Hanteringsavgift på extremt små moms-summor.

Permalänk
Inaktiv

Hanteringsavgift på extremt små moms-summor.

Hej. Jag har köpt två småsaker från Kina via eBay. Kostnaden låg totalt på ungefär 60kr, och varorna skickades separat från varandra. Nu när de kommit till Sverige ska jag betala moms på dem, vilket är förståeligt, och det går på ca 5 kr styck. Det förjävliga däremot är att jag behöver betala en hanteringsavgift på 75 per ärende, vilket klockar in på 150 kr. Därmed måste jag pröjsa över 160 kr för att få hem saker med värde runt 60 kr. 93,5% utav det jag betalar i importavgift går alltså till hanteringsavgiften, och är runt 75% av det jag betalar totalt. Det här känns helt oacceptabelt och jag känner mig ganska lurad. Visst, det är inga stora summor vi talar om, men hur fan kan de se det här som ett hållbart system?

Jag har inte betalat avgiften än, och undrar om jag kan göra något åt det. Har någon nån aning?

Permalänk
Medlem

@anon257431: Kanske inget man håller koll på om man inte beställt saker från Kina innan, men var ju en rätt så stor nyhet vid årsskiftet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1506746-postnord-infor-ny-avgift-pa-paket-fran-kina

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så det fungerar numera!

Det jag har börjat göra är att beställa flera saker från samma säljare. Skickas det som en försändelse blir det endast en avgift.

Permalänk
Inaktiv

Tror att jag bara tänker låta det va. Kollade min eBay efter de egentliga priserna, och de låg på 30 kr totalt. Jag tänker bara strunta i att betala och låta varorna skickas tillbaka till sändaren. Nästan 90% av kostnaden skulle vara hanterningsavgift, och det känns simpelt nog oacceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257431:

Det här känns helt oacceptabelt och jag känner mig ganska lurad. Visst, det är inga stora summor vi talar om, men hur fan kan de se det här som ett hållbart system?

Hela tanken med tullarna är ju att skydda den inre marknade, dvs att folk INTE ska köpa utanför, så uppenbarligen är det ett hållbart system om du känner dig lurad och nästa gång köper från en handlare inom eu istället.

Mission accomplished med andra ord!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257431:

Det här känns helt oacceptabelt och jag känner mig ganska lurad. Visst, det är inga stora summor vi talar om, men hur fan kan de se det här som ett hållbart system?

Så du tycker det är oacceptabelt att folk ska jobba gratis? Hanteringskostnaden är ju just kostnad för täcka administration. Något som Postnord alltid borde ha haft. Tycker du det är dyrt så kolla priserna på övriga logistikbolag. Det är oerhört mycket skit som beställs på nätet och tas in i landet. Bättre granska allt så gott det går även om det känns onödigt. Bland annat kablar/adaptrar från kina som ej är godkända och rent av farliga. Finns fall där det gått illa till och sen täcker inte försäkringen för man använt sig av en produkt som ej är godkänd och testad.

Då jag som småföretagare betalar moms, tull, hanteringsavgift etc så är det ju tämligen rimligt att du som privatperson också ska göra det. Annars blir det konkurrens på olika villkor. För det är ju ett problem idag att folk beställer kvantiteter privat och säljer på FB för tjäna extra pengar. Som i sig är förödande för småföretagarna som skapar 80% av jobben i Sverige och drar in mest intäkter till statskassan.

Det här med "företag köper ju in volymer" sant till viss del. Men vi som liten butik kanske köper in 10 st. Då lager är en enorm kostnad och småföretagarna har inga gigantiska kapital att luta sig tillbaka mot. Även om folk lever med bilden att företagare tjänar ju enorma summor då man säljer ett mobilskal för 99kr och man kan köpa det på wish för 9kr.

Vill du slippa denna typ av kostnad i framtiden så har ju Wish en deal med postnord nu så dom bakar in alla kostnader. Annars så får man se ifall säljaren på Ebay/Aliexpress har något mer man kan köpa samtidigt.

Sen kan du ju se det som en tankeställare. Behöver du verkligen produkten? eller bara kul grej? Om du behöver så ja då kan det ju va värt hanteringskostnaden. Bara kul pryl som inte har något värde. Ja då kanske det är bättre att avstå. Vi lever ju i konsumtionssamhälle så skulle inte skada om vi slutade köpa hem enstaka produkter titt som tätt som färdas över hela jordklotet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Hela tanken med tullarna är ju att skydda den inre marknade, dvs att folk INTE ska köpa utanför, så uppenbarligen är det ett hållbart system om du känner dig lurad och nästa gång köper från en handlare inom eu istället.

Mission accomplished med andra ord!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast tullavgiften är väl inte nån större grej här. Det man betalar för är snarare postnords hanteringsavgift. Det är inte en tullavgift. Varför det är av relevans att skilja på är för att det från politiskt håll inte har utformats lagar för att hålla uppe tullavgifterna för att skydda handeln i det här fallet. Så i just det här fallet vill jag tvärt om påstå att det inte handlar om protektionism.
Istället beror ju situationen på en rad händelser som samverkar på ett lite trist sätt.
Postnord har inte varit intresserade av att sköta momshanteringen på de paket de levererar. Tullverket har sagt åt postnord att de måste börja sköta momshanteringen för kinapaketen. Problemet är att postnord inte får betaltfrån kina för att ta emot deras vanliga postgång men de ska ändå ta emot, fördela om och köra ut alla de paketen. Och nu behöver de även lagerhålla dessa, skicka ut momsfakturor till kunderna och ha system för att ha koll på vem som betalt.
Så postnord har börjat ta betalt för att hantera paketen helt enkelt.

Till TS:
Använd de andra frakttjänsterna så som DHL, schenker och liknande om du i förväg vill veta vad frakten runt jorden kommer kosta. Går inte att välja alltid, men en del butiker har valalternativ för frakten iaf. Men ja, de tar också betalt för hanteringen. För egentligen kostar det att skicka runt jorden och administrera detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Så du tycker det är oacceptabelt att folk ska jobba gratis?

Det tycker han säkert och du med hoppas jag. Poängen är nog att avgiften kan tyckas oskälig i förhållande till värdet på försändelsen. Tidigare slapp man tull om värdet understeg ett visst belopp. Vore det så illa? Det är ju inte allt som tillhandahålls av sveriges 80% egenföretagare...
Resten av ditt raljerande består av så många sak- och argumentationsfel att jag inte orkar kommentera dem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Postnord är jämfört med de andra speditörerna rätt snälla, brukar få betala 125-150kr admin/hanteringsavgift för förtullning till de andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det tycker han säkert och du med hoppas jag. Poängen är nog att avgiften kan tyckas oskälig i förhållande till värdet på försändelsen.

Avgiften är baserad på hur mycket jobb det är för Postnord att hantera ärendet, och det är helt oberoende av värdet på försändelsen.
En billig vara kräver lika mycket jobb som en dyr vara.

Jag tror inte Postnord tjänar några pengar på de där avgifterna, utan det är nog i stort sett självkostnadspris på hanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Avgiften är baserad på hur mycket jobb det är för Postnord att hantera ärendet, och det är helt oberoende av värdet på försändelsen.
En billig vara kräver lika mycket jobb som en dyr vara.

Jag tror inte Postnord tjänar några pengar på de där avgifterna, utan det är nog i stort sett självkostnadspris på hanteringen.

Inget jag har argumenterat om heller. Ska du citera så ta inte saker ur sitt sammanhang då blir det bara fel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det tycker han säkert och du med hoppas jag. Poängen är nog att avgiften kan tyckas oskälig i förhållande till värdet på försändelsen. Tidigare slapp man tull om värdet understeg ett visst belopp. Vore det så illa? Det är ju inte allt som tillhandahålls av sveriges 80% egenföretagare...
Resten av ditt raljerande består av så många sak- och argumentationsfel att jag inte orkar kommentera dem.

Mitt dyslexi SM medförde ett o för mycket i oacceptabelt När det kommer till tullavgiften (dvs importtull) så tycker jag det är helt OK om värdet understiger ett visst belopp. Däremot så är ju kostnaden för hanteringen den samma om produkten har ett värde på 10kr eller 1000kr. Fortfarande någon som måste utföra hanteringen. Sen kommer det säkerligen alltid finnas produkter som inte går att köpa från en närmare marknad än t ex kina. Måste jag köpa en produkt som inte finns inom Sverige eller EU så anser då jag att det inte är några konstigheter att det kostar extra för att erhålla produkten.

Synd att du inte känner orken att kommentera mitt övriga raljerande som innehåller sak- och argumentationsfel enligt dig. Alltid trevligt med diskussioner för ta del av andras synsätt. Speciellt då man själv kanske har uppfattat något helt felaktigt.

Permalänk
Medlem

Du kan inte göra nåt direkt nä, du kan skita i att hämta ut och sen göra anmälan på paypal att du inte fått varorna men det är lågt.. annars testa handla på wish så slipper man avgifterna visst.. jag har slutat handla på ebay inte lönt när man ska åka på nästan hundra spänn i avgifter för varje paket det är inte rimligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Postnord har inte varit intresserade av att sköta momshanteringen på de paket de levererar. Tullverket har sagt åt postnord att de måste börja sköta momshanteringen för kinapaketen. Problemet är att postnord inte får betaltfrån kina för att ta emot deras vanliga postgång men de ska ändå ta emot, fördela om och köra ut alla de paketen. Och nu behöver de även lagerhålla dessa, skicka ut momsfakturor till kunderna och ha system för att ha koll på vem som betalt.
Så postnord har börjat ta betalt för att hantera paketen helt enkelt.

Till TS:
Använd de andra frakttjänsterna så som DHL, schenker och liknande om du i förväg vill veta vad frakten runt jorden kommer kosta. Går inte att välja alltid, men en del butiker har valalternativ för frakten iaf. Men ja, de tar också betalt för hanteringen. För egentligen kostar det att skicka runt jorden och administrera detta.

Också värt att notera att andra fraktjänsterna klagade över att postnord inte tog ut korrekta avgifter, för varför skulle någon välja en annan tjänst om man kunde välja postnord och inte betala något alls?

Permalänk
Medlem

Summa summarum, den gamla ordningen med närmast gratisprylar från Kina har effektivt krossats efter att länge utnyttjats närmast till absurdum av svenska konsumenter. Postnord har haft största bördan i att ta emot och distribuera försändelserna från Kina ut till kunderna och har också gissningsvis varit den största boven i att strunta i moms- och importdeklarationsuppgifter för att undvika ännu större utgifter. Nu tycks situationen vara löst, så gått det går med inhemskt myndighetsutövning och företagspolicy, med resultat i att svenska konsumenter tvingas betala mer marknadsmässiga priser för produkterna de beställer från Kina.

Själv är jag inte alls sympatiskt ställd till de som förväntar sig att man ska kunna köpa och få hem paket från andra sidan planeten i utbyte mot någon enstaka tiokrona. Det är fullständigt bisarrt. Med tanke på Kinas ivrighet att utnyttja sina nyligen påkomna ekonomiska muskler torde det falla omvärlden självklart att Kina också kan bekosta sin beskärda del av den globala infrastrukturen. Även om Postnords hanteringsavgifter givetvis inte är ett svar på Kina, utan ett svar på ökat stränga krav på företaget att leva upp till en miniminivå av administration kring utländsk pakethantering.