ett nytt grafikkort med pci express x8? för då har jag inget som blockerar den o att det är saktare spelar mej ingen roll så min fråga var bara om det funkar?

Permalänk
Medlem

Ja det funkar

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Det är sällan det ens är en mätbar skillnad mellan x8 och x16 med dagens grafikkort, det är inte där flaskhalsen ligger helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Ja det funkar

Skrivet av perost:

Det är sällan det ens är en mätbar skillnad mellan x8 och x16 med dagens grafikkort, det är inte där flaskhalsen ligger helt enkelt.

okey tänkte om det var så stor skillad mellan pce 2.0 och 3.0 så det inte skulle funka ihop men bra då vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillnecks:

okey tänkte om det var så stor skillad mellan pce 2.0 och 3.0 så det inte skulle funka ihop men bra då vet jag

Fast nu handlade ju frågan om x8 vs x16, inte om PCIe 2.0 vs 3.0 Men PCIe är både framåt- och bakåtkompatibelt, så det ska inte vara något problem där heller.

Du skulle för övrigt kunna sätta grafikkortet i x16-porten och nätverkskortet i x8-porten om du så vill, längden på porten och kortet behöver nämligen inte matcha. D.v.s. det går bra att sätta ett x1-kort som ditt AC68 i vilken PCIe-port som helst, oavsett storlek.

Permalänk
Skrivet av perost:

Fast nu handlade ju frågan om x8 vs x16, inte om PCIe 2.0 vs 3.0 Men PCIe är både framåt- och bakåtkompatibelt, så det ska inte vara något problem där heller.

Du skulle för övrigt kunna sätta grafikkortet i x16-porten och nätverkskortet i x8-porten om du så vill, längden på porten och kortet behöver nämligen inte matcha. D.v.s. det går bra att sätta ett x1-kort som ditt AC68 i vilken PCIe-port som helst, oavsett storlek.

Okey där lärde jag mej nått nytt också tackar för hjälpen 😀

Skickades från m.sweclockers.com