Permalänk

Abit NF7-S vs. ASUS A7N8X

Jag har länge varit inne på NF7-S kortet, det är ju verkligen ett riktigt bra kort men många tester jag läst på internet så får ASUS A7N8X kortet lite bättre recensioner. De flesta säger att det ska vara stabilare m.m.

Någon som har erfarenhet av båda? Känner mig väldigt osäker just nu.

Och ja, min första visit här på sweclockers forum, verkar vara ett trevligt ställe!

Permalänk

Abits skall väl klocka lite högre om jag förstått allt rätt. Själv hade jag valt Asus, mest för attjag har haft måååånga Asus-kort innan och varit nöjd med alla. Dessutom brukar Asus i regel bjussa på en massa funktioner om man köper Deluxe varianten. Ochmed de nya Bios:arna så stödjer det ju officiellt 200 MHz FSB.

Sedan kan du testa sökfunktionen på forumet, finns massa info om detta.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Båda är helt klart bra!
Abit verkar klocka en bit högre vad jag hört, men båda skall vara stabila.
Har själv Asus och är nöjd med det, enda negativa är att max vcore är 1.85v, voltmod är nästan ett måste ifall man vill klocka högt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

max V-core på NF7-S 2.0 är det 2.3V det är mer än nog , men sen är vdd bara 1.7 max , den skulle man villja höjja utan vdd-mod , annars så är väll NF7-S ett bra kort , vet dock inget om asus så jag ska inte säga nått om det kortet

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem

Mitt val stod också mellan de två moderkorten, men jag valde Asus A7n8x för att det är stabilare, tystare (har ingen fläkt på NB), och lite billigare (inte deluxe)..

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Faktum att A7N8X är fläktfritt var avgörande för mig...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, en Zalman-guldis är ju så dyr.
38:- styck kostade de två jag köpte.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Japp, en Zalman-guldis är ju så dyr.
38:- styck kostade de två jag köpte.

Den dagen du råkar slinta och moderkortet pajjar pga byte av kylning så blir det inte så billigt längre.

Permalänk

Jo precis jag var inne lite på 2st Zalman-NB32J för runt 50-lappen till ASUS kortet. Så det blir nog det. Ska inte klocka så mycket iofs så jag kör hellre på stabilitet än att klocka högt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moggli
Den dagen du råkar slinta och moderkortet pajjar pga byte av kylning så blir det inte så billigt längre.

Joo det är ju väldigt svårt att montera Zalman-NB32J

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Joo det är ju väldigt svårt att montera Zalman-NB32J

Har inte påstått att det är svårt. Det jag menar är att garantin går ut. Men det trodde jag var underförstått

Permalänk
Hedersmedlem

Heh, ett tungt argument. Vad tror du händer när man överklockar?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Heh, ett tungt argument. Vad tror du händer när man överklockar?

Eller man kanske råkar löda och voltmodda moderkortet lite grann

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Heh, ett tungt argument. Vad tror du händer när man överklockar?

OT: Ärligt talat så vet jag inte riktigt eftersom tillverkare ofta skryter om deras kort klockar bra osv, det stod tom hur man skulle gå till väga i min manual till ett gammalt MSI 845E.
Hur ska dom bevisa att man överklockat?

Ontopic:
Jag skulle valt asuskortet för att det är ett mycket stabilt kort och det klockar bra samt har passiv kylning på NB, samt har mer lull-lull.

Permalänk

lull-lull for life såg att det hade rätt nice features så det blir ett ASUS. Siktar faktiskt på att ha så mycket passiv kylning i min dator som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moggli
OT: Ärligt talat så vet jag inte riktigt eftersom tillverkare ofta skryter om deras kort klockar bra osv, det stod tom hur man skulle gå till väga i min manual till ett gammalt MSI 845E.
Hur ska dom bevisa att man överklockat?

Min poäng precis; kan man inte byta till en Zalman-NB32J och sen tillbaka till orginalkylningen ifall man skulle behöva lämna tillbaka kortet, utan att det "syns", så borde valet inte stå mellan Abit NF7-S och ASUS A7N8X utan mellan GameCube eller en ny fin nappflaska.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Abit har inga problem med stabilitet e inne på mitt tionde kort nu och har aldrig haft problem. Det e inget svårt att byta till en Zalman NB32J och det klarar överklockning utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att en Zalman NB32 inte räcker till på nordbryggan om ni planerar att köra 200 MHz FSB. Det kan hända att linjebredden i tillverkningen av de allra nyaste nordbryggorna från nVidia är är smalare och därmed betydligt kallare, men jag är tveksam. Mitt NF7-S v1.2 med en NB32 bootade bara om i 200 MHz FSB och flänsen var stekhet. Tacka vet jag vattenkylning, tyst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordic
Jag kan meddela att en Zalman NB32 inte räcker till på nordbryggan om ni planerar att köra 200 MHz FSB. Det kan hända att linjebredden i tillverkningen av de allra nyaste nordbryggorna från nVidia är är smalare och därmed betydligt kallare, men jag är tveksam. Mitt NF7-S v1.2 med en NB32 bootade bara om i 200 MHz FSB och flänsen var stekhet. Tacka vet jag vattenkylning, tyst.

Just nu ligger jag på fsb205 med mitt Abit NF7-S rev1.2 och Zalmanflänsen är knappt ljummen Och det går att dra upp den en bra bit till Iofs har jag en 40mm fläkt på den

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Min poäng precis; kan man inte byta till en Zalman-NB32J och sen tillbaka till orginalkylningen ifall man skulle behöva lämna tillbaka kortet, utan att det "syns", så borde valet inte stå mellan Abit NF7-S och ASUS A7N8X utan mellan GameCube eller en ny fin nappflaska.

VA! Skämtar du...
Den flänsen monteras juh genom hålen i moderkortet, ialf på NB. Sen om man är lite smart så limmar man inte mer än ute i hörnen, eller blandar ut AS Adhesive med lite AS3 för att kunna ta bort den sen. Sen är det bara att tvätta bort ev. rester. Eftersom att epoxylimmet inte gör som tex plexilimm, som löser de två ytorna som sedan smälter samman, så är det inga problem.

/Wille

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem

Håller med ankan i detta kör själv 205 fsb på mitt 1.2 och jag har bara en gammal 486 cpu fläns som sitter fast med värmeledande tejp och det funkar fint.

Visa signatur

I5 3570k@4400Mhz Geforce 1060 16gb ram

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sniperwille
VA! Skämtar du...
Den flänsen monteras juh genom hålen i moderkortet, ialf på NB. Sen om man är lite smart så limmar man inte mer än ute i hörnen, eller blandar ut AS Adhesive med lite AS3 för att kunna ta bort den sen. Sen är det bara att tvätta bort ev. rester. Eftersom att epoxylimmet inte gör som tex plexilimm, som löser de två ytorna som sedan smälter samman, så är det inga problem.

/Wille

Vad är din poäng? Jag hävdar att det är enkelt att byta nordbryggefläns hit och dit utan att det syns, inte tvärt om.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Rent nonsens att påstå att Asus är stabilare än Abit. Jag har haft båda och har aldrig haft stabilitetsproblem. Själv brukar jag titta mycket på layouten på kortet, så man får ordning på kablar och sånt i lådan. Om hårddiskarna sitter högt uppe i lådan vill jag gärna ha ett kort där Ide-anslutningarna sitter högt upp osv, osv...

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Vad är din poäng? Jag hävdar att det är enkelt att byta nordbryggefläns hit och dit utan att det syns, inte tvärt om.

he oj läste ditt inlägg igen, sorry...får jag skylla på att jag var trött eller nått...=)

edit: ska nog gå och rota fram min gammla nappfalska...

/Wille

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moggli
Den dagen du råkar slinta och moderkortet pajjar pga byte av kylning så blir det inte så billigt längre.

Hur många av swec's besökare tror du har garantin kvar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Hur många av swec's besökare tror du har garantin kvar?

jag

Visa signatur

Abit AN7 | Barton 2500+ @ 2.2 GHz | GeForce 4 Ti 4200 @ original 64 mb | Twinmos winbond pc3200 256*2 mb | 120 Gb Maxtor S-ATA |
Hyundai Image Quest Q910 | 12.1k 3dmark

Permalänk

Det blir ett asus igen, tack för denna uppklarande tråd

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Abit har vettigt bios det har inte Asus.
Inte haft några problem med mitt Abit.
Mitt Abit klockar bättre än polarns Asus.

OCH

ATX-kontakten sitter MYCKET bra till på Abit går att dra den smidigt.

Abit > Asus

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem

Pheonix bioset är juh väldigt skönt. På min dlx kort finns det en massa MÖG som jag inte vet vad jag ska använda till.. Om jag skulle köpt ett annat mobo och köpt till allt som A7N8X dlx redan har skulle det bli över 2000 lappen, DLX kortet kostade 1495 för mig.

Jag har använt ASUS mobon i 5 år. Den ända gången ena förstördes var när jag råkade kortsluta FAN ledningarna på mobot med 20volt. Abit kortet kan jag inte säga något om, har alldrig rör en ens.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emp
Abit har vettigt bios det har inte Asus.
Inte haft några problem med mitt Abit.
Mitt Abit klockar bättre än polarns Asus.

OCH

ATX-kontakten sitter MYCKET bra till på Abit går att dra den smidigt.

Abit > Asus

Priser från db:
Abit NF7-S - 1191:-
Asus A7N8X Deluxe - 1229:-

Skillnaden är hela 38:-

Abitkortet har imho sämre layout. IDE-kontakterna sitter horisontellt t.ex.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |