Nvidia Titan RTX hittar ut på webben

Permalänk
Medlem

Väntar på tomshardware och hur de ska förklara varför man måste köpa ett titan rtx. Kan bli bra.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Finns inget att bry sig om i grafikkortsvägen för vanliga människor tills 2020 när AMD och Intel är med i leken.
Nix, jag sitter fint på min 1070 jag skaffa för 2 år sedan för 4099 (minus 300 för GoW4 koden jag sålde här på SweC) helt larvigt att det fortfarade skulle vara ett bra pris IDAG.
#1080pForDays

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Önsketänkande är att spelutvecklarna kunde släppa alla spel till alla plattformar Pc, PS, Xbox, etc etc Optimerande för varje.
Men kommer aldrig att hända.

GTA V är ett exempel där det lyckades väldigt bra på alla olika konsoler och PC. Släpptes ju dock ganska långt efter på PC så då han jag klara 100% ett par gånger på konsol. Efter PC släpptes har jag aldrig ens startat spelen på konsol

Får hoppas att GTA VI kommer snabbare till PC än sist och att den är lyckad om man jämför med GTA IV som var en dålig port..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Vad är max ni känner er bekväma med att lägga på en gpu? Seriöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror lite på prestandan på kortet men 8-10k ca..

Visa signatur

5900X, RTX 4090

Permalänk
Medlem

Detta kommer ändå att vara det värsta kortet ett tag framöver, AMD släpper Navi nästa år men det sägs bli midrange i bästa fall mellan 1070 och 2070 i prestanda. Och fortfarande GCN-baserat, fast på 7nm.

Arcturus(?) som är Big NextGen kommer tidigast 2020, så fram tills dess behöver Nvidia inte släppa något värre än Titan RTX. Om dom inte vill.

Men jag misstänker att dom kanske vill, eftersom 16nm är rätt stenålder 2019-2020 tillverkningstekniskt. Självklart jobbar dom på ersättare på 7nm, men det är möjligt att 2060 blir först ut på 7nm för att reda ut alla problem med en ny nod. Ungefär som när 750Ti kom och var först på 28nm. Vi får se hur många 7nm kort Nvidia kommer med 2019.

Jag tror AMD resonerar likadant, därför Navi kommer först, eftersom det är en liten krets. Och därför Rome är modulär, man vågar inte göra för stora 7nm chip ännu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vem är Titankorten till för egentligen? Nej inte Prousers som har dem i en datacenter: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1503314-nvidia-forbjud...

Det känns mer som ett grafikkort för spelutvecklare och liknande. En spelutvecklare utvecklar produkter som kanske kommer till marknaden om x-antal år och sedan innan slutgiltliga optimeringsprocessen kanske det kräver mer grafikprestanda än vad som nu finns.

Spelutvecklare brukar oftast inte skapa spel för grafikkort som kanske kommer ut om x antal år. Snarare tvärtom. Man kör med ett kort som är väl representerad hos de flesta som spelar spel, t ex är ett kort i 1060/480 klassen och sedan optimerar det så att det fungerar med kort som sämre. Jag gör iaf så :).

Därför ser man sällan att det rekommenderas kort som är i 2070-2080 klassen för spel. Man vill att så många som möjligt ska kunna åtnjuta det man skapat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av employed:

Det är som att jämföra en Volvo och Ferrari, vill man vara snabbast måste man vara beredd att betala mer - Användare av 2080ti i sweclockers-forumet.

Undra vad förklaringen blir för Titan RTX. xD

Det är som att jämföra en Ferrari och Bugatti, vill man vara snabbast måste man vara beredd att betala mer - Användare av Titan RTX i sweclockers-forumet.

Permalänk
Medlem

@Nocto: Tror du missförstod. Tidigt i utvecklingen av ett större spel har man antagligen inte optimerat än, vilket betyder att spelet kommer gå på knäna med låg fps och därmed vara väldigt jobbigt att testköra internt - om vi snackar något åt AAA hållet. Tänk om du var en utvecklare av gamla crysis, det är något år innan release och du vill se om din foilage fysik blivit snygg... men eftersom ni inte optimerat än kanske du bara får se det i fantastiska 20fps - om ni inte har en monsterburk som kan leverera spelbar fps trotts att det inte är optimerat.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Vad är max ni känner er bekväma med att lägga på en gpu? Seriöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ska svara på den frågan får man nog dela upp alla PC-ägare i olika skikt.

Masterrace folket och entusiaster som vara på toppen har ju bevisat iom 2080ti att ribban för priset inte är nådd än. De köper 2080ti oavsett om de kostar 12-17tusen kronor just nu. Finns inget högra tak just nu verkar det som för dessa. Så länge Nvidia kan säga "30%" snabbare än nästa kort så kommer de att köpas. Folket i stort är nog nöjda med ett kort att kunna spela i 1080p utan större FPS-drops där GTX1060 eller RX580 simmar.

Jag undrar dock vem som nuförtiden kommer köpa 2080 eller 2070 med priserna de har just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Vad är max ni känner er bekväma med att lägga på en gpu? Seriöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Det varierar. Jag kan köpa ett kort för 8000kr istället för 4000kr men då ska det ge en rejäl prestandafördel över 4000kr kortet och inte 10-15FPS extra.
Tror inte jag personligen kommer köpa kort för över 10 000kr de närmsta åren speciellt inte med min lön. Prioriterar just nu boende.
Det dyraste enskilda kortet jag köpt låg på strax över 6000kr, men för några år sedan köpte jag två stycken r9 fury (totalt 9-11000kr minns ej exakt) men då körde jag också i 4k så behövde all prestanda sock gick att få.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Det är som att jämföra en Volvo och Ferrari, vill man vara snabbast måste man vara beredd att betala mer - Användare av 2080ti i sweclockers-forumet.

Undra vad förklaringen blir för Titan RTX. xD

@employed Det blir nog volvo vs Bugatti Chiron

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Skrivet av Eken:

@employed Det blir nog volvo vs Bugatti Chiron

*Harkel*

Volvo vs Koenigsegg Agera RS

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DunderHoken:

Syfta mer på pris skillnaden.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

43% snabbare än mitt nuvarande Titan X Pascal. Börjar bli intressant att fundera på uppgradering. Får se var den landar prismässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

I Sweclockers test av referens 2080ti ligger mitt Titan X (Pascal) ~8% bakom 2080ti i Firestrike Extreme och ~14% klockat. Fortfarande för liten uppgradering för att vara värt att köpa RTX Titan. Jag tyckte 13k för Titan X (Pascal) vart i det dyraste laget, men prestandan jag haft sedan 2016 är jag inte besviken på. Resterande komponenter i mitt system är ifrån 2014.

Gamla bettan kämpar vidare! https://www.3dmark.com/fs/17247930 jag väntar till nästa generation gpuer/cpuer.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Titan RTX, RTX som namn tycker jag passar in till Titan än 2000-serien i siffror.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om det här kortet blir mer kraftfullt än 2080Ti med marginal ska jag unna mig själv ett i julklapp. Tvek dock men det återstår att se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Chiron är inte en renodlad supersportbil för bana utan en lyxbil med superprestanda rakt fram. Dessutom så väger den drygt 500-600 kg mer är Agera RS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Nocto: Tror du missförstod. Tidigt i utvecklingen av ett större spel har man antagligen inte optimerat än, vilket betyder att spelet kommer gå på knäna med låg fps och därmed vara väldigt jobbigt att testköra internt - om vi snackar något åt AAA hållet. Tänk om du var en utvecklare av gamla crysis, det är något år innan release och du vill se om din foilage fysik blivit snygg... men eftersom ni inte optimerat än kanske du bara får se det i fantastiska 20fps - om ni inte har en monsterburk som kan leverera spelbar fps trotts att det inte är optimerat.

Det var så jag tolkade hans inlägg. Tror många misstolkar vad optimering innebär och hur spelutveckling går till.

Från koncept till slutgiltig produkt sker det väldigt mycket men aldrig samtidigt.
Man börjar med kuber/låg polygon modeller för att testa konceptet. Sedan bygger man på det med riktiga modeller som oftast har olika detaljnivåer. Vilket leder till att man aldrig har allt färdigt och bakar ihop en scen för att sedan trycka på "spela" knappen och ser fpsen ligga på 20 fps.
Man bygger på allt eftersom helt enkelt.
Därav sker det beskrivna scenariet med att man ligger på låg fps nästan aldrig.

Ingen gör spel som suger ut all cpu/gpu kraft så att det knappt går att testa. Isåfall har både kodare och designers gjort ett dåligt jobb redan i början. Vilket ibland sker men rättas till väldigt snabbt. Har man specifika scener som drar ner fpsen så ligger det som utvecklare/leveldesigner i ens natur att ta reda på varför och fixa det.

När man vill kräma på allt för att se hur snyggt det kan bli så har man oftast redan bestämt vilket gpu/cpu segment man siktar på och testar med hårdvara därefter samt ser till att det ser bra ut mot det.

Jag har t ex, simulerade vattenrörelser i mitt spel, ramlar en eller flera stenar/karaktärer/partiklar i sjön samtidigt simuleras allt på samma gång utan någon fps drop. Det sög fps som bara den när jag först lekte med det. Men då var det bara att antingen optimera det eller skippa det helt. Hade jag låtit det vara och fortsatt slängt in fler komponenter så hade jag knappt fått igång scenen. Hade aldrig tänkt "jag behöver 12 core cpu och dubbla rtx titan kort" och fortsatt slänga in mer saker i scenen.

Det är som ett korthus, allt staplas inte på varandra på engång. Är det nåt som ser ostabilt ut så gör man oftast om innan man fortsätter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nocto: Fast det låter som att du antar att du startar med en redan fungerande och optimerad motor? I alla fall är det inte alltid man gör så som du säger, och när man vill testa hur saker ser ut med höga inställningar måste man ju ha höga inställningar. Sen behöver ju grafikerna / designers t.ex. ha något hum om hur mycket stuff de kan klämma in, så om du testar med det absolut bästa idag, så har du en fingervisning om att det antagligen kommer fungera bra på övre mid-range / nedre high-end om något år. Sen är det ju inte ovanligt att man gissar lite fel men det får man ju justera mot slutet som du säger.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)