Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Maniac, ny miniserie på Netflix

Permalänk
Relik 📜

Maniac, ny miniserie på Netflix

Av en ren slump såg jag reklam för Maniac när jag startade Netflix i fredags. Hade aldrig hört om innan, men bestämde mig för att rulla igång. Tio avsnitt senare (alla..) – jag gillar! Rekommenderas att plöja igenom, är som sagt begränsat med avsnitt så blir inte övermäktigt.

Någon annan som hunnit spana? Vad tycker ni?

Stoppar in lite tankar i [spoiler][/spoiler] nedan, av respekt för våra forumkollegor..

Skön retrofuturism! Tog ett tag innan jag greppade konstiga 80/90/framtids-looken. Själva storyn tar märkliga turer när allt börjar gå åt helvete, på bra sätt. Var helt opåläst om serien innan, så för mig var det blixt från klar himmel med de trippy äventyren i äventyret. Älskar att de binder ihop med namn, platser och korsreferenser hela tiden. Tycker vidare att skådespelarinsatserna är finfina. Kul att se Sally Field!

Enda jag egentligen saknar är ett mer distinkt slut. Jag vet inte, det kändes lite fattigt på något sätt. Som om det var mycket potential, men att luften gick ur.

Dold text
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Har bara börjat titta, kanske fyra avsnitt in, men det börjar onekligen bli intressant. De första tre avsnitten känns mest som standardförfararande för den här sortens serie, om än snyggt och välskådespelat, men med avsnitt fyra börjar ..... saker hända. Är väldigt spänd på att se vad det hela slutar, rekommenderar att ni ger den en chans (om det inte räcker med Emil-fejs rekommendation).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Denna har jag helt missat, kollade trailern nu och verkar väldigt väldigt intressant! Då har man något att göra i helgen!

Permalänk
Medlem

Mycket nytt coolt på Netflix senaste tiden! Maniac ligger definitivt på min att se lista.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra serie! Börjar hyfsat normalt, men blir och mer urspårat för varje avsnitt. På ett bra sätt. Man vet aldrig riktigt vad som kommer hända. Vet inte hur många gånger jag tänkte "Vad i helv..." medan jag tittade.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Belsebull:

Denna har jag helt missat, kollade trailern nu och verkar väldigt väldigt intressant! Då har man något att göra i helgen!

Blev det något?

@loevet har kollat klart nu, han tyckte enligt uppgift inte det spårade ur så mycket. Det.. skrämmer mig lite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har sett hela säsongen. Gillar det verkligen. Skönt att se något som är så pass annorlunda.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Blev det något?

@loevet har kollat klart nu, han tyckte enligt uppgift inte det spårade ur så mycket. Det.. skrämmer mig lite.

Tyvärr inte! Fastnade med att sitta och skriva några hundra rader "kod" (HTML/JS är ju faktiskt inte kod-kod) istället.. Men det var lika roligt det!

Men står på min "att göra"-lista!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@emilakered: Ja alltså ... jag är ju inte främmande för skumma saker och har definitivt sett värre än detta, så inte så konstigt att jag inte tycker att det spårar lika mycket. Men det betyder inte att jag fick ett sämre intryck, tyckte Maniac var kalas!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Maniac är en av flera serier som jag nyligen införskaffat tre avsnitt av för att se ifall de är något att se. Maniac är också en av få som faktiskt verkar riktigt bra. Tyvärr går det ju tio dåliga serier/filmer för varje sevärd sci-fi/fantasy.
Var först riktigt tveksam till huvudrollsinnehavaren men än så länge är jag glatt överraskad!

Kan tillägga att en annan serie som glatt överraskat mig är Preacher (efter serien man bl.a. kunde läsa i Magnum). Jag känner inte igen så mycket av de relativt få serier jag läste som liten men det gör inte så mycket. Det jag gillar mest av Preacher är att den är precis lagom absurd och har precis lagom mycket "comic relief", det är ju så vanligt att sådant går överstyr om man frågar mig.
Visst, inget mästerverk men bättre än 90 % av all dynga som sänds...

Permalänk
Medlem

@emilakered: Då var man färdig med denna, såg nästan klart hela serien under en dag. Gillar den, den var otroligt skum och konstig och skiljer sig så mycket från allt annat, mer sånt här!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har glott också! Älskar miljön!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Belsebull:

@emilakered: Då var man färdig med denna, såg nästan klart hela serien under en dag. Gillar den, den var otroligt skum och konstig och skiljer sig så mycket från allt annat, mer sånt här!

Ja, håller med! Fler miniserier i allmänhet. Allt behöver inte bli 10 säsonger med 20 avsnitt i varje.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Surdeg 🍞

Såg klart i helgen, en klar 3/5 i betyg.

För att vara en så ”smart” serie blev kag aldrig särskilt överraskad, trodde den skulle bjuda på större twists. Och som Emil sa, ganska så mjäkigt slut. Emma Stone, som jag var övertygad om var Margot Robbie, var grym. Likaså snubben jag inte minns vad han heter. Doktorn som körde VR Porrn Deluxe var kraftigt överspelad av den andra snubben jag glömt namnet på, som jag ändå gillade i The Leftovers.

Dold text

Typ så.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Callemedskägget:

Såg klart i helgen, en klar 3/5 i betyg.

För att vara en så ”smart” serie blev kag aldrig särskilt överraskad, trodde den skulle bjuda på större twists. Och som Emil sa, ganska så mjäkigt slut. Emma Stone, som jag var övertygad om var Margot Robbie, var grym. Likaså snubben jag inte minns vad han heter. Doktorn som körde VR Porrn Deluxe var kraftigt överspelad av den andra snubben jag glömt namnet på, som jag ändå gillade i The Leftovers.

Dold text

Typ så.

Jag gillade ändå..

..porr-doktorn, just eftersom han var så överspelad. Kändes medvetet? Men annars som sagt, förväntade mig någon form av twist på slutet. Saknade verkligen det, även om jag gillade hur urflippat det blev med islänningen där bland annat. Känns som de gav upp lite i sista avsnittet/avsnitten.

Dold text
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S