Frånga angående moderkorts headers och AIO kylning.

Permalänk

Frånga angående moderkorts headers och AIO kylning.

Har nyss köpt Cooler Masters ML240L RGB AIO Kylare och undrar hur jag ska koppla in allt i mitt moderkorts fläkt headers. Mitt mobo har 1 cpu fläkt header och en chassi fläkt header. Jag har även en splitter som kanske kan användas på något sätt... : https://www.webhallen.com/se/product/164598-Akasa-splitterkab...

Jag vet inte riktigt hur jag ska ordna med pumpen på AIOn, kan jag koppla in den i fläkt splittern?

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se på manualen för din AIO så inkluderar den en fan splitter som du kopplar in båda fläktarna och sedan in i CPU fan. Medan pumpen skall gå till AIO fan.
Sedan ser det ut som att det ingår en till splitter som kopplar ihop fläktarna och pumpen till nätaggregatet.

Permalänk

@Terrell: Från det jag vet så finns det en fan splitter till de 2 fläktarna, den andra splitter saken ska så vitt jag vet gå till kontrollern som kontrollerar RGBn till fläktarna och pumpen.

Jag tror inte att mitt moderkort har en AIO pump header då de enda jag har sett och namnges i manualen är 1 cpu fan header och en chassi fan header. Jag har tänkt att jag kanske kan använda mig av fan splittern som får ström av en molex kontakt. Då har jag tänkt att jag kan stoppa in 1 fläkt från mitt chassi in i den och sedan pumpen. Fläkt splittern ska ju kunna köra vanliga fläktar, då borde jag väll kunna stoppa in en pump i en av de 5 fläkt kontakterna i splittern? Vad tror du? :/

Permalänk

Här har du mitt moderkort om det skulle hjälpa. : https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-B450M-K/

Permalänk
Medlem

Egentligen nämner inte AIO manualen något om CPU/AIO fan men pekar på de ställerna där de brukar vara. Du kan nog köra din egna splitter med alla tre i CPU fan. Alternativt sätta pumpen i chassi fan och sedan i BIOS eller mjukvara sätta att det uttaget skall följa CPU temperaturen.
Min celsius S24 var lite simplare där allt gick mot AIO fan utan något extra.

Permalänk

@Terrell: Ok, tack för hjälpen! Jag kommer plocka upp kylaren lite senare idag så får vi se om jag kan få den att fungera.

Permalänk
Medlem

@Proptangle: Problemet som jag ser det är att ditt moderkort enbart har en CPU-fan kontakt och en Chassi-fan kontakt, vilket gör det lite svårare och antingen kräver någon form av splitter eller att du kopplar något mot Chassi-fan kontakten.
Värt att tänka på är att CPU-fan kontakten stödjer ett effektuttag på max 12W.
Men jag hittar ingen information på Coolermasters hemsida om hur mycket kylaren kräver så jag vet inte om det är säkert att koppla in allt mot CPU-fan kontakten.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Proptangle: Problemet som jag ser det är att ditt moderkort enbart har en CPU-fan kontakt och en Chassi-fan kontakt, vilket gör det lite svårare och antingen kräver någon form av splitter eller att du kopplar något mot Chassi-fan kontakten.
Värt att tänka på är att CPU-fan kontakten stödjer ett effektuttag på max 12W.
Men jag hittar ingen information på Coolermasters hemsida om hur mycket kylaren kräver så jag vet inte om det är säkert att koppla in allt mot CPU-fan kontakten.

Jag har en splitter som jag hade tänkt ansluta till chassi-fan kontakten, jag har tänkt försöka koppla pumpen och 1 chassi-fläkt till den. Splittern får extra ström från en molex kontakt så ström borde inte vara ett problem.
Sedan har jag tänkt ansluta de 2 fläktarna på radiatorn till cpu-fläkt kontakten genom splittern som följer med i paketet. Jag vet bara inte hur pumpen kommer fungera genom en sådan splitter, den kanske inte kommer kunna eller vilja köra på max effekt när den är ansluten till en splitter med 3-pin kontakter. Jag har som sagt ingen aning om hur jag ska gå till väga för att lösa problemet på ett bra sätt utan att spendera 50 kr på en molex splitter åt pumpen.

Permalänk
Medlem

@Proptangle: OK, låter som en ide, lycka till.