Netonnet 2 månader reklamation

Permalänk
Medlem

Netonnet 2 månader reklamation

Hejsan alla klockare.

Året var 2016.

Julen är över och hade extra pengar över till att köpa en ny dator som jag hade tänkt att använda som redigeringsdator när jag inte kan vara på plats på jobbet.

10 september 2018 anmälde jag datorn till Netonnet efter att den stängde av sig hela tiden och då började berg och dalbanan.
Här är sista mailet jag skickade till dom.

"Hejsan Netonnet.

10 September 2018 skickade jag tillbaka min Asus GL502vt som jag hade köpt via eran hemsida efter att datorn stängde av sig själv när man öppnade spel eller redigeringsprogram.

Jag ringde er och påpekade noggrant till er att datorn används i förstahand till jobb som redigeringsdator och andrahand privat. Jag berättade att det är viktigt att jag får hem datorn reparerad och klar inom dom utlovade 3 veckorna, för annars kommer flera arbetsdagar utebli. Ni sa att det inte är någon fara och att datorn borde vara hemma innan den utsatta tiden. Jag skickar in datorn och följer servicen noggrant via Serviceinfo.se.

När jag tillslut fick hem datorn så hade inte datorn bara samma fel med att starta spel eller redigeringsprogram (Memory access error) , den började få program att krasha, blåskärm med error meddelanden och så frös den utan förvarning vid inloggningsrutan. Allt detta har skickats till er med bilder och videon. Jag har själv jobbat som IT-tekniker i 7 år och visste direkt att detta var ett hårdvarufel.

Jag kontaktade då kundservice via telefon om att få häva köpet då datorn är ytterst viktig för att jag ska klara av mitt jobb, och att jag var orolig för att förlora arbetsdagar som kommer i oktober.
Men enligt eran kundservice så har ni rätt att försöka reparera den ännu än gång, vilket ledde till tre veckors väntan igen, då enligt service infos hemsida låg datorn på kö för att bli reparerad i 2 veckor trots att det var ett backjobb. Sedan blev den reparerad på exakt samma sätt som sist, moderkortet böts ut. Fick vänta totalt 3 veckor igen.

När jag får hem datorn så rensar jag den med en färsk kopia av Windows och uppdaterade drivrutiner för att testa om felet återkommer. Utan min förvåning återkom memory access error igen vilket pekar mot fel på ram-minnet eller grafikkortet, detta hade kunnat åtgärdats från början! Den rimliga tiden för försök och reparation har passerat för längesedan då det nu är 2018-11-05 och ärendet med denna datorn har pågått sedan 2018-09-10.

Dessutom bad ni mig att skicka datorn till Netonnets Tekniska kundtjänst sista gången där datorn skulle kontrolleras för felet. och när jag följde serviceinfo's hemsida på det sista ärendet så hade datorn kommit in till er. Men sedan skickades den ännu en gång iväg till en verkstad... Förstår ni att det här tar alldeles för lång tid? Jag vet att ni försöker dra i lagen så långt ni kan som ett gummiband som är på väg att brista. Men tänker ni inte på att kunden lider avsevärt? Jag investerade en stor summa pengar via ert företag, och det enda jag har blivit bemött av hittills är löften som brutits och förlorade förlorade arbetsdagar pga att jag inte haft min dator.

2 månader har nu gått jag är otroligt besviken över hur ni hanterat ärendet. Jag har inte gjort något annat än att vara trevlig mot er, men jag känner att ni har utnyttjat den trevligheten.
jag har jag kontaktat er nästan varje dag under 2 månader för att påminna om att jag har fler jobbdagar uppbokade där jag kommer att behöva en dator.

Eran rimliga tid har gått ut och alla era löften har blivit brutna. Jag tänker inte vänta längre.

-- MVH
"

Jag undrar om man ska ta nästa steg till ARN? Vad skulle ni göra?? Är helt utbränd från att ha ringt dom varenda dag.

Permalänk
Medlem

@RozZy: eftersom det är både en företagasdator och konsumentdator som du använder den som blir det svårt. Kontakta konsumentombudsmannen i din lokala kommun och fråga hur du skall gå vidare. Så snart du säger företag så har du inga rättigheter om du inte har något skrivet maillledes, brev, kontrakt osv som bevis garanti eller serviceavtal. Alla företag har endast 1 års garanti om inget annat anges i något avtal det är oftast standarden inom IT för just företag. Hade du istället sagt att datorn används helt privat hade du också haft 3 års garanti och service oavsett vad netonet säger så länge du kan bevisa att du har rätt som konsument. Som sagt finns inga avtal, skriftliga serviceavtal mellan ditt företag och netonet så kan du hålla på hur länge du vill. Du kommer aldrig få rätt. Enda sättet är att möta de med jurist/advokat som företagare och det kostar skjortan för småföretagare. Dessa regler känner dessutom stora bolag till exempelvis NetOnNet därför kan det vara just därför de struntar i dig.

Permalänk
Medlem

Tre veckor verkar vara skälig tid för reparation enligt ARNs praxis. Säljaren har enligt praxis max två försök att reparera. Det låter på din beskrivning som om det är precis vad som hänt. Det är med andra ord dags att begära att köpet ska hävas enligt Konsumentköpslagen.

Precis som föregående inlägg påpekar så gäller KKL bara om du köpt datorn som konsument. För att citera KKL: ”konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet”. Har du tur accepterar säljaren att du är konsument. Min åsikt: Om du är anställd och använder datorn i jobbet så tycker jag nog att du är konsument, men är du egenföretagare eller delägare där du är anställd så är du det inte.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att det har gått dåligt med reparationen men du kommer inte långt med att hävda att det ska gå fortare att laga den för att du behöver den i jobbet. Du har köpt en konsumentprodukt vilket kan vara helt okej, men om du inte klarar dig utan dator bör du köpa en produkt riktad mot företag med serviceavtal.

Finner det också konstigt att du kontaktat kundtjänst nästan dagligen från dag 1. Det känns som slöseri med tid både för dig och återförsäljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

@KAD: är man anställd så är det väl företaget som ska ta hand om det. Samt då är det väl en företagsdstor

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Datorn är privat och används till privatbruk, men eftersom jag är redigerare händer det att jag får projekt att klippa över ett spann över 3 dagar, därför köpte jag en dator som skulle klara av både och. Datorn köptes privat av mig.

Och varför skulle jag inte ringa varje dag? Jag har betalt 12000kr för en fungerande dator och Netonnet manipulerar och tolkar lagen så den fungerar till deras fördel, även fast det står i lagen att jag hade rätt att häva köpet för längesedan så vägrar dom.
Kom överens med netonnet att det skulle ta max 3 veckor, det har nu totalt tagit 2 månader.

"13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen eller om köparen före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet. Köparen får också häva köpet, om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att avlämna varan.

[S2]Om köparen har krävt att säljaren avlämnar varan inom en bestämd tillläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.

[S3]Om köparen har krävt fullgörelse av köpet utan att ange någon tilläggstid, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes. Lag (2014:11). "

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozZy:

Datorn är privat och används till privatbruk, men eftersom jag är redigerare händer det att jag får projekt att klippa över ett spann över 3 dagar, därför köpte jag en dator som skulle klara av både och. Datorn köptes privat av mig.

Och varför skulle jag inte ringa varje dag? Jag har betalt 12000kr för en fungerande dator och Netonnet manipulerar och tolkar lagen så den fungerar till deras fördel, även fast det står i lagen att jag hade rätt att häva köpet för längesedan så vägrar dom.
Kom överens med netonnet att det skulle ta max 3 veckor, det har nu totalt tagit 2 månader.

"13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen eller om köparen före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet. Köparen får också häva köpet, om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att avlämna varan.

[S2]Om köparen har krävt att säljaren avlämnar varan inom en bestämd tillläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.

[S3]Om köparen har krävt fullgörelse av köpet utan att ange någon tilläggstid, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes. Lag (2014:11). "

Fast nu skriver du ju i trådstarten och mailet till NoN att den främst används i jobbet, ska vi gissa oss till vilka delar av det du skriver som är sant?

Paragraferna du citerar gäller fullföljande av avtalet, dvs leverans av varan och är inte applicerbara på en reklamation.

Edit.
För att förtydliga: praxis enigt ARN är att skälig tid för reparation är 3 veckor och företaget har två försök på sig för reparation... vilket är precis det som hänt.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Fast nu skriver du ju i trådstarten och mailet till NoN att den främst används i jobbet, ska vi gissa oss till vilka delar av det du skriver som är sant?

Paragraferna du citerar gäller fullföljande av avtalet, dvs leverans av varan och är inte applicerbara på en reklamation.

Edit.
För att förtydliga: praxis enigt ARN är att skälig tid för reparation är 3 veckor och företaget har två försök på sig för reparation... vilket är precis det som hänt.
Skickades från m.sweclockers.com

En dator som köps privat också kan användas till jobb, speciellt redigering som är ett jobb man kan få uppdrag att jobba hemifrån på, och då måste jag ha en dator hemma som pallar att spegla en teradici server jag kopplar upp mig mot. Redigerare använder sina vanliga privata hemmadatorer för detta. Och hur har du räknat när du säger 3 veckor? 10 september var för två månader sedan och jag har haft datorn hemma totalt kanske 2-3 dagar under den tiden eftersom den har skickats direkt tillbaka på service, det är dom som har segat och krånglat.

Netonnet säger att de har 3 veckor per reparationstillfälle men det står inte någonstans i lagen specifikt att det är "per gång". Det har gått 2 reparationer och nu sista "kollen" verkstaden ska göra har dragit ut på tiden igen. Först skickar dom datorn till deras egna tekniker för att kolla den, men sedan ändrar dom sig och skickar ut den till en extern verkstad. Jag menar verkligen att de ena dagen säger att de sjävla ska kolla den, sen efter att de tagit emot paketet skickar de vidare den externt, det var inte såhär det skulle gå till enligt deras support och berg och dalbanan fortsätter.

Jag skriver inte det här för att få "rätt". Jag skriver det här för att varna andra om deras usla reklamationshantering.

Permalänk
Medlem

Andas!

Som vanligt då det rör konsumenter så har man en så korkad tidsuppfattning och tro om att allt ska gå så fort som bara möjligt annars ska man ha ersättning, gnälla gnälla och gråta i en tråd om hur dåliga dom är bla bla bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozZy:

En dator som köps privat också kan användas till jobb, speciellt redigering som är ett jobb man kan få uppdrag att jobba hemifrån på, och då måste jag ha en dator hemma som pallar att spegla en teradici server jag kopplar upp mig mot. Redigerare använder sina vanliga privata hemmadatorer för detta. Och hur har du räknat när du säger 3 veckor? 10 september var för två månader sedan och jag har haft datorn hemma totalt kanske 2-3 dagar under den tiden eftersom den har skickats direkt tillbaka på service, det är dom som har segat och krånglat.

Netonnet säger att de har 3 veckor per reparationstillfälle men det står inte någonstans i lagen specifikt att det är "per gång". Det har gått 2 reparationer och nu sista "kollen" verkstaden ska göra har dragit ut på tiden igen. Först skickar dom datorn till deras egna tekniker för att kolla den, men sedan ändrar dom sig och skickar ut den till en extern verkstad. Jag menar verkligen att de ena dagen säger att de sjävla ska kolla den, sen efter att de tagit emot paketet skickar de vidare den externt, det var inte såhär det skulle gå till enligt deras support och berg och dalbanan fortsätter.

Jag skriver inte det här för att få "rätt". Jag skriver det här för att varna andra om deras usla reklamationshantering.

Du kan inte både hänvisa till att du måste ha den i jobbet samtidigt som du ska ha rättigheter som privatperson, det blir konstigt att du ska kunna tolka alla delar av praxis och lag till din fördel.

Köpte du den som privatperson så får du rättigheter och villkor som privatperson, oavsett vad du sen använder den till.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozZy:

En dator som köps privat också kan användas till jobb, speciellt redigering som är ett jobb man kan få uppdrag att jobba hemifrån på, och då måste jag ha en dator hemma som pallar att spegla en teradici server jag kopplar upp mig mot. Redigerare använder sina vanliga privata hemmadatorer för detta. Och hur har du räknat när du säger 3 veckor? 10 september var för två månader sedan och jag har haft datorn hemma totalt kanske 2-3 dagar under den tiden eftersom den har skickats direkt tillbaka på service, det är dom som har segat och krånglat.

Netonnet säger att de har 3 veckor per reparationstillfälle men det står inte någonstans i lagen specifikt att det är "per gång". Det har gått 2 reparationer och nu sista "kollen" verkstaden ska göra har dragit ut på tiden igen. Först skickar dom datorn till deras egna tekniker för att kolla den, men sedan ändrar dom sig och skickar ut den till en extern verkstad. Jag menar verkligen att de ena dagen säger att de sjävla ska kolla den, sen efter att de tagit emot paketet skickar de vidare den externt, det var inte såhär det skulle gå till enligt deras support och berg och dalbanan fortsätter.

Jag skriver inte det här för att få "rätt". Jag skriver det här för att varna andra om deras usla reklamationshantering.

Allt står inte ordagrant i lagen, lagen tolkas i olika instanser vilket leder till en praxis, dvs hur lagen ska tillämpas i specifika situationer.

Praxis är att ÅF får försöka avhjälpa felet 2ggr innan du har rätt att häva köpet. Praxis är att en rimlig tid för varje försök är 3 veckor. Detta pga att ÅF ska ha tid att skicka varan för reparation. Du skriver ju själv att varan har varit inne för reparation 2x3veckor. Dina förväntningar har en viss diskrepans mot verkligheten..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@RozZy: Att du ringer dem var och varannan dag kommer inte att hjälpa, snarare så att du får fler bud. För övrigt tycker jag inte att det du har beskrivit är uselt från Netonnet.

Jag får inte heller ihop det med att du vill häva köpet för att inte förlora arbetsdagar, likväl är ett hävande av köp inte det snabbaste. Hur hade du tänkt att lösa denna period? Det är väl 30 dagar de har på sig att återbetala, lägg då till ny leveranstid från annat ställe för att köpa annan dator.

*edit*
Då du försökt att köra argument att det är jobbrelaterat, så kan det ha skett att du blivit extra bollad mellan avdelningar och ingen kan se att det är ett företagsköp.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@RozZy:
Tips 1: Om du är beroende av en privat dator för att kunna arbeta. Äg mer än endast 1 dator. Lägg inte ditt eget öde i andras händer.
Tips 2. Ring inte kundservice varje dag, de lessnar på dig och den som sitter på andra sidan luren kommer inte göra sitt bästa för att hjälpa dig. Hör kommer även upprepande om att du behöver datorn för att kunna arbeta. Det är inte deras problem att du inte kan arbeta utan datorn, det är ditt.
(Jag drar en liknelse här, om du ska arbeta hemifrån men din internetleverantör har problem med att en grävmaskin grävt av ledningarna till huset. Anser du då att de ska ersätta dig pga du inte kunnat arbeta?)
Tips 3: använd inte uttryck som "utbränd". Det är ett hån mot de som faktiskt varit/är utbrända.

Vänd dig inte till Arn, företaget försöker lösa problemet åt dig. Det kan vara så att det tagit onödiga omvägar men det är förmodligen ditt eget fel. Bit i det sura äpplet och testa ett annat bemötande nästa gång.

Permalänk
Avstängd

Kan ju hända din dator lyfts sist i kön varje dag du ringer?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@RozZy: eftersom det är både en företagasdator och konsumentdator som du använder den som blir det svårt. Kontakta konsumentombudsmannen i din lokala kommun och fråga hur du skall gå vidare. Så snart du säger företag så har du inga rättigheter om du inte har något skrivet maillledes, brev, kontrakt osv som bevis garanti eller serviceavtal. Alla företag har endast 1 års garanti om inget annat anges i något avtal det är oftast standarden inom IT för just företag. Hade du istället sagt att datorn används helt privat hade du också haft 3 års garanti och service oavsett vad netonet säger så länge du kan bevisa att du har rätt som konsument. Som sagt finns inga avtal, skriftliga serviceavtal mellan ditt företag och netonet så kan du hålla på hur länge du vill. Du kommer aldrig få rätt. Enda sättet är att möta de med jurist/advokat som företagare och det kostar skjortan för småföretagare. Dessa regler känner dessutom stora bolag till exempelvis NetOnNet därför kan det vara just därför de struntar i dig.

Du tänker nog på reklamationsrätten. Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren som inte är reglerat i lag.

Permalänk
Medlem

Så lösningen till hela netonnet's reklamations-bergochdalbana är att jag pungar ut 12000kr till en ny dator och glömmer det hela? Jag har spenderat 12000kr redan och då förväntar jag mig en fungerande dator.

Kontaktade min lokala konsumentombudsman igår (Tack dl380g7), och jag förklarade i detalj om hela reklamationsförloppet, om hur samma fel uppstått 2 gånger, vilka datum datorn skickades in och vilka datum de skickades tillbaka
Jag förklarade att jag informerade netonnet från början hur viktigt det är att jag får ha en fungerande dator inom 3 veckor OCH att jag frågade efter en lånedator ifall det skulle dra ut över tiden, vilket de inte bistår med sa dom.

Hon hänvisade då till paragraf 13 i lagen.

Rätt att häva köpet
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen eller om köparen före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet.
https://lagen.nu/1990:932#P23

Jag ringde och pratade med deras support, men de låtsades som att paragrafen inte ens existerar och att de kan hålla datorn i ytterligare 3 veckor, vilket skulle bli nästan 3 månader utan dator.

Det enda jag gjort är att vänta på datorn, kollat deras statussida, kontaktat netonnet för att de ska skynda på sig och påmint om hur viktigt det är att jag får hem datorn.

Om detta är ett "fel från min sida" så kanske man helt enkelt skulle ta bort konsumentlagen och låta företagen bete sig som de vill eller hur?

Permalänk
Medlem

Först och främst trist med problemen.
Men det kommer inte att gå snabbare för att du ringer in varje dag.

Har tidigare jobbat med detta och är välbekant med reparationsprocessen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Först och främst trist med problemen.
Men det kommer inte att gå snabbare för att du ringer in varje dag.

Har tidigare jobbat med detta och är välbekant med reparationsprocessen.

Ja tyvärr så har du helt rätt.

Är trist, och ångestdrivande att ge bort en dator som kostar en halv månadslön till ett medvetet krånglande företag som Netonnet.
I slutändan de enda som förlorar av det här är kunden och företaget kommer fortsätta att vara usla med reklamationer.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har rätt i sak. Reparation ska ske inom skälig tid, vilket normalt är 3v. Men sedan rör du till det lite med att säga att du behöver datorn till jobb. Jag tror det underlättar om du skippar den biten i framtiden och bara går på tidsåtgången i sig.

Om du köper en dator som privatperson, så kan den iofs användas till jobb, men om den är nödvändig för att kunna utföra sitt jobb så kan man hävda att du inte alls köpt datorn som privatperson. Om du är anställd och företaget accepterar att du jobbar hemifrån så ska de också se till att du har utrustning för det.

Det som gäller är att du lämnar in datorn med ett fel och den ska komma tillbaka till dig reparerad inom 3v. Får du inte tillbaka datorn inom 3v så kan du trycka på mha lagen och praxis satt av ARN att du vill ha en fungerande produkt, antingen din dator lagad eller en motsvarande ny. När jag har gjort detta så har jag på dagen 3v kontaktat företaget och gett dem tre dagar att få en fungerande produkt i min hand samt hävdat att jag annars vill ha skadestånd enligt KKL.

NetOnNet har gjort ett försök att reparera datorn (bytt moderkort). Sedan har de slarvat med att kolla om detta löste problemet, men de har gjort ett reparationsförsök. Återkommer felet får du reklamera igen och gå igenom ytterligare en 3v period och om felet kvarstår efter det kan du häva köpet. Du har rätt till ersättning för dina kostnader för att få datorn till dem. De ska alltså stå för frakt och annat som kan uppkomma. Som privatperson kan du då dock inte få ersättning för typ utebliven inkomst med mindre än att det krävts att du varit ledig från jobbet för att skicka datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har rätt i sak. Reparation ska ske inom skälig tid, vilket normalt är 3v. Men sedan rör du till det lite med att säga att du behöver datorn till jobb. Jag tror det underlättar om du skippar den biten i framtiden och bara går på tidsåtgången i sig.

Om du köper en dator som privatperson, så kan den iofs användas till jobb, men om den är nödvändig för att kunna utföra sitt jobb så kan man hävda att du inte alls köpt datorn som privatperson. Om du är anställd och företaget accepterar att du jobbar hemifrån så ska de också se till att du har utrustning för det.

Det som gäller är att du lämnar in datorn med ett fel och den ska komma tillbaka till dig reparerad inom 3v. Får du inte tillbaka datorn inom 3v så kan du trycka på mha lagen och praxis satt av ARN att du vill ha en fungerande produkt, antingen din dator lagad eller en motsvarande ny. När jag har gjort detta så har jag på dagen 3v kontaktat företaget och gett dem tre dagar att få en fungerande produkt i min hand samt hävdat att jag annars vill ha skadestånd enligt KKL.

NetOnNet har gjort ett försök att reparera datorn (bytt moderkort). Sedan har de slarvat med att kolla om detta löste problemet, men de har gjort ett reparationsförsök. Återkommer felet får du reklamera igen och gå igenom ytterligare en 3v period och om felet kvarstår efter det kan du häva köpet. Du har rätt till ersättning för dina kostnader för att få datorn till dem. De ska alltså stå för frakt och annat som kan uppkomma. Som privatperson kan du då dock inte få ersättning för typ utebliven inkomst med mindre än att det krävts att du varit ledig från jobbet för att skicka datorn.

Väldigt bra inlägg tack så mycket.

På måndag har det gått 2 veckor sen jag skickade in datorn för 3e gången för att "konstatera fel".
Hur lång tid får den processen ta egentligen? Är det 3 veckor igen?

Permalänk
Medlem

Netonnet ringde mig precis och de kommer att häva köpet och ge pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozZy:

Hon hänvisade då till paragraf 13 i lagen.

Rätt att häva köpet
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen eller om köparen före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet.
https://lagen.nu/1990:932#P23

Förlåt, men §13 rör väl leverans av köp, och har inget att göra med reklamation / garantitid.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozZy:

Så lösningen till hela netonnet's reklamations-bergochdalbana är att jag pungar ut 12000kr till en ny dator och glömmer det hela? Jag har spenderat 12000kr redan och då förväntar jag mig en fungerande dator.

Kontaktade min lokala konsumentombudsman igår (Tack dl380g7), och jag förklarade i detalj om hela reklamationsförloppet, om hur samma fel uppstått 2 gånger, vilka datum datorn skickades in och vilka datum de skickades tillbaka
Jag förklarade att jag informerade netonnet från början hur viktigt det är att jag får ha en fungerande dator inom 3 veckor OCH att jag frågade efter en lånedator ifall det skulle dra ut över tiden, vilket de inte bistår med sa dom.

Hon hänvisade då till paragraf 13 i lagen.

Rätt att häva köpet
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen eller om köparen före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet.
https://lagen.nu/1990:932#P23

Jag ringde och pratade med deras support, men de låtsades som att paragrafen inte ens existerar och att de kan hålla datorn i ytterligare 3 veckor, vilket skulle bli nästan 3 månader utan dator.

Det enda jag gjort är att vänta på datorn, kollat deras statussida, kontaktat netonnet för att de ska skynda på sig och påmint om hur viktigt det är att jag får hem datorn.

Om detta är ett "fel från min sida" så kanske man helt enkelt skulle ta bort konsumentlagen och låta företagen bete sig som de vill eller hur?

Det var ett konstigt råd du fick då paragrafen inte avser reklamation. Paragrafen avser avtalet dvs köpet. I ditt fall är avtalsförfarandet sedan länge överstökat.

Ex. Du ska köpa en tomtedräkt och kontaktar säljaren för att försäkra dig om att du får den innan julafton. De lyckas av någon anledning inte leverera enligt överenskommelse. Du har då rätt att häva köpet då du uppenbarligen inte vill vara utklädd till tomte i mellandagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Så Netonnet skötte allt precis enligt regelboken? I alla instanser. Fantastiskt. Hoppas du skrev ett tack till dem.

PS, tror du på allvar att de "satt i system" att betala fyra frakter samt två moderkort samt tid för reparation för att "lura kunder"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så Netonnet skötte allt precis enligt regelboken? I alla instanser. Fantastiskt. Hoppas du skrev ett tack till dem.

PS, tror du på allvar att de "satt i system" att betala fyra frakter samt två moderkort samt tid för reparation för att "lura kunder"?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja de borde snarare byta ut sin servicepersonal eller skicka de på utbildning om de inte kan reparera datorn på första försöket.

Lite märkligt att de har rätt till flera försök. Varför inte bara lösa problemet på första försöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nja de borde snarare byta ut sin servicepersonal eller skicka de på utbildning om de inte kan reparera datorn på första försöket.

Lite märkligt att de har rätt till flera försök. Varför inte bara lösa problemet på första försöket.

Summan av det hela blev:

Netonnet's verkstad är inkompetenta, deras kundtjänst gör sitt bästa men de måste jobba mot en extern verkstaden vilket leder till att alla ärenden dom får kommer att dra ut på tiden till max. Har du otur som mig, att de misslyckas att reparera varan så kommer du att hamna i 2-3 månaders limbo mellan deras kundtjänst och verkstad.

De följer reglerna, lag är lag, men utan tanke på att kunden blir utan varan i nästan 3 månader.
Det finns något i branchen som kallas för "service-minded" och Netonnet har inte en procent av det.

Jag skulle inte handla från Netonnet igen även om jag skulle spara tusentals kronor.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Nya vetenskapliga rön pekar på att det faktiskt är möjligt att vara trevlig och uppföra sig civiliserat mot varandra trots att man inte har samma åsikter i vissa fall.

M.a.o har jag raderat lite personangrepp och annat otrevligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

10 bankdagar har nu gått och inga pengar tillbaka ännu. Allting krånglar med dom.

Permalänk
Medlem

Nu har jag totalt väntat 30 bankdagar för att få pengarna tillbaka från Netonnet. Har ringt dom var 10e bankdag och då har det "strulat med systemet" och de får "Köra in bank-nummret och försöka igen".

Nu har de försökt i 30 bankdagar, de har kasserat datorn och sagt att de ska häva köpet, men har varken sett ett spår av pengarna tillbaka ELLER den trasiga datorn.

Vad ska jag ta mig till?

Permalänk
Expertgissare

Tråkigt att det krånglar/tar tid för pengarna att komma till dig.
Jag har bara haft bra erfarenheter av NON, senast idag hämtade jag och lillbrorsan ut ett nytt grafikkort på reklamation efter att hans snart 3 års gamla havererat, han har varit utan grafikkort i åtta arbetsdagar inklusive transport. Tycker NON sköter sig väldigt bra.

Hoppas det löser sig med pengarna

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB