Permalänk

Problem med att koppla in Kamera till PC

Hej. Jag har en kamera vid namn Lumix GX80. Jag försöker nu simpelt överföra lite bilder och videos från kameran med USB kabel. Jag kopplar in min kamera, datorn känner igen kameran, men sen när jag går in i Device Manager (kolla gyazo länk) så står det att jag saknar drivrutiner för kameran.

Jag har pratat med panasonic support, och dom säger att det ska bara va att koppla in kameran till datorn och "Plug n Play".. Dom säger att det är någonting fel med min dator, och inte på kameran.

Nån som har några tips?

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att USB-läget i kamerans inställningsmeny står på "PC" och inget annat, då ska kameran fungera som en vanlig masslagringsenhet (= USB-minne). Fungerar inte det så kan du försöka testa med en annan dator, för att säkerställa att det är datorn och inte kameran som är felet.

Permalänk
Skrivet av perost:

Dubbelkolla att USB-läget i kamerans inställningsmeny står på "PC" och inget annat, då ska kameran fungera som en vanlig masslagringsenhet (= USB-minne). Fungerar inte det så kan du försöka testa med en annan dator, för att säkerställa att det är datorn och inte kameran som är felet.

Tyvärr har jag redan testat det. Testat allt som går o testa inuti kameran i sig. Har testat att koppla kameran till tjejens macbook, men där reagerar den inte heller.

Det konstiga är att kameran finns med i både device manager och "connected devices" men säger ifrån i och med att någon drivrutin saknas. Håller på o bli galen

Permalänk
Medlem

@freddan11: Om inte kameran fungerar i en macbook heller så lär det vara kameran det är fel på, en USB-masslagringsenhet ska inte behöva några särskilda drivrutiner. En möjlighet skulle kunna vara att det blivit något knas med minneskortet, prova gärna att läsa det med en minneskortsläsare om du har tillgång till en sån och se om det fungerar. Eventuellt går det att lösa genom att formatera kortet i kameran också, fast då förlorar du förstås alla bilder på det.

Permalänk
Skrivet av perost:

@freddan11: Om inte kameran fungerar i en macbook heller så lär det vara kameran det är fel på, en USB-masslagringsenhet ska inte behöva några särskilda drivrutiner. En möjlighet skulle kunna vara att det blivit något knas med minneskortet, prova gärna att läsa det med en minneskortsläsare om du har tillgång till en sån och se om det fungerar. Eventuellt går det att lösa genom att formatera kortet i kameran också, fast då förlorar du förstås alla bilder på det.

Tack för svar, dock är jag tveksam till att det skulle va kameran. Jag använder Windows 10 Pro om det skulle spela nån roll. Jag har redan beställt en minneskortsläsare, så det är på G! Panasonic har ju wifi överföring till mobilen, men tråkigt när man inte kan föra över 4k Videos. :/