Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakke:

Tack @yrhar och @lappen81 för bra och utförliga svar!

Alltså:

Plex = Att föredra om jag använder en nätverksserver (NAS) kopplad till min Nvidia Shield?
KODI = Att föredra om jag använder extern SSD-hårddisk/USB flash drive-sticka kopplad till min Nvidia Shield?

Eller? Vilka för/nackdelar finns det med respektive lösning?

Kör plex server men kodi med plex plugin.
Jag har en nuc5i7 som server med runt 5100 passmark, den svettades som tusan vi pratar att jag låg på 100% load om jag spelade upp en blu-ray som jag lagt in som mkv med undertexter genom hela filmen.
När jag kör kodi med plex plugin så ligger den på 1-2%, varför?
Helt enkelt för att plex kör med nvidias codecs som finns på shielden och nvidia vill inte betala licens pengar till onödigt många företag eftersom deras kontor ligger i USA? därför måste min server transcoda för att codecs saknas.
Med kodi som är open sorce och kan släppas tex i Vitryssland eller Kina så behövs inga licenser eftersom det enbart krävs på de största marknaderna och därför kan den spela upp samma material utan att transcoda.
Så kodi med plex plugin på din shield och en plex server är det bästa alternativet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kör plex server men kodi med plex plugin.
Jag har en nuc5i7 som server med runt 5100 passmark, den svettades som tusan vi pratar att jag låg på 100% load om jag spelade upp en blu-ray som jag lagt in som mkv med undertexter genom hela filmen.
När jag kör kodi med plex plugin så ligger den på 1-2%, varför?
Helt enkelt för att plex kör med nvidias codecs som finns på shielden och nvidia vill inte betala licens pengar till onödigt många företag eftersom deras kontor ligger i USA? därför måste min server transcoda för att codecs saknas.
Med kodi som är open sorce och kan släppas tex i Vitryssland eller Kina så behövs inga licenser eftersom det enbart krävs på de största marknaderna och därför kan den spela upp samma material utan att transcoda.
Så kodi med plex plugin på din shield och en plex server är det bästa alternativet.

Inte riktigt, Plex innehåller egna avkodare och de licensierar inte heller dessa. Utan avkodare/kodare hade inte Plex-server fungerat givetvis. Plex fixar säkert "Direct Play" (eller Direct Stream) på en blu-rayripp, men kanske inte när du blandar in undertexter. Länder du nämnt erkänner patent på programvara, enda länderna som är helt utanför fördragen är några öriken och några afrikanska länder. En MKV med inbyggda undertexter bör väl Kodi kunna köra över "Direct Play" från Plex, och kan sen själv läsa undertexterna och Kodi stödjer givetvis externa undertexter. Plex ska ha blivit bättre på undertexter överlag dock, så andra kanske inte har lika mycket problem som du haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakke:

Tack @yrhar och @lappen81 för bra och utförliga svar!

Alltså:

Plex = Att föredra om jag använder en nätverksserver (NAS) kopplad till min Nvidia Shield?
KODI = Att föredra om jag använder extern SSD-hårddisk/USB flash drive-sticka kopplad till min Nvidia Shield?

Eller? Vilka för/nackdelar finns det med respektive lösning?

Hur du pluggar in det spelar ingen roll,

Kodi är en mediaspelare, plex är en (HUB/server) med streaming/trancoding funktionalitet till hela familjen för allt ditt media (musik, tv, film, serier, emby finns som alternativ, främst UI't som man som slutanvändare märker av annars typ samma sak). Kodi kan köra plex/emby som addon om man tycker att det tillför någonting

Vill du enbart ha en mediaspelare där 1 person ska titta på enheten där det är installerat kör in kodi, vill du kunna spela upp media på flera enheter samtidigt även klenare enheter utan att du behöver bry dig om vad den enheten klarar av så kör du plex/emby och känner du att du nu vill kan du senare lägga in kodi och köra plex/emby som addons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Hur du pluggar in det spelar ingen roll,

Kodi är en mediaspelare ...Vill du enbart ha en mediaspelare där 1 person ska titta på enheten där det är installerat kör in kodi...

Tror att TS bara frågade hur man använder Shield till att spela upp filmer från en kopplad hårddisk och då är ju min sammanfattning av ditt utmärkta inlägg mycket passande.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Finns minst 2 orsaker till att jag inte kör Plex, du måste ha ett konto hos Plex och att du delar ut info om ditt media innehåll till Plex. Men det kanske har ändrats sen jag tittade på saken.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Jag har fått lite problem den senaste tiden.
Har en ny tv, så försöker spela upp 4k HDR filmer nu.
Plex klarar inte av truehd/atmos (vilket aldrig varit ett problem i en 'vanlig" FullHD film med atmos.
Nu måste plex transcoda ljudet.
Går jag över till Kodi och spelar upp via nätverket då fungerar ljud och bild, men den måste buffra samt så börjar den lagga massor till och från. Någon annan som upplevt detta?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag har fått lite problem den senaste tiden.
Har en ny tv, så försöker spela upp 4k HDR filmer nu.
Plex klarar inte av truehd/atmos (vilket aldrig varit ett problem i en 'vanlig" FullHD film med atmos.
Nu måste plex transcoda ljudet.
Går jag över till Kodi och spelar upp via nätverket då fungerar ljud och bild, men den måste buffra samt så börjar den lagga massor till och från. Någon annan som upplevt detta?

Kör du direkt till förstärkaren kan bli strul om du kör arc?

Har själv inga problem med att spela upp atmos 4k via plex.

Permalänk
Medlem

@jimjans: kör direkt till recievern.
Har väl sett 5 filmer nu, alla 4k HDR med truehd/atmos. Bara en har funkat som den ska genom plex.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@issue: Kör KODI i min Shield och enda problemet är att ATMOS ibland inte alltid kickar igång och det blir ljudlöst men stänger KODI och startar upp det igen och så fungerar det. 4K HDR pratar jag om och kör med GB-kabel från en Unraid Server. Plex använder jag ibland och kör inställningen att inte omkoda.

Däremot från Xbox One X fungerar inte Plex och KODI alls med HDR. Blir svart efter 20 sekunder och så kickar SDR igång.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: kan du ge exempel på bitrate på en film där både bild och ljud fungerar?
jag kör GB lan från en zyxel nas där jag kör raid5. men det är nog inte hastigheten i sig, för som sagt 1 av 5 filmer fungerar perfekt i plex med direct play, så jag borde inte ha några prestandaproblem på de andra filmerna heller.

Edit: jag kör på remux, så det är ju väldigt hög bitrate. tänkte om det kan vara där problemet ligger

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Har en några veckor gammal Shield. Har stora problem med tillhörande fjärrkontroll, laggar i menyer och svarar inte alltid på knapptryckningar, och när den väl svarar så är det delay.

Och nu fungerar den inte alls, visst det kan vara batteriet, men eftet 2 veckor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Har en några veckor gammal Shield. Har stora problem med tillhörande fjärrkontroll, laggar i menyer och svarar inte alltid på knapptryckningar, och när den väl svarar så är det delay.

Och nu fungerar den inte alls, visst det kan vara batteriet, men eftet 2 veckor?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du gjort uppdateringarna av båda ?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av calippo81:

Har en några veckor gammal Shield. Har stora problem med tillhörande fjärrkontroll, laggar i menyer och svarar inte alltid på knapptryckningar, och när den väl svarar så är det delay.

Och nu fungerar den inte alls, visst det kan vara batteriet, men eftet 2 veckor?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan även vara problem med att du precis kommer utanför räckvidd för kontrollen, för jag upplevde samma sak tidigare.
Min klarade 2,5-3m problemfritt innan jag lödde på en ny antenn nu klarar den över 15m men de problemen du beskriver var ett tecken för mig att jag kom utanför räckvidd.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@yrfhar: kan du ge exempel på bitrate på en film där både bild och ljud fungerar?
jag kör GB lan från en zyxel nas där jag kör raid5. men det är nog inte hastigheten i sig, för som sagt 1 av 5 filmer fungerar perfekt i plex med direct play, så jag borde inte ha några prestandaproblem på de andra filmerna heller.

Edit: jag kör på remux, så det är ju väldigt hög bitrate. tänkte om det kan vara där problemet ligger

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

ok, efter att ha startat om shielden kunde jag starta 3 filmer utan att den ville transcoda. sen behövde jag starta om plex appen och då funkade nästa film, sen behövde jag starta om plex appen och då funkade nästa film.

så shielden klarar av alla mina remuxar, men verkar sega ihop och behöva en omstart

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

tv-handkontrollen är för mig laggig i mellanåt, har läst om problemet och inga vettiga lösningar förutom att löda fast en annan antenn.. USB-mode har jag provat alla tre, automatic funkar bäst.

kan det vara routern som stör?, eller är det kopplat till min usb-anslutna SSD ? (den är också inställd som internal storage,var någon som skrev att man var tvungen att ställa in den så för att nå den från datorn)

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk

Efter 7.2 updateringen så tappade min shield pro anslutningen till min server, har inte haft tid att kolla in för djupt in i allt.

Mitt plex fungerar inte helt som jag vill, kör servern på shielden, och så fort jag kör via appen så får jag buffer problem ett litet tag in i serien/filmen, kör kodi lokalt utan problem.

Satt och funderade på att flytta ut plex servern till en annan server eller liknande.
Det finns inget direkt alternativ till plex för att spela mitt bibliotek på distans?
vill kunna komma åt det på sommarstugan etc.

Finns det något smidigt system för att casta kodi till chromecast typ via en telefon?
Plex har täckt det tidigare.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

Jag funderar kring Geforce Now, fast med dator på annat nätverk. I PC-sammanhang ansluter jag till den datorn via PPTP VPN, det vill säga Windows egna VPN. Jag tänkte att det borde gå i Android-sammanhang, att ansluta till klienten över VPN och strömma spel över Geforce Now.

På en androidenhet finns denna VPN inställning under Wi-Fi & Internet > VPN, dock inte på Shield.

Är det någon som känner till en VPN app (som stödjer Windows PPTP), Google Play (jag har sökt, men inte funnit) eller sideload?

Alternativt någon annan lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Efter 7.2 updateringen så tappade min shield pro anslutningen till min server, har inte haft tid att kolla in för djupt in i allt.

Mitt plex fungerar inte helt som jag vill, kör servern på shielden, och så fort jag kör via appen så får jag buffer problem ett litet tag in i serien/filmen, kör kodi lokalt utan problem.

Satt och funderade på att flytta ut plex servern till en annan server eller liknande.
Det finns inget direkt alternativ till plex för att spela mitt bibliotek på distans?
vill kunna komma åt det på sommarstugan etc.

Finns det något smidigt system för att casta kodi till chromecast typ via en telefon?
Plex har täckt det tidigare.

Det svarar förvisso inte på dina frågor, men läste nånstans - förmodligen i release notes - att de fipplat en massa med SMB i denna release. Hade nog börjat leta i den ändan vid felsökning, kollat buffertstorlekar i SMB-daemonen osv.

Förmodligen är det väl något som också kommer vara tillfixat i nästa servicerelease.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

ok, efter att ha startat om shielden kunde jag starta 3 filmer utan att den ville transcoda. sen behövde jag starta om plex appen och då funkade nästa film, sen behövde jag starta om plex appen och då funkade nästa film.

så shielden klarar av alla mina remuxar, men verkar sega ihop och behöva en omstart

har du plex servern på shielden eller på din server?

Permalänk

@kaput: ska jag kolla på, min felsökning i fem minuter hittills är bara att försöka montera om den, så ska kolla på allt ikväll, tack!

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

har du plex servern på shielden eller på din server?

Den är på en egen server

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Tycker att fjärrkontrollen har blivit mycket bättre nu. Efter att bara ha läst patch notes så tänkte jag att jag skulle slå på nya funktionen att man kan hindra fjärren från att gå i sömnläge men har inte behövt prova det ännu, verkar funka bra ändå.

Jag som nästan var på väg att köpa en ny fjärr med fysiska knappar för volym osv. Skulle jag iofs vilja ha ändå men nu är det inte längre ett måste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Finns minst 2 orsaker till att jag inte kör Plex, du måste ha ett konto hos Plex och att du delar ut info om ditt media innehåll till Plex. Men det kanske har ändrats sen jag tittade på saken.

Du behöver inte skapa ett konto, gällande metadata, hur har du tänkt att plex ska kunna samla in detta utan att veta vad det rör sig om. Osäker på vad som samlas in men jag tror att det är anonymiserat och jag har opt-at ut men det kanske inte gäller allting (vissa kör ju även helt lokalt, så det bör ju gå att stänga av det mesta men det kanske inte går att stänga av det i servern, oavsett så krävs inte en uppkoppling mot plex för att det ska fungera)

https://support.plex.tv/articles/207538527-do-i-need-a-plex-a...

Permalänk
Medlem

är det någon som har koll på om Kodi (eller annan app) klarar att spela upp antingen en Complete UHD iso eller en mapp som innehåller "uppackad iso"?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

jag löste mina delningsproblem, tog och bytte namn på datorn, så den dök upp igen, sen tog jag under "system -> apps> network storage *something*" och rensade cashe och data, den rensar alla inställningar för monterade nätverksenheter, blev av med den gamla delningen som inte gick och ta bort, och fick möjlighet att montera in den nya och allt fungerade utan problem.

Detta med SMB v1 aktiverad på datorn som hanterar delningen (windows 10).

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

jag löste mina delningsproblem, tog och bytte namn på datorn, så den dök upp igen, sen tog jag under "system -> apps> network storage *something*" och rensade cashe och data, den rensar alla inställningar för monterade nätverksenheter, blev av med den gamla delningen som inte gick och ta bort, och fick möjlighet att montera in den nya och allt fungerade utan problem.

Detta med SMB v1 aktiverad på datorn som hanterar delningen (windows 10).

Ursäkta lite offtopic, har ionte ens kvar Shielden men hur faen delar man ut mapar från W10 egentligen nu för tiden... kan bara dela ut genom Plex server... finns det nån guide, så en idiot som jag med förstår...
Har kryssat i SMB 1.0 /CIFS file sharing support... men nåt smb2 eller 3 hittar jag inte ens... men hur faen når jag sen film maparna från tex Kodi, eller nåt annat program, utan att använda Plex..?

Permalänk

@Swennis: bara följa detta, ena är för delning av windows kataloger, andra för att lägga till källorna i kodi.

https://www.teamknowhow.com/kit-guide/computing/windows/windo...

https://kodi.wiki/view/Adding_video_sources

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

@Swennis: bara följa detta, ena är för delning av windows kataloger, andra för att lägga till källorna i kodi.

https://www.teamknowhow.com/kit-guide/computing/windows/windo...

https://kodi.wiki/view/Adding_video_sources

Tack, men testade nu på ena TVns Kodi, hittar inte det jag delat ut ändå... :/
Genom SMB då...

Permalänk

@Swennis: i android TV så behöver du montera delningen, om det är android TV så borde det finnas lite inställningar för det, guiden under är för shield, men borde vara lika för android tv på andra enheter också.

https://www.androidcentral.com/how-mount-network-storage-nvid...

om det är andra operativsystem på tvn så vet jag inte tyvärr, det beror på vilket system som används om hur du monterar.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |