Permalänk
Medlem

Testa större DXRacer-stolar

Hejsan!

Jag är på jakt efter ny stol och är intresserad av DXRacer's större modeller (King, Iron, Sentinel), då jag själv är av en lite större modell (190cm, 115-120kg). Är det någon som har koll på var i Stockholmstrakten man skulle kunna testa stolar av lite större modell? ElGiganten och Mediamarkt har jag varit till men de har inte direkt några större varianter.

Förslag på andra stolar mottages varmt. Sätet behöver vara av en lite längre variant och ryggen behöver vara lång. Den får gärna vara skålad, men måste samtidigt ge plats för lite bredare axlar. Kontorsstolar behöver man inte föreslå dock. Har erfarenhet av både RH Form och Kinnarps så jag vet hur de är, fungerar, och vad de kostar.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ska du ha plats för breda axlar är alla typer av "gaming" stolar off limits tror jag nog eftersom de av någon anledning ger dem de där "vingarna" upptill som om de ska sitta i en sportbil...Kontorsstolar ska absolut inte ha sånt skit, man ska ha fri rörlighet för armar och axlar! Hål för 4-6 punktsbälten inte heller speciellt relevant för att sitta stilla framför datorn. Men kanske är jag som missuppfattat något kring miljön man ska sitta och gamea, utesluter inget

Har inga konkreta exempel då jag inte är superinsatt men undvik gaming och titta på kontor istället. Bra start skulle jag säga och de allra flesta här håller nog med. Du säger att du har erfarenhet av dem, varför kollar du ens åt tex DXRacer då? är en gåta för mig.

Iofs kanske fokus är att det ska vara coolt framför att ha en frisk kropp (sitta bra). Upp till dig Men jag är helt övertygad om att gamingstolar inte erbjuder speciellt god ergonomi.

*edit* vid närmare eftertanke tror jag att jag kan tipsa om att det är bevakning / 24/7 stolar jag hade kollat på. */edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har dessa ergonomiska kontorsstolar på jobbet i flera modeller då vi har öppet kontorslandskap utan fasta platser. Redan efter några timmar värker ryggen och axlarna. Inget är lika skönt som min DXRacer när jag kommer hem där jag kan sitta 12-14 timmar per dag utan att känna den minsta smärta. Så smaken är som baken!

När jag köpte min sa de på NetonNet att man kunde lämna tillbaka inom 60 dagar även om produkten var uppackad och testad, bara den var i nyskick. Jag var själv lite orolig att den skulle vara för stora då jag är modell mindre som tjej. Jag vet inte vad de har för några regler längre men det skulle kanske vara värt att fråga?

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ska du ha plats för breda axlar är alla typer av "gaming" stolar off limits tror jag nog eftersom de av någon anledning ger dem de där "vingarna" upptill som om de ska sitta i en sportbil...Kontorsstolar ska absolut inte ha sånt skit, man ska ha fri rörlighet för armar och axlar! Hål för 4-6 punktsbälten inte heller speciellt relevant för att sitta stilla framför datorn. Men kanske är jag som missuppfattat något kring miljön man ska sitta och gamea, utesluter inget

Har inga konkreta exempel då jag inte är superinsatt men undvik gaming och titta på kontor istället. Bra start skulle jag säga och de allra flesta här håller nog med. Du säger att du har erfarenhet av dem, varför kollar du ens åt tex DXRacer då? är en gåta för mig.

Iofs kanske fokus är att det ska vara coolt framför att ha en frisk kropp (sitta bra). Upp till dig Men jag är helt övertygad om att gamingstolar inte erbjuder speciellt god ergonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo som sagt, jag har erfarenhet av ordentliga kontorsstolar. De kostar nära 10000:- vilket helt enkelt är för mycket. Jag är inte heller intresserad av begagnat då jag vill kunna välja färg och design själv. Givetvis finns det stolar man sitter bättre i än Gaming-stolar, men i ekvationen där man tar med pris, bekvämlighet, ergonomi, och design verkar de större varianterna vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilda:

Jag har dessa ergonomiska kontorsstolar på jobbet i flera modeller då vi har öppet kontorslandskap utan fasta platser. Redan efter några timmar värker ryggen och axlarna. Inget är lika skönt som min DXRacer när jag kommer hem där jag kan sitta 12-14 timmar per dag utan att känna den minsta smärta. Så smaken är som baken!

När jag köpte min sa de på NetonNet att man kunde lämna tillbaka inom 60 dagar även om produkten var uppackad och testad, bara den var i nyskick. Jag var själv lite orolig att den skulle vara för stora då jag är modell mindre som tjej. Jag vet inte vad de har för några regler längre men det skulle kanske vara värt att fråga?

Om dina axlar och rygg värker ställer du nog inte in din arbetsplats korrekt. Något du säkert lagt tiden och möda på hemma tänker jag. Bara spekulation dock. Men visst, kan ju vara så att de helt enkelt inte passar dig. Känns dock nästan rentav osannolikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilda:

Jag har dessa ergonomiska kontorsstolar på jobbet i flera modeller då vi har öppet kontorslandskap utan fasta platser. Redan efter några timmar värker ryggen och axlarna. Inget är lika skönt som min DXRacer när jag kommer hem där jag kan sitta 12-14 timmar per dag utan att känna den minsta smärta. Så smaken är som baken!

När jag köpte min sa de på NetonNet att man kunde lämna tillbaka inom 60 dagar även om produkten var uppackad och testad, bara den var i nyskick. Jag var själv lite orolig att den skulle vara för stora då jag är modell mindre som tjej. Jag vet inte vad de har för några regler längre men det skulle kanske vara värt att fråga?

Tack för tipset! Det måste jag kolla upp. Hur länge har du haft din och hur tycker du att den håller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptens:

Jo som sagt, jag har erfarenhet av ordentliga kontorsstolar. De kostar nära 10000:- vilket helt enkelt är för mycket. Jag är inte heller intresserad av begagnat då jag vill kunna välja färg och design själv. Givetvis finns det stolar man sitter bättre i än Gaming-stolar, men i ekvationen där man tar med pris, bekvämlighet, ergonomi, och design verkar de större varianterna vara ett bra alternativ.

Ok, förstår. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då. Lycka till med köpet, hoppas du hittar ngt bra i slutändan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptens:

Tack för tipset! Det måste jag kolla upp. Hur länge har du haft din och hur tycker du att den håller?

Jag har en DXRacer racing pro och har haft den i snart två år. Tyvärr var det lite skador på den när den levererades (spruckna plastdetaljer och en skada i lädret) men efter kontakt med maxgaming som jag köpte den av så tillverkade de en helt ny sittdyna till mig. Jag vet inte hur dessa skador uppkommit men idag 2 år senare ser den fortfarande ut som ny trots vitt läder och konstant användande.

Min sambo har DXracer racing (inte pro) den är anpassad för lättare och mindre personer, men han ville ha NiP-edition av stolen. Han har haft den i drygt 2 år. Tyvärr har den inte hållt sig lika bra. Skummet runt en båge har flyttat på sig och den blev nedsutten snabbt. Man känner dock stor skillnad på våra stolar framförallt att hans är mjukare i stopningen. Därför tror jag den har åldrats sämre eftersom han är lite större än den rekommenderade vikten/längden.

Vilket borde betyda att så länge du köper en stol anpassad för dig så är det inga problem med hållbarheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem

Har du kollat med Elgiganten Kungens Kurva? De har ett stort utbud och har förhoppningsvis de modeller du söker...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Har du kollat med Elgiganten Kungens Kurva? De har ett stort utbud och har förhoppningsvis de modeller du söker...

Elgiganten tycks dessvärre inte ha Dxracer över huvud taget. Jag var i Barkarby och där fanns de inte. Inte på we sidan heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har en dx racer king och är 186 / 90 kg lite för stor för mig tycker jag, men hade nog passat dig mycket bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

har en dx racer king och är 186 / 90 kg lite för stor för mig tycker jag, men hade nog passat dig mycket bra

Ja det börjar luta lite åt den. Funderar på om Sentinel kanske till och med blir för stor för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptens:

Ja det börjar luta lite åt den. Funderar på om Sentinel kanske till och med blir för stor för mig.

En polare har King, han är ca 190 lång och väger 120-130 kg, han gillar den och den ser ut att passa väldig med storleken.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar. Det lutar åt en DXRacer King visar det sig.

En lite rolig parentes för övrigt, är hur Media Markt monterat ihop sina stolar som finns för test i butiken i Barkarby. De hade lite väl bråttom tror jag, då de monterat gungan åt fel håll. Det gick med andra ord inte att gunga bakåt som det är tänkt. Att gunga framåt och därigenom trilla av stolen gick bra.

Permalänk
Medlem

Tittade själv på DXRacer King då jag är 194 CM och 130 KG. Passade inte mig alls bra.

Skaffade mig en Secret LAB Titan och skönaste stolen jag har haft.
Rekommderar den varmt.

https://secretlab.eu/collections/titan-series#titan-stealth

Den är även något billigare än Kingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Tittade själv på DXRacer King då jag är 194 CM och 130 KG. Passade inte mig alls bra.

Skaffade mig en Secret LAB Titan och skönaste stolen jag har haft.
Rekommderar den varmt.

https://secretlab.eu/collections/titan-series#titan-stealth

Den är även något billigare än Kingen.

Har kikat lite åt det hållet också, men den går inte att hitta i butik i Sverige verkar det som. Beställde du direkt från dem? Vad är det med Secret LAB Titan du tycker är bättre. Ser att den har inbyggt svankstöd vilket är positivt. Hur är det med kudde för nacke/huvud?

Permalänk
Medlem

Finns ju andra märken än DX racer också som inte har vingar osv.
Denna tyckte jag var enormt skön (för mig) https://www.mediamarkt.se/sv/product/_noblechairs-icon-real-l...

Jag kan inte ha stolar med vingar då jag är väldigt bredaxlad, vissa "går" men dom flesta är obekväma pga vingar.
Arozzi hade en XL vet jag som var rätt skön då den var extra bred.

DX racer hade en classic vet jag innan utan vingar, den var skön. Deras typ Iron funkar inte för mig iaf med breda axlar.

Vissa Mediamarkt har lite stolar att prova iaf, om du har nära till Maxgamings lager kan du även kontakta dom så kan du prova deras stolar där.