Nytt grafikkort för old-timer

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort för old-timer

Hej på er,

För ca 8 år sedan var jag expert på allt som hette köpråd angående grafikkort. Numera har intressent svalnat men jag gamar fortfarande så därför behöver jag lite hjälp av er.

Burken har följande prylar

  • I5-6600K 3,50ghz Skylake

  • 8gb ram

  • AMD Radeon 280x 2gb

  • Nätagget 650w

Grafikkortet tror jag behöver uppgraderas. Spelar just nu Destiny 2 på low-medium utan problem men det ser ju jäkligt sunkigt ut. Planen är att kunna spela det mesta i bra/bästa grafik på 1080p. Det är eventuellt så att jag kommer köpa en 144hz skärm vid senare tillfälle så bra om kortet orkar mer än 60fps.

Jag har kollat på AMD Rx 580 och geforce 1060 6gb. Lutar mot den första.

Pris <3000kr

Permalänk
Medlem

Håll utkik efter reor. Speciellt RX 580 kan man ibland hitta för ca 2000 kr.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Decster: Ja, jag funderar faktiskt på om jag ska vänta till Black Friday. I nuläget har webhallen denna på "rea". https://www.webhallen.com/se/product/266123-SAPPHIRE-RADEON-R...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bra pris! Hur är kylaren på den?

Permalänk
Medlem

@CesiuM2: Som alla andra eftermarknadskylare antagligen. Förr kunde man ju köpa hem grisen i säcken och få en kylare som körde fläktarna på 100% hela tiden, men sånt finns inte idag. Inga kort i det här segmentet går speciellt varma så det är heller inget att oroa sig för. Min R9 290 når över 90c och det går stabilt som satan. Nya kort blir betydligt svalare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@CesiuM2: Som alla andra eftermarknadskylare antagligen. Förr kunde man ju köpa hem grisen i säcken och få en kylare som körde fläktarna på 100% hela tiden, men sånt finns inte idag. Inga kort i det här segmentet går speciellt varma så det är heller inget att oroa sig för. Min R9 290 når över 90c och det går stabilt som satan. Nya kort blir betydligt svalare.

Ja du ser nu hur mycket gammal kunskap jag sitter på.

Ingen av er som har något annat kort i åtanke eller har jag siktat rätt direkt?

Permalänk
Medlem

@CesiuM2: Jag har ett 980 twin frozr kort som du skulle kuna köpa för en liten slant. Det är ca 10% snabbare än 1060 samt rx 580.

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD

Permalänk

@CesiuM2 Har ett MSI 1060 Gaming X köpt här på marknaden om du vill ha den. MSI-fläktarna är bland en av de bästa bara lite under ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde127:

@CesiuM2: Jag har ett 980 twin frozr kort som du skulle kuna köpa för en liten slant. Det är ca 10% snabbare än 1060 samt rx 580.

Skrivet av minefrost:

@CesiuM2 Har ett MSI 1060 Gaming X köpt här på marknaden om du vill ha den. MSI-fläktarna är bland en av de bästa bara lite under ASUS.

Tackar för erbjudandena men i och med att jag så sällan köper datorkomponenter så köper jag nytt.

Permalänk
Medlem

@CesiuM2:

Finns egentligen inga alternativ utöver RX 580 och GTX 1060 om du ska köpa för under 3000kr. RX 580 är något snabbare (8GB) än GTX 1060 6GB.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@CesiuM2:

Finns egentligen inga alternativ utöver RX 580 och GTX 1060 om du ska köpa för under 3000kr. RX 580 är något snabbare (8GB) än GTX 1060 6GB.

Jag förstår. Om vi bortser från priset och går upp ett snäpp i prestanda. Är det 1070 jag ska titta på då?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vänta på black friday och då köpa 1070/1060. Alternativt kan du vänta på 2060/2050 och se hur de blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CesiuM2:

Jag förstår. Om vi bortser från priset och går upp ett snäpp i prestanda. Är det 1070 jag ska titta på då?

Precis, om du absolut ska köpa nytt dvs. Ibland ligger däremot GTX 1070 väldigt nära 1070Ti och/eller 1080 som i sin tur är betydligt bättre. Så kolla inte endast efter 1070.

Här finns Sweclockers senaste prestandaindex.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Hur gick det för TS? Blir det köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Vill du köra freesync är ju faktiskt nya 590 ett okej alternativ också. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av perperub:

Hur gick det för TS? Blir det köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter i skrivande stund och kollar black friday erbjudanden. Måste säga att jag är besviken på mängden rx 580 som gått ner. Det enda alternativet är https://www.inet.se/produkt/5406998/gigabyte-radeon-rx-580-8g.... Det är bulk och jag är tveksam till kylaren?

Skrivet av Alrik:

Vill du köra freesync är ju faktiskt nya 590 ett okej alternativ också. 😁

Ja jag såg 590, också ett alterntiv om den gick ner i pris vilket den inte gjort.

Någon annan som sitter på något bra erbjudande? Såg att 1060 6gb gått ner till 2599 på proshop. Kan också vara något.

Permalänk
Medlem

Finns ju Sapphire pulse rx580 på Netonnet för 2600.. om jag inte minns fel 😅

Permalänk
Medlem

Jag köpte det gigabyte rx580 kortet inet har för 2399kr.
Ska bli intressant, börjar bli sugen på ny skärm och freesync skärmar är betydligt mycket billigare än g-sync skärmarna, därav mitt val.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte själv en freesync skärm för ett tag sen. Mycket billigare än gsync. Så tänker man inte lägga typ 1080 grafikkort så känns AMD mer värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Jag köpte det gigabyte rx580 kortet inet har för 2399kr.
Ska bli intressant, börjar bli sugen på ny skärm och freesync skärmar är betydligt mycket billigare än g-sync skärmarna, därav mitt val.

Hoppas det fungerar bra. Du får gärna uppdatera i tråden när du fått det

Permalänk
Medlem
Skrivet av CesiuM2:

Hoppas det fungerar bra. Du får gärna uppdatera i tråden när du fått det

Absolut, jag kan skriva några rader om mina upplevelser. Har kört Nvidia nu i drygt 10 års tid så ska blir intressant.
Återkommer med detta till helgen beroende på hur smidigt flytten går.

Visa signatur