Postnord-avgift, trotts avtal med wish?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hjärup
Registrerad
Apr 2008

Bara så ni vet. Ni kommer inte undan 75kr i tullavgift när ni beställer ifrån Wish (från ICKE EU). Det har PostNord skrivit till mig i ett svar på mitt mail till dem då jag ifrågasatte avgiften. Det är en dålig nyhet. Momsen ni betalar är när ni betalar med Klarna betalningstjänst då ni handlar ifrån Wish är importmoms. (vet ej vad det innebär i detalj).

-Dags att skippa att handla ifrån Kina och utanför EU!! Vi får vänta och hoppas att något EU-land kan märka om frakten från ett icke-EU land och vi på så sätt slipper PostNord och Svenska tullens "knäppa" avgifter. Har ni redan beställt något från Wish och väntar på det så är det bara att "gilla läget". Betala tullavgift eller låt varan gå tillbaks till säljaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Postnord har ingått avtal med wish, men än så länge är inte alla wish:s underleverantörer med på tåget, så en del av kunderna som har beställt varor som levereras från fel underleverantör får fortfarande betala PostNords hanteringsavgift, då dessa försändelser saknar den sträckkod som bevisar att moms och andra avgifter är betalda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2003

fick min grej igår som de först tycket jag skulle betala 83kr för. men efter snack med wish och postnord så fattade de att jag köpt varan efter det utsatta datumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Aug 2010

Jag har pratat med Postnord 2 gånger, och wish 1 gång. Men ingen av parterja kan göra något. Enligt Postnord är det Wish som inte har gjort allt enligt den process de kommit överrens om. Dvs det finns inte visat någonstans att de har betalt moms osv för min vara. Så de rekommenderade att jag skulle reklamera om jag inte anser det är värt att betala avgiften igen.

Postnord hänvisade till Wish, som i sin tur hänvisade till Postnord, som i sin tur hänvisade till Wish.. Bra det där!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2011

On topic, det här hände mig nu också. Trots köp efter Wish ingått i avtal med PostNord.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

Så här står det på Wish sida:
Tar Wish betalt för tull, avgifter, moms eller några andra extra avgifter?
Wish samlar inte in någon betalning för tull, skatter, moms, valuta omräkningskurser eller andra avgifter, och kan inte ersätta några extra avgifter.

Tull: Vi rekommenderar att du kontaktar ditt lokala tullkontor om du har några tvivel eller frågor om huruvida din vara kommer att tillåtas i ditt land.

Moms: Vi tar inte betalt för Mervärdesskatt och kan inte täcka alla kostnader som ditt land kan lägga till.

Valutaomvandling: Även om alla varor visas i ditt lands valuta, debiteras varje transaktion enligt US dollar.

Posten: Vi kan inte med säkerhet säga om ditt lokala postkontor tar betalt för de produkter du beställer. Om du har några frågor, vänligen kontakta oss för mer information.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av mikkoman1:

Så här står det på Wish sida:
Tar Wish betalt för tull, avgifter, moms eller några andra extra avgifter?
Wish samlar inte in någon betalning för tull, skatter, moms, valuta omräkningskurser eller andra avgifter, och kan inte ersätta några extra avgifter.

Tull: Vi rekommenderar att du kontaktar ditt lokala tullkontor om du har några tvivel eller frågor om huruvida din vara kommer att tillåtas i ditt land.

Moms: Vi tar inte betalt för Mervärdesskatt och kan inte täcka alla kostnader som ditt land kan lägga till.

Valutaomvandling: Även om alla varor visas i ditt lands valuta, debiteras varje transaktion enligt US dollar.

Posten: Vi kan inte med säkerhet säga om ditt lokala postkontor tar betalt för de produkter du beställer. Om du har några frågor, vänligen kontakta oss för mer information.

Jag tror det är en standardmall som gäller för flera marknader än bara Sverige. Nedan är vad Postnord säger om avtalet, vilket hävdar att wish bakar in momsen i priset.

"Momsdeklarationen kommer att göras direkt vid försändelsens ankomst till Sverige och hanteras av PostNord och Wish. Den som handlar från Wish kommer att få varan snabbare med redan inbetald moms, och behöver inte betala en hanteringsavgift till PostNord. "
https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2...

Bolagen skyller på varandra och jag har en försändelse som väntar på leverans men ligger i tullen/postens terminal. Har för mig att jag betalade med Paypal, och kommer att öppna ett ärende där ifall jag inte får mina saker utan moms+avgift.

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M