Det startade med en Kickstarter-dröm 2016 två år senare släpps spelet NAIRI: Tower of Shirin från HomeBearStudio. Efter en del förseningar och ett omgjort slut kan vi ta del av det här mystiska spel som inte är ett barnspel!? Dels på grund av att det krävs en god kännedom av engelska och dels på grund av att det omgjorda slutet inte är så barnvänligt. Slutet innehåller en del starka scener. Så spela det tillsammans med någon vuxen om du är under 7 år. Den rekommenderade åldern 3 kommer inte att fungera för oss i Sverige. Men spelet fungerar utmärkt att spela tillsammans.
Inledning: Spelets huvudfigur är Nairi som är en flicka med olika problem. Hennes föräldrar sitter fängslade på grund av falska anklagelser, samt att hon smugglas ut och transporten blir rånad av ett gäng kattbanditer. Hon blir senare vänner med banditerna. Historien handlar om att hon vill tillbaks det rika distriktet i staden för att hitta hennes föräldrar. För att ta sig dit behöver hon undersöka staden och de olika distrikten. Staden Shirin har många olika skepnader och mystiska figurer. Under ytan finns det en hel del skrämmande hemligheter som döljer sig i mörkret...
Struktur/spelkänsla: Spelet är ett så kallat "click and point/hide and Seek" äventyrspusselspel. Det går att köra med rörelsekontrollerna via varsin joy-con, handhållet samt pro-kontroll. Switchen fungerar som en pekskärm. En liten varning till de som har stora händer det går ibland knappt att se vilket håll du drar de olika objekten åt. Vi körde med en blandning av joy-con, handhållet, dockat samt pro-kontroller. Dels för att det fanns en del buggar som gjorde att man inte kunde gå ut i menyn etc. Det ska komma en uppdatering till Switch, patch 1.02. Så under tiden rekommenderar vi starkt att spara så ofta det går. Ibland gick det knappt att se de olika detaljerna eller hemligheterna i spelet så då blev det dockat läge.
Som sagts tidigare spelet ser väldigt barnvänligt ut men det är engelsk textning och en hel del icke barnvänliga saker i spelet i en scen ska du köpa sprit t e x.
Musiken i spelet är väldigt rogivande och behaglig ett extra stort plus för bakgrundsmusiken i spelet. Spelet är långtifrån lätt att klara av det behövs ett stort tålamod och en stor portion humor för att klara av spelet. Det var ett flertal journalister (även vi) som fick fråga skaparen bakom spelet om hjälp för att klara av det. Själva storyn är kort knappt en timma uppskattningsvis. Ska du klara av allt i spelet tar det längre tid. Vi klarade spelet på ca 5-6 timmar. Men det är lätt att fastna på olika ställen i timmar. Så ta en paus annars kan spelet lätt bli något annat än en trevlig upplevelse.
Ibland var pusslen så lätta och självklara att vi gjorde det svårare för oss själva än vad det egentligen var. Där kan ett barns fantasi var mer självklar så spela gärna tillsammans med hela familjen.
Kritisk analys: spelet är gripande om du är ute efter pusselspel a la Zelda Shrine's med symboler m.m. spelet är inte alltid linjärt eller logiskt. Så var beredd på att det kan ta sin tid. Men å andra sidan kostar det en hundralapp på eShop med. Så du får valuta för pengarna om du gillar utmaningar.
Det största problemet är att vissa moment måste vara exakt utförda vilket medförde att vi fastnade på ett ställe i timmar. Vi löste det trodde vi men när vi skulle förflytta objektet i en viss ordning måste man göra det exakt. I handhållet läge blev det här alldeles för svårt trots att du kan sakta ned styrningen med L-knappen. Ett tips är att låta hand-pekaren följa med i hela momentet annars åker block/objekt åt olika håll. I ett annat moment i slutet av spelet (ska inte avslöja för mycket) behövs det trycka in knappar i en viss följd. Då passade handhållet bättre än dockat. Ibland kändes spelet mer som ett IQ-test baserat spel p g a just den ologiska förklaringen. Vilket gör spelet väldigt nyanserat och intressant. Historien griper tag om en och den släpper inte taget på en heller; p g a att den har en twist på slutet som kan vara väldigt förskräcklig för de allra minsta.
Sammanfattning:
Vi ger spelet 7,5 av 10 på grund av att utvecklarna har verkligen tagit tid för att få fram så mycket som möjligt. Utan Kickstarter-kampanjen hade kanske inte spelet sett sitt ljus. Twisten i spelet grep tag i oss och det fastnade på näthinnan efter spelets slut. Vilket är väldigt sällan spel brukar göra. Spelet är dock inte riktat till alla men det är valuta för pengarna. De som klarar spelet utan hjälp ska ha en stor eloge för det här spelet är inte lätt att klara av.
Antar du den utmaningen då är det här spelet för dig?
Ps. i slutet av test-perioden fick vi en Walkthrough-guide annars hade vi inte klarat av spelet innan deadline. Om du fastnar på nåt moment pm:a mig så ska jag försöka hjälpa dig igenom det privat.