Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd: Dator till senil pensionär 🧓

Permalänk
Medlem

Köpråd: Dator till senil pensionär 🧓

Hell-o!

Nu är det så att min far behöver en ny dator.
Användningområde är: surfa, betala räkningar, editera lite foton. Sistnämnda så handlar det inte om några tunga grejer, mest småpillande som kontrast etc.

Han är av den "gamla" skolan som skriker på datorn när den inte gör som han vill, trots att han (mot sitt nekande) har klickat runt och lyckats ändra något. En favorit han har är att klicka på saker direkt utan att läsa, skitkul när man agerar telefonsupport. Halvt senil är han också, så ett krav är att han endast behöver använda On/Off knappen.

Budget runt 5.000:- men gärna så billig som möjligt då han är pensionär.
Mina egna tankar går runt en Nuc, t ex Intel Nuc Skärm är någon Asus IPS för 2.5k.
Slänga in en 128/256gb m.2 ssd, 8gb ram och Windows 10. Som lagring någon 2.5" disk i chassi som sparkar igång direkt när datorn gör det, dvs sitter alltid inkopplad. Då jag faktiskt lärt honom att ha backup på sina bilder på en extern hdd tänker jag 512/1tb disk.

Eller tänker jag heeeeelt fel? Ev. kan jag få tag på ovanstående för 3.800:-, exklusive lagringsdisk med chassi.

Tacksam för all hjälp, har noll koll på Nucs så inte en aning om det funkar. Eller finns det bättre alternativ/driftskäkrare/enklare för mig att underhålla, där ute?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem

Chromebook? Mer underhållsfri dator får man leta efter. Finns ett antal olika tillverkare och modeller inom den prisklassen.

Värt att tänka på är att BankID på kort (med USB-ansluten kortläsare) inte funkar på dessa, kör man mobilt Bank-ID eller Digipass är det inget strul dock.

Permalänk
Medlem

Idiotsäker dator finns inte. Svärfar lyckades stänga av rösten på gpsen i sin volvo. Nått som är gömt låååångt inne i menyerna. Sen så klagade han på att gpsen hade slutat prata...

Jag skulle rekomendera en sån här för senila gamla män

https://www.fruugo.se/vtech-my-laptop/p-18590703-40747927?ac=...

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar har försökt övertyga honom om en laptop, men då han för x-antal år sedan hade en dålig laptop (begagnad och 5 år gammal) totalvägrar han. Det ska va en stationär dator. 🙄 😂
@pv2b @HenrikM

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon?

Om inte annars, hitta en billig skärm med vesa-fäste och ett minimoderkort med inbyggd gfx och wlan-kort (möjligen wlan-sticka) i ett minichassi med vesafästen. Jag byggde en sådan till föräldrarna och monterade datorn bak på skärmen med korta kablar. Dom ställer typ upp den på köksbordet och kör. ANTEC ISK110 VESA var chassit, 3200 kronor färdigbyggd + skärm så definitivt under 5000

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Skulle köpt en begagnad dator vilkensomhelst som inte är lastgammal. Gärna någon med integrerat grafikkort =billig. Tror SSD är viktigt för att den inte ska känna seg, och ren windowsinstallation med onödiga tjänster avslagna. Sen en OK skärm på det bara.

Slutligen sätter du upp windows assistance så du kan hjälpa på distans. Har lagt en ikon på skrivbordet till mina föräldrar. Ber dom klicka på ikonen, gå och koka kaffe och sen är datorn magiskt hel igen när dom kommer tillbaks

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Begagnad Intel NUC skulle jag säga är svaret för dig. Och inbyggda Fjärrskrivbord i Windows för att slippa telefonsupporten. Bara att logga in från sin dator (eller till och med från en iPad) och lösa problemet. För det behöver han dock ha högre version än Windows 10 Home. Däremot går det att ansluta från en Home-installation.

Permalänk
Medlem

Som du nämner låter NUC som ett bra alternativ!

Permalänk
Avstängd

Går ju att bygga en rätt ok allaround dator med tex 2200g ellwr e.v nuc men jag hade sagt laptop alla dagar i veckan så det är bara att övertala han att pro rekommenderar eller hota med ålderdomshem alternativt ättestupa när man får mer för pengarna med bärbart 😉

Edit: Inte för du efterfrågade det men en lagom laptop tycker jag för 5k

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Som andra har nämnt, så fort du är nere på relativt låg budget är begagnat nästan alltid att föredra. Själv gav vi föräldrarna en stationär från inrego(dvs garanti och allt sånt). Petade i en SSD och installerade Ubuntu. Total kostnad då runt 3.5k.men det här var också ganska många år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks Gaming

Skulle kört på en laptop eller iPad. Går att redigera foton rätt enkelt på en padda och man slipper allt krångel som Windows och vanligt pillande betyder. Vill man verkligen inte det så skulle jag kört på en laptop, enklare att ta med sig och flytta på när det önskas.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att köpa en begagnad MacBook Air 2015 eller nyare + köra senaste macOS. Låt farsan köra med ett user-konto och så skapar du ett Admin-konto till dig. På så vis kan han inte "förstöra" något väsentligt utan bara du kan göra installationer och systemförändringar.

Jag har gjort en liknande lösning åt mina föräldrar, inte för att någon av dem är senila, och de är hur nöjda som helst.

Lycka till!

EDIT:

Skrivet av Necrophor:

Tackar för era svar har försökt övertyga honom om en laptop, men då han för x-antal år sedan hade en dålig laptop (begagnad och 5 år gammal) totalvägrar han. Det ska va en stationär dator. 🙄 😂
@pv2b @HenrikM

Såg inte det här inlägget förrän efter jag redan svarat. Tråkigt att din far totalvägrar att följa dina råd om att köpa en laptop. Jag tror också på det alternativet nämligen, åtminstone så länge ni håller er till en premiumprodukt som t ex Apple.

Om din far hellre vill ha en stationär så rekommenderar jag istället en begagnad iMac.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan hitta en beggad iPad 12.9, där har du någon som är garanterat gör livet lättare för både dig och din far.
Redigera foton kanske är knepigt dock om han är vad att göra det med specifika program med tangentbord och mus.

Och glöm inte bort kostnaden för OS i datorpaketet.

Behöver han extern lagring så blir det ju trixigare med en ipad, om du inte går på någon med mer minne.

En annan ide är kanske att köpa en billig färdig burk, då ingår ju support som han kan ringa.

Permalänk
Avstängd

@Necrophor: En NUC är gjord på mobila skräp-chips och presterar därmed som en sämre laptop. Den är dessutom extra dyrt prissatt pga formatet. En billig stationär med ordentliga chips ger en dator som håller väldigt länge prestandamässigt. NUC = eNUC.

En Raspberry Pi 3 är ett betydligt bättre val som utpresterar en laptop med Celeron med hästlängder. Men då har vi BankID faktorn. BankID fungerar inte ihop med RP3 (Linux Raspbian).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Necrophor:

Tackar för era svar har försökt övertyga honom om en laptop, men då han för x-antal år sedan hade en dålig laptop (begagnad och 5 år gammal) totalvägrar han. Det ska va en stationär dator. 🙄 😂
@pv2b @HenrikM

Chromebox

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En begagnad Imac skulle kanske vara något då OS X tydligen ska vara lätt använt. Annars lät fjärstyrt windows bra

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips, förslag och idéer!

Men har han bestämt sig för en sak, även om det var 40 år sen, så är det så det är 😂
Att få honom att gå från Windows/Android är totalt omöjligt, han har en liten platta han sitter med ibland. Men då han alltid haft en stationär dator är det det han minsann skall ha.
Det kvittar egentligen om han behöver den eller inte men han tycks gilla och sitta vid sitt skrivbord och knattra.

Tror nog att jag testar och ser om jag kan få den där Nuc'en för 3.5k, verkar rätt prisvärt oavsett... Och om inte annat kan jag göra en Plex-server av den 😁 Skärm har han redan som han är nöjd med. Fjärrstyrning lät som en riktigt bra idé!

Då blir frågan istället, en bra 2.5" lagringsdisk med chassi Ni kan rekommendera?
Storlek 512/1tb.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal