Permalänk

Så fort tiden går

Den där bilden med annonser var rolig att se. Eizo T57S, HP DeskJet 890C, Diamond Viper 550 och K6-2 350... Det var tider

Permalänk
Medlem

Pentium II 300 MHz, nVidia Riva 128, 2GB DDR2 och 2GB HDD, skärm mm inköpta 1997. Det blev ingen ny hårdvara på många år efter detta. Det kostade 26 000 Kr 1997.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Var det nån dator under granen den där julen för 20 år sedan? Njaaa... Farsan såg dock till att skaffa ny dator vilket var en K6-2 350 på ett Asus P5A och 64mb minne. Grafikkortet var ett Diamond Viper V550 vilket var deras TNT-kort. Jag själv fick ärva hans Pentium 133 med 32mb ram och ett S3 928-grafikkort. Den var i alla fall snabbare än 386an och med ett Voodoo 2 som köptes för födelsedagspengarna i februari så gick det att lira Quake2 och Need For Speed 3 (?) på vårens lan-partyn

Entusiasterna letade såklart reda på en P2-300 med benämningen "SL2W8".
Med dom hade man ju nära 100% chans att nå 450MHz.
Mest odramatiska överklockningen i hempularnas historia tror jag
Väldigt många hamnade på 112MHz bus och 504MHz som resultat.

Saknar tyvärr ett vettigt Super Socket 7 moderkort.
Men jag har tänkt mig att låta mitt T2P4 få flexa sin.. erm.. flexibilitet och testa allt från Pentium 120 via Pentium MMX och K5 till K6, K6-2, K6-2+ och sist K6-3.

Vid den här tiden var det ju vanligt med s.k. företagsdatorer.
D.v.s. man kunde handla en dator från jobbet via bruttolöneavdrag.
Det hela sponsrades av "IT Miljarden".
Allt spårade såklart ur rätt snart och det tog inte lång tid innan dessa "företagspaket" blev dyra stormarknadsdatorer av ruskigt dålig kvalitet.
Men det var ju Internet som var dragplåstret och höga teleräkningar dök snart upp i var och var annat hem

Permalänk
Medlem

Vilken nostalgi ! kommer ihåg brorsans dator hab köpte en olivetti pc med bla ett awe32 ljudkort och ett orchid righteous 3d .. dåtidens datorer kunde man köpa utan ljudkort :S en polare hade endast pc speaker tills han köpte ett ljudkort..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Blir sugen på att gräva fram en årgång gammal Maxidata som hade bra hårdvarutester på den tiden. Kommer ihåg hur man dreglade över större skärm än 17" jag hade, men fy fan vad det kostade med en 21". Eizo 21" för 15000 kronor, som hittat, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Soldierofwar1985:

Snacka om att de fick lära sig att ”Döm aldrig en bok efter omslaget”. De måste blivit riktigt häpna!

Antar att det var Quake 2 ni lanade? Quake 1 fungerar ju faktiskt att lira på en 486:a...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det stämmer att det var Quake2 jag syftade på. Quake1 var typ spelbart på en ultra high end 486:a. Visst om man överklockade en amd 5x86 133 till 160mhz och tryckte in ett voodoo 2 kort så är Quake1 helt klart spelbart. Jag vill minnas att på min Intel DX4 100 med ett Cirrus logic VLB grafikkort med 2mb ram fick jag runt 15fps i quake. ..... inte kul. Fick hålla mig till Duke3d och blood i 320x240

Men visst det som ansågs spelbart då anses idag som Diabilder idag. Själv så anser jag att man måste hålla sig över ett absolut mininum på 100 fps för att det skall kännas laggfritt. Så dessa 60fps som anses som normen idag är inget för mig. Men det är jag det.
Det skiljer ju från person till person vad man anser vara en bekväm uppdateringsfrekvens.

Jag anser att den slöaste dator som man kan spela Q2 på idag är en pentium 233:a mmx med Ett Voodoo2 och en hårt tweakad CFG fil. Då kan man komma över 60fps. Utan tweaks så brukar man landa på runt 35 fps med en 233:a och ett voodoo 2, vilket i min mening är mindre kul att lana på. Visst i single player kampanjen går det ju bra.

Permalänk
Medlem

Kommer ej ihåg vilket år detta va. Men min första pc va en Compaq.
Pentium 120mhz?, 1,4gb hdd, 16mb ram, 14" crt skärm och en skrivare allt denna kraft till det nätta priset av 24.000kr

Min första pc som jag kallar speldator va en packard bell
pentium 2 350mhz, 64mb ram som jag uppgraderade till 96mb, 6,4gb hdd och ett Voodoo banshee 16mb kort. Som jag bytte ut till ett TnT ultra kort senare. Det va ett riktigt monster till dator då.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Jag anser att den slöaste dator som man kan spela Q2 på idag är en pentium 233:a mmx med Ett Voodoo2 och en hårt tweakad CFG fil. Då kan man komma över 60fps. Utan tweaks så brukar man landa på runt 35 fps med en 233:a och ett voodoo 2, vilket i min mening är mindre kul att lana på. Visst i single player kampanjen går det ju bra.

Som jämförelse får jag ungefär 15fps i "demo2" och 640x480 med min K6-2+@450MHz om jag kör software rendering.
Det märkliga är dock att responsen är helt OK, 40-50fps flyter på, och känns, som betydligt bättre FPS.
Kan ju ha att göra med att spelen i princip fick direkt kontakt med hårdvaran.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Som jämförelse får jag ungefär 15fps i "demo2" och 640x480 med min K6-2+@450MHz om jag kör software rendering.
Det märkliga är dock att responsen är helt OK, 40-50fps flyter på, och känns, som betydligt bättre FPS.
Kan ju ha att göra med att spelen i princip fick direkt kontakt med hårdvaran.

På min k6-3+ @616mhz med ett voodoo3 får jag 116fps i demo2 med tweakad cfg och miniGL och 3dnow patch. Det flyter bra.
På min andra k6-3+ @578mhz med ett voodoo3 får jag 105 fps, samma som ovan
På min socket 7 66mhz bus k6-2 400 med Voodoo2 SLI får jag 76 fps i demo 2. +samma som ovan. Flyter Ganska bra.
På min Socket 7 Tillamook Pentium mobile 266mmx @300mhz (75x4) får jag 62 fps i demo 2. Spelbart.

Jag har inte kollat demo2 i software då det alltid ger sämre resultat. Det är inget jag vill lana på.
Men jag kan säga att jag upplevde Q2 som icke LAN spelbart på min 200mmx med ett voodoo2 i 30 fps.

Permalänk
Medlem

För min del så var min maskin julen 1998 en Pentium II + Matrox Mystique + Orchid Voodo2 12Mb SLI + Soundblaster AWE32. Det enda jag spelade på den tiden var Quake1 (Quake World - Capture The Flag) + 17" Eizo skärm.

Permalänk
Avstängd

Datorn jag hade då var en IBM desktop 166 mmx, köpt på någon konkursutförsäljning, som jag hade stoppat i ett voodoo 2 12MB i. Funkade bra har jag för mig.

Kort därefter skaffade morsans dåvarande man en "kommundator" med en P2 400 också med ett voodoo 2 12MB. Det stora steget upp för min del med den datorn var dock att den hade en 17' skärm istället för 14 som jag hade. Efter ett tag snodde jag voodoo kortet ur den och körde sli på min dator. Övriga familjen märkte ingen skillnad ändå. På samma spår plockade jag ur ett Radeon Pro 9800 från morsans nästa kommundator och bytte mot ett geforce 2 mx som var det enda jag hade råd med när mitt bättre kort pajade, men det är en annan historia.

Permalänk
Entusiast

@snajk: Känner igen det där... he he he he

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg, född 1983 och har alltid haft dator hemma. Minns datorn jag fick 1995, 100 mhz 486 dx4, 8 megabyte RAM och 850 MB HDD, utan ljudkort och CD-Rom. Fick tjata mig till dem, ett Soundblaster 16 om jag inte minns fel och 4x CD :P. Kan dock inte komma ihåg vilket grafikkort som var i.

99 köptes en ny pentium iii på 450 mhz, 64 meg RAM 6 gb hdd och ett Voodoo Banshee :P. Kommer ihåg att jag alltid lånade nötverkskort när jag skule på LAN :). Silket meck det var med drivrutiner och allt, men CS, UT och Q3 var helt fantastiska då (och starcraft). Snacka om spelens guldålder.

Utvecklingen gick fort, redan två år senare sög burken liksom och så införskaffade jag en Athlon XP 1800 2001 eller 2002, med ett Geforce 2.

Den burken stod ju sig ändå ok fram till 08 :P.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Necrodude:

Jo det stämmer att det var Quake2 jag syftade på. Quake1 var typ spelbart på en ultra high end 486:a. Visst om man överklockade en amd 5x86 133 till 160mhz och tryckte in ett voodoo 2 kort så är Quake1 helt klart spelbart. Jag vill minnas att på min Intel DX4 100 med ett Cirrus logic VLB grafikkort med 2mb ram fick jag runt 15fps i quake. ..... inte kul. Fick hålla mig till Duke3d och blood i 320x240

Men visst det som ansågs spelbart då anses idag som Diabilder idag. Själv så anser jag att man måste hålla sig över ett absolut mininum på 100 fps för att det skall kännas laggfritt. Så dessa 60fps som anses som normen idag är inget för mig. Men det är jag det.
Det skiljer ju från person till person vad man anser vara en bekväm uppdateringsfrekvens.

Jag anser att den slöaste dator som man kan spela Q2 på idag är en pentium 233:a mmx med Ett Voodoo2 och en hårt tweakad CFG fil. Då kan man komma över 60fps. Utan tweaks så brukar man landa på runt 35 fps med en 233:a och ett voodoo 2, vilket i min mening är mindre kul att lana på. Visst i single player kampanjen går det ju bra.

Jag var helt van vid 60 FPS men för dryga 3 år sedan då jag skaffade en 144 hz skärm så förstod jag att man inte vill ligga under 80-90 FPS när man lirar - helst vill man ligga på 110-132 konstant.

Jag har följande spec:
i7 4790K överklockad till 4,7 Ghz
GeForce GTX 1060 3 gb grafikkort
16 Gb RAM 1600 Mhz DDR2
120 Gb SSD
1 TB HD
144 hz skärm 24 tum

Är helt nöjd med min uppsättning. De moderna spel jag lirar just nu är COD BO I, II, III, COD MW 2, 3, COD Ghost, COD AW, COD IW, COD WW2, BF 3, 4, Hardline, 1 och V. Star Wars Battlefront I och II, The Divison, Far Cry 3, 4, Far Cry Primal, Far Cry 5, Fifa 18, Madden 19, Pubg, CS GO, Half Life Death Match, Starcraft 2,... Riktigt skönt med en bra dator med bra grafikkort mm...

Min andra dator är mer retro: Intel Core Duo 2 Q9550 överklockad till 3,2 Ghz, 8 Gb Ram, 500 Gb hårddisk - på den har jag mer retrospel - Duke Nukem 3D; Command and Conquer Ultimate Package (Alla Command and Conquer spel), Quake 1-4, Doom 1-3 mm.

Minns att jag kunde lira Quake 1 på min gamla 486:a 133 Mhz, 16 Mb Ram, 850 mb hårddisk etc men det gick inte helt rent utan det hackade lite grann (gjorde Duke Nukem 3D också), Starcraft hackade som fan och Command and Conquer Red Alet hackade när man hade hög resolution på - det gick dock rent i DOS-mode.

Permalänk
Medlem

Släpper en tår varje gång jag tänker på att jag slängde min fina dator från Dell med Pentium mmx 200 (överklockad via jumpers till 233, halleluja!) och voodoo2 på tippen. Ack så dum.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Släpper en tår varje gång jag tänker på att jag slängde min fina dator från Dell med Pentium mmx 200 (överklockad via jumpers till 233, halleluja!) och voodoo2 på tippen. Ack så dum.

Får man fråga: varför slängde du denn dator för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1998 hade jag nog fortfarande min Compaq 386:a som jag fått av farmor eftersom hon ändå inte visste vad hon skulle göra med den. Hon hade i sin tur fått den av min faster, hur hon i sin tur fick tag på den minns jag inte. Kommer inte ihåg exakt modell eller vilken hårdvara som satt i den i detalj, men det jag minns är:

* Intel 386 (minns ej vilken hastighet)
* 8 MB RAM
* 20 MB HDD
* MS-DOS 6 + Windows 3.11 for Workstations
* Compaq 14" VGA-monitor
* Inget ljudkort

Spelade inte så mycket på den eftersom den saknade ljudkort, men gjorde en massa annat dumt på den istället, så som att slå igång disk compression i DOS och sedan installera Windows 98. Det fungerade faktiskt, men inte så bra. Problemet var att varje gång man startade datorn hade man olika mycket ledigt diskutrymme. Ibland 10 MB ledigt, ibland ingenting, och då gick det inte ens att starta Windows eftersom den inte hade plats till swap- och tempfiler och annat.

Visa signatur

Gaming: Core i7-9700K | Geforce RTX2070 | 48 GB DDR4-3000 | Samsung 970 EVO 1TB NVMe
Lab: HP Z620 | Xeon E5-2620v2 | 64 GB ECC | Hyper-V Server 2019
NAS: Core i5-3570K | 16 GB DDR3 | 120 GB SSD + 5x3TB mdraid6 | OpenMediaVault/Debian, Docker + Emby

Permalänk
Medlem

Celeron 300@450
Abit BH6
192MB ram
Sis 6326 samt Voodoo 2
6GB disk och ngt skräpigt chassi

Tog ett tag innan jag fick bytt upp mig mot lite schystare prylar (gymnasiet) eftersom jag pröjsade för allt själv.
Minns att jag köpte ett helt nytt Matrox G400 Max för 500:- (som sedan såldes mkt dyrare)
Bytte komponenter rätt ofta på den tiden (det har man öht ingen lust med idag)
När jag köpte nytt chassi (Chieftec Fat midi) fick en dual P3 flytta in i det gamla chassit, första linuxmaskinen (enbart slackware) jag hade även om jag kört linux ett par år tidigare.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Får man fråga: varför slängde du denn dator för?

Skickades från m.sweclockers.com

För att man tänker "vad fan ska jag med så gammalt skräp till"? Sen ångrar man sig av nostalgiska skäl.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

98 var just det året som vi fick en dator i hemmet. Efter att jag tjatat under några år så var det ”leasing” genom statens/arbetsgivarens ”hem-pc” projekt som fick morsan att ge med sig då datorer i hemmen kanske var framtiden trots allt och priset utslaget på tre år inte kändes så farligt.

Det var ett Fujitsu färdigbygge. Ska se sen om jag kan hitta broschyren de skickade hem till oss. Minns att jag har kvar den när jag senast packade om gamla papper i flyttkartonger specsen kommer jag ihåg hyfsat i hvuduet i alla fall. PII 400MHz, 128MB SDR Ram, 10GB hårddisk, ATi 3D Rage Pro 8MB på AGP 2x. DVD-läsare på 2X hade den också!

Själva datorn levde kvar ända till ca 2007 men hade då en Katmai PIII 550MHz, 384MB RAM och ett Nvidia FX 5200 som var keyat att fortfarande vara kompatibelt med AGP 2X sloten den var förstås ändå rätt hopplöst utdaterad efter alla dom åren då tekniken tog gigantiska kliv hela tiden, men jag hade kul att meka runt med den både med hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

98 var just det året som vi fick en dator i hemmet. Efter att jag tjatat under några år så var det ”leasing” genom statens/arbetsgivarens ”hem-pc” projekt som fick morsan att ge med sig då datorer i hemmen kanske var framtiden trots allt och priset utslaget på tre år inte kändes så farligt.

Det var ett Fujitsu färdigbygge. Ska se sen om jag kan hitta broschyren de skickade hem till oss. Minns att jag har kvar den när jag senast packade om gamla papper i flyttkartonger specsen kommer jag ihåg hyfsat i hvuduet i alla fall. PII 400MHz, 128MB SDR Ram, 10GB hårddisk, ATi 3D Rage Pro 8MB på AGP 2x. DVD-läsare på 2X hade den också!

Själva datorn levde kvar ända till ca 2007 men hade då en Katmai PIII 550MHz, 384MB RAM och ett Nvidia FX 5200 som var keyat att fortfarande vara kompatibelt med AGP 2X sloten den var förstås ändå rätt hopplöst utdaterad efter alla dom åren då tekniken tog gigantiska kliv hela tiden, men jag hade kul att meka runt med den både med hårdvara och mjukvara.

Ah, Rage Pro 3D.
Bästa reklamen för ett VooDoo kort nånsin !

Permalänk
Medlem

Nostalgi! Tack för trevlig läsning

Visa signatur

teH_g33k

Permalänk
Medlem

Minns mycket väl vad jag hade för dator på den tiden:

* CPU: Pentium II 233 MHz, senare uppgraderad till Celeron 300A när PII:an avled.
* Moderkort: Asus P2B
* Grafik: S3 Trio64, senare uppgraderat till Matrox Millennium
* 3D-accelerator: Voodoo II
* NIC: 3Com 509, ISA
* Ljud: SB AWE64 Gold
* Nån Seagate-HDD, tror den var på 5.2 GB
* Nån CD-brännare från Sony, 4x om jag inte missminner mig
* 3.5" floppydrive
* Alltihopa i en AOpen-låda med medföljande nätagg, man la inget krut på den biten på den tiden. Bytte sedan till Chieftec Dragon.

Körde också en server, som det satt en 486 DX4 100-propp i. Minns dock inte alls övrig hårdvara.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Första AST DX2 50mhz, 4MB ram. 270mb HD o 2x cd-läsare 1994.
Sen byttes den mot en Compaq presario cds 522. De var en sx processor på 66mhz och 4x cd-lösare. Man kunde köra wolfenstein, doom på den. Men använde den mycket till skolarbetet på högstadiet.
När brorsan köpte sig en mmx 166 MHz blev jag ledsen o avundsjuk när han kunde spela spel som Warcraft 1, 2 och Quake med t-koppling på ”lan” 1996. 99 köpte jag mig en begagnad 350 MHz Compaq med 20 GB disk, minns inte resten men gud vilka minnen... kazaa, DC++, ICQ, MSN.

Permalänk
Medlem

Läckert! Härlig läsning. Underbart med lite nostalgi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ah, Rage Pro 3D.
Bästa reklamen för ett VooDoo kort nånsin !

Haha jag har förstått det på efterhand att kortet inte var jättepoppis utanför OEM. Men ärligt talat upplevde jag noll problem på grafikkortsfronten med den typen spel jag spelade. Kanske räddad av faktumet att ”våldsspel” var förbjudna i hushållet

Ljudkortet, som skulle vara soundblaster-kompatibelt, däremot. Massiva problem. Oftast försvann ljud mitt under gameplay och man lärde sig bara acceptera det.. Konceptet uppdatera drivrutiner fanns inte för mig då datorn i princip bara var uppkopplad när det var dags att betala räkningar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Förbaskat kul inlägg! Både välskrivet, intressant och informativt. Började själv min datorbana -98 med en K6-2 350 så inlägget var spot on för min del. Nostalgi deluxe!

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Blev fan nostalgisk av den här tråden

Var en grabb på den tiden och hade inte pengar till eget datorbygge men jag minns farsans IBM Aptiva (va någon svart tower) med en Pentium MMX 200-233MHz (kommer ej ihåg exakt), 32mb ram (uppgraderat senare till 128mb) och något ATi integrerat som farsan uppgraderade med en Voodoo2 8mb lite senare.
Jävlar vilken fart det blev i QuakeII, Unreal, Half-Life etc
Napster, Kazaa, MSN, ICQ, Netscape på 56K modem, the memories.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Skrivet av enix:

Blev fan nostalgisk av den här tråden

Var en grabb på den tiden och hade inte pengar till eget datorbygge men jag minns farsans IBM Aptiva (va någon svart tower) med en Pentium MMX 200-233MHz (kommer ej ihåg exakt), 32mb ram (uppgraderat senare till 128mb) och något ATi integrerat som farsan uppgraderade med en Voodoo2 8mb lite senare.
Jävlar vilken fart det blev i QuakeII, Unreal, Half-Life etc
Napster, Kazaa, MSN, ICQ, Netscape på 56K modem, the memories.

Så sjukt att detta är 20 år sedan drygt. Känns sommom det inte var så länge sedan alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Pentium II 300 MHz, nVidia Riva 128, 2GB DDR2 och 2GB HDD, skärm mm inköpta 1997. Det blev ingen ny hårdvara på många år efter detta. Det kostade 26 000 Kr 1997.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan väl inte stämma? Du borde haft 64 MB SD-Ram, eller motsvarande.