Postnord-avgift, trotts avtal med wish?

Permalänk
Medlem

Postnord har ingått avtal med wish, men än så länge är inte alla wish:s underleverantörer med på tåget, så en del av kunderna som har beställt varor som levereras från fel underleverantör får fortfarande betala PostNords hanteringsavgift, då dessa försändelser saknar den sträckkod som bevisar att moms och andra avgifter är betalda.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

fick min grej igår som de först tycket jag skulle betala 83kr för. men efter snack med wish och postnord så fattade de att jag köpt varan efter det utsatta datumet.

Permalänk

Jag har pratat med Postnord 2 gånger, och wish 1 gång. Men ingen av parterja kan göra något. Enligt Postnord är det Wish som inte har gjort allt enligt den process de kommit överrens om. Dvs det finns inte visat någonstans att de har betalt moms osv för min vara. Så de rekommenderade att jag skulle reklamera om jag inte anser det är värt att betala avgiften igen.

Postnord hänvisade till Wish, som i sin tur hänvisade till Postnord, som i sin tur hänvisade till Wish.. Bra det där!

Permalänk
Medlem

On topic, det här hände mig nu också. Trots köp efter Wish ingått i avtal med PostNord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så här står det på Wish sida:
Tar Wish betalt för tull, avgifter, moms eller några andra extra avgifter?
Wish samlar inte in någon betalning för tull, skatter, moms, valuta omräkningskurser eller andra avgifter, och kan inte ersätta några extra avgifter.

Tull: Vi rekommenderar att du kontaktar ditt lokala tullkontor om du har några tvivel eller frågor om huruvida din vara kommer att tillåtas i ditt land.

Moms: Vi tar inte betalt för Mervärdesskatt och kan inte täcka alla kostnader som ditt land kan lägga till.

Valutaomvandling: Även om alla varor visas i ditt lands valuta, debiteras varje transaktion enligt US dollar.

Posten: Vi kan inte med säkerhet säga om ditt lokala postkontor tar betalt för de produkter du beställer. Om du har några frågor, vänligen kontakta oss för mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikkoman1:

Så här står det på Wish sida:
Tar Wish betalt för tull, avgifter, moms eller några andra extra avgifter?
Wish samlar inte in någon betalning för tull, skatter, moms, valuta omräkningskurser eller andra avgifter, och kan inte ersätta några extra avgifter.

Tull: Vi rekommenderar att du kontaktar ditt lokala tullkontor om du har några tvivel eller frågor om huruvida din vara kommer att tillåtas i ditt land.

Moms: Vi tar inte betalt för Mervärdesskatt och kan inte täcka alla kostnader som ditt land kan lägga till.

Valutaomvandling: Även om alla varor visas i ditt lands valuta, debiteras varje transaktion enligt US dollar.

Posten: Vi kan inte med säkerhet säga om ditt lokala postkontor tar betalt för de produkter du beställer. Om du har några frågor, vänligen kontakta oss för mer information.

Jag tror det är en standardmall som gäller för flera marknader än bara Sverige. Nedan är vad Postnord säger om avtalet, vilket hävdar att wish bakar in momsen i priset.

"Momsdeklarationen kommer att göras direkt vid försändelsens ankomst till Sverige och hanteras av PostNord och Wish. Den som handlar från Wish kommer att få varan snabbare med redan inbetald moms, och behöver inte betala en hanteringsavgift till PostNord. "
https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2...

Bolagen skyller på varandra och jag har en försändelse som väntar på leverans men ligger i tullen/postens terminal. Har för mig att jag betalade med Paypal, och kommer att öppna ett ärende där ifall jag inte får mina saker utan moms+avgift.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Hur kan man se att Wish tar avgiften och verkligen fixar tull och moms?
Det står "VAT included" under priset i annonsen.

Fixar säljaren det riktigt då så man inte åker på en avgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Hur kan man se att Wish tar avgiften och verkligen fixar tull och moms?
Det står "VAT included" under priset i annonsen.

Fixar säljaren det riktigt då så man inte åker på en avgift?

Ja var lite strul i somras vid övergången, men har beställt 3 paket under hösten och inte betalat något extra.

Permalänk
Medlem

Har beställt ett gäng saker saker via Wish och betalat moms via Klarna. Ändå har jag fått flera paket stoppade av Postnord och den första av dessa har det nu kommit en anmodan att betala in moms + 75 kr i avgift så det är inte löst ännu.

Permalänk
Avstängd

Från Postnords hemsida

"I vårt avtal med Wish framgår att försändelser där momsen redan är inbetald ska vara försedda med en speciell etikett som gör att PostNord vid den första scanningen kan se att momsen redan är betald. Om den här etiketten saknas kan inte PostNord säkerställa att momsen är inbetald och då måste vi enligt direktiv från Tullverket säkerställa att momsen är inbetald innan försändelsen kan levereras, vilket gör att en avisering skickas ut. Tyvärr har inte alla Wishs försäljare implementerat systemet, vilket gör att vissa försändelser anländer till Sverige utan den här etiketten, trots att momsen har dragits vid köptillfället.

Om du vet med dig att försändelsen som du har fått avisering om kommer från Wish, har ett ordervärde under 1 600 kronor samt inte innehåller en så kallad restriktionsvara (oftast kosttillskott), ombeds du kontakta PostNords kundservice med ordernummer från Wish. Då frisläpps din försändelse och du kommer att få den levererad enligt gällande tjänstevillkor."

Permalänk
Medlem

jag har köpt från wish nydligen ingen extra avgift där inte

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Moms+Deklarationsavgift 75kr+15+momsen

@Rickykling:
Jag har fått likadan idag och vet ej om jag ska betala den,men det känns inte rätt för att det stå på wish att det är ingår momsen på alla beställningar!

Permalänk
Medlem

Funkar Wish eller inte egentligen? Exempelvis en drönare därifrån (säljs av nån kinesisk säljare) för 1700 kr (står "Moms ingår i förekommande fall" i kassan), kommer den att komma hit utan att jag behöver betala moms och postnordskatt på den?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat via Wish, men jag lyckas undvika tull genom att frakta till brevlåda tjänst i Storbritannien eller Tyskland. Testar nu att beställa från Hong Kong & Kina till min andra tyska brevlådetjänst. Beställer man mycket i ett svep så lönar sig brevlådetjänst helt klart, tack vare att man kan samfrakta alla sina brev & paket som en enda leverans från brevlådetjänsten.

Har även en säljare baserad i Kina från eBay som skickar såhär: Kina->Luxemburg->Sverige
Då blir det tullfritt och rätt snabbt rakt hem i brevlådan!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

Jag som handlar mycket från Kina kör via en "agent" tex superbuy, beställer varorna till deras lager, de packar om mina varor till ett paket utan "retail package" så det ser ut som en gåva. I värsta fall så åker jag på avgift på ett paket istället för flera. Jag har aldrig åkt på någon avgift när jag kört via en agent.

Permalänk
Skrivet av Macke93:

Har aldrig handlat via Wish, men jag lyckas undvika tull genom att frakta till brevlåda tjänst i Storbritannien eller Tyskland. Testar nu att beställa från Hong Kong & Kina till min andra tyska brevlådetjänst. Beställer man mycket i ett svep så lönar sig brevlådetjänst helt klart, tack vare att man kan samfrakta alla sina brev & paket som en enda leverans från brevlådetjänsten.

Har även en säljare baserad i Kina från eBay som skickar såhär: Kina->Luxemburg->Sverige
Då blir det tullfritt och rätt snabbt rakt hem i brevlådan!

Men blir det inte en massa avgifter till som skickar vidare åt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trådlyft - är det någon som lagt en beställning från wish nyligen och kan säg vad som gäller rörande PostMords administrationsavgift på 75:-....?
Har försökt googla men hittar inga entydiga svar!

Permalänk
Medlem

Ja eftersom postnord är som de är så blir det ibland fel, medvetet eller ej låter jag vara osagt.
Men får du en avgift trots att du tycker att den redan ska vara betald så får du kontakta postnord. Du får då ett nummer som du ska använda när du sedan kontaktar tullverket som sedan återbetalar dig om de tycker att det stämmer.
Krångligt, javisst. Men så är det också postnord...

Visa signatur

///Arch