Permalänk
Medlem

ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE

Hej använder idag Chrome som min webbläsare och det har fungerat bra tills igår när jag plötsligt hade problem att komma in på vissa hemsidor som till exempel Facebook då får jag följande meddelande:

"Webbplatsen kan inte nås
www.facebook.com kan inte nås för tillfället.
Testa att

kontrollera anslutningen
kontrollera proxyn och brandväggen
ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE"

Jag hade fått en uppdatering till windows under natten så jag backade systemet men problemet kvarstod så jag installerade då Firefox och fick då problem på samma sidor igen med följande felmeddelande:

"Säker anslutning misslyckades

Anslutningen till servern bröts under hämtningen av sidan.

Sidan du försöker se kan inte visas eftersom autenticiteten för mottagen data inte kan verifieras.
Kontakta webbplatsens ägare och informera dem om detta problem."

Så jag började då luta åt en ominstallation av windows men först tänkte jag att jag kan ju testa MS Edge och där fungerar alla hemsidor precis som vanligt.

Är det någon som kan ha en ide om vad det är som kan vara fel?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag läste att Chrome skulle sluta stödja gamla Symantec root-cert och att det var många sajter som inte hade förberett sig för det. Det låter dock inte troligt att det skulle drabba Facebook och dessutom Firefox samtidigt.

Du har inte någon router/proxy/brandvägg/VPN/antivirus inblandad som försöker inspektera trafiken? Sådana har en tendens att vara buggiga och osäkra, vilket webbläsaren ibland kan reagera på. Se till exempel den här artikeln.

Permalänk
Medlem

Går klockan rätt på datorn? Vilket Windows kör du? Prova att byta DNS till googles DNS

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag läste att Chrome skulle sluta stödja gamla Symantec root-cert och att det var många sajter som inte hade förberett sig för det. Det låter dock inte troligt att det skulle drabba Facebook och dessutom Firefox samtidigt.

Du har inte någon router/proxy/brandvägg/VPN/antivirus inblandad som försöker inspektera trafiken? Sådana har en tendens att vara buggiga och osäkra, vilket webbläsaren ibland kan reagera på. Se till exempel den här artikeln.

Använder router, antivirus och VPN på den datorn men även när jag deaktiverar antiviruset och har min VPN avstängd så fortsätter problemen.
Jag har en annan dator med samma antivirusprogram (Kaspersky) och som är inkopplad till samma router som inte lider av detta problem.
Jag har även startat om routern om den skulle ha hängt sej eller liknande men utan resultat.

Skrivet av jocke92:

Går klockan rätt på datorn? Vilket Windows kör du? Prova att byta DNS till googles DNS

Klockan går rätt det är Windows 10 Home och jag använder redan googles dns på alla mina datorer.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]