M2 samsung 960 EVO tar 15 minuter att boota till windows

Permalänk
Medlem

M2 samsung 960 EVO tar 15 minuter att boota till windows

Som rubriken lyder, det tar ca 10-20 minuter att komma in i windows..

När du väl har kommit in så går allt fort, inga konstigheter.. har väven provat att köra Samsung Magician, där är allt normalt samt uppdaterat till den senaste Firnware verisionen.

Även Bios har den senaste uppdateringen

Spec
MSI Z270 gaming PRO

M2 960 (där windows ligger) 256gb

Har även en WD SSD 256gb

Och yttligare en Crucial MX500 1TB 2.5" SSD som jag fick igår som inte alls dyker upp någonstans, så gärna råd om det med=) ( Det har inget med att windows bootar långsamt) då det var så här jäkla segt sedan i sommras.

16 GB RAM

I7 7700k

GPU RTX 2080 TI

Frågan är vad jag kan testa med? provade även ladda ner MSI fastboot utan resultat även om det kändes väääldigt långsökt..

Tacksam för svar!

Visa signatur

akademie

Permalänk
Medlem

Installerade du om Windows på den nya SSD:n eller flyttade du över det på något sätt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Installerade du om Windows på den nya SSD:n eller flyttade du över det på något sätt?

Nej, jag tänkte ha den 1 TB som lagringsutrymme.. Medans m2an är en ren installation sedan i våras..

Visa signatur

akademie

Permalänk
Medlem

Mitt system började bråka igår, tar dock inte lika lång tid som ditt att boota.

I mitt fall så ser jag bios-splashen 90 sek (går inte att gå in i BIOS), därefter laddar windows i 120 sek tills jag kan logga in. Tidigare tog allt totalt någon sekund. Har ett liknande system som ditt med M2 960, senaste drivers för både BIOS och disk - kan inte förstå vad det är som tar tid. Fastnar din också ett tag i BIOS-splash screenen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT