Permalänk
Inaktiv

Brickat morderkort?

Fick post code b1
Fast datorn fungerade som den skulle.
Försöte då flasha bios med asus easy flash i windows 10
För det hade funkat för en annan som hade samma fel.
När den då flashar biosen så fick den post code a2
Och efter en timma med post code a2 stänger jag av datorn och nu vägrar den boota. Försökt med att lägga biosen på ett usb och använda biosflashback knappen och knappen blinkar i 1 min sen slutar den blinka, sen får man stänga av strömmen för att den ska försöka boota men får fortfarande samma fel.

Moderkort asus z390 formula

Permalänk
Medlem

@anon301540:
Koppla bort allt onödigt som inte behövs för att moderkortet ska starta upp, som CD/DVD, diskar, externa enheter och ta bort eventuella expansions kort (som te.x ljudkort & kontrollerkort), och se om moderkortet starta upp då utan något felmeddelande.

Om det gör det det, koppla in/sätt dit saker en & en igen för att hitta vad som är boven i dramat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Prova att göra en reset på bios. Görs typiskt via bygel eller knapp på moderkortet, kolla i manualen. Har själv råkat ut för att datorn inte startade efter bios-flashning innan jag gjorde en reset. Var väl någon gamal temporär inställning som inte matchade nya bioset kanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

@anon301540:
Koppla bort allt onödigt som inte behövs för att moderkortet ska starta upp, som CD/DVD, diskar, externa enheter och ta bort eventuella expansions kort (som te.x ljudkort & kontrollerkort), och se om moderkortet starta upp då utan något felmeddelande.

Om det gör det det, koppla in/sätt dit saker en & en igen för att hitta vad som är boven i dramat.

Kör med 1 ram minne och dragig ut alla strömsladdar till allt annat en morderkortet, ingen skillnad. Tror du att jag måste koppla ut dom ifrån morderkortet också ? Vill helst slippa det i första hand då den e vattenkyld

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrGeek:

Prova att göra en reset på bios. Görs typiskt via bygel eller knapp på moderkortet, kolla i manualen. Har själv råkat ut för att datorn inte startade efter bios-flashning innan jag gjorde en reset. Var väl någon gamal temporär inställning som inte matchade nya bioset kanske.

Tänker du på cmos? Ja det har jag testat. Inget resultat testade också reflasha gamla biosen nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301540:

Tror du att jag måste koppla ut dom ifrån morderkortet också ? Vill helst slippa det i första hand då den e vattenkyld

Nej, men om du har dragit ur strömkablen till grafik-kortet, så kommer inte moderkortet att starta upp fullt då utan ge GPU fel, antingen via pip eller via LED.

Men angående flashback funktionen, många moderkort har en specifik USB port för det, så har du satt USB stickan i den porten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301540:

Tänker du på cmos? Ja det har jag testat. Inget resultat testade också reflasha gamla biosen nu

Jo det var det jag menade. Ok, då hjälpte inte det denna gången.

Permalänk
Inaktiv

@Belzader: om datorn inte har post code error a2 så säger den till mig nåt i still med please insert power cabel to pci-e om jag inte kopplar grafikkorten.

jamen sätter stickan i flashback usb porten.
Usb sticka med fat32 format testat 2 olika
döper om Bios filen till M11F.CAP
testat bios 0602 och 0506
ifrån https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-MAXIMUS-XI-FORMULA/H...

trycker flashback knappen när datorn är avstängd
så börjar knappen blinka i ca 40 sec
sen slocknar den, antar det betyder att den är klar?

Permalänk
Inaktiv

Tog ur m2 diskarna och satte i dom igen så nu kommer jag in i bios iallafall.

Permalänk
Inaktiv

Startar inte idag code a2. Skitdator

Permalänk
Medlem

@anon301540:
Om moderkortet har garanti eller är inom reklamations tid (under 3 år) kontakta butik/företag där du har köpt det för eventuell reklamation, då du har i princip gjort vad du har kunnat för att försöka få det att fungera.

Visa signatur