Permalänk
Medlem

Köpa RTX i USA

Hej!

Är just nu i USA och funderar på att köpa ett grafikkort. Det jag funderar på att skaffa är ett MSI 2080 Seahawk EK X då man kan få det för ca 8000:- kontra prisjakt på runt 11000+. Det som gör att jag tvekar är eventuell garanti. Någon som vet om man kan göra garantiärenden direkt mot MSI i Sverige eller om man måste skicka tillbaka kortet till USA? Med tanke på hur ofta kort ur RTX-serien tycks avlida känns det extra relevant att ha koll på garantiförfarandet.

Jag uppskattar om någon har några intressanta erfarenheter angående komponentköp i USA att dela med sig av.

mvh

Permalänk
Medlem

@Michael1: Jag tycker själv det är ett bättre alternativ är att köpa ett GTX 1080 Ti i sverige för 2080 är dyrare och inte direkt bättre än 1080 Ti. Så om det blir en rea på dom korten är det ett helt klart bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Vad får du 11000:- ifrån?
Jag kollade bara Inet, där kosta billigaste 2080 9190:-.
Värt att spara 1200:- för risken att få massa strul gällande garantier och risken att tullen råkar hitta det och kräver dig på moms/liknande, inte enligt mig.

Permalänk
Medlem

@Axel95: Tänkte på det också men ett 1080ti kostar nytt 9-10k där de faktiskt finns i lager. Tänkte skaffa ett begagnat men den marknaden ligger för nära nypris för att vara värt.

Permalänk
Medlem

Osäker på hur just MSI hanterar det, men oftast så gäller garantier endast i den regionen produkten såldes.

Så det är ytterst tveksamt att du kommer få igenom ett garantiärende här i Sverige om produkten är köpt i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Hej!

Är just nu i USA och funderar på att köpa ett grafikkort. Det jag funderar på att skaffa är ett MSI 2080 Seahawk EK X då man kan få det för ca 8000:- kontra prisjakt på runt 11000+. Det som gör att jag tvekar är eventuell garanti. Någon som vet om man kan göra garantiärenden direkt mot MSI i Sverige eller om man måste skicka tillbaka kortet till USA? Med tanke på hur ofta kort ur RTX-serien tycks avlida känns det extra relevant att ha koll på garantiförfarandet.

Jag uppskattar om någon har några intressanta erfarenheter angående komponentköp i USA att dela med sig av.

mvh

Det er mulig du må betale moms når du tar med deg et kort fra USA.

https://www.tullverket.se/allmantomatthandlaiettannatland.4.7...

Det er kanskje ikke så fordelaktig når må regne vekk VAT fra USA og legge til moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vad får du 11000:- ifrån?
Jag kollade bara Inet, där kosta billigaste 2080 9190:-.
Värt att spara 1200:- för risken att få massa strul gällande garantier och risken att tullen råkar hitta det och kräver dig på moms/liknande, inte enligt mig.

Nu kollar du billigaste kortet. Jag tittar på ett alternativ med vattenblock från fabrik. Tar jag ditt exempel får jag lägga på block till priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vercendi:

Osäker på hur just MSI hanterar det, men oftast så gäller garantier endast i den regionen produkten såldes.

Så det är ytterst tveksamt att du kommer få igenom ett garantiärende här i Sverige om produkten är köpt i USA.

Jo det jag är rädd för.

Skrivet av Gigantrix:

Det er mulig du må betale moms når du tar med deg et kort fra USA.

https://www.tullverket.se/allmantomatthandlaiettannatland.4.7...

Det er kanskje ikke så fordelaktig når må regne vekk VAT fra USA og legge til moms.

VAT slipper man från vissa onlinehandlare som newegg. Iaf om man beställer kortet till den adress jag befinner mig. Men det är möjligt att man åker dit på moms i tullen på Arlanda...

Permalänk
Skrivet av Michael1:

Jo det jag är rädd för.

VAT slipper man från vissa onlinehandlare som newegg. Iaf om man beställer kortet till den adress jag befinner mig. Men det är möjligt att man åker dit på moms i tullen på Arlanda...

Du ska betala importmoms. Det är inget "man åker dit på".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har iaf EVGA global garanti så du kan köpa i USA och vid ev. ärende sen skicka till EVGA:s europaenhet i Tyskland. Detta kommer direkt från EVGA själva på svar på frågan på deras forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yberhydro:

Du ska betala importmoms. Det är inget "man åker dit på".

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt i och med att kortet kostar mer än 4300:-. Man vill ju inte vara en sån där utlandsskattesmitare.

Skrivet av Gamers:

Vad jag vet så har iaf EVGA global garanti så du kan köpa i USA och vid ev. ärende sen skicka till EVGA:s europaenhet i Tyskland. Detta kommer direkt från EVGA själva på svar på frågan på deras forum.

Tack! Nu när jag läser om EVGA så verkar de ha generellt bra garanti-hantering.

Permalänk
Medlem

På grund av osäkerheten med garantin så rekommenderar jag att du köper kortet i Sverige. Det har varit många RTX 20X0 kort som visat sig vara defekta. Var inte dumsnål.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p