Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Film som jag lägger upp på youtube får dålig kvalitet.

Permalänk
Medlem

Film som jag lägger upp på youtube får dålig kvalitet.

Har filmat lite med drönaren och klippt till en filmsnutt, laddade upp den på youtube men den får väldigt dålig kvalitet, väldigt mycket spår av hög komprimering.
Jag har testat att ladda upp 1080 60fps (h.264 med aac ljud) och 1080 30fps, blir samma skit, testat att dragit ner bitrate till 8Mbit/s och originalet ser väldigt bra ut.
Vad ska man koda i för att få så bra som möjligt? Eller är det för mycket detaljer i bilden som gör att den bandbredd youtube väljer att streama med inte räcker...
Har läst och försökt följa de rekommendationer som finns på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=FPZpgBqG5nM

Mvh Tommy

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd

Nu har jag ju ingen aning om hur man gör det, men vet att folk laddar upp i högre resolution och framerate än vad orginalvideon för att undvika youtubes komprimeringsteknik så mycket som möjligt.

Permalänk
Inaktiv

Youtube kodar alltid om videon oavsett vilket format man laddar upp såvitt jag vet. Använd så hög kvalitet som du kan tolerera med tanke på din egen uppladdningsbandbredd.

Under "Statistik för nördar" kan man se vilken codec som används. I ditt fall får jag:
avc1.64002a (299) / mp4a.40.2 (140)

Det innebär att videon är kodad enligt h.264. Youtube har även stöd för VP9 som ger högre kvalitet men tar betydligt längre tid att koda. Populära kanaler får prioritet, så för mindre populära kanaler kan det ta lite tid innan de lägger upp en VP9-variant av videon, men om du har tur så kommer det snart, och ju fler som kollar på videon desto snabbare går det allt eftersom din video flyttas upp i prioritetsordningen.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att ladda upp en film med bitrate över 20Mbit/s och den ser inte bättre ut än den som är på 8Mbit.
Kan ju vara så illa att min ADSL-uppkoppling sätter stopp, men jag kan se andras 1080p60 utan några problem.
Vore bra om man kunde få ett svar om det inte blir bättre eller om det är något som man gör fel.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Jag laddar upp väldigt mycket på min kanal och man måste verkligen anpassa bitrate efter kvaliten och detaljerna i videon.
Jag brukat ligga på 15-22mb bitrate på filmer jag renderar för youtube 1080p@30fps.
Men visst youtube komprimera filmerna en del pch därav om man missar kanske med 1-2mb bitrate så tappas de en hel del kvalité på videon! Sen är de bra att konventera klippen först innan man renderat. Detta gör ju gopros egna program bilket är skönt!

Sen får du mer kvalite i videos med 30fps vs 60fps! Får bättre ljus och detaljer i 30fps så iblamd går jag ner till 24fps om de e dåkigt väder ute. Dock har jag en fiske kanal så förstår att du som använder drönsre vil ha hög fps.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Youtube kodar alltid om videon oavsett vilket format man laddar upp såvitt jag vet. Använd så hög kvalitet som du kan tolerera med tanke på din egen uppladdningsbandbredd.

Under "Statistik för nördar" kan man se vilken codec som används. I ditt fall får jag:
avc1.64002a (299) / mp4a.40.2 (140)

Det innebär att videon är kodad enligt h.264. Youtube har även stöd för VP9 som ger högre kvalitet men tar betydligt längre tid att koda. Populära kanaler får prioritet, så för mindre populära kanaler kan det ta lite tid innan de lägger upp en VP9-variant av videon, men om du har tur så kommer det snart, och ju fler som kollar på videon desto snabbare går det allt eftersom din video flyttas upp i prioritetsordningen.

Åhå, det var mer än jag visste, troligen så får man leva med den dåliga kvaliteten en bra stund då min kanal knappast kommer att bli speciellt populär, har inte så många objekt att filma och det är traggligt ifall man ska vara laglig och söka spridningstillstånd...
Men då kanske det spelar mindre roll hur man kodar filmerna.

Tack för svar. //Tommy

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

1080p60 - 29,5mbps inga behandlingsprogam (Video Rendering)
kör samma ställe på markören även vid andra upplösningar m,m
o duger åt mig iaf

https://www.youtube.com/watch?v=ytaw3yhL4nY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Jag laddar upp väldigt mycket på min kanal och man måste verkligen anpassa bitrate efter kvaliten och detaljerna i videon.
Jag brukat ligga på 15-22mb bitrate på filmer jag renderar för youtube 1080p@30fps.
Men visst youtube komprimera filmerna en del pch därav om man missar kanske med 1-2mb bitrate så tappas de en hel del kvalité på videon! Sen är de bra att konventera klippen först innan man renderat. Detta gör ju gopros egna program bilket är skönt!

Sen får du mer kvalite i videos med 30fps vs 60fps! Får bättre ljus och detaljer i 30fps så iblamd går jag ner till 24fps om de e dåkigt väder ute. Dock har jag en fiske kanal så förstår att du som använder drönsre vil ha hög fps.

Har jag hyffsat ljus så ser man ingen skillnad på 30 och 60 fps i detaljerna, ligger nära 100Mbit/s på originalet. Men jag tycker man tappar mycket "känsla" med 30fps, klart om man kör med filter som släpper in mindre ljus så man får rörelseoskärpa så kanske det skulle funka med 30 eller 24fps, har inte köpt dessa filter ännu. Räcker ju inte att justera bländaren, för litet omfång.
Men suger åt mig av all information och ska försöka omsätta den vid tillfälle.
Tackar.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Hur länge efter uppladdning har du väntat innan du kontrollkollat videon?

För mig brukar det ta 1-2h minst efter uppladdning som klippen blir tillgängliga i full upplösning. Gissar att de lägre upplösningarna kodas först.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som sagt, Youtube kodar om allting till sin egen standard. Bitraten blir ok för en del typer av material men om det är för mycket smådetaljer som rör sig i bilden, som grenar och träd i drönarvideos, så märks komprimeringen tydligt. Det blir en pixelsmet. Inte mycket att göra mer än att ge Youtube så hög kvalitet på uppladdningsmaterialet som möjligt.

Ett tips är att filma och redigera i 1440p eller 2160p. Slutresultatet blir en bättre bild även i 1080p sen än om man jobbar med 1080p hela vägen. En 2160p-ström från Youtube har högre bitrate och ser mycket bättre ut även på en 1080-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Som sagt, Youtube kodar om allting till sin egen standard. Bitraten blir ok för en del typer av material men om det är för mycket smådetaljer som rör sig i bilden, som grenar och träd i drönarvideos, så märks komprimeringen tydligt. Det blir en pixelsmet. Inte mycket att göra mer än att ge Youtube så hög kvalitet på uppladdningsmaterialet som möjligt.

Ett tips är att filma och redigera i 1440p eller 2160p. Slutresultatet blir en bättre bild även i 1080p sen än om man jobbar med 1080p hela vägen. En 2160p-ström från Youtube har högre bitrate och ser mycket bättre ut även på en 1080-skärm.

OK, klippet jag skickade till youtube har riktigt bra bildkvalitet, jag såg ingen direkt skillnad på dryga 20Mbit och 8Mbit hemma på datorn, jag ska kolla om jag har kvar projektfilen till filmen och välja att exportera i 4K istället, får testa att ladda upp den och se om det blir bättre.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hur länge efter uppladdning har du väntat innan du kontrollkollat videon?

För mig brukar det ta 1-2h minst efter uppladdning som klippen blir tillgängliga i full upplösning. Gissar att de lägre upplösningarna kodas först.

Det borde stämma. har sett flera stora kanaler med 50k+ prenumeranter som direkt efter upplägget bara har 144p i upplösning och efter några timmar sedan har 1080+.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det borde stämma. har sett flera stora kanaler med 50k+ prenumeranter som direkt efter upplägget bara har 144p i upplösning och efter några timmar sedan har 1080+.

Jag gjorde ett test nu, det stämmer att det tar en stund innan de högre upplösningarna dyker upp men när 1080p60 dök upp så såg det ut som skit när jag laddade upp 1080p60, jag hade projektet sparat så jag valde att exportera i 2160p60 istället, jag hade ju filmat i 4K som tur var, laddade upp det klippet och vips så var det kodat i VP9 och jävlar vilken skillnad, jag har bara en 1366x768 skärm på laptopen och den stationära är lite för klen i maskinvaran för att spela upp riktigt snyggt, vill droppa lite frames. Men på laptopen så såg det väldigt bra ut oavsett vad jag valde för upplösning vid uppspelning med det nya klippet.
Så laddade jag upp i 1080p60 så kodades det med AVC1 och laddade jag upp 2160p60 så kodades det i VP9, se skillnaden på dessa.

https://www.youtube.com/watch?v=FPZpgBqG5nM&t 1080p60 AVC1
https://www.youtube.com/watch?v=laEyFS1qihg 2160p60 VP9

Tack för hjälpen och alla förklaringar.
/Tommy

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"