Witcher 3 Wild Hunt: bör jag kämpa vidare?

Permalänk

Witcher 3 Wild Hunt: bör jag kämpa vidare?

(Ja, det är ett gammalt spel. Jag har massor med spel jag inte kommit mig för att spela. Det här är ett av dem, så det är nytt för mig.)

Jag vet att nästan alla älskar Witcher3. Det är därför jag köpte det -- vänner rekommenderade det eftersom jag älskar rpg'er, särskilt Mass Effect och Skyrim. Jag har inte spelat nåt av de tidigare Witcher spelen.

Jag är nu ett par timmar in i spelet. Jag är level tre, har hittat lite magiska prylar och bättre vapen, har dödat en grip... och tycker spelet är vackert men trist. Kontrollerna suger, som de brukar göra på konsollportningar. Striderna är trista. Crafting är om möjligt ännu tristare, och alla hårdare strider verkar handla om att hitta blomma för att göra rätt potion. Geralt är otrevlig mot alla, och alla är otrevliga mot honom.

Frågan är alltså: är det lönt för mig att fortsätta kämpa? Är jag fortfarande bara en bebis som tar mina första stapplande steg i världen, och det kommer att bli bättre, eller är spelet så här och jag är en loser som bör ge upp och testa nåt som passar mig bättre, som spetsknyppling eller sockerkaksbakning?

Permalänk
Medlem

Geralt är bara otrevlig mot folk som förtjänar det!

Permalänk
Medlem

Striderna är av svagheterna med spelet, det är allmänt känt. Fokusera på storyn istället och spela på lite lägre nivå så att det går lite snabbare.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Kontrollerna suger, som de brukar göra på konsollportningar.

Fick det t.o.m spelet men det är detta som gjort att jag inte förmår mig att spendera tid på det.
Kontrollerna och interfacet gör det så sjukt svårt att engagera sig i.
Ett spel på den här nivån som inte klarar att integrera en muspekare ordentligt, makalöst.

Permalänk
Medlem

När jag för ganska länge sedan testade nämnda spel i jakt på en Skyrimdräpare så föll det pladask över precis samma anledningar och efter liknande mängd spenderad tid. ( Hade haft ihjäl en grip och lite till )

Kände mig både overväldigad och uttråkad på samma gång av dialoger, cutscenes, crafting, kontroller med mera och gillade inte alls att rollspela en fast roll som Geralt.

Inser att jag inte svarar på din fråga men kan säga att jag kände likadant och lyssnar också gärna om någon kan styra upp vår inställning till spelet

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Awakeruad: Håller med föregående, striderna var inget jag direkt njöt av. Storyn däremot, wow!
Striderna blir dock bättre när man lär sig sina förmågor.
Crafting har jag inte ägnat många minuter åt och det behövs förrän mycket längre in i spelet och då i små doser.

Storyn och egentligen hela spelet börjar trögt men kommer igång efter c:a 5 timmar om jag kommer ihåg rätt.
Mitt råd är att utforska världen så mycket som möjligt, försök inte stressa genom spelet för mycket då man riskerar att missa en massa

Edit: Just det, stirra dig inte blind på din level i början och spara dina points tills du vet vilken väg du ska gå

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Instämmer att combaten är halv-kass, tycker själv spelet är lite överdrivet praisat även om det definitivt inte är något dåligt spel, men inte en gåva från gud heller.

Hur som helst, som föregående talare sagt, sänk svårighetsgraden och kötta igenom det, även om Geralt är lite överdrivet stel så är det ett bra spel i sin helhet!

Permalänk
Medlem

Jag spelade både Witcher och Witcher II då de kom ut men köpte inte trean förrän GOG körde en fin rea i våras eller när det nu var. Installerade spelet, tittade på introsekvensen, gick runt lite i tornrummet där man vaknar upp och kikade på prylar, gick ut på balkongen och skulle hoppa upp på stenmuren som agerade balkongräcke men hoppade lite för långt, trillade rakt ner på borggården tio meter ned och dog. Skrattade så jag kiknade, avslutade spelet och har inte startat det igen.
Det kanske är rollspelaren i mig, men på något lustigt vis kändes det som en väldigt tillfredsställande upplevelse av W3 och ett fullt rimligt slut för Geralt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om du gillar RPG spel i allmänhet tycker jag definitivt du ska kämpa på. Du är fortfarande väldigt, väldigt tidig i spelet. Jag misstänker att du inte ens lämnat White Orchard vilket i princip är spelets tuturial-område. Vad gäller striderna så tyckte jag dom var roliga men det tar ett tag att lära sig, det är rätt annorlunda mot andra spel. Roligast tycker jag det är om man mixar svärd med magi, senare får man rätt kul kombinationer av svärd och magi tycker jag. Även runes som kan ge rätt häftiga effekter. Man kan även ställa in "insta casting" på pc om man micklar lite (nexus), det hjälper väldigt mycket med flytet när man spelar eftersom man kan kasta spells med ett knapptryck direkt.

Jag tycker själv att spelet mer än förtjänar all beröm, men det är ju individuellt.

Permalänk
Medlem

Låt mig dra min story.

Köpte spelet någon gång 2016, efter att ha varit uttråkad av både dota och CS.
Spelade 2 timmar innan jag kände "gud, vad är det här för skitspel...", la ner det direkt.

Ca 1 månad sen startade jag spelet av en slump och gav det en ny chans efter att ha tittat på "what to know before playing TW3" och "how to enjoy TW3 the most". Tog mig 80 timmar att klara spelet, spelade under ca 3 veckor.

Jag har spelat spel i ca 18 år om vi räknar unga år. Witcher 3 är det ABSOLUT bästa spel jag kört.

Permalänk
Medlem

Har spelat så mycket spel sedan mitten av åttiotalet. Där var det story drivna spel som jag tyckte bäst om. Lucasarts, sierra osv.

Detta är det bästa spelet jag har spelat. Striderna lär man sig, det tar lite tid men varför skall alla vara som CS?

Det finns så mycket att göra (om man vill, tar man bara huvudquesterna så levlas du fort nog så att du klarar det ändå). Samspelet mellan karaktärerna är underbar. Men är det ett actionspel du vill ha så spela något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Men är det ett actionspel du vill ha så spela något annat.

Lustigt du säger det, för så här långt är det ett rent actionspel. Inte en enda längre dialog.

Det vore synd att missa ett bra spel, de växer inte på träd, så det låter som om jag bör kämpa vidare åtminstone ett par timmar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det vore synd att missa ett bra spel, de växer inte på träd, så det låter som om jag bör kämpa vidare åtminstone ett par timmar till.

Om vi ska dra en parallell till Lord of The Rings böckerna så är du fortfarande i The Shire och Gandalf har knappt ens börjat fumla med fyrverkeriena ännu, så tidig är du.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Awakeruad:

Lustigt du säger det, för så här långt är det ett rent actionspel. Inte en enda längre dialog.

Det vore synd att missa ett bra spel, de växer inte på träd, så det låter som om jag bör kämpa vidare åtminstone ett par timmar till.

Det tycker jag du gör rätt i. Missa inte de små sidoquestsen. Det är inte sällan dessa blommar ut som en del av nägot mycket större. Vissa questlines är bland det absolut bästa genom tiderna, i mitt tycke

Skrivet av CFSsss:

Om vi ska dra en parallell till Lord of The Rings böckerna så är du fortfarande i The Shire och Gandalf har knappt ens börjat fumla med fyrverkeriena ännu, så tidig är du.

Det var en väldigt bra liknelse!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag spelade Witcher 3 med Xbox 360 kontroller då jag tyckte combat funkade bättre med gamepad. Jag föredrar mus och tangentbord i de flesta andra spel. Sen spelade jag även på lägsta svårighetsgraden då jag bara var intresserad av storyn. Älskar spelet enormt och har spelat det ungefär 300 timmar.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

@Awakeruad: i början är spelet tråkigt, tyckte likadant som dig, sen utvecklas det till ett av dem bästa spelen jag spelat. Mvh/

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet via Steam i torsdags efter att kompisar hyllat det är jag bett om tips om spel till min nya dator. Startade och tyckte det var snyggt, filmiskt och så, men otroligt dålig kontroll av rörelserna och interaktionerna. Stängde av efter några minuter men försökte igen på fredagskvällen. Efter en timme fick jag nog av att det var så störigt dålig kontroll att jag raderade det och fixade en refund från Steam.

Det spelar ingen roll om storyn är bra om kontrollen är så kass att det känns som att försöka trä tråd i en synål med förbundna ögon och grytvantar på händerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

har man inte spelat igenom Red baron Questlinen i Witcher 3 så kan man inte riktigt uttala sig om spelet då man inte ens kommit 10% igenom det.

Combaten är bättre än i Alla Assassins Creed spel och majoriteten av alla äventyrs spel där ute. Skyrim blir ju inte bra om du inte moddar spelet tills Devs själv knappt känner igen det.

Witcher 3 kan ändras ganska mycket om du göra quests i olika ordningar eller beroende på vilka val du gör. Det bästa med Witcher 3 är att även om du klarar spelet så kan du förlora.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med Witcher 1 när jag först gav mig an det. Ville spela ettan före tvåan osv. Spelade i 10 minuter innan jag gav upp för att combat var så knasigt. Hade ikonen på skrivbordet i några månader tills jag en dag beslöt att testa igen, och efter det tog det inte alls lång tid innan både första och andra spelet var klarat till 100%. När man väl kommer inte i storyn och rollen som en witcher så är det faktiskt svårt att sluta.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag köpte spelet via Steam i torsdags efter att kompisar hyllat det är jag bett om tips om spel till min nya dator. Startade och tyckte det var snyggt, filmiskt och så, men otroligt dålig kontroll av rörelserna och interaktionerna. Stängde av efter några minuter men försökte igen på fredagskvällen. Efter en timme fick jag nog av att det var så störigt dålig kontroll att jag raderade det och fixade en refund från Steam.

Det spelar ingen roll om storyn är bra om kontrollen är så kass att det känns som att försöka trä tråd i en synål med förbundna ögon och grytvantar på händerna.

Du vet att du kan ändra hur gubben rör sig va?? om man tar alternetive movement så flyter combaten 100 gånger bättre;)
Slutade med spela pga av det men det va innan jag visste om det.
Och använd Xbox 360 kontroller för guds skull:)

Permalänk

Hade lite samma "problem" som dig i början innan jag bestämde mig för att nästan tvinga mig igenom början.. Men kommer man väl in lite i spelet, lämnar White Orchard och kommer en bit in i Velen tycker jag det blir lite mer flyt i storyn.

Angående kontrollerna finns det ju inte så mycket att göra mer än att testa Alternative Movement, om man inte vill spela med en kontroll, vilket är det jag skulle rekommendera.

Edit; Som ett litet tillägg tycker jag att expansionen Blood and Wine var riktigt bra, om man tar sig så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Du vet att du kan ändra hur gubben rör sig va?? om man tar alternetive movement så flyter combaten 100 gånger bättre;)
Slutade med spela pga av det men det va innan jag visste om det.
Och använd Xbox 360 kontroller för guds skull:)

Testade båda, och märkte ingen egentlig skillnad. Apkasst i båda fallen. Men det är inte ens i strid jag menar, utan att bara gå runt med gubben var så jäkla jobbigt och klumpigt att jag inte orkade med det. Skyrim är min referensstandard för hur man styr. Mjukt, perfekt kontroll, extremt responsivt.

Handkontroll använder jag inte. WASD+mus är min grej. Har alltid spelat på dator, förutom korta stunder med NES och liknande hos kompisar för 30 år sen. Jag har även testat Skyrim (och Assassins Creed II) på PS3 och det var väldigt dåligt jämfört med på dator. Klumpigt och dålig precision.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Spelar spelet för första gången nu och är precis i början ca level 10

Eller första gången är en sanning med modifikation spelade det för några (något?) år sedan
och tyckte det var skit . Stel kontroll , stela strider ,ingen vidare story, allmänt trist spel där man bara samlar på sig massa skit man inte vet vad det ska vara bra till.
Kunde inte förstå vad folk tyckte var så himla bra med det här spelet

Men den här gången med en Xbox 360 controller , alternativ kontroll metod och mer fokus från min sida på side quest och story istället för crafting, strider och levlandet. börjar det bli ett riktigt bra spel med en riktigt bra story.

Bara leker runt istället för att tänka så mycket på att "spela rätt " tar min tid och har inge bråttom med main story. och sakta börjar jag förstå vad folk har pratat om

Visa signatur

Sebastian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wladir:

När jag för ganska länge sedan testade nämnda spel i jakt på en Skyrimdräpare så föll det pladask över precis samma anledningar och efter liknande mängd spenderad tid. ( Hade haft ihjäl en grip och lite till )

Kände mig både overväldigad och uttråkad på samma gång av dialoger, cutscenes, crafting, kontroller med mera och gillade inte alls att rollspela en fast roll som Geralt.

Inser att jag inte svarar på din fråga men kan säga att jag kände likadant och lyssnar också gärna om någon kan styra upp vår inställning till spelet

Instämmer, hade början mer varit typ som Dargon age serien (och kontrollerna fungerat...) så hade det blivit ett helt annat spel.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag fick ge det två chanser innan jag uppskattade det. Precis som TS och några andra så gav jag upp någonstans strax efter gripen första gången. Spelet kändes knepigt och svåröverskådligt, och kontrollerna/stridssystemet lite bökigt (spelade dock på Xbox). Men sen plockade jag upp det några månader senare, och hade svårt att lägga ner det. Såhär i efterhand så saknar jag spelet, och ser det som ett av de bättre jag spelat.

Skulle rekommendera att du försöker lira lite till innan du ger upp helt. Jag har samma problem just nu med RDR2 som alla hyllar, men jag själv finner rätt trist/segt. Men ska försöka ge det några timmar till ändå.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Värt att spela igenom bara för denna

Tre små grisarna
Rödluvan
Magiska bönor, haha så kul

Dold text
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Värt att spela igenom bara för denna

Orsaken till att jag tänker ge det en ny chans i allafall...
(Den finns i en bok i Blood and Wine)

Edit, ja, det går att trampa på Tummelisa...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Känner igen mig i detta helt. Köpte Witcher 3 till playstation när det var nytt, spelade i 3-4 timmar och la undan det. Folk pratade om hur bra det var hela året och jag tyckte det kunde dra något över huvudet. Var sjuk länge och utan pengar till nya spel eller något bättre att göra påbörjade jag spelet igen. Min uppfattning ändrades helt efter en tid av spelande. Det är ett fantastiskt spel, utan dess like. Jag kan inte garantera att du kommer tycka om det, men jag gjorde det.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Hade själv lite problem att tugga igenom Witcher 3 först. Dom första timmarna är rätt sega.
Sen hände något och nu ligger spelet med på min personliga top 3-lista.

Stridssystemet är inte jättekul dock (till 90% är det dodge och counterattack), även om det blir lite roligare när man börjar levla upp sina signs

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Att spela detta med mus och tangentbord?? Haha.. nej.

Givetvis ska det spelat med kontroller och alternative movement.

Mus och tangentbord har sin givna plats i spel, men hallå, det funkar inte inte optimalt i alla spel.
Vi har faktiskt gått vidare till Joystick, Ratt och handkontroller för bästa upplevelse där det passar.

Men för all del, fortsätt med mus och tangentbord och missa några av dom bästa spel som gjorts.

Har du väldigt väldigt ont om pengar vilket inte alls är ovanligt idag tyvärr, så lägg spel som Witcher och Dragon Age Inquisition på hyllan tills du lyckats spara till en kontroller. Det är väl värt väntan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.