Vad är det för skillnad på DDR4 & DDR3, och klarar mitt moderkort av DDR4?

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på DDR4 & DDR3, och klarar mitt moderkort av DDR4?

Hej.

Första frågan jag undrar är vad skillnaden är på DDR3 & DDR4, om det är storleken på dom fysiskt eller om någon utav dom är snabbare än den andra.

Min andra fråga är att jag har tänkt att köpa ett 2x8GB DDR4 RAM-minne till min dator eftersom den har blivit långsam på senaste tiden, tänkte köpa detta RAM-minne https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c... men vet inte om mitt moderkort klarar av det eftersom jag har 2x8GB DDR3 just nu.

Jag har ett ASUS H87M-PRO moderkort.

En sammanfattning från röran ovan: Om mitt moderkort inte klarar av DDR4 är det onödigt att köpa ett nytt moderkort som klarar av dom, eller är det ingen skillnad på prestandan mellan DDR3 & DDR4?

Permalänk
Medlem

@MagixGG: DDR4 är snabbare. Men det är inte säkert att du märker någon skillnad.
Spara dina pengar till någonting annat. Dessutom fel tid att köpa minne, det är flera gånger dyrare just nu, än för 18 månader sedan.
För ett nybygge är DDR4 själklart. Men uppgradering. "Not so much"

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort använder sig utav DDR3.

Permalänk
Hedersmedlem

Det går inte att sätta DDR4 i en DDR3-slot, dels pga att antalet pins inte är detsamma men också för att de satt dit en slags "spärr" på olika plats beroende på minnestyp:

Så DDR4 är inte kompatibelt med ditt moderkort.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som tänker tillbaka till 486or som ibland både hade 72 och 30 pins rammoduler?
http://oldcomputer.info/pc/faq/simmsocket.JPG (bild)
http://oldcomputer.info/pc/faq/index.htm (text)

DDR4 är snabbare, större och väl billigare i GB/kr? Speciellt när man kommer upp i större volymer.

Nå svaret på frågan är att det aldrig brukar vara meningsfullt att byta till snabbare ram, däremot större och mer. I ditt fall så skulle jag rekommendera dig att lista din övriga hårdvara och jag sätter en morot på att det är din grafikkort som är flaskhalsen, därefter kommer en klassisk omformatering.

Permalänk
Medlem

Så till exempel skulle detta RAM-minne passa till mitt moderkort?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr3/c...

Permalänk
Medlem

Gissar att en SSD skulle ge mer liv i din dator än 16gb minne. En SSD kan du dessutom flytta med till nästa bygge

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Varför är du så bestämd att det är dina 16GB DDR3 som gör din dator långsam över tid? Även om du hade kunnat trycka in DDR4 hade jag inte rekommenderat en uppgradering.

Vad har du för övriga komponenter, och vad är ditt primära användningsområde med datorn? Vilka program?

För att svara på ditt senaste inlägg, ja, dom skulle fysiskt passa i ditt moderkort, men den stöder inte högre än 1600.

Permalänk
Medlem

Som @Tea42BBS skrev, har du inte en ssd så är det en måste uppgradering före annat.

Vad gäller minnet, har du kollat i aktivetshanteraren hur mycket minne som används när du spelar etc? För om du inte använder de 16GB du redan har så är det ju bara pengar i sjön att köpa mera. Kolla även vad som använder minnet.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Processor: i7-4770
Grafikkort: GTX 1060 3GB
Moderkort: H87M-PRO
RAM: DDR3 16GB (vet inte märke eller model)

Spelar CS:GO, LoL, Fortnite ibland och Far Cry.

Har redan planerat på att köpa en SSD-disk men tänkte också köpa extra ram samtidigt.

(EDIT: Såg nu att jag inte ens använder mer än hälften av mitt RAM-minne när jag spelar så börjar med att köpa en SSD och väntar med nytt RAM)

Permalänk
Medlem

16GB DDR3 kommer räcka gott åt dig. Skulle mer tro att som andra skrivit att du skulle uppleva ganska stor skillnad med en SSD. Din dator skulle nog må bra av en nyinstallation av windows. Det brukar göra under med datorer som har tuggat på länge med en HDD som primär disk.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

@MagixGG:

är det 4 lika stickor????
om du har hasigheten på auto så är det bara att prova sig fram uppåt.

1600Mhz är normalt men 2400 som jag hade var verkligen toppen för sin ålder.
Runt 2000Mhz kanske? MaxxMem2 och CPU-Z är bra program för att testa sig fram.

Hur kan man 2018 inte ha en SSD

en 850 Evo 250Gb och en nyinstallation på win10....Datorn blir nog några hundra % snabbare antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagixGG:

Så till exempel skulle detta RAM-minne passa till mitt moderkort?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr3/c...

https://www.asus.com/se/Motherboards/H87MPRO/specifications/

"4 x DIMM, max. 32GB, DDR3 1600/1333/1066 MHz icke-ECC, obuffrat minne
Tvåkanals Minnesarkitektur
Stöd för Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
* Stöd för hyper-DIMM beror på de enskilda processorerna.
* Listan med rekommenderade minnesleverantörer finns på www.asus.com och i användarhandboken.
* På grund av Intel®-kretsuppsättningens begränsning körs minnesmoduler i DDR3 1600 MHz eller högre med en högsta överföringshastighet på DDR3 1600 Mhz."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagixGG:

(EDIT: Såg nu att jag inte ens använder mer än hälften av mitt RAM-minne när jag spelar så börjar med att köpa en SSD och väntar med nytt RAM)

Rätt, såtillvida att RAM:et inte lär vara problemet!
Men på vilket sätt har datorn blivit långsam? Om spelen plötsligt har låg framerate plötsligt så kommer inte en SSD hjälpa...
(jag rekommenderar varmt en SSD iallafall, men den hjälper inte magiskt alla problem )

Det är kanske dags att rensa burken och installera om windows? (du kanske fått in nått malware eller virus, eller bara installerat massa skräp som drar ner burken?)
Det är kanske dags att öppna burken och kolla efter damm? (kolla speciellt i kylflänsarna!)
osv osv...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

@Dual-Tjur:
Min morsa&hennes gubbe har inte ens 1 mikrougn år 2018!!!!!!!!!😂😂😂😂😂😂
Fast dom har pengar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Här kommer jag och lägger i mina ideer. SSD helt klart men en m2 så blir det fart på det hela :P. Dock måste du förmodligen ha ett nytt moderkort för denna lyx så då ä får man med förmånen på köpet att kunna köra på DDR4;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jfml:

Här kommer jag och lägger i mina ideer. SSD helt klart men en m2 så blir det fart på det hela :P. Dock måste du förmodligen ha ett nytt moderkort för denna lyx så då ä får man med förmånen på köpet att kunna köra på DDR4;)

Skickades från m.sweclockers.com

Nice nekro, nästan 8 månader gammal tråd.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phukkitt:

Nice nekro, nästan 8 månader gammal tråd.

Väck liket! 😉
Många som googlar när dom undrar samma sak och detsamma är sant idag.
Många gånger hittar jag svar på mina frågor i flera år gamla trådar, så ju mer information i tråden desto bättre.
Alltså: Avstå inte från att skriva ett svar på frågor bara för att tråden är gammal.