Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Fungerar PoE på Edgerouter X med en Unifi AP AC lite?
Fick inte AP att boota ens, är det bara "passthrough"?
Allt är igång, fast ville slippa injectorn..

Edit: Hmm är det injectorn in på eth0 till edgeX och sedan aktivera PoE på eth4?

Ja, du måste koppla in PoE på eth0 för att kunna ta ut det på eth4. Den vanliga nätadaptern som följer med ERX räcker inte, den har för låg effekt.

Edit: en kraftigare nätadapter funkar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Ja, du måste koppla in PoE på eth0 för att kunna ta ut det på eth4. Den vanliga nätadaptern som följer med ERX räcker inte, den har för låg effekt.

Edit: en kraftigare nätadapter funkar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Så helt enkelt då, den som följer med AP AC lite, är för svag för bägge, vilket jag antar, fast ändå vill ha bekräftat?

Edit: Öh såg din edit, så löst.

Permalänk
Avstängd

För att återgå till "Topic" för tråden så verkar Ubi ha stora trubbel med nya versionen.

Jag har själv kört Beta 2 över en vecka inkl IPv6 samt en OpenVPNserver och för mig funkar det mycket bra.
Men betatråden är rena slakten för diverse uppkopplingar.

https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter-Beta/EdgeMAX-EdgeRou...

Kan bara ses om man är inloggad.

Beta 3 var utlovad men den lyser med sin frånvaro.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: bara för att du skrev så släpte dom beta-3 (50 minuter sedan när jag skriver detta)

https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX-Beta-Blog/New-EdgeRoute...

Permalänk
Medlem

Har snart under 1 dygn försökt få min Edgerouter o fungera med Unifi AP AC LITE.
Har fått routern till att fungera, så jag får internet, men kan inte konfigurera AP.n
Controller lokalt installerat, men där står det att den inte hittar några enheter.
Finns det någon här som är riktigt vass på att sätta upp detta nätverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybq:

Har snart under 1 dygn försökt få min Edgerouter o fungera med Unifi AP AC LITE.
Har fått routern till att fungera, så jag får internet, men kan inte konfigurera AP.n
Controller lokalt installerat, men där står det att den inte hittar några enheter.
Finns det någon här som är riktigt vass på att sätta upp detta nätverket?

Har du en switch mellan routern och accesspunkten? Är uttagen på routern bryggade?

Permalänk
Medlem

@jocke92: Nej, ingen switch. Tror den är bryggad, har lyckats få igång controllern lokalt, så jag har konfigurerat AP, men nu kommer inte routern upp i "trädet"?

Permalänk
Medlem

@hybq: Routern ser du inte i "trädet" vad jag vet. De enda du ser är Unifi-produkterna (ex, unifi USG).
Rätta mig gärna om jag har fel

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybq:

@jocke92: Nej, ingen switch. Tror den är bryggad, har lyckats få igång controllern lokalt, så jag har konfigurerat AP, men nu kommer inte routern upp i "trädet"?

För att testa om den är bryggad gör du det enklast genom att koppla en dator i uttagen och ser om du får en IP-adress i rätt IP-serie bara.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem att få en AP AC LR att funka till med ER-X SFP tills jag hade uppdaterat APn till senaste firmware. Den startade om typ var 10:e sekund så jag blev tvungen att driva den med injectorn tills firmware var uppdaterad. Höll på att bli tokig.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@martak: aha, ja så är det nog. Kanske man skulle köpt USG istället för Edgeroutern då, eller vad rekommenderar ni?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

För att testa om den är bryggad gör du det enklast genom att koppla en dator i uttagen och ser om du får en IP-adress i rätt IP-serie bara.

Ja, då är det rätt nu

Permalänk
Medlem

@hybq: Ja, vill du ha allt i Unifi-gränssnittet är det USG som gäller istället för ERL.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Beta 3 gavs ut idag och funkar alldeles utmärkt för mig själv med en ERL.

Verkar som att ERX fortfarande har trubbel. (sen verkar flera ha mysko konfigurationer)

https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter-Beta/EdgeMAX-EdgeRou...

(inloggad hos Ubiquiti för att se tråden)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv

2.0.0 stable finns i community tråd nu, la in den igår kväll.

Permalänk
Avstängd

Jo, kört 2.0 sen när den kom ut och för mig utan problem.

Däremot så har många problem och mest ER-X förefaller det som. Vidare företagsanvändare med mer komplicerade setuper.

https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter/EdgeMAX-EdgeRouter-s...

Klart missnöje över Ubiquiti att de gav ut firmwaret och ver 2.01 ska snart börja testas. Det kan vara så att man inte klarar hela bredden med sina routrar och samma firmware?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo, kört 2.0 sen när den kom ut och för mig utan problem.

Däremot så har många problem och mest ER-X förefaller det som. Vidare företagsanvändare med mer komplicerade setuper.

https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter/EdgeMAX-EdgeRouter-s...

Klart missnöje över Ubiquiti att de gav ut firmwaret och ver 2.01 ska snart börja testas. Det kan vara så att man inte klarar hela bredden med sina routrar och samma firmware?

Jag gissar på för bred produktportfölj och en viss personalomsättning på mjukvarusidan (för något år sedan).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv

Angående ER-X så verkar det vara Offload som strular till det, lät bli uppgradera föräldrarnas ER-X utan körde in det på min Edgerouter Lite.

Permalänk
Inaktiv

Och där gick jag tillbaks till 1.10.8 .. 2.0 släppte inte igenom pptp, ens med port öppen. Får se om det blir bra med nästa version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Och där gick jag tillbaks till 1.10.8 .. 2.0 släppte inte igenom pptp, ens med port öppen. Får se om det blir bra med nästa version.

Det är väl snarare en feature att inte släppa igenom pptp pptp bör väl ingen använda, då kan man ju nästan lika gärna köra utan vpn..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det är väl snarare en feature att inte släppa igenom pptp pptp bör väl ingen använda, då kan man ju nästan lika gärna köra utan vpn..

Ja, PPTP beskrivs väl idag bäst som "PPTP: All of the hassle, none of the security" om man får överdriva en aning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Det är väl snarare en feature att inte släppa igenom pptp pptp bör väl ingen använda, då kan man ju nästan lika gärna köra utan vpn..

Skrivet av blunden:

Ja, PPTP beskrivs väl idag bäst som "PPTP: All of the hassle, none of the security" om man får överdriva en aning.

Jo men Bahnhofs enkla sak använder det.

Permalänk
Medlem

@anon8870: Finns ju OpenVPN också?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Inaktiv

@Langelus: Känns som onödig kostnad

Permalänk
Medlem

VPN på specifik enhet endast?

Tjena

Lånar tråden och ställer frågan om det går att köra VPN mot en eller två specifika enheter i mitt nätverk? Alternativt om jag kan sätta upp ett nytt nätverk, sätta upp VPN på det och endast koppla upp de enheter jag vill ha VPN på?

Jag kör Bahnhof -> mediaomvandlare -> Edgerouter lite -> netgear switch 8 portar och ut till diverse olika enheter. Har även en Unifi AC Pro och en AC LR (?) för Wi-Fi.

Jobbar inom IT och van datoranvändare men just nätverk är inte min starka sida.

Uppskattar all hjälp här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Tjena

Lånar tråden och ställer frågan om det går att köra VPN mot en eller två specifika enheter i mitt nätverk? Alternativt om jag kan sätta upp ett nytt nätverk, sätta upp VPN på det och endast koppla upp de enheter jag vill ha VPN på?

Jag kör Bahnhof -> mediaomvandlare -> Edgerouter lite -> netgear switch 8 portar och ut till diverse olika enheter. Har även en Unifi AC Pro och en AC LR (?) för Wi-Fi.

Jobbar inom IT och van datoranvändare men just nätverk är inte min starka sida.

Uppskattar all hjälp här.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att du prenumererar på en VPN-tjänst och vill koppla vissa enheter mot den?

Beroende på var i ditt nätverk enheterna befinner sig så blir det olika komplicerat. Det finns något som heter vlan där man skapar olika logiska nätverk i nätverket. Din switch stödjer bara det om den är managed. Då kan du i edgeroutern skapa ytterligare ett vlan med ett eget subnät. Sedan när du sätter upp vpn-tjänsten i edgeroutern så kopplar du den mot det subnätet. Du kan även göra nätverket tillgängligt på ett eget SSID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du menar att du prenumererar på en VPN-tjänst och vill koppla vissa enheter mot den?

Beroende på var i ditt nätverk enheterna befinner sig så blir det olika komplicerat. Det finns något som heter vlan där man skapar olika logiska nätverk i nätverket. Din switch stödjer bara det om den är managed. Då kan du i edgeroutern skapa ytterligare ett vlan med ett eget subnät. Sedan när du sätter upp vpn-tjänsten i edgeroutern så kopplar du den mot det subnätet. Du kan även göra nätverket tillgängligt på ett eget SSID.

Tack för svaret!

Jag har läst mig till att det finns stöd i Edgerouter för att sätta upp en VPN och därmed slippa prenumeration på typ Nordvpn eller liknande?

Ett tag körde jag den uppsättningen du menar fast på det trådlösa, ett ordinarie och ett gästnätverk. Så med andra ord (beroende på switchen) kan jag sätta upp samma för det trådade, varav ena med VPN och välja vilka enheter som ska gå mot det?

Har bland annat en nvidia shield som jag skulle vilja ha VPN på men inser nu att det förmodligen är lättast att köra en prenumeration hos en VPN tjänst och lägga in det direkt via någon app i nvidian...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Tack för svaret!

Jag har läst mig till att det finns stöd i Edgerouter för att sätta upp en VPN och därmed slippa prenumeration på typ Nordvpn eller liknande?

Ett tag körde jag den uppsättningen du menar fast på det trådlösa, ett ordinarie och ett gästnätverk. Så med andra ord (beroende på switchen) kan jag sätta upp samma för det trådade, varav ena med VPN och välja vilka enheter som ska gå mot det?

Har bland annat en nvidia shield som jag skulle vilja ha VPN på men inser nu att det förmodligen är lättast att köra en prenumeration hos en VPN tjänst och lägga in det direkt via någon app i nvidian...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du måste prenumerera på en VPN-tjänst för att för att uppnå det de flesta vill, att vara mer anonym. Det edgeroutern kan vara gratis är VPN-server. Det vill säga att dina vänner kan koppla upp sig och komma åt dina resurser på ditt nätverk och att du kan skydda dig/komma runt regionsblockeringar när du är ute och reser.

Du har rätt i att det blir som ett gästnätverk typ. En accesspunkt kan hantera flera SSID och hålla de helt separata.

Ja det är enklare att köra med klienten/app, det här blir mer en utmaning och att lära sig något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, du måste prenumerera på en VPN-tjänst för att för att uppnå det de flesta vill, att vara mer anonym. Det edgeroutern kan vara gratis är VPN-server. Det vill säga att dina vänner kan koppla upp sig och komma åt dina resurser på ditt nätverk och att du kan skydda dig/komma runt regionsblockeringar när du är ute och reser.

Du har rätt i att det blir som ett gästnätverk typ. En accesspunkt kan hantera flera SSID och hålla de helt separata.

Ja det är enklare att köra med klienten/app, det här blir mer en utmaning och att lära sig något nytt

Snyggt, tack för förklaringen! Då är jag med på noterna här gällande Edgeroutern.

Blir en VPN tjänst helt enkelt 🖖

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av Stefanp67:

Den enda Ubiquiti jag har haft är ER-L, ER-X vet jag ingenting om så ställ samma fråga på Ubiquitis egna forum https://community.ubnt.com/t5/custom/page/page-id/Forums där tror jag du får bästa svaret.

Jag har erfarenhet av både Lite och ER-X. Min uppfattning är att båda är högst tillräckliga för de allra flesta. Med HW acceleration klarar de upp till nästan 1Gbps. Idag hade jag köpt ER-X eller ERX SFP om man vill kraftmata accesspunkter. Själv kör jag ER-6P men den är overkill på riktigt hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se