Permalänk
Medlem

Gissa felet!

Det här är ett faktiskt problem jag ställs inför men som vi kan ha lite småkul med. Vi gör en lek av det!

Jag har sagt upp Telenor's 250/100 hastighet och köpt Bahnhof's 500/500.

Jag har fått bekräftat att Telenor har släppt aktiveringen på min adress, och bett Bahnhof aktivera. Problemet är att 500/500 inte vill aktiveras, och supporten kan inte se varför. Inga felmeddelanden eller dylikt utan det vill bara inte. Som work-around tills det är löst har dom aktiverat 250/100 hastighet för mig. Det fungerar utan problem.

Generell information:
1. Vi använder stadsnätet Utsikt (Linköping)
2. Stadsnät Utsikt har bekräftat stöd för upp till 1Gbps
3. Bahnhof har bekräftat att dom erbjuder 500/500 på min adress.
4. Bahnhof har bekräftat att hårdvaran stödjer hastighet upp till 1Gbps.

Gissa på! Vad kan felet vara?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

bahnhof har kapacitet upp till 1gbs, eller för din del, 500/500mbits, men det är bara om det är belastning på nätet? vilket medför att det finns en potential möjlighet till att köra 1gbs, men när flera användare på samma "sub"nät använder, sjunker hastigheten?

alternativ två, är att all konfig som telenor har/hade på allt, inte har släppt, och någonstans i kjedjan fram till dig, står det någon enhet och tror du ska bara ha 250/100 och vill inte släppa igenom inställningarna för 500mbit?

gissar bara då jag inte är helt insatt i hur ett stadsnät konfigureras bakom allt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Inaktiv

Är inte heller helt insatt hur det fungerar med stadsnät, svårt att tro att det beror på någon utrustning då det bör vara begränsat till 100 alternativt 1000mbit. Låter snarare som ett fel i deras system dom får gräva lite i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

bahnhof har kapacitet upp till 1gbs, eller för din del, 500/500mbits, men det är bara om det är belastning på nätet? vilket medför att det finns en potential möjlighet till att köra 1gbs, men när flera användare på samma "sub"nät använder, sjunker hastigheten?

alternativ två, är att all konfig som telenor har/hade på allt, inte har släppt, och någonstans i kjedjan fram till dig, står det någon enhet och tror du ska bara ha 250/100 och vill inte släppa igenom inställningarna för 500mbit?

gissar bara då jag inte är helt insatt i hur ett stadsnät konfigureras bakom allt.

Jag blir lite fundersam här nu faktiskt. Om man har 500/500Mbit, kräver det hårdvarustöd för upp till 1Gbps? Jag tänker
på liknelse med full/halv duplex. Känns lite tveksamt men kan det vara fiberkonverteraren som inte har stöd för hastigheten?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HoboCop:

Jag blir lite fundersam här nu faktiskt. Om man har 500/500Mbit, kräver det hårdvarustöd för upp till 1Gbps? Jag tänker
på liknelse med full/halv duplex. Känns lite tveksamt men kan det vara fiberkonverteraren som inte har stöd för hastigheten?

Jag har änsålänge inte sett någon konverter som klarar 250 men inte 500, brukar va begränsat till 100 eller 1000 vad jag har sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inne på alternativ 2 spåret som @alex_farnstrom skrev om och jag tror felet sitter i något utav Utsikts system. Den IP som din dator/router kan du kolla vem som står ägare till den? För om du fortfarande får en Telenor IP och inte en Bahnoff så är felet att Utsikts systemet inte godkänt bytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmax:

Är inne på alternativ 2 spåret som @tethir skrev om och jag tror felet sitter i något utav Utsikts system. Den IP som din dator/router kan du kolla vem som står ägare till den? För om du fortfarande får en Telenor IP och inte en Bahnoff så är felet att Utsikts systemet inte godkänt bytet.

Jag har fått ett Bahnhof tilldelad IP-adress samt pratat med Telenor angående avslutet hos dom, och dom har dubbel och trippelkollat så allt är korrekt avslutat. Det var inga konstigheter där inte.

Bahnhof har nu lagt ärendet i knät hos Utsikt, då supporten var inne på att det kan ha med fiberkonverteraren att göra.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag tror något hängt sig i utsikts system, vet andra stadsnät där det kan bli konstigt med hastigheten vid sådana här fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tror något hängt sig i utsikts system, vet andra stadsnät där det kan bli konstigt med hastigheten vid sådana här fall

Blev visst lite lurad av både utsikt och bahnhof. Stångåstaden har underdimensionerad switchar i fastigheten så 250/xxx är maxhastigheten

Utsikt kunde ta reda på det igenom att bara ringa en tekniker, så varför jag fick helt annat budskap när jag ringde och frågade innan vi beställde kan nog bara dom svara på.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Sötast

Altenativ 5: Du är kund. det får operatören lösa.

Edit: Trist att switchen är slö, kommer de byta eller får du nergradera din tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Altenativ 5: Du är kund. det får operatören lösa.

Edit: Trist att switchen är slö, kommer de byta eller får du nergradera din tjänst?

Byte var inte på tapeten i dagsläget men dom har pratat om det, så jag stannar kvar hos bahnhof på 250/250. Dom har rätt bra policy och står på kundernas sida vilket jag gärna stödjer

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova