Permalänk
Medlem

MS-Dos spel

Hej, jag letar efter bra spel som går att köra i Dos. Jag har letat runt men inte hittat så mycket, jag har redan DOOM 1, Duke nukem 3D och gta 1. funderar på fallout 1 också. Helst nedladdningsbara sidor från internet. Om någon vet hur man kan få tag på den fulla versionen av DOOM där man kan spela alla 3 "världar" så vore det också toppen!

§7
Permalänk
Medlem

Du kan köpa Ultimate DOOM från t.ex. GOG eller Steam, det innehåller de tre episoderna från originalspelet samt en extra episod. Det är ett DOS-spel som kommer med dosbox för att kunna köra spelet i Windows, men det borde gå att köra spelet direkt under DOS också om man vill det.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ju hur många bra DOS-spel som helst. Frågan är väl vilken typ av spel du föredrar? Får en känsla av att det är FPS som gäller med tanke på Doom och Duke Nukem 3D. Själv slår jag ett slag för strategispelet Sword of Aragon eller Warlords II Deluxe. Dessa är nog mina favoritspel från DOS-tiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att vi inte tillåter piratkopieringssnack. Detta gäller även abandonware o.l.
Från §7/piratkopiering-faq-en:

Citat:

Q: Så kallad "abandonware" är gamla spel eller program som inte säljs längre. Vad gäller i dessa fall?
A: Termen "abandonware" är vansklig och ofta missvisande. Att ett gammalt spel eller program inte längre finns att köpa betyder inte att det är fritt fram att kopiera. Ofta innehar någon fortfarande upphovsrätten, även i fall där utvecklaren eller utgivaren inte längre är verksam (t.ex. gått i konkurs).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

När det gäller spel till DOS är ju utbudet enormt (spelbiblioteket sträcker sig från 1981 fram tills efter Windows 95 vilket blev det stora startskottet för Windowsspel) så mitt råd är att försöka kolla efter äldre speltidningar (Datormagazin med sin Tjuvtitten för PC-spel, DOS då förutom C64/128/Amiga, High Score och utländska skrifter etc) för inspiration. Bl.a. DMZ finns ju inscannad tillsammans med High Score Express.

Själv läser jag recensioner i tidstypiska tidskrifter (köpte Datormagazin och High Score etc på den tiden) för att få inspiration.