Permalänk

välja tvkort?

Ska köpa ett tvkort men lite fundersam på vad jag ska välja, är det nån praktiskt skillnad på tvkort som använder usb vs pcie?
Pinnacle vs hauppage, vilket märke är i allmänhet bättre?
/Raven6666

Permalänk

Har inte haft någon tv dom senast fem åren. Jag la av när man bytte från mepg2 till mpeg4-t2.
Mitt FireWire klarade mpeg2 och mpeg4 men inte mpeg4-t2. Kontrollera att kortet klarar just mpeg4 dvb-t2.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Är det pal(analog) och DVB-C som behövs för att ta in både anologa och digitala sändningar från comhems kabelnät?

Permalänk
Medlem

Oj, detta väcker gamla minnen till liv, var säkert 10 år sen jag senast hade en antennsladd men innan dess var det olika varianter av TV tunners som gällde. Kul att se att det fortfarande verkar finnas dom som håller på

Såg att Dreambox fortfarande existerade iaf. DVBViewer verkar finnas kvar också, dom hade iaf på den tiden ett forum som verkar vara vid liv än idag som kanske kan vara värt att hålla koll på för frågor om detta. Inte sett någon diskutera detta på SweClockers på evigheter.

För ComHem bör det vara DVB-C ja, dock värt att tänka på att det också måste vara rätt stöd för programkortet om du har betalkanaler. Dock var det som sagt ett tag sedan jag senast hade TV från ComHem, från tiden innan man dammade av en digitalbox från USA som blev en premiumprodukt i Sverige Vet inte om ComHem ens har programkort längre.

Permalänk
Skrivet av improwise:

, dock värt att tänka på att det också måste vara rätt stöd för programkortet om du har betalkanaler.

Betalkanaler är inte nåt jag är intresserad av, enda orsaken till dvb-c är ifall comhem slutar med analoga sändningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte ska ha betalkanalerna så duger väl playtjänsterna och då behöver du inget tvkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.