Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Telia förlorar mot Copyswede – tvingas betala 107 miljoner kronor

Permalänk
Melding Plague

Telia förlorar mot Copyswede – tvingas betala 107 miljoner kronor

Tingsrätten går på Copyswedes linje och dömer Telia till att betala 107 miljoner kronor i privatkopieringsersättning. Det avser Iphone-enheter som sålts i Sverige mellan år 2009 och 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vansinne

"r sig exempelvis om att kopiera CD-skivor, spela in program från TV och lägga över video- och ljudfiler på mediaspelare. "

Alla streamar ju allt nu för tiden. vad är det för mossiga korrupta gubbar som suttit och dömt detta. Dom ska in på livstid i fängelse för att ha tagit emot mutor.

Man skäms ju för folk som inte fattar teknik och sitter och dömer.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Sjukt, Mobiltelefoner är inte ämnade för privatkopiering och ändå skall man få massa pengar som gissningsvis går mest till lobbyister.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

Är ju ett skämt... Copyswede, eller iaf någon konsumentgrupp, bör ju arbeta för DRM fri media då så folk KAN privatkopiera i så fall. Steam, Netflix, Viaplay, Spotify... så konsumerar folk idag... lycka till att göra kopior till familj och vänner.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Stenålder.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Copyswede är riktiga äckel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ändra lagen, detta är ett skämt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen blandade känslor. Jag hatar Telia och allt de står för både som företag gentemot kunder men också som arbetsgivare då en extremt sexistisk kultur råder på företager, men jag tycker principiellt att den så kallade kasettskatten är fel så därför är det här inte så kul.

Men ska någon betala den så är det fan telia. Det kan de gott ha. Bara det här inte blir prejudikat nu så att företag som inte förtjänar det också drabbas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Copyswede är riktiga blodsugare. Sjukaste av allt är att det inte ens finns ett tak för avgiften på mobiltelefoner, vilket innebär att en telefon med 1TB lagringsutrymme beläggs med hela 3000 kr i avgift till asen. Helt sjukt att det ens är tillåtet och att ingen media uppmärksammar de minst sagt galna ersättningsnivåerna. https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

En inspelningsbar digitalbox/dvd-spelare som definitivt används till mer privatkopiering än en mobiltelefon har ett avgiftstak på 320 kr, men en telefon med 1TB utrymme ska man betala 3000 kr för? 🤮

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Privatkopieringen har upphört.

Lagstiftningen är förlegad!

Vad gör man när lagstiftning blir förlegad?”

"Konsumenterna ska inte behöva betala för något de inte gör"

Ändå blir det så ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

3 kr per gigabyte är ju helt galet. Samsungs nya telefon kommer med 1 terabyte lagringsutrymme, så blir det då 3000 kr i pris påslag?

Dum lag. Alla streamar. Ingen privatkopierar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skulle inte den här "lagen" skippas ?
Copyswede är ju helt ute och cyklar...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Gäller det bara Ajphones? och inte Android?

Permalänk
Medlem

Som de flesta andra så anser även jag att kopieringsavgiften är förlegad. Numera är det ett rent (ofrivilligt) bidrag från oss konsumenter till musik- och filmbranschen.
Sen är det också märkligt att de inte har något avgifttak för mobiler: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela domen men om vi säger att jag köper en telefon med 16GB minne OS tar tar 5GB då betalar jag alltså 15kr till Copyswede för att få har mitt OS på telefonen som visserligen har ringsignaler men ja...

Var lite intressant att se att domstolskostnaderna vart:
"8 462 336 kr, varav 8 265 450 kr avser ombudsarvode, jämte ränta"
Sida 1

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Blir att fortsätta handla från Tyskland om det är vad staten vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

3 kr per gigabyte är ju helt galet. Samsungs nya telefon kommer med 1 terabyte lagringsutrymme, så blir det då 3000 kr i pris påslag?

Dum lag. Alla streamar. Ingen privatkopierar.

Det är fullständigt komplett vansinne. En mekanisk hårddisk kostar ju ca. 30 ÖRE per gigabyte. Varför ska då bara avgiften för lagring på telefoner vara tio gånger detta? Lagring som lagring. Lika enkelt att bära runt en portabel 2,5" hårddisk som en telefon... Eller ska vi börja lägga på 9000:- i avgifter på portabla 3TB hårddiskar?

Avgiften borde vara 0 och ingenting. Det är inte någon "piratkopieringsavgift", så den har ingenting att göra med om du laddar ner innehåll olagligt och lägger på telefonen. Avgifter är t.ex. om du lånar en CD-Skiva (ni vet såna där man hade på farfars tid) av en kompis, rippar den, och lägger mp3-filerna på telefonen. INGEN gör sådant idag, varenda j-vel har ju Spotify, Itunes, Netflix...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Detta är helt sinnessjukt. Förstår inte varför regeringen inte kan kalla in en expressutredning i detta och bara klubba bort det. Finns väl ingen vetting människa som tror på detta längre?
Inte nog med att det är bara bidragspengar till musikbranschen för någonting som nästan ingen gör längre. Dessutom går det skattepengar för att finansiera alla jäkla rättegångskostnader och Copyswedes organisation med löner osv. Hur kan man ens vilja jobba där, jag skulle skämmas som tusan, är ju ren indrivningsverksamhet. De som jobbar där MÅSTE ju veta att de de gör är helt idiotiskt och fel. De passar ju bara på nu medans lagen fortfarande finns att driva in så mycket de hinner.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har du en mp3-spelare (där man egentligen bara kan lagra musik som man laddar in på den) så är det 1kr/Gb och ett tak på 320kr. Har du en mobiltelefon (där en stor del av platsen går åt till egentagna bilder och video, och appar) så är det 3kr/Gb och inget tak....

Har du en mobil med 8gb internminne och ett 512Gb microsd kort så betalar du 8*3 + 80 kr, dvs 104kr. Har du istället en mobil utan sdkortslott men 512Gb internminne så betalar du 1536 kr, dvs nästan 15ggr så mycket...

Lysande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Gäller det bara Ajphones? och inte Android?

Citat:

Copyswede säger att de är nöjda med domen och berättar att de kommer kräva samma ersättning för smarta telefoner som sålts av andra operatörer under samma period.

Så som jag tolkar denna mening så kommer alla smartphones drabbas. Iphone/android/windows osv osv.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Ahhh, kollektiv bestraffning. Min favorit. Alltid utpekat som det mest fasansfulla när det används för fel syften, men som en effektiv metod i andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Detta är helt sinnessjukt. Förstår inte varför regeringen inte kan kalla in en expressutredning i detta och bara klubba bort det. Finns väl ingen vetting människa som tror på detta längre?
Inte nog med att det är bara bidragspengar till musikbranschen för någonting som nästan ingen gör längre. Dessutom går det skattepengar för att finansiera alla jäkla rättegångskostnader och Copyswedes organisation med löner osv. Hur kan man ens vilja jobba där, jag skulle skämmas som tusan, är ju ren indrivningsverksamhet. De som jobbar där MÅSTE ju veta att de de gör är helt idiotiskt och fel. De passar ju bara på nu medans lagen fortfarande finns att driva in så mycket de hinner.

Japp >>>>> Det är Orimligt!!

Bra skrivet

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Copyswede är riktiga blodsugare. Sjukaste av allt är att det inte ens finns ett tak för avgiften på mobiltelefoner, vilket innebär att en telefon med 1TB lagringsutrymme beläggs med hela 3000 kr i avgift till asen. Helt sjukt att det ens är tillåtet och att ingen media uppmärksammar de minst sagt galna ersättningsnivåerna. https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

En inspelningsbar digitalbox/dvd-spelare som definitivt används till mer privatkopiering än en mobiltelefon har ett avgiftstak på 320 kr, men en telefon med 1TB utrymme ska man betala 3000 kr för? 🤮

Varför skulle media bry sig, de får ju betalt på samma sätt.

I deras fall kallas det "public service" men det är helt ok för att 3% av befolkningen faktiskt bryr sig om det ( siffrorna tagna helt ur luften precis som motiveringen för avgifterna ).

Copyswede och kassettavgiften ( eller vafan de valt att kalla den nu ) är bra tecken på hur helt IQ-befriade personer sitter i regeringen och domstolarna, känns som det är folk från filmen Idiocracy.

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom går vidare, tingsrättsdomar är inget vidare på att följa eller för den delen tolka lagen rätt.
Åtminstone inte med nuvarande nämndman system, som verkligen borde skrotas.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

och ni som trodde nästa iphone skulle endast kosta 20k, räkna med 25k heja svärje!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här är verkligen blandade känslor. Jag hatar Telia och allt de står för både som företag gentemot kunder men också som arbetsgivare då en extremt sexistisk kultur råder på företager, men jag tycker principiellt att den så kallade kasettskatten är fel så därför är det här inte så kul.

Men ska någon betala den så är det fan telia. Det kan de gott ha. Bara det här inte blir prejudikat nu så att företag som inte förtjänar det också drabbas.

Telia vägrade att gå med på att betala copyswede så copyswede drog dem till domstolen.

Jag förstår att du av något skäl lider av ett oundgrundligt hat mot telia, men de lade sig inte ner på golvet och sprattlade med benen när swedecopy krävde dem på pengar.

Och i och med att de nu förlorade så kan swedecopy ta ut pengar på framtida mobiler vem de än säljs av och de kan även kräva pengar från andra som sålt telefoner och inte betalat.

Gissa vem som kommer att få betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vansinne

"r sig exempelvis om att kopiera CD-skivor, spela in program från TV och lägga över video- och ljudfiler på mediaspelare. "

Alla streamar ju allt nu för tiden. vad är det för mossiga korrupta gubbar som suttit och dömt detta. Dom ska in på livstid i fängelse för att ha tagit emot mutor.

Man skäms ju för folk som inte fattar teknik och sitter och dömer.

När man har staten till hjälp håvar in andras pengar och lever på dom istället för att se över kvaliten av det man erbjuder så leder det ner i helvetet.

OT/politiserande /mod
Permalänk
Inaktiv

Vad har vi för politiker egentligen? Detta gäller samtliga partier. Det borde bli ramaskri över detta, men det är tyst som bara den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Varför skulle media bry sig, de får ju betalt på samma sätt.

I deras fall kallas det "public service" men det är helt ok för att 3% av befolkningen faktiskt bryr sig om det ( siffrorna tagna helt ur luften precis som motiveringen för avgifterna ).

Copyswede och kassettavgiften ( eller vafan de valt att kalla den nu ) är bra tecken på hur helt IQ-befriade personer sitter i regeringen och domstolarna, känns som det är folk från filmen Idiocracy.

Med tanke på hur lagen är utformad och iom att högsta domstolen redan har satt praxis för hur den ska tillämpas, så finns det inte mycket mer domstolarna kan göra i frågan.

Gillade faktiskt kassettavgiften, tycker det var en ganska rimlig lösning istället för att försöka förbjuda saken. Är dock som sagt, sjukt förlegad, helt otroligt att de lyckades konvertera den till att tillämpa digital lagring på det sett som det är nu (även om jag iof kunde se den vara hyfsat aktuellt för brännbara CD och DVD skivor).

Skrivet av anon159643:

Vad har vi för politiker egentligen? Detta gäller samtliga partier. Det borde bli ramaskri över detta, men det är tyst som bara den.

MP har väl lagt en motion för att göra om lagen, någon som vet hur det går för den?

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H5...

Permalänk
Inaktiv

Avgiften finns för att ni ska få privatkopiera*

*men ge fan i att bryta kopieringsskyddet på dina skivor!