Permalänk
Medlem

Använda en 10år gammal PSU

Är det ok att använda en säkert 10 år gammal AXP Simplepower AXP-630P12P - power supply - 630 Watt till en dator med R9 390 nitro, i5 4690k och 16gb ram? Kan ett gammalt nätagg förstöra hela datorn?

Uppgraderade till 2080 och 9700k och tänkte använda mitt 3 år gamla EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU som satt i den gamla datorn till min nya, antar att det funkar utan problem.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en allmän paranoia över nätaggs livslängd här på swec.

Påminner om för 5-10 år sedan när det var watthysteri, ty en 400-600 watt mer än systemet behöver var ju ett måste menade många.

Jag hade iaf kört på med det agget. Vad är alternativet? Köpa ett nytt agg för 25-50% av komponenternas värde?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Ja känns lite onödigt att lägga pengar på det men blir ju bra mycket dyrare att köpa en helt ny dator. Kollade på JayzTwoCents och han skrämde upp mig lite i denna videon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link2000:

Är det ok att använda en säkert 10 år gammal AXP Simplepower AXP-630P12P - power supply - 630 Watt

Det där va inget höjdaragg ens på den tiden, hade det varit ett riktigt kvalitetagg hade jag inte haft några invändningar men det där nätagget skulle jag inte ta i med tång personligen. Det har hänt rejält mycket senaste 10 åren när det kommer till nätaggregat och kvalitet, det som var budget 10-15 år sedan skulle i vissa fall anses som rent skräp/brandfara nu för tiden.

Edit: Bland annat så kan vi börja med att det inte är ett 630W agg i modern bemärkelse, agget har 2st 12V rails som kan leverera 43A totalt vilket ger en maxeffekt på 500W~ vilket är det du bör räkna på (max). Resten kan säkert tas ut via 3,3V/5V men moderna system använder knappt dom railsen. Nu för tiden kan i princip alla nätaggregat ta ut hela effekten via 12V om så krävs.

Beroende på hur railsen är splittade så kan det vara så att agget inte ens orkar driva ett r9 390. Går t.ex 1 rail till CPU och den andra till GPU så är 21-22A borderline för ett Hawaii baserad grafikkort. Kand du ansluta båda railsen till graffet kan det fungera, men med 1 rail så kan du förvänta dig att trigga OCP.

Permalänk
Medlem

@Link2000: Dumpa den.

Jag kollade upp den för många år sedan. Budget nätagg. AXP hette förut Xion.

Flera tester visade att det egentligen var max ett ca 430W nätagg då säkerhets grejen stängde den. Förr i tiden fanns 2 sätt att skriva antal watt. 630W är vad den max klarar under något ögonblick vilket är sättet många budget och skräp nätagg använde. Ca 430W är vad den max klarar under en tid vilket är sättet BRA och de flesta av dagen nätagg använder.

Det här gällde när de var ny. Gamla vill man verkligen inte ha. Kondensatorerna mm i budget och skräp nätagg åldras så de inte klarar av lika mycket som när den var ny. Bra nätagg behöver man inte tänka så mycket på det men dom slits ut och går sönder också förr eller senare.

Undvik budget och skräp nätagg oavsett hur långt över kraven deras siffror ligger.

Permalänk
Medlem

10 år gamla: kasta

3år gamla: kör på

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

ett nätagg kostar inte så mycket idag, ska du bara ha gamla datorn till nyttodator så kan man ju köpa ett hyffsat billigt typ fractal agg för några hundringar och då har du ju garanti också, än att chansa på ett gammalt agg utan någon som helst garanti på funktionalitet?

Ett annat alternativ kan ju vara att skaffa en: PSU Testare det var så jag fick reda på att mitt corsair agg var nära på att grilla mitt grafikkort
Väldigt smidig manick som man kan kolla alla kablar till och från PSU
ser det som en billig engångskostnad, den har varit väl använd i flera byggen, inte bara mina, utan polares också ( mycket i felsöknings syfte )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Här är ett test av AXP simplepower 630W:
http://extreme.idg.se/2.1030/1.282097/stort-test-av-nataggreg....
(Kommer själv inte åt testet just nu, kan det ha tagits bort?)
(När agget belastades med ca 440W, slog det av efter 5-10 sekunder)

Det finns många exempel på nätet. på instabila system med AXP630W nätagg.
Tex:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1213404-axp-630w-dor-t...

Du kan även prova att googla "AXP 630W stänger av", "AXP 630W Shut down", och liknande.
(Och dito för Xion 630W, samma skit, annan dekal.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ditt EVGA kommer funka bra till din nya dator. Det är ett kvalitetsagg och ger tillräckligt med effekt.
Men som många redan sagt, ditt AXP är ett mkt gammalt skräpagg, släng det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

ett nätagg kostar inte så mycket idag, ska du bara ha gamla datorn till nyttodator så kan man ju köpa ett hyffsat billigt typ fractal agg för några hundringar och då har du ju garanti också, än att chansa på ett gammalt agg utan någon som helst garanti på funktionalitet?

Ett annat alternativ kan ju vara att skaffa en: PSU Testare det var så jag fick reda på att mitt corsair agg var nära på att grilla mitt grafikkort
Väldigt smidig manick som man kan kolla alla kablar till och från PSU
ser det som en billig engångskostnad, den har varit väl använd i flera byggen, inte bara mina, utan polares också ( mycket i felsöknings syfte )

Sitter också på ett Corsair agg (TX 650W) som har använts i tio år. Hur menar du att ditt agg var nära på att grilla ditt grafikkort?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Påminner om för 5-10 år sedan när det var watthysteri, ty en 400-600 watt mer än systemet behöver var ju ett måste menade många.

Jag hade iaf kört på med det agget. Vad är alternativet? Köpa ett nytt agg för 25-50% av komponenternas värde?

Jo, själv har jag aldrig varit med om att ett kragg som pajjat dragit med sig andra delar i datorn.
Vanligaste felen är att det inte startar eller stänger av sig vid last.
Givetvis kan det ge upphov till att datorn kraschar, uppför sig konstigt eller tom ger läsfel på HDD:n när det börjar dö.
Funkar datorn bra så kör på. Sen kan det vara värt investera någon hundring på en effektmätare från tex Kjell för att kolla lasten. Ligger man på mindre än 50% av specad effekt brukar det vara ok.

Permalänk
Medlem

@lord_tito: Tyckte att jag började höra "småsprakande" men väldigt få gånger, så det var svårt att felsöka var det kom ifrån, så åkte hem till bror min och testade agget, så fort jag kopplade i strömkabeln ( 8pin ) till den testaren så började det spraka igen... Kastade agget i bingen, då det var samma visa oavsett vilken kabel, var rätt tacksam för att man inte behövde köpa något annat iaf.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det finns många exempel på nätet. på instabila system med AXP630W nätagg.
Tex:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1213404-axp-630w-dor-t...

Du kan även prova att googla "AXP 630W stänger av", "AXP 630W Shut down", och liknande.
(Och dito för Xion 630W, samma skit, annan dekal.)

Haha det lyckas till och med prestera värre än de mediokra spec sheeten jag checkade indikerade, det där agget skulle def inte gå att sälja idag.

Permalänk
Medlem

Mycket alarmism här inne. Är det någon som faktiskt fått sina egna komponenter förstörda på grund av en fallerande nätdel? På rak arm vet jag att tre nätdelar dött för mig genom åren, men de har aldrig dragit med sig några komponenter. Men visst, en gång gick proppen när min SLI-rigg till slut vann över nätdelen.

Tittar man på tester där de mäter hela systemets förbrukning med 390 ser jag siffror runt 350w-390w ur vägguttaget. Räknar man på 80% effektivitet betyder det upp till ~315w ur en nätdel specad att klara 430w kontinuerligt. Inget jag skulle oroa mig för.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Internet Archive till räddningen!

Men jo, att försöka köra ett dator med ett R9 390 på ett 10 år gammalt nätagg som var rätt dåligt redan när det var nytt är nog ingen vidare bra idé.

Skrivet av sniglom:

Mycket alarmism här inne. Är det någon som faktiskt fått sina egna komponenter förstörda på grund av en fallerande nätdel?

Inte personligen, men det dyker upp trådar här på forumet då och då där folk fått komponenter förstörda när nätagget gått sönder. Och då är det så gott som alltid lite billigare nätagg det handlar om. Jag skulle nog säga att det var vanligare förr när det kunde säljas riktiga skräpagg i butikerna, men har inget direkt bevis för det.

Sen kan det vara lurigt med dåliga nätagg som ser ut att fungera, men som har extremt högt rippel eller liknande. Det har hänt att folk bytt ut ett par grafikkort eller hårddiskar innan de fattat att det är nätagget som dödat dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

visste du att komponenter inne i nätagget kan slut funka som då skickar för många volt till alla andra delar ?
om det är nån form av kvalitets märke så finns det säkert överspänningsskydd men i detta.

ersätter du Link2000 om nätagget tar med sig nånting när det dör ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@lord_tito: Tyckte att jag började höra "småsprakande" men väldigt få gånger, så det var svårt att felsöka var det kom ifrån, så åkte hem till bror min och testade agget, så fort jag kopplade i strömkabeln ( 8pin ) till den testaren så började det spraka igen... Kastade agget i bingen, då det var samma visa oavsett vilken kabel, var rätt tacksam för att man inte behövde köpa något annat iaf.

Tack för tipset! Ska hålla öronen öppna

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tittar man på tester där de mäter hela systemets förbrukning med 390 ser jag siffror runt 350w-390w ur vägguttaget. Räknar man på 80% effektivitet betyder det upp till ~315w ur en nätdel specad att klara 430w kontinuerligt. Inget jag skulle oroa mig för.

Om vi bortser från aggets kvalitet så har du fortfarande problemet att det har 2st 12V rails. Det är inte ovanligt att äldre 2 rail agg gav en rail till CPU och den andra till GPU/PCIe. Ett 390 har inga problem att generera spikar på över 20A via 12V linan även vid stock, är det då så att agget endast kan ansluta en av de båda railsen till grafikkortet så kommer du trigga OCP så fort du får en spike över 21-22A och datorn stänger av sig.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: realhardtechx är en jättebra sida där man kan kolla vad nätagg har för specifikationer, istället för att antingen neka alla gamla nätagg eller tycka att alla nätagg borde funka och man inte ska vara så skrajsen kan man med enkel matematik räkna ut om nätagget i nytt utförande klarar av leverera tillräckligt med Ampere. grafikkortet behöver 261W /12V = 21,75A

helt splitter nytt klarade AXP av 21A & 22A på andra. detta nätagg är 10år gammalt, man får väl hoppas att +12V2 används så det finns 0.25A kvar som marginal.
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page13098.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

man får väl hoppas att +12V2 används så det finns 0.25A kvar som marginal.

Kommer inte hjälpa, kortet har högre "peak draw" än vad railen är specificerad för, skulle inte förvåna mig om ett 390 kan dra 30A i några millisekunder när det går från 0-100% load. Med stor sannolikhet kommer spikar i belastningen gå över den satta gränsen för OCP. Folk verkar ha glömt vilket gissel det kunde vara att balansera multi-rail nätagg för att inte trigga OCP, finns en anledning till att industrin gått över till single-rail även om fler rails med separat OCP generellt anses säkrare/bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Kommer inte hjälpa, kortet har högre "peak draw" än vad railen är specificerad för, skulle inte förvåna mig om ett 390 kan dra 30A i några millisekunder när det går från 0-100% load. Med stor sannolikhet kommer spikar i belastningen gå över den satta gränsen för OCP. Folk verkar ha glömt vilket gissel det kunde vara att balansera multi-rail nätagg för att inte trigga OCP, finns en anledning till att industrin gått över till single-rail även om fler rails med separat OCP generellt anses säkrare/bättre.

var menat som sarkasm.

Permalänk
Medlem

Gamla agg kan dra med sig andra komponenter i fallet. Men sjuuuuuuukt ovanligt. Mobiler kan spontanantända, sover du med dess batteri uttaget? Ungefär samma sannolikhet. Hänt "nån" gång o sen går rykteshysterin.

Det vanliga som händer när ett agg dör är att datorn inte startar. Typ allt som händer. Annars skulle ju alla gamla datorer ute i världen vara EXTREMA brandrisken och förbjudits för länge sen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ditt AXP agg hör hemma bland elektronikskrotet på din närmaste återvinningsstation och ditt EVGA nätagg är det bara att köra på med ska hålla många många år till

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gamla agg kan dra med sig andra komponenter i fallet. Men sjuuuuuuukt ovanligt. Mobiler kan spontanantända, sover du med dess batteri uttaget? Ungefär samma sannolikhet. Hänt "nån" gång o sen går rykteshysterin.

Det vanliga som händer när ett agg dör är att datorn inte startar. Typ allt som händer. Annars skulle ju alla gamla datorer ute i världen vara EXTREMA brandrisken och förbjudits för länge sen.

så om det blir överslag för att nätagget inte klarar av leverera så blir det en brand?
jobbar du på nån myndighet som elsäkerhetsverket eller nån försäkringsfirma med hundratusentals bränder i sin databas.
är dessa uppgifter hemliga eller nånting du kan visa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

var menat som sarkasm.

Var något mer än det KalBumling citerade också menat som sarkasm?
Det räcker nog inte alltid att bara räkna enkel matematik.

Finns flera fall i forumet där AXP orsakat fel några månader efter att de köpt nytt bra grafikkort. Det här var för flera år då AXP nätaggen antingen köptes samtidigt eller något år tidigare.

Sen finns det skräp nätagg som Hiper ökända för att förstöra flera datorer efter varandra innan de dog, brinna, explodera, få säkringen att gå mm. Recensioner fick folk att tro att Hiper var lika bra som Corsair medan verkligen visade att Hiper var så dåliga att man i vild panik genast skulle riva ut och kasta dom.

Edit:
Hiper nätaggen var tydligen 80+ märkta också enligt 80+ hemsida innan alla butiker nästan samtidigt slutade sälja dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Var något mer än det KalBumling citerade också menat som sarkasm?
Det räcker nog inte alltid att bara räkna enkel matematik.

Finns flera fall i forumet där AXP orsakat fel några månader efter att de köpt nytt bra grafikkort. Det här var för flera år då AXP nätaggen antingen köptes samtidigt eller något år tidigare.

Sen finns det skräp nätagg som Hiper ökända för att förstöra flera datorer efter varandra innan de dog, brinna, explodera, få säkringen att gå mm. Recensioner fick folk att tro att Hiper var lika bra som Corsair medan verkligen visade att Hiper var så dåliga att man i vild panik genast skulle riva ut och kasta dom.

vad tror du ? läs detta citat och använd fet text där du tror att det är sarkasm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Mycket alarmism här inne. Är det någon som faktiskt fått sina egna komponenter förstörda på grund av en fallerande nätdel? På rak arm vet jag att tre nätdelar dött för mig genom åren, men de har aldrig dragit med sig några komponenter. Men visst, en gång gick proppen när min SLI-rigg till slut vann över nätdelen.

Skrivet av Xcalibur:

@PlogarN97: realhardtechx är en jättebra sida där man kan kolla vad nätagg har för specifikationer, istället för att antingen neka alla gamla nätagg eller tycka att alla nätagg borde funka och man inte ska vara så skrajsen kan man med enkel matematik räkna ut om nätagget i nytt utförande klarar av leverera tillräckligt med Ampere. grafikkortet behöver 261W /12V = 21,75A
https://tpucdn.com/reviews/Sapphire/R9_390_Nitro/images/power_average.png

helt splitter nytt klarade AXP av 21A & 22A på andra. detta nätagg är 10år gammalt, man får väl hoppas att +12V2 används så det finns 0.25A kvar som marginal.
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page13098.htm

Ur testet som perost hjälpsamt hittade länk till...

"När vi la på belastning på alla våra komponenter stängde sig nätaggregatet av efter 5-10 sekunder. Det är i sig positivt att det finns skyddsmekanismer i aggregatet men tråkigt att det inte klarar av samma komponenter som de andra nätaggregaten klarar av. Oavsett om vi tittar till det teoretiska effektbehovet (440 W) eller det teoretiska amperebehovet (31.7 A) så borde aggregatet klara av det. Det enda vi kan tänka oss är att nätaggregatet inte kan kombinera sina två 12 V-linor och leverera de 31.7 A som behövs."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

10 år gamla: kasta

3år gamla: kör på

Det där var informativt och bra. Kanske någon källa till dessa siffror med utförliga tester som skulle förklara varför? Jag har en uppsjö gamla datorprylar hemma och gamla nätagg har funkat finfint när de behövts för något. Att slänga fungerande saker om man inte måste känns lite onödigt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Link2000:

Är det ok att använda en säkert 10 år gammal AXP Simplepower AXP-630P12P - power supply - 630 Watt till en dator med R9 390 nitro, i5 4690k och 16gb ram? Kan ett gammalt nätagg förstöra hela datorn?

Uppgraderade till 2080 och 9700k och tänkte använda mitt 3 år gamla EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU som satt i den gamla datorn till min nya, antar att det funkar utan problem.

Med 10 år på nacken så ska du nog räkna med att kondingarna börjar svälla och gå sönder i nätagget, och den återstående livslängden är en chansning. När det till slut dör, så kan det bli en strömspik som tar resten av datorn till datakyrkogården. Jag hade bytt, för med den åldern så är t.om. dom lite billigare budget alternativen bättre än din nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det där var informativt och bra. Kanske någon källa till dessa siffror med utförliga tester som skulle förklara varför? Jag har en uppsjö gamla datorprylar hemma och gamla nätagg har funkat finfint när de behövts för något. Att slänga fungerande saker om man inte måste känns lite onödigt.

Folk före mig har redan visat källor på det gamla agget att det var rent skräp redan när det släpptes och idag vore det nästan brottsligt att använda det. Sen att du "har en massa gamla prylar hemma" är irrelevant tills du säger exakt vad det är för aggregat. Finns en anledning att en del har 10 års garanti till exempel.

Samt att det nyare aggregatet från evga är ett erkänt riktigt bra aggregat så varför skulle ts inte använda det? 750w är mer än tillräckligt för hans nya dator.

Men visst känner ts sig äventyrslysten så släng in det gamla agget och se vad som händer. Kom inte sen och säg att folk inte varnade dig.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis