Permalänk
Medlem

Död aio?

Som rubriken lyder, när jag startar min dator så (antar jag att) pumpen inte går igång i min Antec Kühler 620. Istället hör jag ett surrande ljud från den. Dessutom kan jag inte komma in i windows utan det kommer bara upp 'cpu over temperature' och när jag trycker f1 vilket den vill att jag ska göra så stäng datorn av.
Finns det något sätt att rädda den?
Mvh Erik

Permalänk
Medlem

Resettat bios? Hinner du in i bios efter att du låtit den svalnat av? Har den fungerat innan eller är det ett nybygge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Resettat bios? Hinner du in i bios efter att du låtit den svalnat av? Har den fungerat innan eller är det ett nybygge?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan komma in i bios, där jag kan se att cpu temps stadigt går upp. Den gick upp väldigt fort så jag stängde av den vid ca 65C.
Gjorde ingen skillnad att resetta min bios.
Jag testade också att sätta pumpen i ett annat fläktuttag och satte en pwm chassifläkt i cpu_fan. Pumpen startade inte och fläkten startade som den skulle.
Allt har några år på nacken (ASUS rampage 2 extreme, x58 och en antec kühler 620 120mm aio). Vet inte hur länge en aio brukar hålla, men det är väl dags att byta ut den nu efter 6 år kanske av användning.
Vad skulle du rekommendera som luftkylare till en i7 930 @4GHz? Den får vara max 160mm i höjd innan den krockar med sidopanelen.
God jul på dig