Köpråd budget skärm för racing simulator

Permalänk

Köpråd budget skärm för racing simulator

Har köpt mig en g27 och byggt ihop en egen cockpit men är nu ute efter en billig skärm.
Har i dagsläget en BenQ xl2450 240hz som main skärm men tycker den är för liten, plus att det vore skönt att ha två separata skärmar.
Har tänkt mig att lägga max 3500kr på skärmen/skärmarna och skulle behöva lite tips, har kikat lite på dessa:

AOC 32" C32G1
Fördel: 144hz, bra pris (2799kr)
Nackdel: ej ultrawide, 1080p

LG 29WK500 29” uw ips
Fördel: ips panel, ultrawide, relativt billig (2300kr)
Nackdel: 60hz, relativt hög svarstid, kanske för liten(?)

Leta reda på 3st riktigt billiga 24” skärmar och köra surround.
Kanske lite svårt att komma under 3500kr samt att ”användnings” området bortsett från racing sim känns ganska liten.

Drömmen vore väll 34” ultrawide med 100hz+, vet att Massdrop har en skärm med dessa specs för 4500~ men man åker väll på tull så det blir ju inte super billigt.
Hojta till om ni har något tips på ett billigt alternativ!

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

@kalleteodor: Fördelarna med en bred skärm är att det är enklare och du undviker sådant som att tre separata skärmar ofta ser olika ut i färgåtergivningen. Särskilt om det är tre stycken TN-paneler där det är omöjligt att få likadant ljus från alla tre på grund av vinklarna. Där är en bred IPS onekligen en enklare lösning som också håller kvaliteten bättre i vinkel. Detta ska också vägas mot behovet att 144 Hz och huruvida du kommer behöva dessa frekvenser eller inte.

Permalänk
Medlem

32" 16:9 1080p tror jag blir smärtsamt lågupplöst, och som du säger så är 29" ultrawide ganska litet.
Kan inget om LG's produktserie men den du tittade på får du ju för 3500 om du vågar beställa från Proshop:
https://www.proshop.se/Bildskaerm/LG-34-Bildskaerm-34WK500-P-...
Förutsatt att svarstid å input lag är nog bra.

3x24" blir ju såklart flest pixlar per krona, men som Laxpudding är inne på så finns det ju många "bieffekter" som kan dra ner på upplevelsen.

Permalänk
Skrivet av Chimo:

32" 16:9 1080p tror jag blir smärtsamt lågupplöst, och som du säger så är 29" ultrawide ganska litet.
Kan inget om LG's produktserie men den du tittade på får du ju för 3500 om du vågar beställa från Proshop:
https://www.proshop.se/Bildskaerm/LG-34-Bildskaerm-34WK500-P-...
Förutsatt att svarstid å input lag är nog bra.

3x24" blir ju såklart flest pixlar per krona, men som Laxpudding är inne på så finns det ju många "bieffekter" som kan dra ner på upplevelsen.

Har kollat på den skärmen tidigare!
Men nu hittade jag även en vid namnet: LG 34UM69G-B.
Försökte hitta vad det är för skillnad på dom men kommer inte fram till något :/

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@kalleteodor: Fördelarna med en bred skärm är att det är enklare och du undviker sådant som att tre separata skärmar ofta ser olika ut i färgåtergivningen. Särskilt om det är tre stycken TN-paneler där det är omöjligt att få likadant ljus från alla tre på grund av vinklarna. Där är en bred IPS onekligen en enklare lösning som också håller kvaliteten bättre i vinkel. Detta ska också vägas mot behovet att 144 Hz och huruvida du kommer behöva dessa frekvenser eller inte.

Som det ser ut nu lutar det åt 34” uw ips 75hz från lg.
Dryga 3k känns ändå överkomligt.