Principled Technologies uppdaterar testet av AMD Ryzen och Intel Core i9-9900K

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Åh snälla anmäl mig inte för att jag taggar dig igen.

1:
"Notera att udda CL avrundas uppåt till närmaste jämna tal i AMD-systemen."

Gear down mode.

2:
De väljer aldrig en D.O.C.P profil enligt instruktionen. Antingen har de skrivit instruktionen fel, eller så har de kör på auto.
Notera att man först väljer D.O.C.P Som "OC mode" innan man väljer D.O.C.P/XMP Profil.

Utöver detta kan man sedan ställa ner minnesklocken om man så vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

98% av befolkningen blir många personer.

Jag anser 9900K är riktigt bra för många, men det handlar om att balansera ett komplett system. Ta vi en gamer så till en 9900K så är idag minst en 2080Ti mer eller mindre självklart, till denna ska en bra skärm säg strax under 10 000kr, lite bröte till och man är snabbt uppe i 40 000kr om man räknar med allt som stolen man sitter på.
Och det kan man fråga vem har råd med dessa pengar? Ungdomar som bor hemma, lite äldre som sparar till hus/bostadsrätt?
Så jag ser det som att priset borde göra att målgruppen blir liten, men när man ser yngre barn i grundskolan springer runt med 18 000kr mobiler så tänker jag nog fel.

Dom flesta skulle inte utnyttja en sån cpu i en 40k dator och helst inte i spel och jag skulle knappast nöja mig med 1080p med en sån dator och där tappar du ännu mer orsak till en sån cpu men gör man faktiskt saker som utnyttjar den så har jag mer förståelse som rendering redigering eller liknande

Sen håller jag med det är en bra cpu men onödig bra för gaming och gissar på dom är ganska varm under oc så man kan nog köra över dom med en 7700k/8700k med oc i spel och är antagligen identisk i fps i orginal utförande som dom förutom nån extra för hög turbo i någon titel

Håller med priset är åthelvete för högt för en gamer cpu och dom har bra prestanda men man kommer inte kunna utnyttja den i spel vilket gör den korkad men är som du säger att det finns många bortskämda snorungar så man vet inte hur många som köper dom men är ändå en korkad cpu för spelande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker det är rätt viktigt att skiten hamnar på rätt ställe!

Verkar inte precis framgått i förra tråden kring denna historia, men jag tycker det väldigt mycket ser ut som PT gjort ett riktigt bra jobb, möjligt undantag kylaren och game-mode. Frågan om game-mode verkligen var PTs idé och inte en del av Intels beställning (vi lär nog aldrig få reda på det). D.v.s. försöker inte på något sätt försvara Intel, men ser inte riktigt att PT är de åsnor som antyddes initialt.

Det är rimliga poänger.
Men samtidigt.
Är PT proffs på vad de gör och har testande som en del av sin business så ska de inte ta in beställningsjobb där de då medvetet ska testa grejer på ett direkt undermåligt sätt. Det gör ju att de framstår som antingen inkompetenta eller att man kan köpa sig bra resultat hos dem. Jag vet inte vilket som är värst av de två...

Men visst är det här ett beställningsjobb av Intel och jag tror likt dig att det är Intel som ligger bakom felen i testet.
Så ja, jag håller även med om att det är Intel snarare än PT som borde få skiten här ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kommer alla sidor som gör tester nu behöva göra 2 olika test för AMD för gamingmode handikappar vissa cpuer?

Vanligtvis går jag efter pris/prestanda men med tanke på hur all teknik idag bara ska jävlas så börjar man värdera saker som fungerar smidigt väldigt högt på listan.
Inte konstigt att det gick så bra för apple som har monopol på fungerande teknik utan krångel.

Vad snackar du om? Man måste göra ett aktivt val för att aktivera gaming mode, annars körs allt som vanligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

98% av befolkningen blir många personer.

Jag anser 9900K är riktigt bra för många, men det handlar om att balansera ett komplett system. Ta vi en gamer så till en 9900K så är idag minst en 2080Ti mer eller mindre självklart, till denna ska en bra skärm säg strax under 10 000kr, lite bröte till och man är snabbt uppe i 40 000kr om man räknar med allt som stolen man sitter på.
Och det kan man fråga vem har råd med dessa pengar? Ungdomar som bor hemma, lite äldre som sparar till hus/bostadsrätt?
Så jag ser det som att priset borde göra att målgruppen blir liten, men när man ser yngre barn i grundskolan springer runt med 18 000kr mobiler så tänker jag nog fel.

Nu är det väl enklare att få tag i mobiler på avbetalning än någonsin. Vilket betyder att föräldrar betalar skyhöga månadskostnader för en Iphone X även om det är betydligt vanligare med äldre Iphones.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Inte första gången Intel gjort så här! Skamligt minst sagt!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam

9900k vs 8700k
Ashes 11%
CS 18%
Övriga under 5%.

edit i 1080p medel.

Någon med 8700k som funderar på att uppgradera?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

9900k vs 8700k
Ashes 11%
CS 18%
Övriga under 5%.

Någon med 8700k som funderar på att uppgradera?

I en upplösning (1080p) som man hade någon gång förra årtusendet på sin dator.

Jag tycker dock ordet Gamer ur ett semantisk sätt har förändras med tiden. När jag var liten såg man ändå Gamer som någon som behövde en kraftig dator och personen gjorde ofta väldigt mycket saker med datorn. Idag ser jag att ordet ordet mer används som exkluderande, alltså när folk säger att de ska ha datorn för spel så betyder det att de i princip inte ska använda datorn till något annat och de då inte behöver köpa de bästa konsumentprodukterna.

Så 9900K är en riktig bra processor för de som spelar, inte för att spelen behöver det utan för att de kanske gör annat. IT är framtiden och allt fler har diverse projekt rullande igång i bakgrunden och behöver ha en snabb cpu.

Angående byta 8700k till 9900K, så visst om man tjänar pengar på datorns arbete. Annars för den stora skaran ser jag som kapitalförstöring att byta det mesta väldigt ofta. Att ständigt byta Mobil, cykel, bil, grafikkort, cpu etc ingen skillnad. Nu har vissa bra kontakter och kan få bra priser, men det tar tid.
Jag själv har bl.a en fungerade 7700k liggande och det känns mer som att jag bara kasserar den än att sälj den och riskera någon klagar och jag får ödsla tid på detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

Mycket bättre test, men använder dem fortfarande 1080p? Vilket som sagt bara är dumt o skaffa en ryzen 2700x för.. Även en 9900k...

Dock så ger ryzen ändå 290 fps i Cs, vilket är mer än väl för alla "fps hungriga" spelare

Klart de testar i 1080p annars blir grafikkortet en flaskhals och man kan inte jämföra cpuerna.

720p hade varit ännu bättre, och det har inget med att man inte spelar i 720p utan man ser enbart den starkaste cpun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

9900k vs 8700k
Ashes 11%
CS 18%
Övriga under 5%.

Någon med 8700k som funderar på att uppgradera?

Ashes är ju att det är enda scenariot den kan utnyttja alla trådar och cs är extremt singeltråds beroende och fps i en helt onödig region och är turbon som hjälper och dom flesta verkar ligga runt 3.5% ish i skillnad mot 9900k vs 8700k och skulle landa i samma region med 7700k som ligger kanske 1-3 fps efter 8700k i 1080p och man kan levla ut det med lite oc och handlar bara om turbo som intel ökat

Människor idag saknar logiskt tänkande och tror kanske man behöver extrem cpu för spelande och stream när man kan komma undan med lite vad fan som helst även om man kör nån VM i bakrunden och gör diverse samtidigt man spelar utan det är minsta problem för det orkar även medelklassen som 8400/2600/8600 utan problem och där kanske en 8350k skulle tappa lite men även dom klarar det rätt bra

9900k är i vilket fall en onödigt bra cpu för gaming då en hälften så stark cpu klarar det lika bra även om man kör stream och nån vm

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag kan se ett vist värde i att man kör test med stockkylare.
* Man ser vad man får "out of box"
* Väldigt många som kör stockkylare. (Det är inget annat än stockkylare på datorerna vi har på jobbet)

MEN!
Då ska man göra det med båda systemen. I dom fall det inte medföljer får man ta den kylning som närmast liknar stockkylare. (Dock ändå tveksamt).

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

I en upplösning (1080p) som man hade någon gång förra årtusendet på sin dator.

Jag tycker dock ordet Gamer ur ett semantisk sätt har förändras med tiden. När jag var liten såg man ändå Gamer som någon som behövde en kraftig dator och personen gjorde ofta väldigt mycket saker med datorn. Idag ser jag att ordet ordet mer används som exkluderande, alltså när folk säger att de ska ha datorn för spel så betyder det att de i princip inte ska använda datorn till något annat och de då inte behöver köpa de bästa konsumentprodukterna.

Så 9900K är en riktig bra processor för de som spelar, inte för att spelen behöver det utan för att de kanske gör annat. IT är framtiden och allt fler har diverse projekt rullande igång i bakgrunden och behöver ha en snabb cpu.

Angående byta 8700k till 9900K, så visst om man tjänar pengar på datorns arbete. Annars för den stora skaran ser jag som kapitalförstöring att byta det mesta väldigt ofta. Att ständigt byta Mobil, cykel, bil, grafikkort, cpu etc ingen skillnad. Nu har vissa bra kontakter och kan få bra priser, men det tar tid.
Jag själv har bl.a en fungerade 7700k liggande och det känns mer som att jag bara kasserar den än att sälj den och riskera någon klagar och jag får ödsla tid på detta.

Det är vad du tror. Jag kör fortfarande 1080p fortfarande och skiter fullständigt i om det finns högre för spel. Däremot skulle jag behöva en större skärm för annat arbete

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Dom flesta skulle inte utnyttja en sån cpu i en 40k dator och helst inte i spel och jag skulle knappast nöja mig med 1080p med en sån dator och där tappar du ännu mer orsak till en sån cpu men gör man faktiskt saker som utnyttjar den så har jag mer förståelse som rendering redigering eller liknande

Sen håller jag med det är en bra cpu men onödig bra för gaming och gissar på dom är ganska varm under oc så man kan nog köra över dom med en 7700k/8700k med oc i spel och är antagligen identisk i fps i orginal utförande som dom förutom nån extra för hög turbo i någon titel

Håller med priset är åthelvete för högt för en gamer cpu och dom har bra prestanda men man kommer inte kunna utnyttja den i spel vilket gör den korkad men är som du säger att det finns många bortskämda snorungar så man vet inte hur många som köper dom men är ändå en korkad cpu för spelande

Jag tror fortfarande att det finns många som köper det absolut bästa för att de inte vill uppgradera varje 6 månader.
De förväntar sig att kunna behålla datorn som den är i tre år+. Då måste de ta höjd för att spelen om tre år kräver mer.

40k delat på tre är inte så farligt, bara en dryg tusenlapp i månaden...

Vill du ha ett exempel på spel så ta Star Citizen som nu faktiskt kanske hinner släppas (de verkar optimera rätt så hårt för multitrådat).

Tillägg
Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Det är vad du tror. Jag kör fortfarande 1080p fortfarande och skiter fullständigt i om det finns högre för spel. Däremot skulle jag behöva en större skärm för annat arbete

De flesta kör såklart 1080p idag. Men när man pratar om en dator med 9900K och 2080Ti som man i spel bör ha till denna cpu så är det inte lika självklart att köra 1080p, såvida man ej tävlar eller något.

Skrivet av CE71:

Jag tror fortfarande att det finns många som köper det absolut bästa för att de inte vill uppgradera varje 6 månader.
De förväntar sig att kunna behålla datorn som den är i tre år+. Då måste de ta höjd för att spelen om tre år kräver mer.

40k delat på tre är inte så farligt, bara en dryg tusenlapp i månaden...

Vill du ha ett exempel på spel så ta Star Citizen som nu faktiskt kanske hinner släppas (de verkar optimera rätt så hårt för multitrådat).

Ja man ska skilja på nyköp och uppgradering. En 9900K är en väldigt grym cpu och den är för många väldigt framtidssäker, troligen finns det ingen mening att ens fundera på uppgradering före runt 2021 när ddr5 har blivit vanligare. Så helt klart är det inget dåligt köp för en stor skara användare, problemet är att samma ak gäller mängder med datorhårdvaror och man måste prioritera.

Sedan kalla 9900K som det absolut bästa ser jag lite som att kalla en snabb moped för det allra bästa, när de större grabbar och tjejerna brummar på med deras motorcyklar. Så den absolut bästa cpun för de som enbart spelar och liknande på datorn är mer rättvisande.

Permalänk
Medlem

Bra skillnad mot i7700k

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gratzner:

Bra skillnad mot i7700k

Om man tycker runt 5% i 1080p, är en bra skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra att de gör om och gör rätt. Fortfarande är 9900K bättre även om skillnaden inte är riktigt lika stor. Ska bli intressant och se vad AMD kan sätta emot med Zen2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Bra att de gör om och gör rätt. Fortfarande är 9900K bättre även om skillnaden inte är riktigt lika stor. Ska bli intressant och se vad AMD kan sätta emot med Zen2.

Skickades från m.sweclockers.com

tack för dagens skratt. det är fortfarande långt ifrån "rätt". det enda dem har gjort är att nu använder alla 8 kärnor som finns på 2700X. men dem håller 2700X fortfarande tillbaka genom att använda en objektivt sämre kylare och samt RAM inställningar som man kan bara skaka huvud åt. så ja....."rätt" är en annan sak.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Lite roligt att SweClockers tar upp Counterstrike och får det att låta som att Ryzen ändå inte är så bra i vissa spel. Det var det enda spelet där det inte gjorde någon större skillnad , annars var ju skillnaderna enorma, varför vinkla på det sättet? Alla vet att cs är enormt dåligt på att utnyttja flera kärnor och går väl som bäst på en simpel CPU med två kärnor och höga MHz....

Det är väl ändå rimlig journalistik att ta upp både de största och de minsta förändringarna i det nya testet, eller? Förstår inte riktigt vad du menar är så dåligt.

Dessutom har de resultatet för alla spel länkade i artikeln för de som bryr sig...

Skrivet av Xinpei:

Finns forskare som inte är vetenskapliga. Beror helt på metodik.

Well, om vi nu ska vara petiga så tror jag "forskare" definieras som någon som bedriver vetenskapliga studier. Så någon som bedriver studier utan förankringar i vetenskapliga metoder är per definition ingen forskare.

Skrivet av anon159643:

Att testa i spelen i de upplösningar som i princip alla som köper dessa dyrare cpuer kommer att använda är ungefär lika dumt som att testa vilken högtalarkabel som är bäst genom blindtester och lyssna. För då blir resultatet så att en högkabel från 500kr presterar lika bra som en för 7 miljoner kabel som har någon exotisk legering hämtat från planeten mars.

1080p upplösningen är i sig själv inte fel, men att utelämna den upplösningen som typ alla som köper dessa dyra system kommer köra i de applikationerna de testar väcker frågor om varför?
Undra vad ens examinator i skolan skulle säga om man gjorde en sådan rapport som dem, först visa resultaten, sedan först mycket senare vid metoderna visa att man inte alls testar verkliga scenarier (köra i en vettig upplösning). Senare i arbetslivet är det ganska självklart vad kund gör emot en om man kommer med en sådan utredning.

Examinatorn skulle säga något i stil med:
"Det var ett bra arbete Johan, speciellt hur du valde att med din låga upplösning eliminera grafikkortets prestanda som felkälla."

Men du kanske inte har kommit till den kursen ännu? (sagt med glimten i ögat men ändå lite på allvar.)

Det jag menar är alltså att vid högre upplösningar brukar grafikkortet vara en flaskhals vilket ger missvisande resultat, med fördel åt den lägre presterande processorn. Det om något gör kunderna upprörda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tack för dagens skratt. det är fortfarande långt ifrån "rätt". det enda dem har gjort är att nu använder alla 8 kärnor som finns på 2700X. men dem håller 2700X fortfarande tillbaka genom att använda en objektivt sämre kylare och samt RAM inställningar som man kan bara skaka huvud åt. så ja....."rätt" är en annan sak.

Är minnesinställningarna så dåliga? Vad jag kunde se så verkar det som om de använder 2666 MHz på Intel och 2933 MHz på AMD och övriga inställningar samma. Dock var "reported CAS latecncy" 15 ms på intel och 16 ms på amd.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Strikez:

@Yoshman: Åh snälla anmäl mig inte för att jag taggar dig igen.

1:
"Notera att udda CL avrundas uppåt till närmaste jämna tal i AMD-systemen."

Gear down mode.

2:
De väljer aldrig en D.O.C.P profil enligt instruktionen. Antingen har de skrivit instruktionen fel, eller så har de kör på auto.
Notera att man först väljer D.O.C.P Som "OC mode" innan man väljer D.O.C.P/XMP Profil.

Utöver detta kan man sedan ställa ner minnesklocken om man så vill.

Bara för att diska av det först: har aldrig anmält något inlägg överhuvudtaget, så vet inte vad du refererar till och oavsett så var det inte jag som anmälde.

1:
Sant att man kan sätta udda CL om man kör i GDM (går i alla fall på mitt system). Dock är udda timings helt meningslösa i GDM då alla primär-timings, inte bara CL, kommer avrundas uppåt till närmast jämna värde p.g.a av detta

"A Reliability, Availability and Serviceability (aka RAS) feature more clearly documented in the new JEDEC DDR4 Rev B spec, Gear-down mode, allows the DRAM Address/Command and Control bus to use every other rising clock of the DDR4 Memory bus clock."

GDM är något man bör undvika eftersom effekten blir att man halverar "command-rate" mot RAM, något som ökar latensen. GDM finns som ett plåster till system som inte är stabila i normalläget.

Verkar inte vara någon gigantisk negativ effekt med GDM, men TechReport har en artikel kring detta där DDR4-3466 med GDM avslaget presterar bättre än DDR4-3520 med GDM aktiverat och övriga timings identiskt satta.

2:
Klistrade in exakt vad man hävdar att man gjort, där står klart och tydligt att man först aktiverar D.O.C.P, sedan sätter man ned frekvensen.

Exakt hur detta ser ut varierar mellan moderkort. Har själv ett ASRock AB350M Pro4 (inte en LED på det, tänka sig va?), där heter det inte ens D.O.C.P utan "XMP 2.0 profile".

Aktiverar jag XMP profilen sätts alla timings enligt vad mina RAM-minnen officiellt stödjer, inklusive frekvens. Gör jag sedan precis vad som står i dokumentet, d.v.s. ändrar enbart frekvensen, behåller alla övriga timings sitt värde från XMP-profilen.

För att vara helt korrekt här: egentligen är det timings mätt i nanosekunder som är det kritiska. Så om man laddar XMP-profilen (som innehåller primärtimings i cykler, inte nanosekunder) kör man egentligen med högre latens än vad som stickorna strikt fixar om frekvensen sänks.

Ska man hårdra "stock-utförande" så är minnena i PTs tester ändå överklockade då JEDEC inte har någon specifikation för DDR4 där CAS latensen understiger 12,5 ns.

CL 16 vid 2933 MT/s (1467 MHz) -> 10,9 ns
CL 15 vid 2666 MT/s (1333 MHz) -> 11,3 ns

Här får man ändå vara lite pragmatisk, går ju knappt att köpa RAM-minnen för stationära där CAS är inom den officiella standarden. Ett typiskt desktop-system kommer alltid köra med lägre latens än vad som strikt det finns en specifikation för.

Kikar man på SO-DIMM så verkar det omvända gälla, där är det svårt att hitta modeller som inte är inom JEDEC. Gissar att det största problemet med att gå utanför JEDEC är ökad strömförbrukning, "idle-förbrukningen" åker iväg en del om man riktigt skruvar upp RAM-hastigheten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Examinatorn skulle säga något i stil med:
"Det var ett bra arbete Johan, speciellt hur du valde att med din låga upplösning eliminera grafikkortets prestanda som felkälla."

Men du kanske inte har kommit till den kursen ännu? (sagt med glimten i ögat men ändå lite på allvar.)

Det jag menar är alltså att vid högre upplösningar brukar grafikkortet vara en flaskhals vilket ger missvisande resultat, med fördel åt den lägre presterande processorn. Det om något gör kunderna upprörda.

Grundreglen är dock att det svar man kan dra från en test också ska vara det som testas.
Titeln är: PC gaming processor study: Intel Core i9-9900K processor vs. competitors

Det som testas är en framtida hypotes om hur applikationer kommer att utvecklas. När det står att en viss processor är X % procent bättre i en applikation för något, så tror man att det gäller i de inställningar som användarna förväntas att använda i dessa applikationer.
Jag kritisera inte på något sätt att testa i 1080p utan det hade snarare varit dåligt om de ej hade gjort detta, men att utelämna den vettiga upplösningen som folk med dessa svindyra system kör är dåligt.

För folk är nyfikna i hur mycket bättre än 9900K för de applikationer som testas i vettiga grafikinställningar som de kommer att använda, men denna fråga ställs inte ens i deras rapport. Jag vet inte vilka andra områden folk enbart vill ha testresultat på detta sätt och helt skippa det andra.
Lite som biltillverkaren enbart anger hur mycket bilen drar med husvagn och snökedjor, inte på något sätt ett ointressant test. Men det folk vill veta hur den fungerar med just den konfiguration som bilen/datorn brukar ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

tack för dagens skratt. det är fortfarande långt ifrån "rätt". det enda dem har gjort är att nu använder alla 8 kärnor som finns på 2700X. men dem håller 2700X fortfarande tillbaka genom att använda en objektivt sämre kylare och samt RAM inställningar som man kan bara skaka huvud åt. så ja....."rätt" är en annan sak.

@Bernd_P1

Går ju även ställa in timings mm på Intel systemet så den presterar bättre.

För övrigt har de snabbare minnen till AMD systemet.

Permalänk
Medlem

Jag ser 9900k oavsett pris som ett givet köp för gaming/redigering i detta fall.
Priset i sig är de sista man bryr sig om i ett högpresterande system. Iaf jag.

Jag vill se Cinebench ST benchmark nu!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@Bernd_P1

Går ju även ställa in timings mm på Intel systemet så den presterar bättre.

För övrigt har de snabbare minnen till AMD systemet.

För att Intels minnes support är 2666 och AMD 2933.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Klart de testar i 1080p annars blir grafikkortet en flaskhals och man kan inte jämföra cpuerna.

720p hade varit ännu bättre, och det har inget med att man inte spelar i 720p utan man ser enbart den starkaste cpun.

Jag fattar det ... men varför visar man heller inte tester i högre upplösning.. Det är min fråga. Jag t.ex, är inte intresserad av dem låga upplösningarna.. Jag vill veta vad jag får i min upplösning..

Det dem gör nu är lika dåligt som när företag testar sportbilar och säger 0-100 på 4.5sek. Sure, på en testramp med bästa möjliga däck och inga som helst realistiska förhållanden till väglag.. klart som fan det går så snabbt.. Kör ut den på vägen och låt det regna, snöa osv.. och visa oss realistiska siffror..

Jag är inte emot deras test av låg upplösning, men vill också se högre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag kan se ett vist värde i att man kör test med stockkylare.
* Man ser vad man får "out of box"
* Väldigt många som kör stockkylare. (Det är inget annat än stockkylare på datorerna vi har på jobbet)

MEN!
Då ska man göra det med båda systemen. I dom fall det inte medföljer får man ta den kylning som närmast liknar stockkylare. (Dock ändå tveksamt).

Nej. Finns det inte stockkylare till båda får man ta en annan kyllösning som passar alla scenarion. Annars är det inte jämförbart. T.ex. noctua nh-d15 under alla tester, inte stockkylare på vissa och "likvärdiga" kylare på andra. Det är förskolenivå på den testmetodiken.

Skrivet av Hagge:

Jag fattar det ... men varför visar man heller inte tester i högre upplösning.. Det är min fråga. Jag t.ex, är inte intresserad av dem låga upplösningarna.. Jag vill veta vad jag får i min upplösning..

Det dem gör nu är lika dåligt som när företag testar sportbilar och säger 0-100 på 4.5sek. Sure, på en testramp med bästa möjliga däck och inga som helst realistiska förhållanden till väglag.. klart som fan det går så snabbt.. Kör ut den på vägen och låt det regna, snöa osv.. och visa oss realistiska siffror..

Jag är inte emot deras test av låg upplösning, men vill också se högre..

https://www.youtube.com/watch?v=gNCEFJc61g0

Saxat:

Citat:

TL;DR:

On 1080p, 8700k is (on average) 10% faster;

On 1440p, 8700K is roughly 5-6% faster;

On 4K, 2700X is within 1-2% of 8700K.

The game which 8700K saw the most lead is Assasin Creed's Origins, while 2700X is able to match 8700K's performance in Forza Horizon 4.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nej. Finns det inte stockkylare till båda får man ta en annan kyllösning som passar alla scenarion. Annars är det inte jämförbart. T.ex. noctua nh-d15 under alla tester, inte stockkylare på vissa och "likvärdiga" kylare på andra. Det är förskolenivå på den testmetodiken.

https://www.youtube.com/watch?v=gNCEFJc61g0

Saxat:

Detta vet jag redan Redan sett det.. Jag menade att de som gjorde just denna test, för Intel, inte kört på högre upplösning. Vet om alla andra tester

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

Jag fattar det ... men varför visar man heller inte tester i högre upplösning.. Det är min fråga. Jag t.ex, är inte intresserad av dem låga upplösningarna.. Jag vill veta vad jag får i min upplösning..

Det dem gör nu är lika dåligt som när företag testar sportbilar och säger 0-100 på 4.5sek. Sure, på en testramp med bästa möjliga däck och inga som helst realistiska förhållanden till väglag.. klart som fan det går så snabbt.. Kör ut den på vägen och låt det regna, snöa osv.. och visa oss realistiska siffror..

Jag är inte emot deras test av låg upplösning, men vill också se högre..

@Hagge

Därför att i högre upplösning blir grafikkortet an flaskhals och processorerna presterar inte fullt.
Det bästa är att testa i 720p.

I lägre upplösning maxar man processorerna och man ser vilken som är starkast.

Detta är ett CPU test och inte gpu test som man får vid högre upplösningar.
Vid högre upplösning får båda cpuerna snarlika värden då det är gpun som sätter stopp vid samma fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Detta vet jag redan Redan sett det.. Jag menade att de som gjorde just denna test, för Intel, inte kört på högre upplösning. Vet om alla andra tester

Detta testet verkar man göra bäst i att bara skita i, oavsett upplösning.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA