BF V vega 64 går inte på max

Permalänk
Medlem

BF V vega 64 går inte på max

Körde lite BF V igår och det funkade bra men när jag kollade historiken i amd's kontrollpanel så ser man att kortet går väldigt upp och ner både på minnesklocka samt gpu, kör undervoltat men testade både turbo och balanserad profil samt egen men pendlar lika iaf.
Undrar hur ska man ställa in så kortet ligger på nära max då det just nu pendlar hela tiden.
Har avinstallerat allt amd med deras rens program så både chipset drivor samt grafik är nyinstallerat till senaste.
Temp ligger närmare 60 grader och fläktarna är mer lugna än vanligt.
Allt sitter i en väl ventilerad låda.
Vet att detta inträffat på andra spel med, men ibland verkar det köra på riktigt

Fundera på om det är nån energi profil eller nåt som håller tillbaka saker?
klockat min Ryzen 1800X till 4ghz och valt högprestanda i windows 10 inställningar provade även att köra amd's balanserade profil.

Vill ju ha så hög fps det går kör även 144hz skärm.

Så tips på ev inställningar på kort ev spel vore tacksamt att få.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Kolla olika Youtube videos och se vad dom får för fps med liknande rigg.

Permalänk
Medlem

Din cpu kanske flaskar i just det spelet. Kolla din cpuanvändning medans du spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkeboi:

Din cpu kanske flaskar i just det spelet. Kolla din cpuanvändning medans du spelar

Den ligger knappt på ca 35% om jag inte minns fel

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solifer68:

Körde lite BF V igår och det funkade bra men när jag kollade historiken i amd's kontrollpanel så ser man att kortet går väldigt upp och ner både på minnesklocka samt gpu, kör undervoltat men testade både turbo och balanserad profil samt egen men pendlar lika iaf.
Undrar hur ska man ställa in så kortet ligger på nära max då det just nu pendlar hela tiden.
Har avinstallerat allt amd med deras rens program så både chipset drivor samt grafik är nyinstallerat till senaste.
Temp ligger närmare 60 grader och fläktarna är mer lugna än vanligt.
Allt sitter i en väl ventilerad låda.
Vet att detta inträffat på andra spel med, men ibland verkar det köra på riktigt

Fundera på om det är nån energi profil eller nåt som håller tillbaka saker?
klockat min Ryzen 1800X till 4ghz och valt högprestanda i windows 10 inställningar provade även att köra amd's balanserade profil.

Vill ju ha så hög fps det går kör även 144hz skärm.

Så tips på ev inställningar på kort ev spel vore tacksamt att få.

vilken fps ligger du på med upplösning skärm?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Den ligger knappt på ca 35% om jag inte minns fel

Hur ser det ut för enskilda kärnor? En CPU kan ju vara flaskhals även om totala användningen är låg, ifall en av kärnorna ligger nära 100%.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Känns som att jag har samma problem som dig..

Ligger och pendlar mellan 45-67 FPS.

Något som vet vad som kan vara galet? Har drivrutin 18.11.1.
Låg på konstant 120-140FPS som senast igår.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Hjälpsam

Senaste uppdateringen för BFV skall ge betydligt bättre prestanda i DX12, har ni testat i DX efter det att den släpptes?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

vilken fps ligger du på med upplösning skärm?

Mellan 60-75 1920x1080 tror jag det är

Skrivet av blackeagle:

Hur ser det ut för enskilda kärnor? En CPU kan ju vara flaskhals även om totala användningen är låg, ifall en av kärnorna ligger nära 100%.

Kollade kärnorna igår och de låg jämnt

Skrivet av Ratatosk:

Senaste uppdateringen för BFV skall ge betydligt bättre prestanda i DX12, har ni testat i DX efter det att den släpptes?

Inte provat ännu.

En updatering är, jag har nångång nyligen kommit åt knappen Default vs energisnålt på kortet så nu är knappen i läget mot baksida chassiet i frång gpu fläkten, det känns som det funkar bättre men ska prova lite mer samt dx 12 test

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hjälpsam

Future Frame Rendering skall tydligen ge en rejäl bost i DX11, nackdelen är större lag, men kan vara värt att testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Future Frame Rendering skall tydligen ge en rejäl bost i DX11, nackdelen är större lag, men kan vara värt att testa.

Den slog jag av , men dx 12 kändes bättre, ursprungsfelet var switchen jag kommit åt

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Jag har precis bytt till Vega 64 från ett r9 290. I 1440p high parat med en 7600K får jag 45-65 fps, samma som med 290. Videos på tuben visar att jag borde ligga mellan 70-95.

Jag hade också kommit åt bios switchen vid monteringen men det blev inte bättre när jag slog den i rätt läge...

Det verkar endast vara i BfV jag har detta problem. Gpun klockas ner och ligger på 50% usage och cpu pendlar mellan 75-85. Temperaturen är stadig på både här och vid stresstester. Jag har såklart testat att rensa drivrutinerna.

Sista gången man köper AMD vilket är tråkigt då konkurrensen behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

jojje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Känns som att jag har samma problem som dig..

Ligger och pendlar mellan 45-67 FPS.

http://forumbilder.se/H8MTS/glass.JPG
http://forumbilder.se/H8MTS/smorgastarta.JPG

Något som vet vad som kan vara galet? Har drivrutin 18.11.1.
Låg på konstant 120-140FPS som senast igår.

//C

Hej,
Testa med den senaste drivrutinen, Amd stödjer Battlefield V vid deras 18.11.2 drivare enligt deras beskrivning, se nedan.
Radeon Software Adrenalin Edition 18.11.2 Highlights
Support For
Battlefield™ V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xillion:

Jag har samma problem. Jag har precis bytt till Vega 64 från ett r9 290. I 1440p high parat med en 7600K får jag 45-65 fps, samma som med 290. Videos på tuben visar att jag borde ligga mellan 70-95.

Jag hade också kommit åt bios switchen vid monteringen men det blev inte bättre när jag slog den i rätt läge...

Det verkar endast vara i BfV jag har detta problem. Gpun klockas ner och ligger på 50% usage och cpu pendlar mellan 75-85. Temperaturen är stadig på både här och vid stresstester. Jag har såklart testat att rensa drivrutinerna.

Sista gången man köper AMD vilket är tråkigt då konkurrensen behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Är Radeon Chill aktiverat?
Har du installerat den senaste drivrutinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hej,
Testa med den senaste drivrutinen, Amd stödjer Battlefield V vid deras 18.11.2 drivare enligt deras beskrivning, se nedan.
Radeon Software Adrenalin Edition 18.11.2 Highlights
Support For
Battlefield™ V

Tack för tipset. Fixade det med ny drivrutin.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Tack för tipset. Fixade det med ny drivrutin.

//C

Inga problem
Kul att det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Är Radeon Chill aktiverat?
Har du installerat den senaste drivrutinen?

Chill är inaktiverat och både senaste inkl. den tidigare omnämnda drivrutinen är testade.

Jag har för få spel installerade så utgick från att det var grafikkortet. Nu hittade jag denna tråd om själva spelet där det är blandad hårdvara med samma problem.

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/164123/battle...

Kanske TS kan hitta något där med, ska prova mig fram själv i helgen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

jojje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xillion:

Chill är inaktiverat och både senaste inkl. den tidigare omnämnda drivrutinen är testade.

Jag har för få spel installerade så utgick från att det var grafikkortet. Nu hittade jag denna tråd om själva spelet där det är blandad hårdvara med samma problem.

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/164123/battle...

Kanske TS kan hitta något där med, ska prova mig fram själv i helgen

Skickades från m.sweclockers.com

Om någon hittar denna tråd vid egen felsökning. Mina ram var satta i single channel sedan 1 år tillbaka när jag bytte moderkort. Riktigt pinsamt men nu ligger jag på 90-100 fps. Det konstiga är att det endast är i BFV detta synts efter fler tester.

Visa signatur

jojje

Permalänk
Medlem

Futire frame rendering är på by default. Det har varit på i tidigare spel också men inte funnits i menyerna. Det gör att cpu förrenderar frames medan den väntar på att gpu ska köra klart sitt. Det går att begränsa antalet pre-rendered frames för att minimera input lag men ändå behålla en bra fps. Och jag kör på 2 frames på ett 1070ti med 8600k och ligger på 90-100fps 1440p ultra och känner inte av något input lag med future frame rendering på. Testade slå av FFR och fps droppade typ 40% och gav åtminstone mig en sämre spelupplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633