Ny Burk men dålig prestanda AMD Ryzen 7 2700

Permalänk
Medlem

Ny Burk men dålig prestanda AMD Ryzen 7 2700

Hej Min vän har byggt ihop en ny dator för en bra peng, men datorns prestanda är riktigt dålig. Vilket spel han inte spelar så får han små spikelaggs och extrema FPS dropps. Han säger att hans nya dator fungerar 100x värre än hans gamla. Vi har gjort allt, vi har försökt med allt.. Men inget hjälper. Hela hans dator är slö och presterar inte som den ska. Vad kan felet vara?? Vill tillägga att hans temperatur ligger på bra nivå.

Hans rigg:

CPU : AMD Ryzen 7 2700 (Stock)
GPU: nVidia RTX 2070
PSU: 550 Watt
Moderkort: Asus ROG STRIX x470 I Gaming
RAM: 16 GB DDR4 2x8

Enligt mig är det nätagget som är en aning för svag, men o andra sidan minimal krav för RTX 2070 är 550 Watt så det borde inte vara några problem, eller? Jag personligen tycker att han borde skaffa 700 Watt minst. Men vågar inte gissa. Någon som känner igen detta?
Ett hjälp hade uppskattats. Tack!

Med vänliga och varma hälsningar, Mike.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Exakt vilka minnen är det?

550W räcker.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

vilka minnen? är det 1x16, 2x8 eller 4x4? har minnerna’s hastighet ställs in i bios’n?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Exakt vilka minnen är det?

550W räcker.

Skrivet av Bernd_P1:

vilka minnen? är det 1x16, 2x8 eller 4x4? har minnerna’s hastighet ställs in i bios’n?

Oj jag ber om ursäkt glömde lägga till att han har 2x8GB. han har inte rört något i bios han. Han har 2x8GB (2400Mhz)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han sa att han har också uppdaterat biosen till nyare version.. Men jag har svårt att tro att det är det som är felet?

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av CreativeX:

Oj jag ber om ursäkt glömde lägga till att han har 2x8GB. han har inte rört något i bios han. Han har 2x8GB (2400Mhz)

2 400 MHz är extremt långsamt för ett Ryzen-system. Det borde inte avliva prestandan fullständigt och är antagligen inte gundfelet om nu datorn är tokslö, men kommer helt klart hålla tillbaka processorn i många lägen.

Exakt vilka minnen är det som gäller? De har inte någon profil för att köras snabbare?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Är datorn endast slö i spel eller även i övrigt? Har du kollat teperaturen på de olika komponenterna? Vilken hastighet körs CPU:n i? Har kylflänsen god kontakt med CPU:n?

Är datorn väldigt slö kommer hastigheten på minnerna inte vara problemet. Dessa har otroligt marginell effekt på systemprestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

2 400 MHz är extremt långsamt för ett Ryzen-system. Det borde inte avliva prestandan fullständigt och är antagligen inte gundfelet om nu datorn är tokslö, men kommer helt klart hålla tillbaka processorn i många lägen.

Exakt vilka minnen är det som gäller? De har inte någon profil för att köras snabbare?

Men kan det påverka såpass mycket i FPS? Vi pratar om 40-60 FPS skillnad jämfört med hans gamla dator där han hade sämre CPU och nvidia GTX 1060 (samma RAM) Hans ram heter: HyperX Fury DDR4 2400MHz 8GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Är datorn endast slö i spel eller även i övrigt? Har du kollat teperaturen på de olika komponenterna? Vilken hastighet körs CPU:n i? Har kylflänsen god kontakt med CPU:n?

Är datorn väldigt slö kommer hastigheten på minnerna inte vara problemet. Dessa har otroligt marginell effekt på systemprestandan.

Temperaturer är bra, han har dessutom vattenkylning på CPU. Hans CPU körs i 3.2Ghz vid full belastning.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av CreativeX:

Men kan det påverka såpass mycket i FPS? Vi pratar om 40-60 FPS skillnad jämfört med hans gamla dator där han hade sämre CPU och nvidia GTX 1060 (samma RAM) Hans ram heter: HyperX Fury DDR4 2400MHz 8GB.

Nej, som jag skrev är det sannolikt inte anledningen - men oavsett finns det en del extra prestanda (i runda slängar 5-10 % vid 1080p) att hämta med andra minnen, när han fått ordning på vad som nu strular.

Vad var specifikationerna på hans gamla dator? Kan du ge några exempel på prestanda nu? Rulla lite 3DMark eller så, då får vi något standardiserat att börja med!

Skrivet av CreativeX:

Temperaturer är bra, han har dessutom vattenkylning på CPU. Hans CPU körs i 3.2Ghz vid full belastning.

Här är en ledtråd till! 3,2 GHz är base clock, där bör processorn sällan eller aldrig hamna ens under full belastning. Exempel är 2700X som kördes i SweClockers test, den har basfrekvens på 3,4 GHz men ligger runt 4,0 GHz med alla kärnor arbetandes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Nej det gör i princip ingen skillnad: https://youtube.com/watch?v=D_Yt4vSZKVk
Dessutom är 2000-seriens ryzen inte alls lika känsliga för val av RAM som tidigare generation. Det är något annat som är problemet med stor sannolikhet.

Sen är det sant att just ryzen får en del prestandavinster med högre minneshastighet. Denna vinst är långt ifrån att förklara dina problem men det kan ju vara värt att byta utöver att du löser det stora problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nej, som jag skrev är det sannolikt inte anledningen - men oavsett finns det en del extra prestanda (i runda slängar 10 % vid 1080p) att hämta med andra minnen, när han fått ordning på vad som nu strular.

Vad var specifikationerna på hans gamla dator? Kan du ge några exempel på prestanda nu? Rulla lite 3DMark eller så, då får vi något standardiserat att börja med!

Här är en ledtråd till! 3,2 GHz är base clock, där bör processorn sällan eller aldrig hamna ens under full belastning. Exempel är 2700X som kördes i SweClockers test, den har basfrekvens på 3,4 GHz men ligger runt 4,0 GHz med alla kärnor arbetandes.

CPU: Intel i5 6600K 3.8 Ghz
GPU: Nvidia GTX 1060 6GB
PSU: 550 Watt (han minns ej modell)
RAM: HyperX Fury DDR4 2400MHz 8GB. Samma RAM som han använder idag.

Alltså hans dator är rätt stabil i windows, men det är just när det gäller Gaming så är prestandan ingen höjdare. Nya datorn presterar mycket sämre i spel än förra, vi pratar om 40-50 FPS på flesta spelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Nej det gör i princip ingen skillnad: https://youtube.com/watch?v=D_Yt4vSZKVk
Dessutom är 2000-seriens ryzen inte alls lika känsliga för val av RAM som tidigare generation. Det är något annat som är problemet med stor sannolikhet.

Sen är det sant att just ryzen får en del prestandavinster med högre minneshastighet. Denna vinst är långt ifrån att förklara dina problem men det kan ju vara värt att byta utöver att du löser det stora problemet.

Jag har svårt att tro att det är RAM som är det största problemet.. Men kan det vara så att just RAM som bottleneckar hans dator? Alltså det känns konstigt att ett nyinstallerat system med bra komponenter ska bete sig på de viset.. Visste inte att AMD var så känsligt mot RAM. Något fel måste det ju vara.. Jag ville att min vän skulle testa att "Unparka" sin processor men sen sket vi i att göra det eftersom det löser nog inte felet ändå

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av CreativeX:

CPU: Intel i5 6600K 3.8 Ghz
GPU: Nvidia GTX 1060 6GB
PSU: 550 Watt (han minns ej modell)
RAM: HyperX Fury DDR4 2400MHz 8GB. Samma RAM som han använder idag.

Alltså hans dator är rätt stabil i windows, men det är just när det gäller Gaming så är prestandan ingen höjdare. Nya datorn presterar mycket sämre i spel än förra, vi pratar om 40-50 FPS på flesta spelen.

Just 40-50 FPS säger inte så mycket då vi inte vet spel, inställningar eller liknande. 6600K är fortfarande kompetent med vettig IPC vid en eller få trådar, så i kombination med att hans Ryzen 7 2700X verkar gå väldigt lågt i frekvens kan det mycket väl innebära en försämring.

Men som sagt, se om du kan få till exempel 3DMark-och Cinebench-resultat, så vi har något standardiserat att titta på! Annars blir det skissa och gissa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installerade ni en färsk Windows eller återanvände ni hans gammla?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nej, som jag skrev är det sannolikt inte anledningen - men oavsett finns det en del extra prestanda (i runda slängar 5-10 % vid 1080p) att hämta med andra minnen, när han fått ordning på vad som nu strular.

Jag ber om ursäkt jag glömde tillägga att det var base clock, sen har han Turboboost, men nu i skrivande stund testade vi CPU belastningen/Hastigheten under ett "heavy spel" Och det verkar inte som att hans processor går i Turboboost läge. Han har samma hastighet som base clock, processorn ökar inte i prestanda överhuvudtaget. Det ändras bara när han gör stresstest

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Just 40-50 FPS säger inte så mycket då vi inte vet spel, inställningar eller liknande. 6600K är fortfarande kompetent med vettig IPC vid en eller få trådar, så i kombination med att hans Ryzen 7 2700X verkar gå väldigt lågt i frekvens kan det mycket väl innebära en försämring.

Men som sagt, se om du kan få till exempel 3DMark-och Cinebench-resultat, så vi har något standardiserat att titta på! Annars blir det skissa och gissa.

Vi ska göra lite 3D Mark test och så får vi se resultatet! Jag återkommer med resultat. Och jag är oerhört tacksam för era alla snabba svar! Uppskattas hjärtligt mycket att ni försöker hjälpa till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Installerade ni en färsk Windows eller återanvände ni hans gammla?

Färsk windows 10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satt på Hög prestanda på maskinvaruacceleration?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag glömde tillägga att hans fps är sämre med 40-50 bilder på dom flesta spelen, exempel PUBG, CSGO, Ring of elysium till exempel.. Och då pratar vi om lägsta inställningar, även om han ändrar till högsta så känner han inte av någon större skillnad alls. Men när det gäller FPS så har han som jag nämnde ovan runt 40-50 fps mindre (oavsett inställningar) på den nya datorn. Hans gamla dator hade stabila FPS och stabil prestanda ingame :). Jag ber om ursäkt om det blir lite rörligt.. Försöker hjälpa min vän såhär på morgonkvisten samtidigt som jag skriver här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kabeln till skärmen är väl kopplad till graffekortet och inte till moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hej Min vän har byggt ihop en ny dator för en bra peng, men datorns prestanda är riktigt dålig. Vilket spel han inte spelar så får han små spikelaggs och extrema FPS dropps. Han säger att hans nya dator fungerar 100x värre än hans gamla. Vi har gjort allt, vi har försökt med allt.. Men inget hjälper. Hela hans dator är slö och presterar inte som den ska. Vad kan felet vara?? Vill tillägga att hans temperatur ligger på bra nivå.

Hans rigg:

Enligt mig är det nätagget som är en aning för svag, men o andra sidan minimal krav för RTX 2070 är 550 Watt så det borde inte vara några problem, eller? Jag personligen tycker att han borde skaffa 700 Watt minst. Men vågar inte gissa. Någon som känner igen detta?

Allmänt slöa datorer är oftast HDn som håller på att ge upp, enkelt att kolla i "task manager" och kolla belastningen på HDn.
Annars skulle jag köpa 3D-mark på rean på Steam och bencha skiten och ladda ner nåt vettigt övervaknings program. Använder oftast (remote system monitor) kan jag se temp, hz CPU gpu och belastning etc på telefonen.
I 3D-mark jämförs systemet mot tusentals andra liknande system och hur det borde prestera.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om en 6600K@3.8 presterar bättre än en 2700(icke x) stock i t.ex. CS:GO.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla så alla drivrutiner är ok. Ta bort Nvidias drivrutiner med DDU. Installera moderkortets chipset drivrutiner osv. Varför går inte processorn upp i booster? Prova nolla cmos i Windows. Kolla så att Windows är inställt på hög prestandaläge i energialternativ.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Förresten, vilken version av Windows 10 installerade ni? Är det 1809? Om det är en gammal så kan det vara så att den patchade energiplanen inte finns med!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hade liknande problem med min R7 1700 innan, jag drev upp minneshastigheten i 3200mhz. Allt under 2666mhz är inte att rekommendera. jag hade införskaffat minnen som klarar minst 2900mhz. testa även en lättare OC till 3.8 eller 3.9 GHZ på alla kärnor och se om det löser problemet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponoff:

Kabeln till skärmen är väl kopplad till graffekortet och inte till moderkortet?

2700 har ingen integrerad grafik, så utgångarna på moderkortet ger ingen bild med en sån processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hans rigg:

Vad är det för nätaggregat? Om det är ett dåligt (t.ex ett gammalt icke-certifierat) så kan det eventuellt vara boven.

Ryzen 2700 i kombination med minnen i 2400Mhz kan annars vara problemet. Men just iochmed att det är stora FPS drops låter det ju som att grafikkortet/processorn måste klocka ned pga antingen för höga temperaturer (som du säger ligger på bra nivå) eller för lite ström.

Kolla också så att ströminställningarna i Windows är inställt på "Hög prestanda".

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ladda hem MSI afterburner och kolla så att RTX2070 håller en konstant och jämn klockfrekvens.

En i5 6600K och en R7 2700 är nog dock ganska lika i prestanda i de flesta spel så länge de inte använder mer än 4 kärnor.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ditt "problem" är inte att hans ryzen cpu är långsam men att intel cpu'n han hade innan är mycket bättre när det kommer till spel. visst, du kan öka din fps med 10-30 om du köper bättre och snabbare ram samt fixar windows inställningar. Ryzen vinner när det kommer till multitasking och inte appar some använder sig av single cores, där vinner intel. Det är inget fel på din prestanda, den är exakt som den ska vara med dessa specs.

Ha en godjul.