Moderkort och ram minne för 2700x, vilket är det bästa x470 under 2400kr?

Permalänk

Moderkort och ram minne för 2700x, vilket är det bästa x470 under 2400kr?

Jag har kollat runt lite för att kunna para ihop en 2700x med något moderkort, men har haft problem med att hitta bra information ang. dessa frågor. Har sett ett mycket billigt moderkort i x470 chipsettet, nämligen gigabytes Aorus x470 ultra gaming för typ 1690kr eller liknande. Har inte riktigt kunna hitta några framgångsrika reviews. Såg dock att det var många som såg ner på deras b450 modell pga att de hade lurats med VRM eller liknande samt att de gick över 120 grader i något test, vilket är oacceptabelt. Undrar om detta mobo är någon vidare bra enligt någon eller om det finns bättre för runt samma pris.

Den andra saken var angående minneshastighet på ram minnen. T.ex det nämnda moderkortet har en stock hastighet på minnen på 2933mhz, 3200mhz oc. Men är det då bättre att köpa ett ram minne med 3200mhz eller istället köpa 2666mhz som sedan kan overklockas till 3200mhz. Har ingen riktig koll på detta, söker endast hjälp för nytt gaming rig. Kommer köra spel som fortnite, lol, csgo, ark, pubg mm.
De andra delarna är ganska checkade, söker endast hjälp med dessa två sakerna.

Permalänk

Jag köpte ett MSI x470 Gaming Pro Carbon för 2000kr med 3200MHz Corsair Vengence Black Ryzen-edition tillsammans med min 2700X. Det enda jag gjort hittiills är att sätta XMP profilen till 3200 i bios. Inga problem vad jag har märkt.
Läste lite recensioner om moderkortet innan jag köpte och fick uppfattningen av att det skulle bara ett av de bättre "budget" korten, jämfört med de som kosta de dubbla typ.
Tips är köp en annan kylare, stockkylaren gick en bra bit över 70 grader för mig. Så jag slängde på en Be Quiet Dark Rock Pro 4 och nu går den på 60-65 grader i full load.

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Skrivet av eLEMENT:::

Jag köpte ett MSI x470 Gaming Pro Carbon för 2000kr med 3200MHz Corsair Vengence Black Ryzen-edition tillsammans med min 2700X. Det enda jag gjort hittiills är att sätta XMP profilen till 3200 i bios. Inga problem vad jag har märkt.
Läste lite recensioner om moderkortet innan jag köpte och fick uppfattningen av att det skulle bara ett av de bättre "budget" korten, jämfört med de som kosta de dubbla typ.
Tips är köp en annan kylare, stockkylaren gick en bra bit över 70 grader för mig. Så jag slängde på en Be Quiet Dark Rock Pro 4 och nu går den på 60-65 grader i full load.

Schysst, ska tänka på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Princebreezy:

Schysst, ska tänka på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kollat lite tester eftersom jag ska köpa ryzen till black friday.
Msi skulle jag hålla mig borta från. Asrock taichi är kortet som du ska satsa på.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Jag har kollat lite tester eftersom jag ska köpa ryzen till black friday.
Msi skulle jag hålla mig borta från. Asrock taichi är kortet som du ska satsa på.

Vad är anledningen till att man ska hålla sig borta från det?

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

@eLEMENT::: På grund av dålig vrm. Du kan se mer här: https://www.youtube.com/watch?v=KRRODHoQAHI

man kan se mer här:

https://www.youtube.com/watch?v=71TtWwbWP-g&t=

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Vad förlorar du med att köpa ett B450 för tusenlappen? Syftet med Ryzen rent generellt är ju att det ska vara billigt? Förstår inte dom som lägger 2000:- för ett moderkort för Ryzen. Verkligen pengarna i sjön?! Vill man köra sli så är Ryzen ändå inte rätt processorserie att satsa på och i övrigt är det inga direkta skillnader som påverkar normalanvändaren?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Han frågade dock vilket är det bästa han kan få för under 2400kr. Varför ska syftet med ryzen vara att det ska vara billigt?
Vad är fel i att köpa top notch moderkort för 2000 för ryzen? Eller menar du att ryzen är skit och då ska man ha skit moderkort?

Jag tänkte streama med ryzen och den verkar krossa intel rätt hårt just när det gäller streaming.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Chris_Kadaver: Han frågade dock vilket är det bästa han kan få för under 2400kr. Varför ska syftet med ryzen vara att det ska vara billigt?
Vad är fel i att köpa top notch moderkort för 2000 för ryzen? Eller menar du att ryzen är skit och då ska man ha skit moderkort?

Jag tänkte streama med ryzen och den verkar krossa intel rätt hårt just när det gäller streaming.

Ja, du köper Ryzen för att du nöjer dig med det näst bästa för att spara en rejäl slant? Kostnaden för moderkort i ett vettigt balanserat system bör inte överskrida halva kostnaden av vad processorn kostar. Att köpa ett moderkort för nära på vad cpun kostar är riktig waste som du kan lägga på större SSD, snabbare/mer ram, eller ja en bättre cpu eller bättre kylning. Köp billigaste B450 som har vettig VRM och strunta i allt yoyo-gaming som du får med dyrare moderkort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Vad menar du näst bäst? För mig som tänkte streama så är ryzen 2700x oslagbar. Den är bättre än i7 8700k.

https://www.youtube.com/watch?v=1A2yatfyLoo&t

Du säger att priset ska inte överskrida hälften av cpu priset. Det är väll inte mitt fel att du blir mjölkad av intel när 17 8700k kostar fem tusen.

Förresten så sitter jag idag på en intel i5 4690k. Är ingen fanboy men jag handlar det som passar mig bäst och just detta året blir det ryzen.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Chris_Kadaver: Vad menar du näst bäst? För mig som tänkte streama så är ryzen 2700x oslagbar. Den är bättre än i7 8700k.

https://www.youtube.com/watch?v=1A2yatfyLoo&t

Du säger att priset ska inte överskrida hälften av cpu priset. Det är väll inte mitt fel att du blir mjölkad av intel när 17 8700k kostar fem tusen.

Förresten så sitter jag idag på en intel i5 4690k. Är ingen fanboy men jag handlar det som passar mig bäst och just detta året blir det ryzen.

@Zargoz: Jo, fast nu ställer du en cpu med 8 kärnor, 16 trådar mot en cpu med 6 kärnor, 12 trådar?
Objektivt sätt så är Ryzen 7 2700X sämre än i9 9900K. Och jo, du luktar fanboy lång vägar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Zargoz: Jo, fast nu ställer du en cpu med 8 kärnor, 16 trådar mot en cpu med 6 kärnor, 12 trådar?
Objektivt sätt så är Ryzen 7 2700X sämre än i9 9900K. Och jo, du luktar fanboy lång vägar.

Haha. Säger den som det bara skriker fanboy om.

Permalänk
Medlem

Hade helt klart köpt ett MSI. 2015 kanske de hade värdelösa VRM men inte numera, tvärt om, se tex https://youtu.be/EXMP1yRriUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Zargoz: Jo, fast nu ställer du en cpu med 8 kärnor, 16 trådar mot en cpu med 6 kärnor, 12 trådar?
Objektivt sätt så är Ryzen 7 2700X sämre än i9 9900K. Och jo, du luktar fanboy lång vägar.

Sämre ? 50% lägre pris för 10-20% lägre prestanda ? För majoriteten av datoranvändare skulle jag kalla det bättre, och nej, folk som spelar spel i låg upplösning är inte majoriteten.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av samma upplägg, Princebreezy, så håll oss uppdaterade med ditt val

Jag har läst att MSI inte har offset voltage i sin bios, vilket är intressant om man skall använda PBO-överklockning. Kanske att det kommer i en snar uppdatering. Kan vara värt att undersöka.

Själv har jag siktat in mig på G.Skill 3200/CL14 minnen med Ryzen 2700x, letar fortfarande efter moderkort dock. Var initialt inne på billig x470, men ju mer man läser desto dyrare blir det! Kanske slutar med en schysst B450 med bra vrm istället...

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Hade helt klart köpt ett MSI. 2015 kanske de hade värdelösa VRM men inte numera, tvärt om, se tex https://youtu.be/EXMP1yRriUA

Precis. Jag körde ett sådant efter att ha kikat på buildzoids videos. Det enda jag kan anmärkas på är att det ej går att sätta voltage offset. Jag skulle hålla mig borta från Asus. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonestar:

Jag är intresserad av samma upplägg, Princebreezy, så håll oss uppdaterade med ditt val

Jag har läst att MSI inte har offset voltage i sin bios, vilket är intressant om man skall använda PBO-överklockning. Kanske att det kommer i en snar uppdatering. Kan vara värt att undersöka.

Själv har jag siktat in mig på G.Skill 3200/CL14 minnen med Ryzen 2700x, letar fortfarande efter moderkort dock. Var initialt inne på billig x470, men ju mer man läser desto dyrare blir det! Kanske slutar med en schysst B450 med bra vrm istället...

MSI har offset. Prime Pro har funkat galant för mig. Dock ingen BCLK-inställning eller felkod-LEDs vilket är ganska skitigt för priset.

Skrivet av Homie:

Precis. Jag körde ett sådant efter att ha kikat på buildzoids videos. Det enda jag kan anmärkas på är att det ej går att sätta voltage offset. Jag skulle hålla mig borta från Asus. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Var får du det ifrån? Kan sätta offset på både CPU och RAM.
Edit: Läste fel, du menar nog MSI(?).

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

MSI har offset. Prime Pro har funkat galant för mig. Dock ingen BCLK-inställning eller felkod-LEDs vilket är ganska skitigt för priset.

Var får du det ifrån? Kan sätta offset på både CPU och RAM.

Offset förutsatt att PBO inte slutar funkar. Kolla om det fungerar, för meningen med offset är att du vill fortfarande ha PBO aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Offset förutsatt att PBO inte slutar funkar. Kolla om det fungerar, för meningen med offset är att du vill fortfarande ha PBO aktiverat.

Jag kör med pbo (lvl 10) och offset.

Det "funkar" också, prövat med olika nivåer och volt etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag kör med pbo (lvl 10) och offset.

Det "funkar" också, prövat med olika nivåer och volt etc.

Måste ha läst hans inlägg lite otydligt. För Asus del så verkar Strix F vara bättre än Prime pro om man ska köpa Asus, sen finns ju Crosshair 7 men det är utanför budgeten.

För MSI del så har de ingen offset (Asus har detta), därav så brukar man inte rekommendera just MSI om man vill överklocka sin CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Måste ha läst hans inlägg lite otydligt. För Asus del så verkar Strix F vara bättre än Prime pro om man ska köpa Asus, sen finns ju Crosshair 7 men det är utanför budgeten.

För MSI del så har de ingen offset (Asus har detta), därav så brukar man inte rekommendera just MSI om man vill överklocka sin CPU.

Det jag saknat hittills med Prime Pro är väl BCLK, tror det mesta finns annars.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det jag saknat hittills med Prime Pro är väl BCLK, tror det mesta finns annars.

BCLK är en hit och miss, visst är det bra att ha det men det är något som är extremt subjektivt då antalet diskar/ssd man har i systemet kan påverka stabilitet + att det kan leda till oönskade fel som leder till att man måste formatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

BCLK är en hit och miss, visst är det bra att ha det men det är något som är extremt subjektivt då antalet diskar/ssd man har i systemet kan påverka stabilitet + att det kan leda till oönskade fel som leder till att man måste formatera.

Sant, dock alltid kul att kunna pilla med så mycket som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Zargoz: Jo, fast nu ställer du en cpu med 8 kärnor, 16 trådar mot en cpu med 6 kärnor, 12 trådar?
Objektivt sätt så är Ryzen 7 2700X sämre än i9 9900K. Och jo, du luktar fanboy lång vägar.

Och vems fel är det att en dyrare CPU har färre trådar/kärnor? Årets sämsta argument.

Man jämför väl produkter i samma prisklass och ser vilken som passar bättre för det man ska göra?

2700x är sämre än 9900k ja. 2700x är väl dubbelt så bra sett till pris/prestanda. Om 2700x+moderkort för 1500-2000kr presterar bättre för TS OCH är billigare än 8700k+moderkort hur i hela friden kan du argumentera mot det?
Håller med att billigare moderkort ofta funkar bra men Intel skulle du aldrig ens nämnt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Hittade en reddituser som rate:at am4 moderkort efter VRM
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/9uc6bi/am4_b450x470_vrm...

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710