Permalänk

Ny processor Budget max 4000kr

Hej, köpte nyligen Black ops 4, tycker det är svinkul men tyvärr så är det något som intelirar av någon anledning (Fps drops). Har inställningar enligt Vram mätaren men det rullar inte på särskilt bra ändå, framför allt i "blackout" spelläget där jag kan få runt 4fps i början.

Köpte ett nytt grafikkort ganska nyligen (Gtx 1060 3gb) så det måste ju ändå hålla kan jag tycka!

Tittat cpu/gpu och får upp till 80-100% på båda, så det måste väl ändå vara dags för ny processor?

Är inte skitbra på datorkomponenter och det finns ju ett helt hav med grejer så vänder mig till er!

Datorn är ifrån 2013-10-31 och är köpt på webhallen

Specs följer:

Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Jag lirar Blops på en 3770k@4.5GHz och märker inte av några större drops. Kan vara Vram som ställer till det. Testa överklocka din CPU och se om det blir bättre.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Glidarn1991: Överklocka CPU en i7 4770K är fortfarande en bra CPU för spel det enda vettiga alternativet ifall du bara spelar är Intel i7 8700K eller 9700K då Ryzen är en sidegrade ifall du överklockar din i7 4770K.

Edit
Tänk på att du också måste byta moderkort och ram minnen pris bör landa runt 8000 kronor för Intel 8700k

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Prova dra ner grafikinställningar ytterligare,vet att blackout äter väldigt mycket vram/ram iaf vid höga inställningar.

Beroende på moderkort bör du kunna överklocka processorn för lite extra boost.

Kontrollera att dina minnen körs i dual channel

Lägg in nyaste drivrutiner

En märkbar uppgradering av moderkort, minnen & cpu blir svårt att klämma in på 4k

Slå av alla eventuella program i bakgrunden.

Kör om möjligt på ssd

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag lirar Blops på en 3770k@4.5GHz och märker inte av några större drops. Kan vara Vram som ställer till det. Testa överklocka din CPU och se om det blir bättre.

Skrivet av Anders9110:

@Glidarn1991: Överklocka CPU en i7 4770K är fortfarande en bra CPU för spel det enda vettiga alternativet ifall du bara spelar är Intel i7 8700K eller 9700K då Ryzen är en sidegrade ifall du överklockar din i7 4770K.

Edit
Tänk på att du också måste byta moderkort och ram minnen pris bör landa runt 8000 kronor för Intel 8700k

Skrivet av apskalle:

Prova dra ner grafikinställningar ytterligare,vet att blackout äter väldigt mycket vram/ram iaf vid höga inställningar.

Beroende på moderkort bör du kunna överklocka processorn för lite extra boost.

Kontrollera att dina minnen körs i dual channel

Lägg in nyaste drivrutiner

En märkbar uppgradering av moderkort, minnen & cpu blir svårt att klämma in på 4k

Slå av alla eventuella program i bakgrunden.

Kör om möjligt på ssd

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack som attans för snabba svar! Antar att datorn är relativt bra fortfarande då! Ska titta lite på övercklockning, har aldrig gjort det förut nämligen så blir spännande haha

Permalänk

Liten återkoppling angående klockningen,

Första försöket fick jag tillslut bluescreen när jag körde stresstesterna (krm inte ihåg namnet på programmet)... Då slog det mig att jag behövde höja core voltage lite så den ligger på 1.250 och så är jag uppe på 4.2 ghz.

Undrar lite om man vågar pressa till lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn1991:

Hej, köpte nyligen Black ops 4, tycker det är svinkul men tyvärr så är det något som intelirar av någon anledning (Fps drops). Har inställningar enligt Vram mätaren men det rullar inte på särskilt bra ändå, framför allt i "blackout" spelläget där jag kan få runt 4fps i början.

Köpte ett nytt grafikkort ganska nyligen (Gtx 1060 3gb) så det måste ju ändå hålla kan jag tycka!

Tittat cpu/gpu och får upp till 80-100% på båda, så det måste väl ändå vara dags för ny processor?

Är inte skitbra på datorkomponenter och det finns ju ett helt hav med grejer så vänder mig till er!

Datorn är ifrån 2013-10-31 och är köpt på webhallen

Specs följer:

https://i.imgur.com/WprZSpg.jpg

https://i.imgur.com/3SayWzY.jpg

Eller är jag helt ute och cyklar?

Du har det svagare 1060-kortet med 3Gb VRAM, har färre CUDA-cores jämfört med 6GB versionen.

Som andra säger, dra ner grafikinställningarna, slår du i din VRAMs max så kommer det lagga.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Kolla Sweclockers test av 4770k för referens ang. överklockning:

https://www.sweclockers.com/test/17016-intel-core-i7-4770k-oc...

Skadar inte att googla runt heller, finns många guider där ute som mer eller mindre går igenom alla inställningar.

Angående spänningen så bör upp till 1.3 inte vara några problem, så länge din kylning klarar av. Ett ytterligare alternativ kan vara att delidda - om du känner att du vill/vågar/kan eller känner någon som kan hjälpa dig för att nå bättre temperaturer/högre O.C.

Som jag tolkar det av dina specifikationer så kör du en SSD som systemdisk, men spel från vanlig HDD. Stämmer det?

Som många ovan sagt, uppgradera till ny CPU kommer kräva nytt moderkort och nya minnen. Svårt att rymma det i en budget på 4000. Satsa på att överklocka och eventuellt skaffa en SSD även till spel, samt bättre kylare om du behöver. Sälj ditt 1060 och lägg det plus resterande av din 4000-budget efter köp av SSD/kylare på ett begagnat 1070/1070ti/1080.

Det är vad jag skulle gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glidarn1991:

Liten återkoppling angående klockningen,

Första försöket fick jag tillslut bluescreen när jag körde stresstesterna (krm inte ihåg namnet på programmet)... Då slog det mig att jag behövde höja core voltage lite så den ligger på 1.250 och så är jag uppe på 4.2 ghz.

Undrar lite om man vågar pressa till lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns säkert många guider vad safe volt är men skulle tro att 1.3V är inga problem. Håll tempsen runt/under 70ish då du spelar. Att den är högre då du primar är inte så farligt bara den inte är hög i vardagligt användande.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

BO verkar ha problem med högt CPU utnyttjande, googla lite på det så ska du hitta lite trådar med förslag på hur man kan fixa det.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Istämmer med Rillsarn faktiskt, vettig analys.