Inet spårar upp användare som ger dåliga omdömen på prisjakt o erbjuder mutor ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Massa text

Bara nyfiken, vad var det för grafikkort som gick sönder efter 2 år?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Verkar som Inet har satt i system att försöka spåra upp användare som ger dåliga omdömen på prisjakt och erbjuder mutor mot att man ändrar sitt omdöme till positivt ? Detta tycker jag är rätt så allvarligt, här är t ex ett omdöme hur en användare upplever, jag tycker inte detta är ok som Inet gör verkligen inte...

Ringa och trakassera folk sena kvällar? hur är detta acceptabelt att ens göra kan man undra? skärpning alltså!

Uppdatering 2018-09-21: Inet har förföljt mig på diverse forum och försökt "kompensera" mig till att ändra mitt omdöme. De har även ringt mig ett antal gånger sena kvällar. Nu har de även anmält mitt omdöme till Prisjakt och försöker få det borttaget. Du kan ju som konsument själv avgöra om detta är ett seriöst företag du vill handla av... Jag kommer ALDRIG mer handla av Inet!

Ursprungligt omdöme:

Mycket strul på sista tiden. Kundtjänst har ingen aning om vad som händer och är ofta oförskämda, det verkar inte finnas någon kommunikation inom företaget. Har en retur som mottogs den 21/8 och inte ens är påbörjad ännu. Med tanke på att Inet oftast har högre priser än konkurrenterna så handlar jag nog någon annan stans nästa gång.

detta är samma typ av person som tycker skälig ersättning för en trasig 120mm fläkt är ett nytt GTX 2080 TI för att fläkten utgått.
jag har handlat av Inet, liksom de flesta andra stora ÅF både privat och i tjänst många gånger och tycker överlag att kundservice är bra. Vad innebär ens "har en retur som mottogs 21/8 och inte ens är påbörjad ännu?" han kanske har skickat igen en vara och vill ha 100% återbetalning utan att ha rätt till detta av en eller annan orsak och därför anser sig felaktigt bemött fastän han egentligen inte har någon som helst anledning att vara det.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

detta är samma typ av person som tycker skälig ersättning för en trasig 120mm fläkt är ett nytt GTX 2080 TI för att fläkten utgått.
jag har handlat av Inet, liksom de flesta andra stora ÅF både privat och i tjänst många gånger och tycker överlag att kundservice är bra. Vad innebär ens "har en retur som mottogs 21/8 och inte ens är påbörjad ännu?" han kanske har skickat igen en vara och vill ha 100% återbetalning utan att ha rätt till detta av en eller annan orsak och därför anser sig felaktigt bemött fastän han egentligen inte har någon som helst anledning att vara det.

Och jag är lite nyfiken på vad han ersatte för grafikkort för 3-4000 sek som Inet hävdar var värt under 500sek. Vi får se om vi får svar på frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han har alltså bara gett betyg 1 eller 10, alltså en recensent man inte bör lyssna alls på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Och jag är lite nyfiken på vad han ersatte för grafikkort för 3-4000 sek som Inet hävdar var värt under 500sek. Vi får se om vi får svar på frågan.

Du verkar blanda ihop mitt ärende med något annan, förövrigt var det ett XFX GTX 260 i just mitt fall som gav grafiska artefakter.
Grafikkortet var väl värt runt 2000-3000 kr just då när detta var aktuellt, som satt i en av Inets datorer för 12 000 kr, medan Inet uppgav till ARN att det endast var värt/kostade 500 kr nytt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Har ett pågående ärende med Inet där dom skickade ut för många produkter av misstag och ska nu få dom tillbaka. Snackar med deras Teamleader som vill att jag ska boka upphämtning från POstnord, skriva ut fraktseldar, fixa i ordning paketen och lösa problemet. Väldigt intressant diskussion

Mycket besviken att detta är hur Inets kundsupport TEAMLEADER väljer att gå till väga.
"Oj vi råkade göra fel, ursäkta. Du får lösa problemet som vi skapade eller så skickar vi faktura på de extra produkter du inte ens beställt"

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Skrivet av Ohdear:

Har ett pågående ärende med Inet där dom skickade ut för många produkter av misstag och ska nu få dom tillbaka. Snackar med deras Teamleader som vill att jag ska boka upphämtning från POstnord, skriva ut fraktseldar, fixa i ordning paketen och lösa problemet. Väldigt intressant diskussion

Mycket besviken att detta är hur Inets kundsupport TEAMLEADER väljer att gå till väga.
"Oj vi råkade göra fel, ursäkta. Du får lösa problemet som vi skapade eller så skickar vi faktura på de extra produkter du inte ens beställt"

Antar att det dessutom var du som påpekade för dem att du fått för mycket saker?

Upplys dem om att du tar 800 kr för påbörjad timme av detta administrativa arbete, att du tillämpar förskottsbetalning.

Nej skämt och sido. Det ligger i deras intresse att få detta löst. Så stå på dig tills de kommer med en lösning du kan acceptera.

Permalänk
Skrivet av Ohdear:

Passa dig, kommer ihåg en tidigare tråd här som handlade om återförsäljare som skickat ut en skärm som inte var beställd. Mottagaren skickade tillbaka men skärm gick sönder under returfrakt och återförsäljare ville då ha betalt för skärmen.

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohdear:

Hur vill du att de skall lösa det? Rent praktiskt?

Boka upphämtning (alternativt lämna in det hos ombud) och skriva ut fraktsedlar kan väl inte vara något problem? Fixa paketen, ja duger inte de emballage som de kommit i så kan det ju bli lite krångligt, annars är det väl bara att tejpa igen de befintliga.

Eller så skickar de en taxi som hämtar upp det hela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du verkar blanda ihop mitt ärende med något annan, förövrigt var det ett XFX GTX 260 i just mitt fall som gav grafiska artefakter.
Grafikkortet var väl värt runt 2000-3000 kr just då när detta var aktuellt, som satt i en av Inets datorer för 12 000 kr, medan Inet uppgav till ARN att det endast var värt/kostade 500 kr nytt.

Jaha, så detta var typ ~2008? OK
:edit: För det var väl ungefär då som ett GTX 260 med 2 års nyttjandeavdrag kan tyckas vara värt 2000, om man räknar väldigt generöst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@videopac:Tycker bara det är märkligt att det helt plötsligt blir mitt ansvar att lösa ett problem som dom skapade. Inet bara la hela uppgiften på mig liksom. Varför ska jag behöva fixa allting och "call it a day".

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ohdear:

@videopac:Tycker bara det är märkligt att det helt plötsligt blir mitt ansvar att lösa ett problem som dom skapade. Inet bara la hela uppgiften på mig liksom. Varför ska jag behöva fixa allting och "call it a day".

Men hur ska det lösas?
De har inte riktigt åtkomst till grejerna hemma hos dig så det behövs väl en insats för att skicka tillbaka grejerna från din sida för att lösa det tänker jag.

Följdfrågan om du själv hade betalat för mycket för något. Eller skickat tillbaka fel grej eller något i den stilen.
Hade du förväntat att motparten är villiga att ställa upp och lösa det och skicka tillbaka summan/innehållet eller skulle det duga om de hade inställningen att det inte är deras problem?

Jag tänker så att ibland blir det fel. Det är aldrig optimalt när det blir fel. Men situationen behöver ju lösas på nån vänster.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
Jag tycker att ett mer rimligt alternativ (som jag också har föreslagit men inte fått svar från) är att
1. Dom fixar upphämtning. Kan komma när som efter arbetstid
2. Jag kör dom till närmaste Inet mot en schysst kompensation

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohdear:

Suck... Ska man tycka synd om dig här? Usch vad besviken du måste vara om sättet att gå till väga. Skämmes Inet.

Du har inga skyldigheter. Lägg ut det utanför, ange adress och be företaget hämta upp när dom önskar.

Moraliska förpliktelser? Tonvis med sådana finns att hämta. Beror på vad du är för karaktär dock. Att döma av ditt inlägg, behöver du nog roffa åt dig av dessa.

Gillar man företaget man handlar hos rent generellt och rekommenderar de vidare till sina nära och kära, då får man ställa upp lite.
Om inte, handla inte där. Då finns inga sådana historier att dela med sig.

Skrivet av Ohdear:

@Söderbäck:
Jag tycker att ett mer rimligt alternativ (som jag också har föreslagit men inte fått svar från) är att

Blev täppt i näsan av punkt 2. Nu har du plötsligt massor med tid men vill gärna ha en generös kompensation för det.
Åker du aldrig till ICA/Konsum/<InsertRandomMatställe/Område/annat-som-har-ett-postombud-nära>?
Jo det är klart du gör...men du är ju en skör slutkonsument med dyrbar tid.

Observera att Inet i detta fall har juridisk rätt att fakturera dig för gods du valt att hämta ut som du gör dig svår med att returnera. Sedan har du rätt att bestrida den förstås. I tingsrätt så är jag övertygad om att du hade förlorat eftersom du håller deras gods för oskäliga villkor för att släppa dessa fria.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ohdear:

@Söderbäck:

Alternativ 1 tror jag inte de kan styra över riktigt. De har inte egna budbilar. Upphämtning kan de kanske lösa men inte på så specifik tid.
Alternativ 2 låter inte orimligt. Milersättning är väl rimligt men kanske inte mer än det.

Följdfrågan om du gjort en försändelsemiss istället är vilken nivå på ersättningskostnader utöver frakt du hade godtagit.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Är inte det typiskt idag? Att alla skriker ut sina rättigheter och att man känner sig kränkt både här och där, samtidigt som helt glömmer bort sin egna skyldigheter och vad det innebär att vara en sympatisk och trevlig människa.

Jag personligen har bara bra saker att säga om Inet och de gånger jag behövt ha kontakt med kundtjänst har det alltid vara glada toner och snabb hjälp. Detta gäller förövrigt de flesta av de större aktörerna. Jag tror även att detta har direkt koppling till hur man själv beter sig.

Är man själv tillmötesgående brukar man ofta få samma tillbaka.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@anon131444:
Förstår inte riktigt varför det är jag som är svår här. Jag la upp inlägget för att dela med mig av något jag är missnöjd över och nu är jag helt plötsligt en omoralisk person?

Jag har aldrig sagt att jag har ingen tid. Jag tycker bara att det är orimligt att jag ska lösa något problem som inte ens är mitt fel.

Jag har handlat i många år från Inet precis som många andra. Jag tycker att en bättre kundservice hade löst sitt egna problem genom att fixa upphämtning och inte lagt hela uppgiften på kunden som har inte gjort något fel.

Men denna syn på saken gör mig till en dålig person tydligen. Jag får väll packa alla extra kartonger och åka till Inet på min fritid och bekostnad helt gratis för det är mer rimligt enligt dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Alternativ 1 tror jag inte de kan styra över riktigt. De har inte egna budbilar. Upphämtning kan de kanske lösa men inte på så specifik tid.
Alternativ 2 låter inte orimligt. Milersättning är väl rimligt men kanske inte mer än det.

Följdfrågan om du gjort en försändelsemiss istället är vilken nivå på ersättningskostnader utöver frakt du hade godtagit.

Alltså jag hade bara beställt ett exemplar av denna aritikell. Sen kommer leveransen med 3 extra vilket var mycket märkligt. Står ingenstans att det ska vara 4 exemplar. Inet hade gjort en miss någonstans och fine, sånt händer. Det kan ha varit någon som tryckt fel på en knapp liksom och sånt är helt okej.

Men att jag sedan ska få ansvaret att lämna tillbaka dom 3 extra prylarna är vad jag reagerar på. Hade kundtjänsten på Inet istället bokat en upphämtning och föreslagit en tid hade allting varit löst för länge sedan och jag hade fortfarande tyckt om Inet precis lika mycket som innan. Dom är ett jättebra företag precis som deras konkurrenter och jag har länge varit nöjd.

Jag får invänta svar från Inet på de förslag jag angivit. Jag hoppas att dom löser det på den enklaste vägen och bokar upphämtning så kan vi stänga det här kapitlet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det vettiga från deras sida hade varit att bara meddela dig att de skickar en färdig låda med emballage och förtryckt fraktsedel som du bara lägger grejerna i, tejpar igen och lämnar till paketombud, alternativt får lådan hämtad hemma eller på jobb/skola av fraktbolag. Och sen en liten rabatt på senaste köpet eller nästa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det vettiga från deras sida hade varit att bara meddela dig att de skickar en färdig låda med emballage och förtryckt fraktsedel som du bara lägger grejerna i, tejpar igen och lämnar till paketombud, alternativt får lådan hämtad hemma eller på jobb/skola av fraktbolag. Och sen en liten rabatt på senaste köpet eller nästa.

Absolut, det hade varit en mycket bättre lösning och jag sagt ja på det direkt. Det var ett sådant förslag jag hade trott skulle komma upp också men det blev ju inte fallet direkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket goodwill jag fått av Inet så hade jag, om jag hamnat i Ohdears sits, själv visat lite goodwill gentemot Inet och skickat tillbaks sakerna snabbt och utan tjafs (förutsatt att jag fick en e-fraktsedel.)
Många glömmer att det här med respekt oftast är en ömsesidig sak.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Med tanke på hur mycket goodwill jag fått av Inet så hade jag, om jag hamnat i Ohdears sits, själv visat lite goodwill gentemot Inet och skickat tillbaks sakerna snabbt och utan tjafs. Många glömmer att det här med respekt oftast är en ömsesidig sak.

Men det är kanske bara jag...

Asså jag håller direkt inte paketen gisslan mot en betalning haha. Jag tycker bara att en mer rimlig lösning är att dom beställer upphämtning från något bud företag, typ budbee eller liknande (om det ens är något som görs vet jag inte. Har aldrig suttit i denna sits).

Det är 3 stora kartonger så det är inte jättelätt att "bara skicka tillbaka dom". Jag hade löst det samma dag om det var något extra RAM minne eller något sådant men i detta fall är det inte det lättaste att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Observera att Inet i detta fall har juridisk rätt att fakturera dig för gods du valt att hämta ut som du gör dig svår med att returnera. Sedan har du rätt att bestrida den förstås. I tingsrätt så är jag övertygad om att du hade förlorat eftersom du håller deras gods för oskäliga villkor för att släppa dessa fria.

Bara nyfiken vilket lagrum/praxis menar du det finns som stödjer detta? Skulle du acceptera att folk skickade saker som du inte beställt och sen ska ansvara för?
Jag lärde mig i vart fall termen negativ avtalsbildning på juristprogrammet och det låter ju som att det är vad detta handlar om här.
Vilket en enkel sökning visar enkelt förklarar saken.

https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning
"
Huvudregeln i svensk rätt är att man måste acceptera ett avtal för att bli bunden av det. Man kan inte bli bunden på grund av sin passivitet. (synonym: Negativ avtalsverkan)

Negativa säljmetoder godtas som huvudregel alltså inte. Ett exempel på detta är att försäljare ibland kan skicka fakturor (anbud) eller varor utan att man beställt någonting aktivt. Normalt behöver man då inte skicka tillbaka varan eller tacka nej för att slippa betala.
"
Självklart ska man vara hjälpsam och så men ett företag ska inte förvänta sig rakt av att folk löser ens misstag utan kompensation helt så där.

Nu är detta ärende svårt att sätta sig in i lite grann då det varken framgår exakt hur mycket extra INET skickade och hur tungt det är varför det är jobbigt osv. Så det blir ju mest speckulationer från vår sida utifrån vad vi tror och inte tror och vad vi lägger in i det hela.

Men personligen skulle i vart fall jag t.ex. vilja behålla mitt embalage själv ifall jag behöver skicka tillbaka något inom en testperiod. Sen kanske inte alla personer har en skrivare hemma, varorna är kanske extra tunga eller så är man helt enkelt inte bekväm med att ansvara för transporten tillbaka och därför vill lämna över själv till butiken eller transportör istället för att behöva tjafsa sen när saker gick sönder.

Låter för mig som att någon på Inet är lite dumsnål bara. Borde gett lite rabatt på det redan köpta som kompensation och ha det löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordian:

-Massor med bra text-

Tack för ett informativt svar.

Jag svarade nog på din fråga lite medans du skrev. I detta fall gäller det 3 större paket vilket gör det relativt opraktiskt att bara skicka tillbaka vilket är just anledningen till varför jag avstår från att ta på mig ansvar att leverera paketen tillbaka till dom. Däremot så erbjöd jag mig att faktiskt göra det ändå mot en kompensation vilket jag tycker är fullkomligt rimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför förväntar sig en del att man ska kunna "begära" upphämtning hemma eller på ens jobb bara för att ett företag har råkat gjort fel och skickat ut fel antal av något? Förstår inte folk vad det kostar? Så svårt kan det ändå inte vara att tejpa igen samma förpackning man redan fått sakerna i och eventuellt lägga i lite mer fyllnadsmaterial och sedan nästa gång man är på samma ställe/butik som man hämtade upp den felaktiga leveransen i gör tvärt om och lämnar in den man ska skicka tillbaka? Känns nästan som att en del vill att företaget ska skicka hem ett personligt bud med en check på 10 00 kronor som ber så hemskt mycket om ursäkt och sedan kör en reklamslinga i alla reklam-tv-kanaler i Sverige och i Europa 20 gånger per dygn i 4 veckor där de ber personen så hemskt mycket om ursäkt för det förfärliga att göra fel. Så att de verkligen lär sig och man får upprättelse för det hemska att man fått en felleverans hem till sig. Att företag bara kan med att göra fel. Då ska de minsann straffas och man ska inte behöva gå en endaste meter, varför ska man förresten förpacka det själv igen? Borde inte företaget skicka hem en betjänt som packar ned det och samtidigt städar lägenheten/huset också? Det borde vara mer rätt.

Permalänk
Medlem

@Ohdear: Hade du hemleverans när du mottog dina varor? I så fall som är det rimligt att det blir något liknande om det ska skickas samma varor åt andra hållet. Men var så inte fallet så orkade/kunde du hämta paketen hem till dig så går det nog lika bra att lämna av förre antal paket åt andra hållet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Ohdear: Hade du hemleverans när du mottog dina varor? I så fall som är det rimligt att det blir något liknande om det ska skickas samma varor åt andra hållet. Men var så inte fallet så orkade/kunde du hämta paketen hem till dig så går det nog lika bra att lämna av förre antal paket åt andra hållet också.

Det var hemleverans, ja. Just för att det jag beställde var lite större saker än vanligt. Jag beställer ofta saker och jag ORKAR hämta paket flera gånger i veckan.

Jag tror inte heller att du hade släpat ner 3 stora kartonger hela vägen till postombudet på isiga vägar för något du inte ens hade bett om. Självklart kostar det pengar för Inet att boka upphämtning. Det är småpengar i den stora mängden. Varför ska jag då få stå för transport, kostnader och tid från min fritid för att dom inte ska behöva boka en simpel upphämtning?

Ska vi även nu sluta använda leveransföretag för att det "kan" hända att saker går fel? Eller vad syftar du med "I så fall som är det rimligt att det blir något liknande om det ska skickas samma varor åt andra hållet"?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohdear:

För att du är en god människa?

Men allvarligt, de har väl till och med sagt att du kan boka upphämtning från Postnord? Då behöver du ju inte ens ta dig till ombudet. Eller missuppfattade jag det? Personligen hade jag fixat det utan någon vidare diskussion. Det vore skillnad om de skulle begära att du skickar tillbaka det på din egen bekostnad.

Det kan bli fel ibland, sådant händer. Då kan man endera hjälpa till eller så kan man leka primadonna. Det väljer man själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zordian:

Bara nyfiken vilket lagrum/praxis menar du det finns som stödjer detta? Skulle du acceptera att folk skickade saker som du inte beställt och sen ska ansvara för?
Jag lärde mig i vart fall termen negativ avtalsbildning på juristprogrammet och det låter ju som att det är vad detta handlar om här.
Vilket en enkel sökning visar enkelt förklarar saken.

https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning
"
Huvudregeln i svensk rätt är att man måste acceptera ett avtal för att bli bunden av det. Man kan inte bli bunden på grund av sin passivitet. (synonym: Negativ avtalsverkan)

Negativa säljmetoder godtas som huvudregel alltså inte. Ett exempel på detta är att försäljare ibland kan skicka fakturor (anbud) eller varor utan att man beställt någonting aktivt. Normalt behöver man då inte skicka tillbaka varan eller tacka nej för att slippa betala.
"
Självklart ska man vara hjälpsam och så men ett företag ska inte förvänta sig rakt av att folk löser ens misstag utan kompensation helt så där.

Nu är detta ärende svårt att sätta sig in i lite grann då det varken framgår exakt hur mycket extra INET skickade och hur tungt det är varför det är jobbigt osv. Så det blir ju mest speckulationer från vår sida utifrån vad vi tror och inte tror och vad vi lägger in i det hela.

Men personligen skulle i vart fall jag t.ex. vilja behålla mitt embalage själv ifall jag behöver skicka tillbaka något inom en testperiod. Sen kanske inte alla personer har en skrivare hemma, varorna är kanske extra tunga eller så är man helt enkelt inte bekväm med att ansvara för transporten tillbaka och därför vill lämna över själv till butiken eller transportör istället för att behöva tjafsa sen när saker gick sönder.

Låter för mig som att någon på Inet är lite dumsnål bara. Borde gett lite rabatt på det redan köpta som kompensation och ha det löst.

Angående negativ säljmetod så bygger det på ett systematiskt tillvägagångssätt.
Det som sker här är att företaget råkat skicka för mycket saker. Kunden meddelar om detta och företaget tänker inte på att dom hamnat hos en människa med världens dyrbaraste tid och förklarar således enklaste sättet för deras vetskap, om hur man returnerar godset. Kunden som mottagit detta känner sig ju blåst...såklart, och gör sig svår. Han letar efter miljoner andra sätt att göra sig av med godset, än att bara lämna det utanför dörren, som är det enklaste sättet.

Nu tror jag inte Ohdear är såpass nedgången som människa att han inte låter Inet komma förbi och hämta prylarna.
Men om han inte låter Inet eller en representant till dem, komma förbi och hämta artiklarna, så har företaget all rätt att fakturera för produkterna. Efter bokad tid förstås.

Här är åter ett bevis att vissa konsumenter är så snedvridna att det suger glädjen i att vara företagare.
Tack att jag inte jobbar med privatkonsumenter längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

@Pixlchaser:
Förstår inte riktigt varför det är jag som är svår här. Jag la upp inlägget för att dela med mig av något jag är missnöjd över och nu är jag helt plötsligt en omoralisk person?

Problemet är nog att det är just Inet som står i fokus här. Här på sweclockers verkar det vara värre att ge inet någon kritik än att svära i kyrkan. Man får mobben på sig direkt.

Min åsikt i frågan är att Inet arbetar med att sälja datordelar. Går något fel så borde det ligga i deras intresse att lösa det. De jobbar ju inte med detta, inte du.

Med detta menar jag givetvis inte att du inte ska hjälpa till. Tycker dock att de bör ta lead på det hela.

Trots detta tror jag att det faktiskt kan vara så att en av anledningarna till att de vill att du ska boka upphämtning är för
att det ska bli så smidigt som möjligt för dig. Jag menar att du vet ju säkert bäst när det passar att fraktbolaget kan komma och hämta prylarna. Och fraktbolaget vet bäst när de kan komma. Kan bli ganska långa och onödiga diskussioner med risk för missförstånd om denna kommunikation ska gå via inet.